Familiegegevens en opleiding
Jan Mooi werd geboren te Nieuweschans op 01 maart 1828 als zoon van de zeeman Jan Engels Mooi en Wubke Hindriks Houteboom. Hij was een broer van de kapiteins en mede-collegeleden Hindrik en Georg Lodewijk Bok Mooi.
Jan trouwde (als Jans Mooi) te Delfzijl op 16 april 1851 als stuurman met Anna Hindriks Poort, geboren op 08 mei 1828 te Weiwerd /Delfzijl als dochter van de bakker Hindrik Kornelis Poort en Bouke Jans Bouwman. Anna hertrouwde op 09 november 1865 te Appingedam met de goudsmit Kornelis Theodorus Cleveringa. Anna Hindriks overleed te Farmsum/Delfzijl op 23 juli 1908, 80 jaar.
Provinciale Groninger Courant 02 juli 1861
Advertentie. Na enige tijd tussen vrees en hoop te hebben verkeerd, heb ik eindelijk het voor mij en mijne drie kinderen zo treurige besluit moeten komen, dat mijn hartelijk geliefde echtgenoot, kapitein J.J. Mooi, in de ouderdom van 33 jaren, waarvan ik ruim 10 jaren met hem in de genoegelijke echt mocht verenigd zijn, met het kofschip, genaamd de ONDERNEMING, in de maand december van het vorig jaar van Newcastle vertrokken en bestemd naar Bremerhaven, zijn jeugdig leven met dat der gehele bemanning in de golven heeft moeten eindigen. Diep bedroefd, geef ik van dit voor mij zo smartelijk verlies kennis aan familie, vrienden en bekenden.
Farmsum, 1 juli 1861 A.H. Poort, wed. J.J. Mooi
Provinciale Groninger Courant 12 maart 1864
Dagvaarding: Ten verzoeke van Anna Hindriks Poort, koopvrouw te Appingedam, wordt gedagvaard Jans Mooi, vroeger schipper te Farmsum:
-
aangezien eiseresse 16 april 1851 is gehuwd met de gedaagde;
-
aangezien gedaagde zonder volmacht in het waarnemen zijner zaken of belangen enz. in de maand april 1860 de gemeenschappelijke woonplaats te Farmsum heeft verlaten en als kapitein, voerende het Nederlandse kofschip de ONDERNEMING, vanuit Delfzijl is in zee gestoken;
-
aangezien hij op 14 december van dat jaar aan de eiseres heeft kennis gegeven, dat hij gereed lag om te vertrekken van Newcastle naar Bremerhaven.
-
aangezien na deze tijding, noch van het schip, noch van de bemanning immer enig bericht is ingekomen, zodat het aan geen twijfel onderhevig is of beide zijn op de voorgenomen reis naar Bremerhaven totaal verongelukt.
-
aangezien de eiseres er belang bij heeft, dat thans door de rechtbank wordt verklaard, dat er rechtsvermoeden bestaat van gedaagdes overlijden;
(van zijn bestaan te doen blijken, enz.( bekort)
Provinciale Groninger Courant 16 juni 1864
Advertentie. Dagvaarding voor Jan Jans Mooi, vroeger schipper te Farmsum, thans zonder bekende woonplaats, ten verzoeke van Anna Hindriks Poort, koopvrouw te Appingedam.
-
Aangezien eiseresse op 16 april 1851 in de gemeente Delfzijl is gehuwd met de gedaagde.
-
Aangezien gedaagde in de maand april 1860 de gemeenschappelijke woonplaats te Farmsum heeft verlaten en als kapitein, voerende het Nederlandse kofschip de ONDERNEMING, vanuit Delfzijl is in zee gestoken.
-
Aangezien hij op 14 december van dat jaar aan de eiseresse te kennen heeft gegeven, dat hij gereed lag om te vertrekken van Newcastle naar Bremerhaven.
-
Aangezien na deze tijding noch van het schip, noch van de bemanning enig bericht weder is ingekomen, zodat het aan geen twijfel ondehevig is of beide zijn op de voorgenomen reis naar Bremerhaven totaal verongelukt.
