Familiegegevens en opleiding
Pieter Kaper werd geboren op 08 oktober 1842 te Groningen als zoon van de schuitenvaarder Adam Kaper en Maike Land.
Hij trouwde op 26 augustus 1875 te Groningen mer Engelina Mulder, geboren te Groningen op 13 juni 1842 als dochter van de molenaar Harmannus Smaal Mulder en Geertje Gosens Kampenga. Engelina overleed op 24 november 1876 te Groningen, 34 jaar.
Pieter hertrouwde op 27 februari 1879 te Groningen met de koopvrouw Aaltje Brink, geboren te Stedum op 06 december 1841 als dochter van de schoenmaker Kornelis Willem Brink en Gepke Derks Knol. Aaltje was de weduwe van de bierhandelaar Hindrik de Vrries, die in 1877 was overleden. Aaltje overleed op 11 juli 1884 te Macao.
Pieter overleed op 20 juli 1894 te Groningen, 51 jaar, scheepskapitein, weduwnaar.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.Kaper was lid voor de vlag van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 5 in de periode 1883 t/m 1894.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.Kaper als gezagvoerder gedurende:
* 1875 t/m 1876 van de galjoot “Wilhelmina Petronella”, gebouwd in 1857 te Groningen, 131 ton o.m., varend voor G.Kortrijk te Groningen. Het schip is in 1876 gezonken op reis van Burnt Island naar Koningsbergen;
* 1879 t/m 1879 van de sch.kof “Alpha”, ex Secoba Fenna, ex Margaretha, gebouwd in 1852 te Pekela, varend voor v/d Goot & Kühn te Groningen;
* 1882 van de 2/msch. “Allegonda” ex Martha, gebouwd in 1867 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend voor v/d Goot en Kühn te Groningen;
* 1883 t/m 1888 van de 2/msch “Cornelia”, ex Houthandel ex Cornelia, gebouwd in 1857 te Nieuwendam, 184 ton o.m., varend voor v/d Goot & Kühn te Groningen;
* 1890 t/m 1894 van de brik “Palme” gebouwd in 1866 te Brake, 231 ton o.m., varend voor H. van Bruggen te Groningen.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Reintje Schaap werd geboren te Groningen op 29 mei 1857 als zoon van Jan Luur(t)s Schaap en Berendtien Jans Bossien.
Hij trouwde te Groningen op 14 januari 1886 met Jantje Baas, geboren te Antwerpen op 07 april 1861 als dochter van Okke Jans Baas (zeeman) en Zwaantje Jans Lever. Zij overleed te Wagenborgen, gemeente Termunten op 27 maart 1916.
Hij trouwde voor de 2e maal te Sappemeer op 09 april 1918 met Trinetje Ploeger, geboren te Woldendorp op 24 oktober 1858 en overleden te Groningen op 24 mei 1925.
Reintje overleed te Groningen op 30 maart 1929.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
R.Schaap was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Grnoninger Eendracht” met vlagnummer 22 in de periode 1893 t/m 2896 en met vlagnummer 23 in de periode 1910 t/m 1912
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Type / crew
|
Naam / naar
|
Bj / ton
Werf
|
kapitein
|
datum
|
Eigenaar
|
Koftjalk
|
ZES GEBROEDERS
|
1878 / 90
|
R. Schaap
|
1886
1886
|
J.M. Meihuizen & Zn
Wildervank
Verkocht naar Duitsland
|
Schoener-brik
|
JANTJE BAAS
Ex-Hannechiena
Ex Lone Star
Bij Bambug Sand gestrand en afgekeurd
|
1862 / 245
Shelbourne
991Assen1874
|
R. Schaap
Groningen
|
1892/1894
15/03/1894
|
R. Schaap
Groningen
|
Bi.schip?
|
ss HERMANN BIEHL
|
? / brut.150 ton
Groningen
7352Gron1910
|
?
