Inloggen
VELOX - ID 6956


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-08-25 / 1915-01-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 5675 GRON 1900
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: Jacob ten Horn, Veendam, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1900-07-18
Delivery Date: 1900-09-07
Technical Data

Gross Tonnage: 160.68 Gross tonnage
Net Tonnage: 135.17 Net tonnage
Deadweight: 300.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 32.71 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.48 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.57 Meters Depth, moulded
Draught: 2.31 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-08-25
Register nr: 0
Scheepsnaam: VELOX
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Mulder, B.G.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: zeebrief
1900-08-27, uitreiking93-

Ship History Data

Date/Name Ship 1900-08-22 VELOX
Manager: Berent Gerrits Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Berent Gerrits Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PWBT

Ship Events Data

1900-08-22: Dagregister deel 15 nummer 115 den twee en twintigsten Augustus negentienhonderd. Ik ondergetekeende, Berend Gerrits Mulder, schipper wonende te Groningen, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van het schoenerschip genaamd “Velox”, hebbende een dek en twee masten, gebouwd te Veendam, thans liggende te Groningen, gemeten bruto op vier honderd vijf en vijftig negentien honderdste kubieke meter of honderd zestig acht en zestig honderdste tonnen van 2.83 kubiek meter en netto op drie honderd twee en tachtig twee en negentig honderdste kubieke meter of honderd vijf en dertig zeventien honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter en gevoerd wordende door mij ondergetekende al schipper. Geteekend den 22 Augustus 1900. B.G. Mulder. In de kantlijn staat bijgeschreven 5675.
1909-03-00: NRC 11.03.1909: Hull, 11 maart. De Nederlandse schoener “Velox” is met de schoener “Maria”, afkomstig uit Hull, in aanvaring geweest. Beide schepen keerden naar hier terug. De schade aan de “Maria” wordt op GBP 30 geschat.
PGC 12.03.1909: De Ned. schoener “Velox”, schipper B. Mulder, de 8ste deze van Hull naar Nyborg vertrokken, is met verlies van boegspriet door aanvaring te Hull uit zee teruggekeerd.
NRC 07.04.1909:Nyborg, 5 april. De van Hull alhier aangekomen Nederlandse schoener “Velox”, die bij vertrek uit laatstgenoemde haven schade door aanvaring beliep en aldaar voorlopig repareerde, zal alhier een voldoende reparatie ondergaan.
1913-11-00: NRC 21.11.1913: Rotterdam, 21 november:
Men seint ons uit Londen: De van Christiania noor Bridport bestemde Nederlandse schoener “Velox” is met weggeslagen boegspriet te Arendal binnengelopen.
1914-06-00: NRC 24.06.1914: Rotterdam, 24 juni. De Nederlandse schoener “Velox” is op de rede van Bremerhaven met een onbekend gebleven Nederlandse tjalk in aanvaring geweest, waardoor de “Velox” beschadigd werd. De schade in van dien aard , dat het nog met een bewijs van zeewaardigheid de reis naar Gefle kon voortzetten.
1915-01-00: Final Fate:
Op 30.01.1915 vertrok het schip onder kapitein Harmannus Mulder met 165 ton steenkool van Swansea in Wales naar Oporto. Sedertdien is niets meer van het schip of haar bemanning vernomen. NRC 01.05.1915: Rotterdam, 1 mei: Men meldt ons uit Groningen, dat De Nederlandse 2 mast schoener “Velox” niet ter bestemming Oporto is aangekomen en vermoedelijk is vergaan. De ijzeren gaffelschoener “Velox”, gezagvoerder B.G. Mulder, met een bemanning van vijf koppen, 30 januari van Swansea met steenkool naar Oporto vertrokken, groot bruto 150 en netto 131 register ton, in 1900 gebouwd, behoorde te Groningen thuis.

Lloyd’s rapporteert haar als verongelukt. Omdat Duitse onderzeeërs in die tijd in het Kanaal en de Golf van Biscaye nogal actief waren is er een kleine kans dat de ‘Velox’ door een U-boot tot zinken is gebracht, hoewel bij verificatie bij de Duitse instanties hiervan niets is gebleken.

De Raad voor de Scheepvaart behandelde deze scheepsramp op 3 juli 1915. Haar conclusie luidde: Het is niet onwaarschijnlijk dat het schip gebleven is in een der stormen, welke in begin Februari 1915 buiten het Engelsch Kanaal hebben gewoed, doch bij gebrek aan alle gegevens is de juiste oorzaak niet met zekerheid vast te stellen.


Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Berent Gerrits werd op 11 oktober 1853 op zee geboren en  te Cuxhaven aangegeven als zoon van Gerrit Harms Mulder en Grietje Jans Prins. Broers/gezagvoerder van hem waren Jan Gerrits, Harmen Gerrits Mulder en Johan Gerrits Mulder en zwagers Jacob Geerts Kramer en Jacob Kramer.