(opm: sterk bekort)
Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Jan Mooi als stuurman in 1851, als scheepskapitein in 1852.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.J.Mooi was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 97 in de periode 1856 t/m 1861
Jans J.Mooi was effectief lid van het zeemanscollege “Trouw” uit Oude Pekela met vlagnummer 80 in de periode 1854 t/m 1867.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.J.Mooi als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1857 van de kof “Grietje Huisman” ex Marie Louise, gebouwd in 1838 te Groningen, 72 ton o.m., varend voor B.Romeling te Farmsum;
Bouma vermeldt geen kof “Marie Louise”, die in 1838 werd gebouwd dus wellicht is voorgaande melding onjuist.
* 1854 t/m 1859 van de kof “Grietje Huisman”, gebouwd in 1832, bouwlocatie niet vermeld, 106 ton o.m., varend voor G.H.Addens te Winschoterzijl;
* 1859 t/m 1861 van de kof “Onderneming”, gebouwd in 1834 te Hoogezand, 75 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum;. Het schip werd in 1861 vermoedelijk vermist op de Noordzee.
In de AAKZ van 1855 wordt Jans J.Mooi met vlagnummer 80 van het college “Trouw” verneld als gezagvoerder van het schip “Grietje Huisman”).
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
06 maart 1843, schip “Tiessina”, kapitein Pieke Engels Mooi, koksmaat Jans J,Mooi, 15 jaar uit Oude Pekela.
18 maart 1846, geen schip genoemd, schipper Engel Jans Mooi, kok Jannes Jans Mooi, 18 jaar uit Oude Pekela.
17 februari 1849, schip “Vriendschap”, kapitein Jan H.Sterenborg¸ matroosJans Mooi uit Oude Pekela.
19 februari 1850, schip “Vriendschap”, kapitein Harmannus J.Sterenborg, stuurman Jans Mooi uit Oude Pekela.
07 maart 1851, kof “Winschoterzij;”, kapitein Hindrik Jans Mooi, stuurman Jans Mooi, 23 jaar uit Oude Pekela.
09 maart 1852, kof “Grietje Huisman”, kapitein Jans Jan Mooi, 34 jaar uit Farmsum.
29 oktober 1852, kof “Geertje Huisman”, kapitein Jan Jans Mooi.
29 maart 1855, kof “Grietje Huisman”, kapitein Jans Jan Mooi uit Farmsum
20 oktober 1855, kof “Grietje Huisman” ,kapitein Jans Jan Mooi uit Farmsum
07 maart 1856, kof “Geertje Huisman”, kapitein Jan Jans Mooi uit Oude Pekela,
14 maart 1857, kof “Onderneming”, kapitein Jan Jans Mooi, 28 jaar uit Farmsum.
27 maart 1858, kof “Onderneming”, kapitein Jans J.Mooi, 30 jaar uit Farmsum.
01 maart 1859, “Onderneming”, kapitein Jans J.Mooi, 31 jaar uit Farmsum.
12 maart 1860, “Onderneming”, kapitein Jans J.Mooi, 32 jaar uit Farmsum.
19 april 1860, “Onderneming”, kapitein Jans J.Mooi, uit Farmsum.
In 15 monsterrollen wordt gesproken van Jannes Jan; Jan Jans; Jans Jans en Jans J. Mooi. Als woonplaats is in zijn subalterne periode Oude Pekela genoemd en in zijn periode als gezagvoerder Farmsum.
Het overzicht van de monsterrollen is:
* 1846 kok op een niet met naam vermeld vaartuig; kapitein Engel Jans Mooi 18 jaar
* 1849 matroos op de “Vriendschap”, kapitein Jan H.Sterenborg
* 1850 stuurman op de “Vriendschp”, kapitein Jan H.Sterenborg
* 1851 stuurman op de kof “Winschoterzijl”, kapitein Hindrik Jans Mooi 23 jaar
* 1852-1856 kapitein op de kof “Grietje Huisman” 24-28 jaar
* 1856-1860 kapitein op de kof “Onderneming” 28-32 jaar
Krantenberichten
NRC 01 december 1855114
Christiansand, 15 november. De Nederlandse kof GRIETJE HUISMAN, kapt. J.J. Mooij, gepasseerde dinsdag onze haven verlatende, had het ongeluk op Dydingsholmen, aan de grond te geraken. Het schip kwam echter spoedig vlot en retourneerde om te repareren.
