1827 - 1828
Bouwjaar en -plaats zijn vraagtekens. Belgische officiële bronnen geven aan dat de brik in Engeland zou zijn gebouwd. Het staat vast dat in 1827 in Brugge een verbouwing (‘reconstruit’) heeft plaatsgevonden en de CHARLES op 16 augustus weer tewater werd gebracht. Welke omvang die verbouwing had is onbekend. Het zou kunnen dat het schip formeel ‘voor meer dan 2/3e is vertimmerd’, een eis die vaak aan een buitenlands gebouwd schip werd opgelegd voordat een Nederlandse zeebrief kon worden verleend.
Bureau Veritas 1831 geeft als bouwjaar Brugge 1827, met een reparatie in 1828.
GVB 170827
Brugge, 17 augustus. Den 16 dezer is met het beste gevolg van stapel gelopen de Nederlandse brik CHARLES VAN BRUGGE (opm: CHARLES, thuishaven Brugge), groot ongeveer 240 tonnen, gebouwd door F. de Jager de Meulenaere, voor rekening van Ch. Bogaert te Brugge.
Toen de aanvraag voor de eerste zeebrief op 8 juli 1828 werd ingediend, eerst 11 maanden na de tewaterlating (!), bleken er moeilijkheden te zijn. Voor dit ‘nieuw gebouwde schip’ ontbrak o.a. een verklaring van eigendom. Volgens opgave was het schip in West-Vlaanderen gebouwd, dus in Brugge.
Het ontbreken van het eigendomsbewijs kan echter een aanwijzing zijn dat de brik niet in West-Vlaanderen is gebouwd. De heer Luc van Coolput heeft een aantekening ‘construit en Angleterre’, dus gebouwd in Engeland. De aanvraag zeebrief werd in advies gehouden en hangende verdere informatie niet verleend.
Op 4 augustus 1828 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de CHARLES, opnieuw aangevraagd door C. Bogaert, Brugge, voor L. Vink als kapitein.
1830
GVB 240330
Oostende, 23 maart. Uitgezeild de Nederlandse brik CHARLES, kapt. L. Vinck, op avontuur, in ballast, aan Ch. Bogaert, 120 tonnen.
GVB 060830
Oostende, 3 augustus. Binnengekomen de Nederlandse brik CHARLES, kapt. L. Vinck, van Liverpool, met zout, aan d’heer Sinave, 124 tonnen.
Op 9 augustus 1830 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de CHARLES, aangevraagd door C. Bogaert, Brugge, voor J. Vinck als kapitein.
België
Gedurende 25-27 augustus 1830 waren er in Brussel onlusten geweest welke de opmaat vormden tot de revolutie die resulteerde in de afscheiding van België. Op 4 oktober 1830 werd eenzijdig de onafhankelijkheid van België geproclameerd. In reactie hierop decreteerde de koning bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) dat van de schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoorden de Nederlandse zeebrieven moesten worden ingetrokken. Dit betrof 196 schepen, waaronder de CHARLES onder kapt. L. Vinck. Tegen de voorwaarden van uitgifte in werd de laatste Nederlandse zeebrief van 8 augustus 1830 niet teruggezonden.
De CHARLES was intussen in Oostende aangekomen en zal na lossing tot de zomer van 1831 tijdelijk zijn opgelegd om de ontstane politieke situatie af te wachten.
1831
GVB 060731
Oostende, 3 juli. Uitgezeild de Belgische (opm: voormalig [Zuid]-Nederlandse) brik CHARLES, kapt. H. Delpierre, op avontuur, in ballast, aan Ch. Bogaert, 180 tonnen.
GVB 281231
Oostende, 27 december. Uitgezeild de Belgische brik CHARLES, kapt. J. Rooms, op avontuur, in ballast, aan Ch. Bogaert, 180 vat.
1832
GVB 200432
Oostende, 19 april. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. J. Rooms, van Liverpool, met zout, aan Ch. Bogaert, 124 vat.
In november 1832 had het schip naast de kapitein de volgende bemanningsleden: stuurman kok, 3 volmatrozen, 2 lichtmatrozen en een scheepsjongen scheepsjongen.
1833
GVB 140133
Oostende, 10 januari. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. P. Lievens, van Liverpool, met zout en katoen, aan Ch. Bogaert, 110 tonnen
1834
GVB 260334
Ootende, 24 maart. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. P. Lievens, van Liverpool, met zout en verscheidene goederen. 124 vat.
1835
SVV 090835
Oostende, 6 augustus. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. P. Lievens, van Liverpool, met 38 balen wol, 510 stukken tin, 29 kisten Japans vernis, 1622 stukken gemalen en 20 balen verfhout, 14 kisten palmolie, 79 balken ceder hout, 388 stukken kokos hout en 105 tonnen klipzout; aan Ch. Bogaert, Brugge.
GVB 180935
Oostende, 17 oktober. Uitgezeild de Belgische brik CHARLES, kapt. P. Sikkes, naar Leith, met schors, aan Ch. Bogaert, 124 vat (opm: 2 vat = ongeveer 1 commerciële last).
