Familiegegevens en opleiding
In het Bevolkingsregister 1851-1853 (-1864) van Amsterdam staat vermeld Jan Willem J.Witsen Elias, geboren op 09 september 1825 te Rijsenburg, Nederd. Hervormd, ongehuwd, zich te Amsterdam gevestigd na een zeereis.
Jan Willem Johannes Witsen Elias was getrouwd met Anna de Ranitz, geboren 26 april 1830 en overleden op 10 juni 1917.
Jan overleed in 1860 en als zijn woonplaats is Nijmegen opgegeven.118.
Jan Willem Johannes Witsen Elias werd per 02 september 1837 “ingenomen” als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij werd geboren te Rijnsburg op 10 september 1825 als zoon van Pieter Witsen Elias, zonder beroep, wonende op de hofstede Beerenstein te ’s Gravenland en Cornelia Margaretha van Loon.. Het gezin was gereformeerd.
De drie-maandelijkse vorderingen zijn wegens ziekte van de leerling niet genoteerd. Wel opgeschreven zijn de volgende opmerkingen:
20 oktober 1837 “naar zijne ouders tot herstel zijner gezondheid”.
07 december 1837 “hersteld in het Gesticht terug”.
07 januari 1838 “voor zijne gezondheid naar zijne ouders”.
25 juli 1838 “op verzoek ontslagen wegens zwak gestel” 004(532-1852).
Ondanks deze zwakke gezondheid heeft hij het zeemansberoep kennelijk later “voor de mast” geleerd en heeft het op 26-jarige leeftijd tot gezagvoerder gebracht. Hij is niet oud geworden:: 34 jaar.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.W.J.Witsen Elias werd met vlagnummer 848 per (circa) 24 juni 1851 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Als zijn schip is genoemd de “Henrieëtte”. Toegevoegd is “overleden” 002.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van 26 juni 1851 en die van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 01 juli 1851 staan de mededelingen dat “kapitein J.W.J.Witsen Elias op zijn verzoek van Honorair Lid tot Effectief lid is overgeschreven zullende voeren de N.Vlag No 848.023.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 mei 1860 vraagt de wed. J.W.J.Witsen Elias geb. A. de Ranitz om een uitkering, die haar in de vergadering van 28 juni 1860 wordt toegekend met ingang van 01 februari 1860 voor haar en1 kind.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van 03 juli 1860 staat de melding van een uitkering in de 1e klasse per 01 februari 1860 aan de weduwe J.W.J.Witsen Elisa voor haar en 1 kind.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
848 1851-1852 bark Henriëtte F.A.Jas
1853 geen vermelding van schip en boekhouder
456 1854-1859 bark Zeenimpf F.A.Jas
1859 "overleden”
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
J.W.J.Witsen Elias Zeenymph 11 oktober 1858 06 november 1859
Bouma25 vermeldt J.W.J.Witsen Elias als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1853 van de bark “Henriëtte”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 400 ton o.m., varend voor F.A.Jas te Amsterdam;
* 1855 t/m 1857 van de bark “Zeenymph”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 622 ton o.m., varend voor F.A.Jas te Amsterdam;
* 1860 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder.
Overige bijzonderheden
NRC 12 oktober 1851
Rotterdam, 11 oktober. Heden middag is van de werf Het Wapen van Amsterdam, van de scheepsbouwmeester F. Haverkamp in de Groote Wittenburgerstraat te Amsterdam, met goed gevolg te water gelaten het barkschip HENRIETTE, groot 210 gemeten lasten, gebouwd voor rekening van de heer Fr.Adr. Jas, en gevoerd zullende worden door kapt. J.W.J. Witsen Elias.
Algemeen Handelsblad 12 november 1851
Advertentie. Te Amsterdam ligt in lading naar Valparaiso en San Francisco, om tegen het laatst van november te vertrekken, het Nederlands nieuw gebouwd, gekoperd barkschip HENRIETTE, kapt. J.W.J. Witsen Elias. Cargadoors De Vries & Co., Amsterdam.