Provinciale Groninger Courant 02 juli 1861114
Advertentie. Na enige tijd tussen vrees en hoop te hebben verkeerd, heb ik eindelijk het voor mij en mijne drie kinderen zo treurige besluit moeten komen, dat mijn hartelijk geliefde echtgenoot, kapitein J.J. Mooi, in de ouderdom van 33 jaren, waarvan ik ruim 10 jaren met hem in de genoegelijke echt mocht verenigd zijn, met het kofschip, genaamd de ONDERNEMING, in de maand december van het vorig jaar van Newcastle vertrokken en bestemd naar Bremerhaven, zijn jeugdig leven met dat der gehele bemanning in de golven heeft moeten eindigen. Diep bedroefd, geef ik van dit voor mij zo smartelijk verlies kennis aan familie, vrienden en bekenden.
Farmsum, 1 juli 1861 A.H. Poort, wed. J.J. Mooi
Provinciale Groninger Courant 12 maart 1864114
Dagvaarding: Ten verzoeke van Anna Hindriks Poort, koopvrouw te Appingedam, wordt gedagvaard Jans Mooi, vroeger schipper te Farmsum:
-
aangezien eiseresse 16 april 1851 is gehuwd met de gedaagde;
-
aangezien gedaagde zonder volmacht in het waarnemen zijner zaken of belangen enz. in de maand april 1860 de gemeenschappelijke woonplaats te Farmsum heeft verlaten en als kapitein, voerende het Nederlandse kofschip de ONDERNEMING, vanuit Delfzijl is in zee gestoken;
-
aangezien hij op 14 december van dat jaar aan de eiseres heeft kennis gegeven, dat hij gereed lag om te vertrekken van Newcastle naar Bremerhaven.
-
aangezien na deze tijding, noch van het schip, noch van de bemanning immer enig bericht is ingekomen, zodat het aan geen twijfel onderhevig is of beide zijn op de voorgenomen reis naar Bremerhaven totaal verongelukt.
-
aangezien de eiseres er belang bij heeft, dat thans door de rechtbank wordt verklaard, dat er rechtsvermoeden bestaat van gedaagdes overlijden;
(van zijn bestaan te doen blijken, enz.( bekort)
Provinciale Groninger Courant 16 juni 1864114
Advertentie. Dagvaarding voor Jan Jans Mooi, vroeger schipper te Farmsum, thans zonder bekende woonplaats, ten verzoeke van Anna Hindriks Poort, koopvrouw te Appingedam.
-
Aangezien eiseresse op 16 april 1851 in de gemeente Delfzijl is gehuwd met de gedaagde.
-
Aangezien gedaagde in de maand april 1860 de gemeenschappelijke woonplaats te Farmsum heeft verlaten en als kapitein, voerende het Nederlandse kofschip de ONDERNEMING, vanuit Delfzijl is in zee gestoken.
-
Aangezien hij op 14 december van dat jaar aan de eiseresse te kennen heeft gegeven, dat hij gereed lag om te vertrekken van Newcastle naar Bremerhaven.
-
Aangezien na deze tijding noch van het schip, noch van de bemanning enig bericht weder is ingekomen, zodat het aan geen twijfel ondehevig is of beide zijn op de voorgenomen reis naar Bremerhaven totaal verongelukt.
(opm: sterk bekort)
Familiegegevens en opleiding
Jan werd geboren te Uitwierda/Delfzijl op 14 juni 1839 als zoon van Harmannus Lammerts Boompaal en Grietje Jans de Wilde.
Hij trouwde op 21 december 1864 te Delfzijl met Egberdiena Kuipers, geboren te Delfzijl op 03 september 1836 als dochter van Egbert Louwes Kuipers en Grietje Mennes Gnodde. Zij overleed te Delfzijl op 12 september 1877. Hun zoon, scheepsjongen Menne Boompaal, oud 12 jaar, verdronk samen met zijn vader bij Duinkerken. (Zie: Uittreksel scheepsverklaring hierna). De zoon Hillebrand Boompaal werd zeeloods te Delfzijl.(Geboren in 1876)
Jan is overleden op zee in de buurt van Duinkerken op 29 januari 1890.
Overlijdensregister Delfzijl 1890 / akte nummer 29a.
Uittreksel uit de scheepsverklaring wegens het Nederlandse schip JANTJE, gevoerd door Jan Boompaal, op een reis van Osterrissoer naar Cardiff, afgelegd op de 29e januari 1890 voor de Consul der Nederlanden te Duinkerken.