GVB 111235
Brugge, 11 december. Uitgezeild de Belgische brik CHARLES, kapt. J. Minne, naar Liverpool met schors, aan .E. Debay, 158 tonnen.
1836
GVB 150236
Oostende, 13 februari. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. J. Minne, van Liverpool, met zout en katoen, aan Ch. Bogaert, 124 vat.
1837
AB 251137
Liverpool, 18 november. Binnengekomen CHARLES (opm: Belgische brik), kapt. J. Minne, van Oostende.
1838
BWM 261138
Ramsgate, 21 november. De CHARLES (opm: Belgische ex-Zuid-Nederlandse brik), kapt. B. Bricx, van Oostende naar Liverpool, alhier op 3 november in lekke toestand binnengelopen, ligt haar beschadigde lading te lossen.
1839
GVB 170739
Oostende, 15 juli. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. B. Bricx, van Lissabon, met zout, aan Cousin, 147 vat.
1840
LL 220640
Oostende, 19 juni. Binnengekomen de CHARLES kapt. J. Rickmers, van Liverpool.
1841
LL 210541
Oostende, 18 mei. Binnengekomen de CHARLES kapt. J. Rickmers, van Liverpool.
1842
GVB 280242
Brugge, 26 februari. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. J. Rickmers, van Liverpool, met 200.000 kilogrammen klipzout, aan de consignatie van H. Jonckheere, 160 vat.
LvC:
De CHARLES kwam op 27 juni 1842 te Oostende aan uit Liverpool. Pas op 7 november 1842 vertrok de brik uit Oostende, met opnieuw bestemming Liverpool. Het schip moet na lossing tussen die twee data op de werf gelegen hebben. ‘Herbouwd’, vermoedelijk ingrijpende reparaties, wordt bevestigd in de jaarlijkse lijsten van de Antwerpse kranten.
1843
RC 180243
Uittreksel uit de Lloydslijst tot den 14 februari.
Te Falmouth is aangekomen de CHARLES, kapt. J. Rickmers, van Liverpool naar Oostende.
1844
GVB 110944
Brugge, 11 september. Uitgezeild de Belgische brik CHARLES, kapt. L. Simons, naar Liverpool, met 80.000 kilogram schors, voor rekening van d’heer Strubbe, 50 balen vlas, 25 idem stoppe, aan ‘t adres van de makelaar Hyp. Jonckheere, 160 vat.
RC 071244
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 2 en 3 december.
Te Liverpool is aangekomen de CHARLES, kapt. Simons, van Oostende.
1845
RC 130945
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 8 en 9 september.
Te Liverpool is aangekomen de CHARLES, kapt. L. Simons, van Oostende.
1846
RC 080946
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 2, 3 en 4 september.
Te Dublin is aangekomen de CHARLES, kapt. L. Simons, van Oostende.
1847
RC 060247
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 1 en 2 februari.
Te Liverpool is aangekomen de CHARLES, kapt. L. Simons, van Belfast.
RC 260847
Oostende, 22 dezer. Uitgezeild de CHARLES, kapt. L. Simons, naar Cadix.
1848
GVB 070148
Oostende, 7 januari. Aankomsten van den 5 en 6 januari. De Belgische brik CHARLES, kapt. Simons, van Liverpool met zout.
1849
PLDA 180649
Oostende, 13 juni. Binnengekomen de CHARLES, kapt. L. Simons, van Liverpool.
1850
RC 020450
Rotterdam, 1 april. Het schip (opm: brik) de CHARLES, kapt. L. Simons, van Cadix naar Oostende, is den 29 maart Plymouth binnengelopen.
1851
GVB 100351
Brugge, 8 maart. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. L. Simons, van Liverpool met 180.000 lkilo Engels klipzout en 30 vaten souda. Aan den consignatie van den makelaar Hyp. Jonckheere
GVB 190551
Brugge, 16 mei. Uitgevaren de Belgische brik CHARLES, kapt. Simons, naar Cadix, met hout voor de scheepsbouw. Aan ‘t adres van den makelaar Hyp. Jonckheere.
1852
GVB 070152
Brugge. Heden uitgevaren de Belgische brik CHARLES, kapt. LSimons, groot 140 tonnen, naar Oosende, om beladen te worden ter bestemming Engeland. Aan t’ adres van den makelaar Hyp. Jonckheere.
1853
GVB 130453
Brugge, 13 april. Heden voormiddag is uitgevaren de Belgische brik CHARLES, kapt. L. Simons, naar Liverpool, met 80.000 kilo boomschors, aan t’ adres van den makelaar Hyppolite Jonckheere.
1854
PLDA 160354
Runcorn, 13 maart. Binnengekomen de CHARLES, kapt. Simons, van Oostende
1855
SVV 070655
Brugge, 5 juni. Binnengekomen de CHARLES, kapt. L. Simons, van Liverpool, geladen met 200.000 kilo klipzout, aan t’ adres van den makelaar Hyp. Jonckheere.