De bark “Henriette” onder kapitein J.W.J.Witsen Elias vertrok uit Amsterdam, staat geregistreerd te Margate op 23 december 1851 en zeilde daarna via Kaap Hoorn naar Valparaiso, waar het op 17 maart 1852 aankwam. Via San Francisco ging de verdere reis over de Pacific naar Honolulu en Java.121
WITT, F.W.
Rotterdamsche Courant 16 mei 1820114
Rotterdam, 15 mei. Den 13 des morgens zeilden uit de Maas de JOHANNA CORNELIA, A. Zeeuwen, naar Rouaan; de ZEEGEWIN, J. van Teijlingen, naar Lissabon; de DRIE GEBROEDERS, D. Meijnders, naar Danzig (opm: Gdansk); de GEBROEDERS GEELVINK, C.H. Bruns, naar Turkow (opm: waarschijnlijk Torekov, 56º25’ N.B. 12º37’ O.L.); de SOPHIA, C. Bindeman, naar Normantier (opm: Île de Noirmoutier).
Den 13 des middags arriveerden de ZEELUST, R.R. Legger, van Kiel; de JONGE JAN, A. Fokken, van Libau (opm: Liepaja); de ONDERNEMINGSLUST, H. Gronewold, van Elbing (opm: Elblag); de ONDERNEMING, H.F. Klie, van Hull; de GUSTAAF HENRICH, F.W. Witt, van Anklam; de MINERVA, M.C. Mann, van Grijpswold (opm: Greifswald); de JULIANA CAROLINA, C.F. Janet, van Wolgast.
WITT, JOHANN HEINRICH
Familiegegevens en opleiding
In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Johann Heinrich Witt, geboren op 11 mei 1801 te Holstein, Hersteld Evangelisch, in 1852 wonend op de Prins Hendrikkade 19, Amsterdam.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.H.Witt (adres Brouwersgracht bij de Vissersstraat) werd met vlagnummer 517 per 18 februari 1840 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.D.Diets. Als zijn schip is genoemd de “Concordia”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Witt en zijn vrouw 39 resp. 42 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1836. Toegevoegd is “overleden” 002a.
In de Algemene Vergaderingen van 11/18 februari 1840 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johann Heinrich Witt, oud 39 jaar, voerend de galjoot ”Concordia”, wonend op de Brouwersgracht bij de Visscherstraat te Amsterdam, op voordracht van J.D.Diets.023
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
517 1840-1846 galjoot Concordia P.Poel Jr
1848-1853 bark De Goede Vrede J.& Th.van Marselis
212 1854 bark De Goede Vrede idem
1855 bark Catharina idem
1856-1857 bark De Goede Vrede idem
1858-1862 bark Cornelia idem
1863-1865 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip Vertrek Terugkomst
J.H.Witt Cornelia 28 maart 1860 25 juni 1861
Corneli 21 november 1861 09 januari 1863
Bouma025 vermeldt J.H.Witt als gezagvoerder gedurende:
* 1840 t/m 1847 van de bark/galjoot “Concordia”, gebouwd in 1828 te Harlingen, 348 ton o.m., varend voor P.Poel & Zn te Harlingen. Het schip voer in 1848 voor Brantjes te Purmerend en was herdoopt in “Vrienden”;
* 1849 t/m 1858 van de bark “Goede Vrede”, gebouwd in 1815 in Pruisen, 325 ton o.m., varend voor J.&& T.Marselis te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
J.H.Witt verzorgde per 08 februari 1858 vanuit Nieuwediep met de “Cornelia” een troepentransport van 3 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indié. Hij arriveerde te Batavia op 23 mei 1858 na 104 dagen. Onderweg werd 1 militair vermist065.