Berent trouwde op 01 februari 1883 te Amsterdam met Honnegina Tonkens, geboren te Bremen op 15 maart 1861 als dochter van schipper Harm Tonkens en Reina Kramer. Honnegina overleed te Groningen op 12 juli 1939, 78 jaar, weduwe.

Het echtpaar woonde vanaf 12 november 1897 in de Kolfstraat 19 te Groningen.

Berent overleed te Groningen op 28 augustus 1917, 63 jaar, zonder beroep

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wrodt Berent vermeld als schipper/scheepskapitein  in 1883, 1887, 1889, 1890, als zeeman in 1890, 1894, 1900 en zonder beroep in 1912, 1917.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.G.Mulder was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”. met  vlagnummer 6 in de periode 1881 t/m 1906.

In de Jaarverslagen van 1881 t/m 1884 van de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart wordt met vlagnummer 6 een F.C.B.Mulder vermeld maar in de overeenkomstige periode in de Almanak van Sweijs staat als lid B.G. Mulder. Ik neem aan dat de vermelding in de Amsterdamsche Almanak onjuist is, temeer omdat identificatie van F.C.B.Mulder mij niet is gelukt.

De Sweysalmanak stopte na 1906 en in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart werd geen ledenlijst van Veendam meer opgenomen.

 

 

 

 

Berent was in de negentiger jaren ook lid van de subcommissie “De Weldadigheid”, een weduwen- en wezenfonds, opgericht op 01 januari 1846.

 

B.G. Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht”  met vlagnummer 25 in de periode 1890 t/m 1914.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

*    Bouma025 vermeldt B.G.Mulder als gezagvoerder gedurende;

*    1886 (moet zijn 1881) t/m 1887 van de 1-mastskof “Margaretha”, gebouwd in 1871 te Martenshoek, 60 ton o.m., varend voor de wed. G.A.Mulder  (moet zijn Grietje Jans) te Veendam. Het schip werd in 1887 verkocht naar Duitsland;

*    1888 t/m 1895 van de koftjalk “Honnegiena”, gebouwd in 1887 te Veendam, 72 ton n.m., varend voor A.J.Prins te Veendam. Het schip was vernoemd naar de vrouw van de kapitein;

*    1896 t/m 1898 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip is op Sylt gestrand en als wrak verkocht.

 

In een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1892/1893 staat B.G.Mulder als gezagvoerder van de “Honnegiena” met vlagnummer 6.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

07 juni 1882, tjalk “Magrieta”, schipper Berend Gerrits Mulder, 29 jaar uit Veendam.

03 augustus 1883, tjalk Margaretha”, kapitein Berend Mulder, 29 jaar uit Veendam.

26 september 1887, tjalk “Honnegina”, schipper Berend Gerrits Mulder, 33 jaar uit Veendam.

05 januari 1891, koftjalk “Honnegiena”, schipper Berend Mulder, 37 jaar uit Veendam.

01 februari 1894, tjalk “Honnegiena”, schipper Berend Geerts Mulder, 42 jaar uit Veendam.

10 juni 1894, tjalk “Onnegiena”, kapitein Berend Mulder, 42 jaar uit Veendam.

27 december 1894,

07 oktober 1896, tjalk “Onnegiena”, kapitein Berend Mulder, 45 jaar uit Veendam.

09 augustus 1899, tjalk “Morgenster”, schipper Roelof Salomons, stuurman Berend Mulder, 47 jaar uit Groningen.

 

Mulder083 vermeldt:

“  'Margritha'        koftjalk, b.j. Martenshoek 1/1871 (pag 471), eig 1871-2/1881 wed. G.J.Mulder-Prins te Vd, schipper 1871-1874 J.G. Mulder te Vd, B.G. Mulder te Vd schipper 1875-1887 en vanaf 2/1881 tot 3/1887 ook eigenaar. Naam wordt vanaf 1887 als 'Margretha' geschreven.”

“  ‘Honnegina'     kof, b.j. Veendam 1887, K/E 9/1887-1898 B.G. Mulder te Vd.”

 

In de naamlijst van “De Groninger Eendracht” in de Almanak van het zeemanscollege te Veendam wordt met nummer 25 kapitein B.G.Mulder vermeld als gezagvoerder van de “Honnegiena”. In dezelfde ledenlijst uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1913-1914 staat hij als gezagvoerder van de “Velox”.

 

 

Overige bijzonderheden

De navolgende gegevens zijn een verkorte vorm van een uitgebreide beschrijving in “De Schippers Mulder hun schepen en hun stamboom” door G.J.Mulder, uitg.Pirola, mei 2002, 239 pp.

