Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Willem Merkelbach werd per 01 januari 1863 met vlagnummer H16 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Mercurius". Verdere gegevens ontbreken028-fol.100.
Hij was met vlagnummer H16 lid van het College in de periode 1863-1866034.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
H16 1862-1864 brik Mercurius Barend Visser & Zn, Harlingen
1869 sch. Cornelia Catherina (ex Beerta Hendrika) Zeilmaker & Co, Harlingen
afgekeurd in averij
1871-1875 brigt Eendragt (ex Hermann Heinrich) D.& L. Alta, Harlingen
Bouma025 vermeldt J.W.Merkelbach als gezagvoerder gedurende:
* 1863 t/m 1865 van de brik “Mercurius”, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor Barend Visser & Zn te Harlingen;
* 1869 t/m 1870 van de 2/msch “Cornelia Catharina” ex Beerta Hendrika, gebouwd in 1851 te Harlingen, 150 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1870 afgekeurd na averij;
* 1872 t/m 1876 van de sch.brik “Eendragt” ex Hermann Heinrich, gebouwd in 1839 te Leer, 207 ton o.m., varend voor L.& D.Alta te Harlingen.
Overige bijzonderheden
J.W.Merkelbach was eerste stuurman op de brik “Luitenant Admiraal Tjerk Hiddes” onder kapitein Oepke Sikkes Parma en wel tijdens reizen van Amsterdam-Montevideo/Buenos Aires-Amsterdam (juni 1860-maart 1861) en Amsterdam-Paramaribo-Amsterdam (mei-november 1861)053.
“NRC 14-01-1870. Amsterdam, 13 januari 1870. Het schip CORNELIA CATHARINA, kapt. Merkelbach, van Curacao naar alhier, te Fayal masteloos binnengebracht (zie ons blad van 10 en 11 december) jl.) is aldaar publiek verkocht en heeft met de inventaris 912 millrees opgebracht.”077.
In de Harlinger Courant dd 21 november 1874 staat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht096:
Binnengekomen:
“Harlingen 19 Nov. Eendragt, J.W.Merkelbach, Riga.”
17 september 1869 masten verloren. Op 23 november 1869, onderweg van Curaçao naar Rotterdam, mastloos te Fayal (Azores) binnengebracht door FREDONIA. In 1869 afgekeurd in averij. Op 13.01.1870 voor 912 milrees verkocht.