In het jaar 1890 zeilende in de Noordzee en het Engels Kanaal, heeft het schip in de nacht van de 28e op de 29e januari, herhaaldelijk gestoten en was het ten laatste vol water des morgens omstreeks half zes uur van laatstgemelde dag, toen wij het schip met een boot hebben verlaten ten noordoosten op enige afstand van Duinkerken, hebben wij in de onmiddelijke nabijheid van hetzelve gezien, dat het schip kenterde en ondersteboven kwam en het overig aan boord gebleven deel der bemanning van het schip daardoor omkwam en alzo overleden is, zijnde:
-
a) de gezagvoerder Jan Boompaal, oud vijftig jaren, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl, geboren te Uitwierda, Weduwnaar van Egberdiena Kuipers, zoon van Harmannus Boompaal, overleden en van Grietje Jans de Wilde, zonder beroep, wonende te Uitwierda,
-
b) De eerste stuurman Hindrik Sijtzes Wortel, oud 68 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl, geboren te Niezijl, echtgenoot van Gebbina Hemmes Leeuw, zoon van Sijtze Jans Wortel en Rijnje Hindriks van der Leest, beiden overleden.
-
c) De tweede stuurman Jacob Scherphuis, oud 20 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl en aldaar geboren, ongehuwde zoon van Egbert Scherphuis, van beroep koopman en Harmanna Dijk, zonder beroep, echtelieden wonende te Delfzijl.
-
d) De scheepsjongen Menne Boompaal, oud 12 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl, zoon van Jan Boompaal, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl, zoon van Jan Boompaal, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl en van Egberdiena Kuipers, overleden.
-
e) Enzovoorts.
Duinkerken de 29e januari 1890. Getekend, J.L. Pekelder, bootsman
-
de Meulen, matroos
-
Betke, matroos
-
Wijnholt, matroos
-
de Vries, lichtmatroos
Voor extract conform, Delfzijl, 18 februari 1890,
Getekend, J. Wijnholt, matroos
-
Betke, matroos
-
de Vries, lichtmatroos
Gezien en gelegaliseerd, de bovenstaande handtekeningen van J. Wijnholt, H. Betke en R. de Vries
Voormeld door ons Burgemeester, Waterschout in de gemeente Delfzijl,
De 18e februari 1890,
De Burgemeester / waterschout, J. Bosch.
Gezien voor legalisatie der handtekening van de heer J. Bosch, burgemeester en waterschout in de gemeente Delfzijl – ’s-Gravenhage, 25 februari 1890, voor de Minister van Marine,
De Secretaris Generaal, getekend, J.C.H. van der Wijk.
Voor gelijkluidend afschrift aan het oorspronkelijk stuk, dat heden ontvangen is bij missive van Zijne Exellentie de Minister van Marine van de 25e dezer maand, nummer zeventien, letter E.
Delfzijl, de 27 februari 1890.
De Burgemeester, ambtenaar van de Burgelijke Stand des Gemeente Delfzijl,
-
Brons.
Zie vooral ook http://home.hccnet.nl/h.werk/bark%20Jantje.htm
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.H.Boompaal effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl was met vlagnummer 8 in de periode 1867 t/m 1872 en met vlagnummer 56 in de periode 1876 t/m 1890.
Het is niet duidelijk of hij in de periode 1872-1876 ook lid is geweest. Dat is wel waarschijnlijk, maar wanneer dan de overgang van vlagnummer 8 naar 56 heeft plaatsgevonden is niet uit de ledenlijsten in Sweijs na te gaan.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.H.Boompaal als gezagvoerder gedurende:
-
1866 t/m 1868 van de kof “Hoop”, ex Grietje Huisman, ex Maria Louise, gebouwd in 1838 te Groningen, 72 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is in 1868 gestrand;
-
1876 t/m 1881 van de brik “Johanna Margaretha (Margrietha)” ex Anne Christine, ex Twee Vrienden, ex Minister Thorbecke, ex St.Michel, gebouwd in 1850 te Vannes, 157 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;
-
1882 van de 2-mastschoener “Elisabeth” ex Anna Maria Henriëtte”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 190 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl. Het schip is in 1882 verongelukt;
-
1884 t/m 1887 van de 3-mastschoener “Ceres”, gebouwd in 1855 te Sunderland, 260 ton, varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;
-
1888 t/m 1890 van de bark “Jantje” ex Clara, gebouwd in 1861 te Geestemünde, 402 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl. Het schip is in 1890 bij Duinkerken verongelukt.
