Familiegegevens
Wilhelmus Hendrikus werd geboren op 23.08.1825 te Rotterdam als z.v. Hendrikus Jacobus Rusman en Grietje de Groot.
Wilhelmus Hendrikus (22) trouwde op 19.11.1856 te Rotterdam met Willemina Verhoeff (22) – geb. te Rotterdam – d.v. Arend Hendrik Verhoeff en Maria Wilhelmina van Beek.
Willemina Verhoeff overleed op 14.06.1879 te Rotterdam (45). (Java Bode 25-07-1879)
Wilhelmus Hendrikus overleed op 23.05.1887 te Soekaboemi (N.I.) (61).
(Overlijdensbericht in het Bataviaasch Nieuwsblad van 02-06-1887)
Kinderen
- Maria Willemina – geb. 01.08.1858 te R’dam
- Willemina Hendrika – geb. 07.11.1860 te R’dam
- Jeannette Victoire – geb. 15.11.1866 te R’dam
- Margaretha Johanna – geb. 25.10.1868 te R’dam
- Maria Willemina – geb. 14.03.1872 te R’dam
- Wilhelmus Hendrikus – geb. 15.05.1874 te R’dam
De Locomotief 30-12-1876
Aangekomen passagiers te Batavia.
Van ROTTERDAM, per Ned. schip NOACH III, gezagv. Bijl, de heren Baermeijer en fam. Rusman.
De heer Rusman begon een toko in Batavia, die in december 1879 beroofd werd.
In maart 1879 vertrok mevr. Rusman met 3 kinderen en baboe naar Nederland per s.s. TORRINGTON. (Bat.Handelsblad 05-03-1879)
ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:
Familiegegevens en opleiding
Wilhelmus Hendrikus Rusman werd geboren op 25(?) augustus 1825 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Hendrikus Jacobus Rusman, pakhuisknecht, en Grietje de Groot. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Schiekade OZ wijk 14 nr. 392 beneden. Hij vertrok in 1875 naar Oost-Indië.
Hij trouwde op 19 november 1856 te Rotterdam met Wilhelmina Verhoeff, geboren 24 mei 1843 te Rotterdam als dochter van de Nederlands Hervormde Arend Hendrik Verhoeff, boekhouder, en Maria Wilhelmina van Beek005.
Java-Bode 1 juni 1878:
Advertentie. “De ondergetekende heeft door deze de eer aan heren gezagvoerders, eigenaren van stoom- en zeilschepen, mede te delen, dat hij van af heden een scheeps-leverantiezaak voor eigen rekening heeft geopend in de toko, vroeger geoccupeerd door de heer B. Janssen Schipper, en beveelt zich minzaam bij ieder aan, zich voorstellende door een prompte en nette bediening het vertrouwen waardig te maken.
W.H. Rusman, oud-gezagvoerder”
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.H.Rusman was met vlagnummer R246 in de periode 1858 t/m 1880 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij staat wèl in de ledenlijst van het Jaarverslag 1858, maar niet in de lijst van aanmeldingen uit dat jaar. Zou hij wellicht toch in 1857 tot het College zijn toegetreden?058.
W.H.Rusman was in 1874 afwisselend commissaris van de maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1880 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als effectief lid heeft bedankt058
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein W.H.Rusman met vlagnummer R246 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1858 van de bark “Amboina” 382 last varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam
* 1859 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1862 van de bark “Bezoekie” 397 last varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam
* 1863 van de bark “Cortgene” 397 last varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam
* 1864 van het fregat “Triton” 397 last varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam
* 1865, 1866,
* 1867, 1874 van het fregat “Jason” 438 last varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam
* 1877, 1878 geen vermelding van schip en boekhouder
Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek aankomst
W.H.Rusman Bezoeki 02 augustus 1861 01 oktober 1862
Bouma025 vermeldt W.H.Rusman als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1859 van het fregat (vanaf 1858 getuigd als bark) “Amboina”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 722 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1859 afgekeurd te Batavia;
* 1861 van de bark “Bezoekie”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 747 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam;
* 1864 van de bark “Cortgene”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 752 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam;
* 1865 op het fregat “Triton”, gebouwd in 1857 te Schiedam, 750 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam;
* 1866 t/m 1876 van het 3-m schip “Jason”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 829 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1876 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Drammerseren”.
Overige bijzonderheden
W.H.Rusman vertrok per 26 april 1867 van Brouwershaven met de “Jason” en een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 28 juli 1867 na een reis van 93 dagen.
Op 01 juni 1868 vertrok hij van Brouwershaven met de “Fason” en een detachement van 2 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 05 september 1868 na een reis van 96 dagen. Onderweg waren 2 militairen overleden.
Op 18 juni 1869 vertrok hij van Brouwershaven met de “Jason” en een detachement van 2 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 25 september 1869 na een reis van 99 dagen.
Op 12 juli 1879 vertrok hij van Brouwershaven met de “Jason” en 4 landmachtofficieren. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.
In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door W.H.Rusman.104.
Zierikzeesche Courant 09 maart 1864
Op 07 maart 1864 is te Brouwershaven gearriveerd de “Cortgene”, kapt. W.H.Rusman, herkomst niet vermeld, maar met bestemming Rotterdam.
Algemeen Handelsblad Batavia 10 october 1869
Des middag van 23 dezer arriveerde voor de eerste maal ter dezer Reede het 3 mast klipperschip VOORLICHTER, Kapitein Duinker, op 3 Juli van Brouwershaven vertrokken. Dit schip het grootste van de Nederlandsche Koopvaardijvloot meet 2270 ton en werd door J.Smit te Slikkerveer, gemeente Ridderkerk, voor eigen rekening gebouwd. Het vaartuig komt hier op avontuur en bragt herwaarts over een detachement sterk 170 man (82 dagen reis).Tegelijk met de VOORLICHTER kwam alhier aan het schip JASON, Kapitein Rusman, den 18 de Junij van Rotterdam vertrokken aanbrengende een detachement van 150 man (97 dagen reis).