WITT, X.X. de
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt kapitein de Witt (zonder initalen) als gezagvoerder gedurende:
* 1856 van de hoeker “Curacao” ex Vertrouwen, gebouwd in 1826 te Maassluis, 126 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip voer in 1856 ook voor K.Wibaut te Vlissingen en was herdoopt in “Adriana Franciska”.
Overige bijzonderheden
Geen
WITT, A. de
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
de Witt was met vlagnummer R122 in de periode 1856 t/m 1858 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt een kapitein de Witt (zonder initialen) (IS DIT A. DE WITT?) als gezagvoerder gedurende:
* 1860 van het 3/m schip “Admiraal de Ruyter”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 530 ton o.m., varend voor F.Haverkamp te Amsterdam. Het schip werd in 1860 afgekeurd aan Kaap de Goede Hoop.
Overige bijzonderheden
Dagblad van Zuid-Holland en ’s Gravenhage11 februari 1860
“Kaap de Goede Hoop Kaapstad 22 november 1860
Sedert mijn laatste brief, is op 22 Augustus hier aangekomen het schip Elisabeth Mary , op 12 Sept. de Estafette,, kapitein Rietveld, die reeds acht dagen later met vier passagiers naar Holland vertrokken is, namelijk de stuurlieden van de gebleven schepen Hester Adriani en de Admiraal de Ruyter, waarvan de kapiteins, de heeren G. Strang van Hees en J. de Wit heden met denzelfden stoomer vertrekken, waarop mijn schrijven gaat. – Het schip Trijntje Fenna is naar Australië gezeild. …
WITT, CORNELIS de
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.de Witt werd met vlagnummer 203 per 16 januari 1827 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein W.E.Matthes. Toegevoegd is “overleden” 002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 16/23 januari 1827 werd Cornelis de Witt voorgedragen/benoemd als effectief lid op voordracht van kapitein P.S.Matzen en op verzoek van H.W.Matthes. Hij was 44 jaar en had als adres H.W.Matthes. Hij voer op de brik “Amelia” en kreeg vlagnummer 203 toegewezen023
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
203 1827-1828 brik Amalia Elisabeth Rösch & Hertz
1829-1835 geen vermelding van schip en boekhouder
122 1836-1838 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt C.de Witt als gezagvoerder gedurende:
* 1828 t/m 1829 van de brik “Amalia Elisabeth”, bouwjaar en -locatie niet vermeld, 200 ton o.m., varend voor Bosch Reitsch te Amsterdam. Het schip werd in 1829 geveild.
Verhoeff086 vermeldt dat het schip te Amsterdam werd gebouwd in 1809. Het schip ging in 1829 over naar F.Machielsen te Amsterdam en herdoopt in “Rosina”
Volgens Verhoeff086 is het schip in 1829 gekocht door F.Machielsen te Amsterdam, die het schip herdoopte in “Rosina” en het liet varen onder commando van kapitein B.F.Ipsen.
Overige bijzonderheden
Geen
WITT, DERK de
Familiegegevens en opleiding
Derk de Witt werd geboren te Farmsum/Delfzijl op 29 mei 1834 als zoon van Konraad de Witt en Geeske Siemens.
Hij trouwde te Delfzijl op 07 maart 1860 als scheepskapitein met Henderika Bolhuis, geboren te Holwierde/Bierum op 16 maart 1839 als dochter van Derk Hindriks Bolhuis en Frederika Harms Lalkens. Zij overleed op 28 augustus 1911 te Farmsum/Delfzijl, 72 jaar.
Derk overleed op 29 januari 1876 te Farmsum/Delfzijl, 41 jaar.