Navolgende monsterrollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1856-A48, 26 april 1856, kof “Hinderika”, kapitein Cornelis van Wattum, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Egbert Scherphuis, 21 jaar uit Delfzijl, kok Jan Boompaal, 16 jaar uit Uitwierde en een matroos;
Monsterrol 1857-17, 26 februari 1857, kof “Jantina Henderika”, kapitein Cornelis IJ. van Wattum, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman W.I.Dijk, 19 jaar uit Delfzijl, kok Jan H.Boompaal, 17 jaar uit Uitwierde, matroos en een scheepsjongen;
Monsterrol 1858-38, 29 maart 1858, kof “Trijntje Doornbos”, kapitein Koert J.Middel, 31 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman J.W.Bos, 20 jaar uit Appingedam, kok en matroos Jan H.Boompaal, 18 jaar uit Uitwierde;
Monsterrrol 1858-81, 14 juli 1858, galjoot “Jantje Goozens”, kapitein Martinus P.Leisler, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts lichtmatroos Jan Boompaal, 19 jaar uit Uitwierde;
Monsterrol 1858-84, 17 juli 1858, kof “Trijntje Doornbos”, kapitein Koert Middel, leeftijd niet vermeld uit Appingedam. Voorts 2 matrozen waaronder Jan Boompaal, leeftijd niet vermeld uit Uitwierde;
Monsterrol 1860-101, 16 juli 1860, galjoot “Jantina”, kapitein Harm D.Douwes, 51 jaar uit Veendam. Voorts stuurman H.P.Folgering, 22 jaar uit Appingedam, kok en 3 matrozen waaronder Jan H.Boompaal, 21 jaar uit Uitwierde;
Monsterrol 1861-1, 15 februari 1861, galjoot “Ida”, kapitein Albert H.Wolkammer, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Gerrrit Geltes, 29 jaar uit Farmsum, kok, kajuitwachter en de matroos Jan Boompaal, 21 jaar uit Uitwierde;
Monsterrol 1862-1, 15 februari 1862, galjoot “Ida”, kapitein Albert Wolkammer, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman H.V.W.Knijpinga, 24 jaar uit Termunten, kok en de matroos Jan H.Boompaal, 22 jaar uit Uitwierde;
Monsterrol 1863-8, 23 februari 1863, kof “Celeritas”, kapitein Hind van der Leest, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hendrik S.Wortel, 41 jaar uit Delfzijl, kok, scheepsjongen en 2 matrozen, waaronder Jan H.Boompaal, 25 jaar uit Uitwierde;
Monsterrol 1863-61, 05 augustus 1863, kof ‘Maria Edina‘, kapitein Lammert E Stamhuis, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Boompaal, 24 uit Uitwierde;
Monsterrol 1864-31, 10 maart 1864, kof “Grietje Huisman”, kapitein Minne E.Kuipers, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Boompaal, 24 jaar uit Uitwierde, kok en een matroos;
Monsterrol 1865-39, 28 maart 1865, kof “Grietje Huisman”, kapt. Minne E.Kuipers, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Boompaal, 25 jaar uit Delfzijl, kok en een lichtmatroos;
Monsterrol 1866-23, 01 maart 1866, kof “Hoop”, kapitein Jan H Boompaal, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Sypko Nieuwzwaag, 31 jaar uit Noordbroek, kok en een matroos;
Monsterrol 1867-1, 01 februari 1867, kof “Hoop”, kapitein Jan Boompaal, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Bos, 24 jaar uit Delfzijl, kok en een lichtmatroos;
Monsterrol 1867-91, 18 oktober 1867, kof “De Hoop”, kapitein Jan Boompaal, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts de stuurman Remko Balkema, 21 jaar uit Delfzijl en een matroos/kok;
Monsterrol 1868-14, 05 maart 1868, kof “Hoop”, kapitein Jan Boompaal, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Broer Visser, 26 jaar uit Zoutkamp en een kok;
Monsterrol 1873-43, 11 maart 1873, schoenerkof “Helena Geziena”, kapitein Harmannus J. Schreuder, 59 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Boompaal, 33 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;
Monsterrol 1874-47, 24 maart 1874, kof “Elisabeth”, kapitein Theodoricus Visser, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Boompaal, 33 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;
Monsterrol 1875-36, 19 maart 1875, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Witkop, 29 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;
Monsterrrol 1876-85, 17 mei 1876, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Wilke A.Wilkens, 44 jaar uit Veendam, kok en 3 matrozen;
Monsterrol 1876-132, 18 juli 1876, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Luitje Astuling, 38 jaar uit Farmsum en 2 matrozen;
Monsterrol 1877-56, 24 maart 1877, schoener “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Luitje R.Astuling, 40 jaar uit Farmsum, kok en 3 matrozen;
Monsterrol 1877-93, 19 juni 1877, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Moesker, 40 jaar uit Onstwedde;
Monsterrol 1877-133, 18 augustus 1877, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en en een lichtmatroos;
Monsterrol 1878-24, 09 maart 1878, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hindrik Wortel, 57 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;
Monsterrol 1878-107, 09 juli 1878, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.E.Visser Tz, 47 jaar uit Schiermonnikoog, kok en 3 matrozen;
Monsterrol 1878-143, 04 oktober 1878, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 40 jaar uit Delfzijl. kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1879-47, 16 april 1879, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan E.Visser Tz, 48 jaar uit Schiermonnikoog, kok en 3 matrozen;
