Familiegegevens en opleiding
Geboren ca. 1811
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.M.de Winter Jr werd met vlagnummer 749 per 01 juni 1847 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein B.J.Martens. Als zijn schip wordt vermeld de “Generaal Chassé” 002. Ten tijde van de inschrijving waren de Winter en zijn vrouw 36 resp. 40 jaar. Ingeschreven staan 2 zoons Johannes Michel (1843) en Michel Johannes (1845)002a.
In de Algemene Vergaderingen van 25 mei/01 juni 1847 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Johannes Michel de Winter Jr, leeftijd niet vermeld, voerend het fregat “Generaal Chassé”, wonend te Rotterdam, op voordracht van kapitein B.J.Martens. 023.
Hij was effectief lid van “Zeemanshoop” met vlagnummer 749 in de periode 1847 t/m 1854 en met vlagnummer 370 in de periode 1854 t/m (circa) 1872
J.M.de Winter Jr was met vlagnummer R31 in de periode 1847/48 t/m 1861 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 augustus 1859 staat een toekenning van een maand gage aan kapitein J.M. de Winter Jr wegens schipbreuk.042
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20 september 1859 staat vermeld dat aan kapitein J.M. de Winter Jr een maand gage is toegekend vanwege een schipbreuk.023.
In het Jaarverslag 1859 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding kreeg van f. 100,- kennelijk vanwege een ongeluk met zijn schip058.
J.M.de Winter Jr was in 1850-1851 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
749 1848-1852 fregat Generaal Chassé J.Roelandts & Co te Rotterdam
1853 bark Antoinette idem
370 1854-1856 bark Antoinette idem
1857 bark Antoinette A.F.Ebeling te Rotterdam
1858 bark Antoinette A.F.Ebeling & Co te Rotterdam
1859-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein J.M. de Winter Jr als gezagvoerder met vlagnummer R31 in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851 op het fregat “generaal Chassé” 315 last varend voor J.Roelants & Co te Rotterdam
* 1855, 1858 op de bark “Antoinette” 359 last varend voor J.Roelandts & Co te Rotterdam
* 1859 geen schip vermeld
Bouma025 vermeldt J.M.de Winter als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1857 van de bark “Antoinette”, gebouwd in 1853 te Alblasserdam, 684 ton o.., varend voor J.Roelants & Co te Rotterdam;
* 1858 t/m 1859 op hetzelfde schip maar nu varend voor A.F.Ebeling te Rotterdam. Het schip is in Mei gestrand en te Brazilië verloren gegaan.
Hier hoort nog bij te staan van 1848 t/m 1852 de “Generaal Chassé” gebouwd in 1827 te Rotterdam, 612 ton o.m., varend voor J.Roelants & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1852 afgekeurd na stoten in de haven van Cardiff met een ijzerlading. Zie de vorige kapitein de Winter.
Overige bijzonderheden
Navolgende krantenberichten ontleend aan Marhisdata
NRC 21 oktober 1852
Cardiff, 17 oktober. Het Nederlandse fregatschip GENERAAL CHASSÉ, kapt. De Winter, van hier met een lading steenkolen naar San Francisco bestemd, is gisteren bij het verlaten van het dok aan de grond geraakt. Hetzelve is heden weer vlot gekomen, doch heeft een zwaar lek, zodat hetzelve naar Penarth is gebracht om aldaar te repareren. (opm: zie NRC 16 november 1852)
NRC 22 oktober 1852
Cardiff, 18 oktober. Het schip GENERAAL CHASSÉ – zie ons nommer van gisteren – is te Penarth op het droge gehaald, en zal moeten lossen. Hetzelve loopt met ieder tij vol.
NRC 23 oktober 1852
Cardiff, 19 oktober. Het schip GENERAAL CHASSÉ, waarvan wij reeds meermalen melding maakten, is thans bezig met lossen. Het schijnt veel geleden te hebben en moet nagezien worden.
NRC 16 november 1852
Cardiff, 12 november. Het Nederlandse schip (opm: fregat) GENERAAL CHASSÉ, kapt. De Winter, hetwelk alhier voor enige tijd gestrand is – zie onze nommers van 23 oktober en vroeger – is na ontlossing der lading geëxpertiseerd en afgekeurd.