Familiegegevens
Douwe werd geboren op 09.03.1884 te Hollum (Ameland) als z.v. Botte Hendriks Sparrius (landbouwer) en Pietje Douwes Dokter.
Douwe trouwde op 21.11.1912 op Ameland met Saapke de Vries (21) – geb. te Hollum – d.v. Iewe Jacobs de Vries en Trijntje Cornelis Nobel.
Saapke de Vries overleed op 17.03.1967 te Hollum (75).
Douwe kwam om op 08.11.1940 a/b van het s.s. AGAMEMNON door Duitse vliegtuigen tot zinken gebracht nabij de Engelse kust bij Southend. (Rouwadvertentie in het Alg.Hbl. 01-03-1941)
Kinderen
- Petronella – geb. 17.08.1913
- Eduward Jan – geb. 18.12.1914
- Bernard Martinus -geb. 21.09.1919
- Theo Eduard – geb. 27.03.1925
- T.J. = Dochter ???
- Allen geboren te Amsterdam.
Opleiding
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 13.12. 1907 te ’s-Gravenhage.
Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 16.12. 1910 te ’s-Gravenhage.
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 29.03. 1911 te ’s-Gravenhage.
De schepen als stuurman en kapitein:
24.06.1912 2e stm SATURNUS – f 65,- gage per maand.
20.09.1912 tijd. 1e stm. MARS – f 75,-
07.11.1912 tijd. 1e stm. HEBE – f 85,-
31.01.1913 2e stm. TITAN - f 70,-
01.05.1913 tijd. 1e stm. DIANA - f 75,-
22.05.1913 tijd. 1e stm. TITAN - f 100,-
16.06.1914 1e stm. NIOBE - f 110,-
11.12.1914 1e stm. LUNA - f 125,-
30.07.1915 1e stm. CALYPSO - f 125,-
02.08.1915 1e stm. VULCANUS - f 125,-
16.08.1915 1e stm. PLUTO - f 120,-
05.09.1916 1e stm. HELENA - f 120,-
12.04.1917 1e stm. TELLUS - f 125,-
10.07.1919 1e stm. ACHILLES - f 260,-
28.06.1920 1e stm. ORESTUS - f 280,-
28.10.1920 1e stm. CLIO - f 335,-
15.07.1921 supercargo CASSIO - f 340,-
01.02.1922 1e stm. PLUTO - f 313,-
16.02.1922 1e stm. ALKMAAR - f 333,-
18.10.1922 1e stm. AMERSFOORT - f 333,-
01.04.1923 1e stm. ALKMAAR - f 325,-
07.06.1923 1e stm. ADONIS - f 325,-
04.08.1923 1e stm. BENNEKOM - f 325,-
02.02.1924 1e stm. BREDA - f 325,-
13.01.1925 1e stm. HERCULES - f 300,-
10.12.1925 1e stm. CERES - f 300,-
25.08.1926 supercargo Texelstroom - f 300,-
07.10.1926 gezagv. DIDO - f 430,-
05.11.1926 gezagv. NEREUS - f 500,-
04.01.1927 gezagv. NOTOS - f 500,-
23.11.1927 gezagv. PROTEUS - f 500,-
07.02.1929 gezagv. NOTOS - f 500,-
13.09.1929 gezagv. HEBE - f 500,-
30.06.1930 gezagv. PERSEUS - f 500,-
24.091930 gezagv. EOS - f 500,-
03.08.1931 gezagv. AJAX - f 405,-
06.10.1931 gezagv. ARIADNE - f 450,-
13.10.1931 gezagv. NEREUS - f 450,-
03.12.1931 gezagv. ODYSSEUS - f 450,-
23.12.1931 gezagv. ERATO - f 405,-
12.01.1932 gezagv. PROTEUS - f 450,-
27.01.1932 gezagv. THESEUS - f 450,-
01-09-1932 gezagv. NERO - f 405,-
04.01.1933 gezagv. IRIS - f 405,-
21.02.1933 gezagv. AJAX - f 405,-
13.02.1934 gezagv. PLUTO - f 405,-
19.07.1934 gezagv. ORPHEUS - f 405,-
11.04.1935 gezagv. ORPHEUS - f 405,-
21.08.1935 gezagv. VULCANUS - f 405,-
23.08.1935 gezagv. PERSEUS - f 405,-
13.02.1936 gezagv. PLUTO - f 405,-
20.07.1936 gezagv. MEDEA - f 405,-
24.09.1936 gezagv. ARIADNE - f 405,- per Costa Rica naar Curacao
19.02.1937 gezagv. ATLAS - f 405,-
18.10.1937 gezagv. MIDAS - f 405,-
30.10.1937 gezagv. ATLAS - f 458,-
20.12.1937 gezagv. IRIS - f 458,-
25.12.1937 gezagv. MEDEA - f 458,-
30.05.1938 gezagv. IRENE - f 458,-
22.06.1938 gezagv. MEROPE - f 458,-
25.08.1938 gezagv. BERENICE - f 458,-
07.09.1938 gezagv. ORION - f 458,-
25.10.1938 gezagv. AMAZONE - f 458,-
27.10.1938 gezagv. ORION - f 458,-
12.01.1939 gezagv. ODYSEUS - f 458,-
27.01.1939 gezagv. MEROPE - f 458,-
04.04.1939 gezagv. PLUTO - f 458,-
21.04.1939 gezagv. MEROPE - f 458,-
17.10.1939 gezagv. BERENICE - f 458,-
27.12.1939 gezagv. AGAMEMNON - f 458,-
01.02.1940 gezagv. AGAMEMNON - f 481,-
Overige bijzonderheden
Het s.s. AGAMEMNON (1930 ton) van de KNSM was een van de schepen die nog op de Engelse oostkust door een luchtaanval verloren ging. Het schip was des ochtends 8 november 1940 met konvooi PN 29 onder kapitein D. Sparrius in ballast uit Southend naar Cardiff vertrokken. Omstreeks 2 uur 's middags werd de Agamemnon door Duitse vliegtuigen tot zinken gebracht. Alle opvarenden waren in zee gesprongen en de meesten hielden zich zo goed mogelijk drijvend op wrakhout en een vlot dat was vrijgekomen. Na ruim drie kwartier kwam de Britse torpedobootjager Cattistock hulp bieden en kon de meeste overlevenden oppikken. Voor kapitein Sparrius kwam de redding te laat, hij had geen zwemvest aan en werd, evenals de Engelse radiografist, niet meer teruggezien. Een Britse kanonnier was het derde slachtoffer van deze ramp. (Bron: Koopvaardijschepen in de oorlog.)