Monsterrol 1879-76, 19 juni 1879, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en een matroos;
Monsterrol 1879-108, 15 augustus 1879, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Ties Martens, 39 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1880-43, 07 april 1880, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk Degenhart 38 jaar uit Meeden, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1880-105, 23 augsustus 1880, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 41 jaar uit Farmsum, Voorts stuurman Tjapko Pik, 43 jaar uit Woltersum, kok , 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1881-15, 17 maart 1881, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Sipko Nieuwzwaag, 46 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1881-79, 20 juli 1881, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Wolter Vos, 39 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1881-116, 17 september 1881, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Otto Rijnbergen, 42 jaar uit Delfzijl en 2 matrozen;
Monsterrol 1882-20, 08 maart 1882, schoener “Elisabeth”, kapitein Jan H.Boompaal, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Riensema, 25 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1882-73, 26 mei 1882, schoener “Elisabeth”, kapitein Jan Boompaal, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harm J.Zeven, 49 jaar uit Veendam, kok en 3 matrozen;
Monsterrol 1882-124, 25 augustus 1882, schoener “Elisabeth”, kapitein Jan H.Boompaal, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen;
Monsterrol 1882-156, 07 oktober 1882, schoener “Elisabeth”, kapitein Jan Boompaal, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 3 matrozen;
Monsterrol 1883-91, 25 augustus 1883, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frederik Boeringa, 52 jaar uit Termunterzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1884-9, 25 februari 1884, brik “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Simon Glas, 27 jaar uit Noordbroek, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1884-61, 17 juni 1884, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 46 jaar uit Delfzijl, Voorts stuurman Simons Glas, 28 jaar uit Noordbroek, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1884-88, 30 augustus 1884, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Geert Hutting, 41 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1885-13, 13 maart 1885, brik “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 34 jaar uit Delfzijl, kok en 4 matrozen,
Monsterrol 1885-44, 25 april 1885, brik “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;
Monsterrol 1885-73, 29 juli 1885, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;
Monsterrol 1886-13, 30 maart 1886, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 34 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1886-60, 16 juli 1886, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;
Monsterrol 1886-90, 01 oktober 1886, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;
Monsterrol 1887-19, dd 05 maart 1887, bark “Jantje”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 35 jaar uit Delfzijl, kok en een dekjongen;
Monsterrol 1887-78, 30 juli 1887, bark “Jantje”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, timmerman, bootsman, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1887-91, 15 september 1887, “Jantje”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 35 jaar uit Delfzijl, bootsman, timmerman, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1887-113, 12 december 1887, bark “Jantje”, kapt. Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Freek Balkema, 36 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk de Witt, 22 jaar uir Farmsum, kok, bootsman/zeilmaker, matroos/timmerman, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;
Monsterrol 1888-118, 24 december 1888, bark “Jantje”, kapitein Jan H.Boompaal, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Hindrik H.Tap, 51 jaar uit Oude Pekela, 2de stuurman Derk Puister, 46 jaar uit Veendam, kok, zeilmaker, timmerman, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1889-132, 04 november 1889, bark “Jantje”, kapitein Jan H.Boompaal, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Hindrik Wortel, 68 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Jacob Scherphuis, 20 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman/zeilmaker, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1890-3, 11 februari 1890, bark “Jantje”, kapitein Jan Boompaal, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een 2de stuurman Derk de Witt, leeftijd niet vermeld uit Farmsum;
Monsterrol 1890-16, 12 maart 1890, bark “Jantje”, kapitein Jan H.Boompaal, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een kok;
Monsterrol 1892-4, 29 januari 1892, bark “Jantje”, kapitein Jan Boompaal, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid;
Monsterrol 1892-95, 17 november 1892, bark “Jantje”, kapitein Jan H.Boompaal, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid.
