Familiegegevens
Geen
Lidmaatschap Zeemanscollege
C.A.Hjelmström was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 1853 t/m 1872. met de nummers 915 (1853-1854) en 521 (1854-1872).
C.A.Hjelmström werd met nr.915 effectief lid van Zeemanshoop per 10 mei 1853 op voorspraak van C.Koert. Zijn schip was de "Johanna Catharina"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 03/10 mei 1853 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Carel August Hjelmström, oud 34 jaar, voerend de schoener “Johanna Catharina”, op voordracht van kapitein C.Koert. In de notulen van 10 mei 1853 wordt dus de benoeming bekrachtigd maar “zullende kapitein Hjelmström provisioneel deelnemer blijven in het Zeemansfonds in de 2e klasse tot zijn terugkomst.”023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 10 oktober 1859 staat een bericht van C.A.Hjelmström “voerende het Belgische schip de Ruiter in dd Antwerpen 1e October daarbij verzoekende te mogen deelnemen voor eene reis met dat schip naar Buenos Arijos en terug onder Belgische Vlag en anders zijn regt te behouden om zoo hij tot het gezag op een schip onder Nederl.Vlag mogt zijn teruggekeerd, weder te mogen deelnemen ofschoon dan boven de jaren zijnde.” Dit verzoek wordt afgewezen.042
De schepen van de kapitein
Vermeld in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Scheepvaart001:
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
915 1853 sch.brik Johanna Catharina A.Rocquette, Amsterdam
521 1854 sch.brik Johanna Catharina idem
1855-1858 bark Koophandel J.Bel, Amsterdam
1859-1872 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt C.A.Hjelmström als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1855 van de sch.brik “Johanna Catharina”, gebouwd in 1848 te Nieuwendam, 297 ton o.m., varend voor A.Roquette te Amsterdam;
* 1856 t/m 1859 van de bark “Koophandel”, gebouwd in 1855 te Pillau, 267 ton o.m., varend voor J.Bel te Amsterdam. Het schip voer in 1860 voor G.& H.Dekker te Westzaan en was herdoopt in “Economie”;
* 1860 van de brik “de Ruyter” ex Graaf van Limburg Stirum”, gebouwd in 1852 te Groningen, 255 ton o.m., varend voor A.Engels te Amsterdam. Gaat waarschijnlijk hierna onder Belgische vlag varen;
* 1865 t/m 1868 van de brik “Bengalen”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 305 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.