|
06/01/1910
|
R. Schaap
Groningen
|
Reintje Schaap heeft gevaren op:
-
* de koftjalk “Zes Gebroeders”, 1886, varend voor J.M.Meihuizen & Zn te Wildervank. Het schip werd verkocht naar Duitsland;
-
* de schoonerbrik “Jantje Baas”, ex Hannechiena, ex Lone Star, 1892-1894, als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is op 15 maart 1894 bij Bambug Sand gestrand en afgekeurd;
-
* het stoomschip “Herman Biehl”, 1910, als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.092
Bouma025 vermeldt R.Schaap als gezagvoerder gedurende:
-
* 1886 t/m 1890 van de koftjalk “Zes Gebroeders”, gebouwd in 1878 te Wildervank, 68 ton n.m., varend voor J.M.Meihuizen & Zn te Wildervank. Verkocht naar Duitsland en herdoopt tot “Fidus”;
-
* 1891 van de bark “Magellan”, gebouwd in 1870 te Brake, 435 ton o.m., varend voor J.A.Tiel te Amsterdam. Het schip is in 1891gezonken op 47oN/07oW na te zijn verlaten;
-
* 1892 op de bark “George Washington” ex Glendower, gebouwd in 1861 te Newburyport, 1184 ton o.m., varend voor J.A.Tiel te Amsterdam.
Reintje Schaap heeft op 29.9.1892 de schoenerbrik “Hannechiena” gekocht van Heere Roelfs Engelsman, schipper te Gasselternijveen, voor f 100 volgens het Kadaster en f 1900,- volgens Sweys. 088
-
* 1894 van de schbrik “Jantje Baas” ex Hannechiena, ex Lone Star, gebouwd in 1862 te Shelbourne, 245 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is bij Banbugsand gestrand en afgekeurd.
Navolgende monsterrollen zijn in het Gemeentearchief van Delfzijl
25 augustus 1882, schoener “Ceres”, kapitein Jurrien Reinders Schuur, stuurman Reintje Schaap, 25 jaar uit Groningen
09 maart 1883 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Reintje Schaap, 25 jaar uit Groningen, kok en 4 matrozen.
30 september 1892, schoener “Hannachiena”, kapitein Reinrje Schaap, 35 jaar uit Groningen.
17 februari 1894, schoener “Jantje Baas”, kapitein Reintje Schaap, 36 jaar uit Groningen
14 juni 1904, schoner “Regnera”, kapitein D.Speelman, stuurman R.Schaap, 47 jaar uit Groningenl
28 april 1905, schoener “Mathilde”, kapitein Hendrik Vellenga, bootsman R.Schaap, 47 jaar uit Groningen
16 mei 1911, tjalk “Concurrent”, kapitein H.Scholten, stuurman R.Schaap, 53 jaar uit Groningen
Overige bijzonderheden
Op 20 maart 1878 werd namens scheepsbouwers en reeders J.M.Meihuizen en Zoon te Wildervank bij het Groninger kadaster ingeschreven de houten 2-mast koftjalk “Zes Gebroeders” (71,97 BRT). Het schip kende de volgende gezagvoerders: J.Lotgering (1878-1881); J.van der Klei (1882-1884), H.Kwint (1885) en R.Schaap (1886-1890). In 1890 werd het schip verkocht aan een niet nader genoemde Duitse eigenaar en voer onder de naam van “Fidus”. Op 24 april 1897 verscheen in Het Nieuwsblad van het Noorden de advertentie: “Delfzijl, 19 April. De onder Duitsche vlag varende tjalk ”Fidus” is uit de hand verkocht aan den heer R.Groenewold te Farmsum, en zal onder den naam “Sieberdina IV” in de vaart worden gebracht.” 097-p.151.
Op 3 juni 1891 kopen de gebroeders Tiel in Geestemünde voor 21.400,- mark de “George Washington” van de rederij Siedenburg, Wendt & Co te Bremen.
“Op 21 oktober 1891 ligt het schip in Delfzijl en wordt klaargemaakt voor een reis naar Pensacola in Florida om hout te halen. Kapitein is de heer R.Schaap uit Groningen. De heer J.A.Tiel en zijn vrouw H.Tiel-Matthieu gaan ook mee; verder zijn er nog zestien bemanningsleden aan boord, die voornamelijk uit de provincie Groningen komen. Aansluitend worden kolen naar Brazilië vervoerd en dan weer met hout terug naar Europa.”
Een monsterrol uit het Groninger Archief is opgenomen op pp36/37.
Uit: De laatste reis van het zeilschip GEORGE WASHINGTON door Douwe M.Homan. Uitgeverij ‘tHeer en Feer te Schiermonnikoog. 2005, 94 pp.