Deze twee rollen uit 1892 moeten fout zijn, want Jan Boompaal is in 1890 met zijn schip verongelukt.
Samenvatting van de monsterrollen
-
Jan wordt in de monsterrollen ook vermeld als Jan H.
-
Er zijn in totaal 59 monsterrollen met de naam van Jan Boompaal op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
Als woonplaatsen zijn opgegeven Uitwierde (tot 1864), Delfzijl (tot 1880), Farmsum (tot 1883) en weer Delfzijl (t/m 1890)
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1856 t/m 1890 met als leeftijden 16 t/m 52 jaar. De zeemanscarriére van Jan Boompaal heeft derhalve minstens 36 jaar geduurd.
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
-
1856 kok op de kof “Hinderika”, kapt. Cornelis van Wattum 16 jaar
-
1857 kok op de kof “Jantina Henderika”, kapt. Cornelis IJ. van Wattum 17 jaar
-
1858 matroos op de kof “Trijntje Doornbos”, kapt. Koert J.Middel 18 jaar
-
1858 lichtmatroos op de galjoot “Jantje Goozens”, kapt. Martinus P.Leisler 19 jaat
-
1858 matroos op de kof Trijntje Doornbos”, kapt. Koerrt J.Middel 19jaar
-
1860 matroos op de galjoot “Jantina”, kapt.Harm D.Douwes 21 jaar
-
1861-1862 matroos op de galjoot “Ida”, kapt. Albert H.Wolkammer 21-22 jaar
-
1863 matroos op de kof “Celeritas”, kapt. Hind van der Leest 23 jaar
-
1863 stuurman op de kof “Maria Edina”, kapt. Lammert E.Stamhuis 24 jaar
-
1864-1865 stuurman op de kof “Grietje Huisman”, kapt. Minne E.Kuipers 24-25 jaar
-
1866-1868 kapitein op de kof “Hoop” 26-29 jaar
-
1873 stuurman op de schoenerkof “Helena Geziena”, kapt. Harmannus J.Schreuder 33 jaar
-
1874 stuurman op de kof “Elisabeth”, kapt. Theodoricus Visser 33 jaar
-
1875-1881 kapitein op de brik/schoener “Johanna Margrietha” 35-42 jaar
-
1882 kapitein op de schoener “Elisabeth” 43 jaar
-
1883-1886 kapitein op de schoener “Ceres” 44-48 jaar
-
1887-1890 kapitein op de bark “Jantje” 48-52 jaar
Overige bijzonderheden
Overlijdensregister Delfzijl 1890 / akte nummer 29a.
Uittreksel uit de scheepsverklaring wegens het Nederlandse schip JANTJE, gevoerd door Jan Boompaal, op een reis van Osterrissoer naar Cardiff, afgelegd op de 29e januari 1890 voor de Consul der Nederlanden te Duinkerken.
In het jaar 1890 zeilende in de Noordzee en het Engels Kanaal, heeft het schip in de nacht van de 28e op de 29e januari, herhaaldelijk gestoten en was het ten laatste vol water des morgens omstreeks half zes uur van laatstgemelde dag, toen wij het schip met een boot hebben verlaten ten noordoosten op enige afstand van Duinkerken, hebben wij in de onmiddelijke nabijheid van hetzelve gezien, dat het schip kenterde en ondersteboven kwam en het overig aan boord gebleven deel der bemanning van het schip daardoor omkwam en alzo overleden is, zijnde:
-
a) de gezagvoerder Jan Boompaal, oud vijftig jaren, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl, geboren te Uitwierda, Weduwnaar van Egberdiena Kuipers, zoon van Harmannus Boompaal, overleden en van Grietje Jans de Wilde, zonder beroep, wonende te Uitwierda,
-
b) De eerste stuurman Hindrik Sijtzes Wortel, oud 68 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl, geboren te Niezijl, echtgenoot van Gebbina Hemmes Leeuw, zoon van Sijtze Jans Wortel en Rijnje Hindriks van der Leest, beiden overleden.