Provinciale Groninger Courant 05 februari 1876
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
de Witt was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 93 in de periode 1861 t/m 1876.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt D. de Witt als gezagvoerder gedurende:
* 1859 t/m 1867 van de kof “Eendragt”, gebouwd in 1828 te Hoogezand, 92 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is gestrand op de Eems en wrak geraakt;
* 1868 t/m 1873 van de schoenerbrik “Hendrika” ex Cornelia ex Thetis, gebouwd in 1846 te Nieuwendam, 197 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip is in 1873 bij Windau gestrand en wrak geraakt;
* 1875 t/m 1876 van de 2-mastschoener “Fortuna”, ex Cornelia Wilhelmina, op 23 april in 1853 te Muiden op de werf de Bloemetuin van P.Pauw te water gelaten, 138 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Hij kocht het schip in 1874 voor f 8400,- van rederij van Harwegen & den Breems te Vlaardingen.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1849-51, 03 juli 1849, kof “Gezina Jantina”, kapitein Hendrik Jans Brunius, 58 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Jens Diederik Wilhelm Hochland, 33 jaar uit Scheemda, kok Derk Koenraads de Witt, 15 jaar uit Farmsum en een matroos;
Monsterrol 1850-2, 18 februari 1850, kof “Annechina”, kapitein Albert Jans Donga, 38 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Jorike Mandema, 42 jaar uit Farmsum, kok Derk Koenraads de Witt, 15 jaar uit Farmsum, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1853-35, 14 november 1853, schoenerkof “Jantina”, kapitein Cornelis J.Boon, geen leeftijd vermeld uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Pieter Derks Bot, 29 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos Derk de Witt, 19 jaar uit Farmsum, 2 lichtmatrozen en een scheepsjongen;
Monsterrol 1856-A14, 28 februari 1856, kof “Alida”, kapitein Gerhardus van der Werff, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Derk de Witt, 21 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1857-32, 06 maart 1857, kof “Alida”, kapitein Gerard van der Werff, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Derk de Witt, 22 jaar uit Farmsum, 2 matrozen en een kajuitwachter;
Monsterrol 1858-42, 01 april 1858, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 23 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman L.H.Geveke, 40 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1859-61, 27 mei 1859, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1860-45, 26 maart 1860, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 25 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman J.H.Rijnbergen, 36 jaar uit Appingedam, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1861-29, 15 maart 1861, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.J.Smid, 39 jaar uit Appingedam, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1861-40, 13 april 1861, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 26 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;
Monsterrol 1862-30, 15 maart 1862, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hayo A.Post, 23 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1863-36, 14 maart 1863, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Ernst Arnold, 23 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een scheepsjongen;
Monsterrol 1864-37, 19 maart 1864, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harm Wigb. Visser, 31 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;
Monsterrol 1865-26, 11 maart 1865, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Smit, 36 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1866-35, 22 maart 1866, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Egbert van der Linde, 26 jaar uit Farmsum, kok en een matroos;
Monsterrol 1867-32, 26 maart 1867, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 32 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Egbert van der Linde, 27 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1868-37, 25 juni 1868, schoener “Hindrika”, kapitein Derk de Witt, 34 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1868-51, 09 augustus 1868, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 34 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;
Monsterrol 1869-16, 09 maart 1869, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan H.Schreuder, 26 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1870-26, 19 maart 1870, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hayo Post, 31 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;
Monsterrol 1870-73, 08 augustus 1870, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eenje de Boer, 34 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;
Monsterrol 1871-28, 17 maart 1871, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eenje E.de Boer, 34 jaar uit Delfzijl, kok-matroos, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1871-42, 12 juni 1871, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 37 jaar uit Farmsum. Voorts een lichtmatroos;
Monsterrol 1872-36, 16 maart 1872, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eenje de Boer, 35 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1872-84, 27 juli 1872, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 38 jaar uit Farmsum. Voorts kok, matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1872-110, 26 september 1872, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Remmelt van Linge, 28 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;
Monsterrol 1873-49, 14 maart 1873, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Amse E.Venninga, 24 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;
Monsterrol 1874-130, 14 september 1874, schoener “Fortuna”, kapitein Derk de Witt, 40 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1875-44, 24 maart 1875, schoener “Fortuna”, kapitein Derk de Witt, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter J.Arkema, kok en 3 matrozen.
