Familiegegevens en opleiding
Jakob Scherpbier werd geboren op 03 juli 1853 te Oude Pekela als zoon van schipper en collegelid Albert Potjewijd Scherpbier en Jeltje Wijchers. Hij was de oudere broer van kapitein en collegelid Berend Albertz.
Jakob trouwde op 18 januari 1877 te Oude Pekela als schipper met Elizabeth de Wijk, geboren op 25 december 1855 te Oude Pekela als dochter van de scheepsbouwer Ludolf Heres de Wijk en Jantje Pot. Elizabeth overleed op 26 april 1883 te Anloo, 35 jaar.
Jakob hertrouwde op 13 augustus 1887 te Oude Pekela als zeeman met schoonzuster Harmina de Wijk, geboren 30 september 1867 te Oude Pekela als dochter van Ludolf Heres de Wijk en Jantje Pot. Harmina overleed op 03 mei 1928 te Leeuwarden, 60 jaar, weduwe
Jacob zou zijn overleden op zee in de Bankastraat 28 juli 1897.
In Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen wordt Jakob Scherpbier vermeld als schipper in 1877, 1878, 1879, als zeeman in 1884, 1887, als stoombootkapitein/gezagvoerder in 1891, 1896.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.A.Scherpbier was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 18 in de periode 1876 t/m 1883.112.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.A.Scherpbier als gezagvoerder gedurende:
-
* 1877 t/m 1881 van de brik “Cornelia Maria”, gebouwd in 1873 te Pekela, 234 ton o.m., varend voor J.J.Koert & Zn te Pekela.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermelden geen opgaven met J.A. Scherpbier.
Overige bijzonderheden
Melding van het overboord vallen en verdrinken op 27 oktober 1857 van een kajuitjongen aan boord van de kof “Jeltina”, gezagvoerder Albert Scherpbier Pottjewijd op reis van Riga naar Delfshaven. Één van de ondertekenaars van de verklaring was de stuurman Jacob Scherpbier,115.
Krantenberichten
Provinciale Groninger Courant 09 februari 1877114
Triëst 4 februari. Scheepsvrachten. De laatste tijd werden de volgende Nederlandse schepen hier bevracht. De 3/m. schoener ASTROOM, kapt. Siegel, naar Fernambuck voor order tot 40 sh. met 5% per ton bruto gewicht; de brik JOHANNA, kapt. De Groot, naar Fernambuck tot 45 sh. met 5% per ton meel bruto gewicht; de brik CORNELIA MARIA, kapt. Scherpbier, naar Rio Janeiro tot 45 sh. met 5% per ton meel bruto gewicht; de schoener HELENA FLORENTIA, kapt. Rozenbeek, van Rettimo met Johannesbrood naar Engeland tot 40 sh. per ton, 35% verhoging wanneer het schip naar Petersburg bestemd wordt; de brik REPRICE, kapt. Lieffijn, van Smirna naar Engeland tot 40 sh. per ton; de schoener ZWERVER, kapt. Schuth, zeevaart, kapt. Ritzes, met ledige vaten om te Gallipoli, Taranto of Brindisi olie te laden, tot 45 sh. per ton naar Engeland, 30% vrachtverhoging voor Petersburg; de schoener BROEDERTROUW, kapt. Brongers, met ledige vaten om te Messina of Mytelena olie te laden, tot 48 sh. per ton naar Engeland, 30% vrachtverhoging naar Petersburg. – Men vestigt de aandacht van scheepsgezagvoerders op het feit, dat men hier even zo graag de schepen geclassificeerd in de Peruaanse Lloyd neemt als zulke die klasse hebben bij de Franse Veritas.