-
c) De tweede stuurman Jacob Scherphuis, oud 20 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl en aldaar geboren, ongehuwde zoon van Egbert Scherphuis, van beroep koopman en Harmanna Dijk, zonder beroep, echtelieden wonende te Delfzijl.
-
d) De scheepsjongen Menne Boompaal, oud 12 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl, zoon van Jan Boompaal, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl, zoon van Jan Boompaal, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl en van Egberdiena Kuipers, overleden.
-
e)
Duinkerken de 29e januari 1890. Getekend, J.L. Pekelder, bootsman
-
de Meulen, matroos
-
Betke, matroos
-
Wijnholt, matroos
-
de Vries, lichtmatroos
Voor extract conform, Delfzijl, 18 februari 1890,
Getekend, J. Wijnholt, matroos
-
Betke, matroos
-
de Vries, lichtmatroos
Gezien en gelegaliseerd, de bovenstaande handtekeningen van J. Wijnholt, H. Betke en R. de Vries
Voormeld door ons Burgemeester, Waterschout in de gemeente Delfzijl,
De 18e februari 1890,
De Burgemeester / waterschout, J. Bosch.
Gezien voor legalisatie der handtekening van de heer J. Bosch, burgemeester en waterschout in de gemeente Delfzijl – ’s Gravenhage, 25 februari 1890, voor de Minister van Marine,
De Secretaris Generaal, getekend, J.C.H. van der Wijk.
Voor gelijkluidend afschrift aan het oorspronkelijk stuk, dat heden ontvangen is bij missive van Zijne Exellentie de Minister van Marine van de 25e dezer maand, nummer zeventien, letter E.
Delfzijl, de 27 februari 1890.
De Burgemeester, ambtenaar van de Burgelijke Stand des Gemeente Delfzijl,
-
Brons”
Gegevens van Henk Werk: h.werk@hccnet.nl”, augustus 2007 en van Bert Kruidhof, Vlissingen november 2008
Scheepvaartberichten uit de Provinciale Groninger Courant.114
Vrijdag 31 Januari 1890.
“Londen 28 Jan. Volgens telegram uit Dungeness waait het daar weder stormachtig uit het W.Z.W. met veel regen. De ten
anker liggende schepen bij Dungeness zijn door dikte niet te onder-
scheiden.”
Zaterdag 1 Februari 1890.
ZEETIJDINGEN
“Rotterdam 30 Jan. Volgens ontvangen telegrafisch bericht is het te Delfzijl te huis behoorende barkschip Jantje, kapit. J.H. Boompaal, bij Duinkerken gezonken. Van de elf opvarenden zijn slechts vijf gered. De overigen zijn verdronken.
Het barkschip Jantje, kapit. Boompaal, van Osterissoer vertrokken, lag den 15den Jan. bij Dungeness geankerd. Het ned. barkschip Jantje, ex Clara, groot 402 register ton, reeder de heer M.E. Kuipers te Delfzijl, werd te Geestemunde gebouwd in 1861.”
Dinsdag 4 Februari 1890.
“Het bij Duinkerken gezonken ned. schip Jantje, kapit. Boompaal, was van Risoer naar Buenos-Ayres bestemd.”
Donderdag 6 Februari 1890114.
“BREMEN 4 Febr. Volgens de lijsten der germanische Lloyds zijn van 23 tot 29 Jan. een zeer groot aantal zeerampen voorgevallen.
Totaal verloren zijn 3 stoom- en 29 zeilschepen. Averij bekwamen 121 stoom- en 103 zeilschepen, en zijn er 35 zeil- en 8 stoomschepen gestrand.”
Gegevens van Henk Werk: h.werk@hccnet.nl”, augustus 2007
Schipbreuk Delfzijlster bark Jantje op 29 januari 1890 voor de kust van Duinkerke.
Een voorgenomen zeereis van RisØr (Noorwegen) via Cardiff (Wales) naar Buenos-Aires (Argentinië)
Gezagvoerder Jan Harmannus Boompaal (Delfzijl) - Scheepskok Abel Collij (Groningen) - Reder Minne Egberts Kuipers (Delfzijl)