Samenvatting van de monsterrollen
-
Derk wordt in de monsterrollen ook vermeld als Derk Koenraads.
-
Er zijn in totaal 29 monsterrollen met de naam van Derk op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1849 t/m 1875 met als leeftijden 15 t/m 40 jaar. De zeemanscarriére van Derk heeft dus minstens 25 jaar geduurd.
-
Als woonplaats is altijd Famsum opgegeven.
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
* 1849 kok op de kof “Gezina Jantina”, kapt. Hendrik J.Brunius 15 jaar
* 1850 kok op de kof “Annechina”. kapt. Albert J.Donga 15 jaar
* 1853 matroos op de schoenerkof “Jantina”, kapt. Cornelis J.Boon 19 jaar
* 1856-1857 stuurman op de kof “Alida”, kapt. Gerhardus van der Werff 21-22 jaar
* 1858-1867 kapitein op de kof “Eendragt” 23-32 jaar
* 1868-1873 kapitein op de schoener “Hinderika” 34-38 jaar
* 1874-1875 kapitein op de schoener “Fortuna” 40 jaar
Overige bijzonderheden
Geen
WITT, D.de
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt D. de Witte als gezagvoerder gedurende:
* 1897 van het ijzeren schroefstoomschip “Osiria” ex Lahneck, gebouwd in 1882 te Elbing, 975 n.m., varend voor W.H.Müller & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Fredrikstad;
* 1897 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;
* 1900 en later op hetzelfde schip maar nu varend voor de Alg. Scheepv.Mij te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
WITT, H. de
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H. de Witt als gezagvoerder gedurende:
* 1874 van het schroefstoomschip “Cycloop” ex Bonita, gebouwd in 1861 te Dumbarton, 740 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.Von Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam. Het schip is in 1874 in de Oostzee gezonken;
* 1875 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Rotterdam”, gebouwd in 1856 te Dumbarton, 768 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. Het schip ging in 1877 uit de vaart.
Overige bijzonderheden
Op 24 oktober 1874 is het ss “Cycloop”, op weg van Kroonstad naar Rotterdam, in de Oostzee lek gesprongen en door de bemanning verlaten. Het schip werd op sleeptouw genomen door het Duitse ss Hermano, doch het zonk op 24 oktober om 13 uur op 55o11’NBr. en 17o40’ OL. De bemanning werd gered.
Het ss. Cycloop” werd in 1861 gebouwd bij Denny Bros te Dumbarton, mat 572 Brt en voer voor de KNSM te Amsterdam072.
De Harlinger Courant dd 29 oktober 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:
“Amsterdam 27 Oct. Volgens ontvangen telegram bevindt de equipage van het gezonken Stoomschip Cycloop zich aan boord van het naar Lübeck bestemde Stoomschip Germania.”
De Harlinger Courant dd 02 november 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:
“Rönne 26 Oct. Uit Allinge wordt het volgende gemeld: het Ned. stoomschip Cycloop van Croonstad naar Rotterdam, kreeg in den storm van 22 dezer slagzijde, werd lek en viel op zijde. De toestand verergerde steeds, en nadat de uren door het inkomende water waren uitgedoofd, moest de equipage in den nacht van 23 op 24 dezer het zinkende schip verlaten; zij werd met groote moeite door het stoomschip Germania gered.”
WITTEBOL, HENDRIK
Familiegegevens en opleiding
Hendrik Wittebol werd geboren op 17 augustus 1794 te Maassluis als zoon van Cornelis Wittebol en Antje Smoor.
