Inloggen
Gezagvoerder

Bouma, H.

Naam: Bouma, H.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
HARMONIE 1830 Brik Sailing Vessel 10494 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Bouma was met vlagnummer R177 in de periode 1843 t/m 1854 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1855 van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart wordt melding gemaakt van een financiële bijdrage aan de wed. H.Bouma voor de opleiding van haar zoon F.H.Bouma tot stuurman.

In de Jaarverslagen 1855, 1858 en 1859 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat de weduwe van kapitein Bouma een jaarlijkse uitkering heeft gekregen van f 170,- voor haar en haar kind058.

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.Bouma met vlagnummer R177 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1849, 1851 van de brik “Harmonie”   120 last  varend voor Bonke & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt H.Bouma als gezagvoerder gedurende:

  • 1844 t/m 1853 van de brik “Harmonie”, gebouwd in 1830 te Alblasserdam, 246 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

“Met de brik De Harmonie reisden Tine en Eduard Douwes Dekker via Banda naar Batavia. Tot Banda waren ze niet de enige passagiers: er moesten drie ballingen worden afgezet.   .Begin september ging De Harmonie op de rede van Batavia voor anker.   . Ze bleven niet lang in Batavia. Op 15 september 1852 vertrok De Harmonie van Batavia, met Dekker en zijn vrouw aan boord. ‘De eerste stuurman was dikwyls dronken’, vertelde Mimi later, ‘en om den bejaarden kapitein de rust te gunnen die deze volstrekt behoefde, hield Dekker zelf menigmaal de wacht’. Hij-zelf schreef in het Memoriaal: ‘Hofmeester & bootsman hulp beloofd - navigatie - ellende van oude matrozen. Waar blijven ze?’. Ook staat er iets over tegenwind en ‘verveling aan boord’. Met enige vertraging kwam het schip op Sint-Helena aan. … Na het verblijf op Sint-Helena verliep de reis tamelijk voorspoedig. … ‘De eerste Kersnacht van 1852 overnachtten zy te Hellevoetsluis in een bedstee!’ “

p.264 Uit: MULTATULI Leven en werk van Eduard Douwes Dekker door Dik van der Meulen.

SUN, Nijmegen, 2002. 912 pp

In Bouma025 is de enige brik met de naam HARMONIE uit de periode rond 1852 het in 1830 te Alblasserdam gebouwd schip, varend voor Bonke & Co te Rotterdam. Alle andere schepen uit deze periode zijn kleiner (kof, galjoot, tjalk, e.d.) en niet geschikt voor de vaart op de Oost. Voorts wijst de aankomst in Hellevoetsluis op een Rotterdamse reeder. In 1852 was de gezagvoerder van het schip kapitein H.Bouma.