Op 21 februari 1881 werd Berent Gerrits Mulder eigenaar van de éénmast kof “Margritha” waarop hij reeds sinds het voorjaar van 1875 de schipper was geweest. De naam van de tjalk werd in het vervolg als ‘Margretha’ geschreven. Berent kocht de kof van zijn moeder.”

Met dit schip werd voornamelijk op Nederland, Duitsland en de Oostzee gevaren. Het werd op 22 maart 1887 uit de hand verkocht naar Duitsland.

Berent bezat vanaf 12 september 1887 tot 1898 de overdekte éénmast koftjalk “Honnegina”. Eind november 1898 vertrok hij met zijn schip vanuit Methil in Schotland met een lading kolen naar Norden in NO-Friesland. In zware storm strandde het schip op 05 december op de zuidpunt van Sylt. Lading werd geborgen, de bemanning gered en het schip verkocht.

Op 22 augustus 1900 kreeg hij de tweemast schoener “Velox”, gebouwd in 1900 bij J.ten Horn te Veendam. Hij voer tot september 1909, waarna zijn zoon Gerrit het commando overnam. Deze werd in februari 1911 ook eigenaar,

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Mulder, Berent Gerritz
Overige informatie: *11.10.1853 - †28.08.1917

Datum vanaf: 1909
Kapitein: Mulder, Gerrit
Overige informatie: *19.11.1883 -†08.05.1963

Familiegegevens en opleiding

Harmannus werd geboren op 18 december 1890 te Veendam als zoon van de zeeman Berent Gerrits Mulder en Honnegina Tonkens.

Hij is ongetrouwd gebleven

Hij overleed bij het vergaan van zijn schip de “Velox” in februari 1915 op een reis van Swansea naar Oporto in de Atlantische Oceaan. 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Harm Mulder wordt vermeld als effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 16 in de periode 1916-1917

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de biografie van Gerrit Mulder “ De Schippers Mulder hun schepen en hun stamboom”  door G.J. Mulder, Capelle aan de IJssel, mei 2002. Uitgeverij Pirola - ISBN 90 6455 389 0 - een opmerking over ene Harmnnus Mulder, broer van Harm Mulder, die in 1914 gezagvoerder werd op de “Velox”.

 

In de ledenlijsten van De Groninger Eendracht in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1916-1917 wordt Harm Mulder vermeld als gezagvoerder vn de “Velox”

 

Overige bijzonderheden

Final Fate: Op 30.01.1915 vertrok het schip onder kapitein Harmannus Mulder met 165 ton steenkool van Swansea in Wales naar Oporto. Sedertdien is niets meer van het schip of haar bemanning vernomen. NRC 01.05.1915: Rotterdam, 1 mei: Men meldt ons uit Groningen, dat De Nederlandse 2-mast schoener “Velox” niet ter bestemming Oporto is aangekomen en vermoedelijk is vergaan. De ijzeren gaffelschoener “Velox”, gezagvoerder B.G. Mulder, met een bemanning van vijf koppen, 30 januari van Swansea met steenkool naar Oporto vertrokken, groot bruto 150 en netto 131 register ton, in 1900 gebouwd, behoorde te Groningen thuis.

Lloyd’s rapporteert haar als verongelukt. Omdat Duitse onderzeeërs in die tijd in het Kanaal en de Golf van Biscaye nogal actief waren is er een kleine kans dat de ‘Velox’ door een U-boot tot zinken is gebracht, hoewel bij verificatie bij de Duitse instanties hiervan niets is gebleken

De Raad voor de Scheepvaart behandelde deze scheepsramp op 3 juli 1915. Haar conclusie luidde: Het is niet onwaarschijnlijk dat het schip gebleven is in een der stormen, welke in begin Februari 1915 buiten het Engelsch Kanaal hebben gewoed, doch bij gebrek aan alle gegevens is de juiste oorzaak niet met zekerheid vast te stellen.

Uit: http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=6956

 

Datum vanaf: 1914
Kapitein: Mulder, Harmannus Berentz
Overige informatie: * 16.12.1890 - gebleven op zee in jan/febr. 1915

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1900-10-23
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VELOX
Schipper: Mulder, B.G.
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Velox 1900
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Velox 1910
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

NNO 300415
Het hier ter stede thuis behoorend 2-mast schoenerschip VELOX, kapt. H. Mulder van hier, vertrok 30 januari van Swansea naar Oporto. Sinds die datum heeft men niets meer van het schip vernomen, zodat men vermoedt, dat het in de storm, die begin februari in de Atlantische Oceaan heeft gewoed, is vergaan. De VELOX was geladen met steenkool, behoort aan de heer B.G. Mulder, alhier en is verzekerd bij de Onderlinge Zeeassurantie Mij. „Zeilvaart" alhier, en bij een maatschappij te Hamburg. De bemanning bestond uit 5 koppen.

 

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Notaris W. Boer te Veendam, toegang 116, inv. nr. 238, aktenummer 1067, 27 aug. 1900)