Hij trouwde op 01 juli 1818 te Amsterdam met Anna Magdalena Moense, geboren te Amsterdam op 02 oktober 1794 als dochter van Christiaan Moense en Christina Lourens. Blijkens het Bevolkingsregister te Amsterdam woonden het gezin (zoon Johannes Bernardus en dochter Antoinetta Magdalena) in 1850 aan de Oude Waal N76
Henrik overleed op 15 juni 1856 te Batavia.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Wittebol werd met vlagnummer 545 per 12 februari 1839 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein B.M.Corbiëre. Als zijn schip is vermeld de “Willem Ernst”. Toegevoegd is “om de vlag te voeren” 002. Ten tijde van de inschrijving was kapitein Wittebol 45 jaar. Toegevoegd is “overleden” 002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 05/12 februari 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Wittebol, oud 45 jaar, voerend de bark “Willem Ernst”, wonende op de Kadijk bij het Scharbiersplein te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.M.Corbière. Zij vlagnummer was 454023.
H.Wittebol was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1839 t/m 1855 met de vlagnummers 454 (1839 t/m 1854) en 176 (1854 t/m 1855).
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 januari 1860 wordt aan de wed. H.Wittebol, geb. A.Moens een gratificatie van f 25,- uitgekeerd. In de vergadering dd 26 juli 1860 doet zij wederom een verzoek, dat echter wordt afgewezen. Weer een verzoek op 29 november 1860, maar de beslissing wordt aangehouden.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 07 februari 1861 wordt een gratificatie ad f 25,- toegekend aan de wed. H.Witterbol geb. Moens. Idem per 03 maart 1864. Idem per 23 februari 1865. Idem per 30 januari 1868. (ik zal de jaren 1866 en 1867 wel gemist hebben). Idem per 28 januari 1869. Idem per 30 december 1869. Idem per 27 december 1870. Idem per 28 december 1871. Idem per 02 januari 1873. Idem per 23 december 1873. 042
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 21 februari 1860 staat vermeld dat een gratificatie ad f 25,- is uitgekeerd aan de wed. H.Wittebol geb. Moens. In de Vergadering dd 18 december 1860 wordt een aanvrage tot onderstand van de wed. H.Wittebol geb. Moens aangehouden tot de vergadering in januari 1861. In de vergadering dd 19 februari 1861 staat vermeld dat aan de weduwe H.Wittebol geb. Moens een gratificatie ad f 25,- is toegekend. Idem in de vergadering van 22 maart 1864. Idem per 21 maart 1865. Afgewezen per 09 januari 1866 maar weer een gratificatie van f 25,- op 20 maart 1866. Idem op 12 februari 1867. Idem op 25 februari 1868. Idem op 02 februari 1869. Idem per 11 januari 1870. Idem per 10 januari 1871. idem per 23 januari 1872. Idem per 28 januari 1873. Idem 13 januari 1874. Een verzoek dd 28 december 1865 wordt afgewezen.. Een overeenkomstig verzoek dd 25 januari 1866 wordt aangehouden en in de vergadering dd 22 februari 1866 krijgt zij f 25,- uit de bussen, 023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
454 1839-1850 bark Willem Ernst Nederl.Scheepsreederij
1851-1852 fregat Helena idem
1853 geen vermelding van schip en boekhouder
176 1854 bark Java's Welvaren Wed.B.W.van Starkenborgh van Straten
1855 geen vermelding van schip en boekhouder
De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116
Naam Schip Periode Aantal reizen Diensttijd
H.Wittebol Java’s Welvaren 1854-1854 1
Dirk Arnold 1855-1856 1
2 2
Bouma025 vermeldt H.Wittebol als gezagvoerder gedurende:
* 1834 t/m 1835 van het 3/mschip “Godefrida”, gebouwd in 1806, bouwlocatie niet vermeld, 281 ton o.m., varend voor J.H.Fraissinet & van Baak te Amsterdam. In 1835 is het hol verkocht;
* 1838 t/m 1851 van de 3/m Pink “Willem Ernst”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 430 ton o.m., varend voor de Nederl. Scheepsreederij te Amsterdam.
Lloyd’s vermeldt087: “23 Mei 1850 WILLEM ERNST been on shore.”