GVB 290955
Brugge, 26 tot 28 september. Uitgevaren de Belgische brik CHARLES, kapt. Ch. Schreyenberg, naar Liverpool met schors, aan ‘t adres van den makelaar Hyp. Jonckheere.
1856
GVB 030156
Brugge, 29 december 1855. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. Ch. Schreyenberg, van Liverpool, met 195.000 kilo klipzout, aan t’ adres van den makelaar Hyp. Jonckheere.
1857
Gedurende 1857 werd de brik grondig hersteld en verlengd, waardoor de classificatie door Bureau Veritas steeg van oorspronkelijk 3/3 via M (middelmatig) naar 5/6. De eigenaar, H. Jonckheere uit Brugge, vernoemde de brik nu in OSCAR.
De CHARLES / OSCAR was een opvallend trage zeiler. Indien de brik werkelijk in Engeland gebouwd werd, is die traagheid niet verwonderlijk. De Britse brikken uit die tijd duwden immers met hun botte voorsteven de zee voor zich uit, i.p.v. de zee te doorklieven (LvC).
De verlenging zou haar snelheid ten goede komen (zie opmerking LvC) en het maakte haar beter geschikt voor het vervoer van hout. Bijkomend voordeel van deze soort lading was, dat lekkage, die met de jaren steeds toenam, voor de lading niet schadelijk was en deze, indien nodig, zelfs het schip drijvende kon houden.
1858
SVV 090258
Brugge, 9 februari. De kapitein J. Minne (opm: Joseph Minne Junior, * 1835), komt het bevel te ontvangen over den nieuwe brik OSCAR (opm: bedoeld zal zijn de hernieuwde Belgische ex-CHARLES), der haven van Brugge,
GVB 200258
Brugge, 18 februari, Uitgevaren De Belgische brik OSCAR, kapt. J. Minne Jr., naar Liverpool maat verscheidene koopwaren, aan ‘t adres van den makelaar Hyp. Jonckheere.
1859
LvC:
Vanaf 1830 t/m 1858 maakte de CHARLES / OSCAR voornamelijk reizen naar Liverpool, steeds voor ladingen zout, afgewisseld door 6 reizen naar Cádiz en 2 reizen naar St. Ubes (Setubal), eveneens voor zout. In 1837 ook een reis naar Riga.
Van 1859 t/m 1862 maakte de OSCAR 9 reizen naar Cádiz (o.a. met hout) en één reis naar Ferrol.
Vanaf 1863 volbracht de brik vooral reizen naar Riga (retour met hout). Dikwijls vertrok het schip met een lading steenkool uit Newcastle voor Stettin, Danzig of Memel. Riga was gewoonlijk de eindbestemming vanwaar hout werd geladen voor Brugge.
GVB 260359
Brugge (geen datum) Uitgevaren de Belgische brik OSCAR, kapt. J. Minne Jr, naar Cadix, met hout, voor rekening van M.D. Maertens, aan ‘t adres van den makelaar Hyp. Jonckheere.
1860
GVB 180460
Brugge (geen datum). Uitgevaren de Belgische brik OSCAR, kapt. E. Debloom, naar Cadix met hout.
1865
GVB 041065
Oostende, 29 tot 30 september. Binnengekomen de Belgische brik OSCAR, kapt. E. Debloom, van Liverpool met zout.
1866
BWZ 260366
Brugge, 26 maart. De brik GOUVERNEUR BARON DEVRIÈRE is aan een huis van Noorwegen verkocht. Zo het schijnt heeft men reeds een aanbod gedaan voor het kopen der driemastbark ALIDA en de brik JAN VAN EYCK. De brik OSCAR is te kopen.
LvC: In 1866 lag de OSCAR in Brugge te koop. De verkoop ging niet door.
1868
EEC 290568
Leith (geen datum). Uitgezeild de OSCAR, 152, kapt. E. Raupert, naar Brugge, met beenderen en vodden.
1869
SMG 220969
Londen (geen datum). Vertrokken OSCAR, en LOUISE, Hinze, naar Sunderland.
1870
AH 301070
Boldera, 23 oktober. Uitgezeild OSCAR, kapt. E. Raupert, naar Brugge.
1871
AH 121271
Elseneur, 6 december. Binnengekomen OSCAR, kapt. E. Raupert, van Riga naar Gent.
1872
In maart 1872 werd de OSCAR met behoud van naam verkocht aan een Noorse reder.
1875
SMG 250875
Duinkerken (geen datum). Aangekomen OSCAR, Jacobsen (opm: Noorse vlag), van Londen.
1889
HNDM 290389
Hartlepool. Vertrokken WILHELMINE, Wilts; OSCAR, Jacobson, met kolen naar Zweden.
1893
Korsoer, 13 oktober. Binnengekomen de OSCAR, kapt. Jacobson, van Sunderland.
1894-1895
Lloyd’s Register: OSCAR, kapt. A. Hermansen, now a lighter,