* 1852 t/m 1853 op het 3/m schip “Helena”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 770 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam;
* 1855 van de bark “Java’s Welvaren”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 470 ton o.m., varend voor B.W. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;
* 1855 van de bark “Dirk Arnold” ex v/d Werf, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 618 ton o.m., varend voor de wed. van Starckenborg van Straten te Amsterdam. Bouma vermeldt dat de kapitein in 1855 is overleden en is opgevolgd door kapitein Geerling.
Overige bijzonderheden
De “Urania” onder kapitein Cornelis Abrahamsz op weg naar Nieuwediep 23 mei 1848 in het Engels Kanaal:
“Den 23e passeerden wij kapt. Wittebol voerende het schip Willem Ernst, des nachts zagen wij het vuur van St.Catharina’s punt op het eiland Wight”
-
55 in: Anna Abrahams. Journaal eener Oostindiesche Reis. De belevenissen van een tienjarig meisje in 1847 en 1848.
Geannoteerde uitgave door de stichting Terra Incognita te Amsterdam. 1993. 72 pp.
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was oud(!) gezagvoerder H.Wittebol.104.
In de NRC dd 02 mei 1850 staat de mededeling dat de Nederlandsche Handelsmaatschappij een bevrachting is toegekend aan kapitein Wittebol van de “Willem Ernst”.114
NRC dd 27 mei 1850
“Deal, 22 mei. Heden morgen is onder Downs ten anker gekomen het barkschip WILLEM ERNST, kapt. Wittebol, van Amsterdam naar Batavia bestemd. Hetzelve is de voorgaande nacht op Goodwinsand (opm: Goodwin Sands) aan de grond geweest, doch met verlies van een anker en ketting weder vrij gekomen.”114
NRC 27 mei 1850
“Ramsgate, 25 mei. Heden is alhier binnengekomen het barkschip WILLEM ERNST, kapt. Wittebol, van Amsterdam naar Batavia bestemd, welk schip op Goodwinsand (opm: Goodwin Sands) aan de grond is geweest. Alhoewel het schip geen water maakt, zo lost men toch de ballast om de bodem te kunnen nazien.”114
NRC 31 mei 1850
Ramsgate, 27 mei. Het Nederlandse barkschip WILLEM ERNST, kapt. Wittebol, van Amsterdam naar Batavia, hetwelk de 23e alhier met averij is binnengelopen, is heden in het droge dok gehaald om te repareren.
In de NRC dd 28 mei 1851 staat de mededeling dat de Nederlandsche Handelsmaatschappij een bevrachting is toegekend aan kapitein Wittebol van de "Helena".114
NRC 27 oktober 1852
Advertentie. G.J. Roland Holst, F. der Kinderen, J. Corver, H. Gullen, H. Salm, H.J. Rietveld, C.A. Schröder, B.D. Bosscher, A.W. Abrahamsz, P. Blom en G.J. Boelen, makelaars, zullen op maandag de 22e november 1852 in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de notarissen Commelin en Weijland, verkopen:
-
Het extra ordinair welbezeild gekoperd en kopervast fregatschip, genaamd HELENA, varende onder Nederlandse vlag en gevoerd door kapt. H. Wittebol. Volgens meetbrief lang 40 ellen 75 duimen, wijd 6 ellen 98 duimen, hol 6 ellen 17 duimen en alzo gemeten op 780 tonnen of 412 lasten.114
NRC 20 november 1852
Advertentie. De verkoop van het barkschip, WILLEM ERNST, kapt. W.J. Doornik, op deszelfs terugreis van Batavia naar Amsterdam, aangeslagen tegen 22 november aanstaande, zal geen voortgang hebben, en zullen de schepen HELENA, kapt. Wittebol, en JAPAN, kapt. Willers, afzonderlijk worden verkocht en niet tezamen daarna in slag worden gelegd, zoals vroeger bij biljetten was omschreven.114