Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.S.Schuil was met vlagnummer R56 in de periode 1819 t/m 1859 efectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
P.S.Schuil was in 1849-1852 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de Jaarverslagen 1858 en 1859 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een ondersteuning kreeg van f.200,- ’s jaars vanwege ouderdom en/of behoeftigheid.
In het Jaarverslag 1859 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1859 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag staat dat de weduwe van kapitein P.S.Schuil een uitkering heeft gekregen van f 96,87 voor 7½ maand. Daaruit blijkt dat kapitein Schuil is overleden half mei 1859058.
In het Jaarverslag 1863 van de Maatschappij College staat vermeld dat de “trekkende weduwe” P.S.Schuil in 1863 is overleden.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein P.S.Schuil met vlagnummer R56 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851, 1855, 1858 geen schip vermeld
Bouma025 vermeldt P.S.Schuil als gezagvoerder gedurende:
* 1831 t/m 1836 van het 3/msch “Zuid Holland”, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 520 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar, maar waarschijnlijk C.& A.Vlierboom te Rotterdam;
- * 1836 t/m 1839 van het 3/mschip “Maasstroom”, gebouwd in 1836 te Rotterdam, 657 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar, maar waarschijnlijk C.& A.Vlierboom te Rotterdam.
In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Paulus Sietzes Schuil op de:
“Lisette & Emilie”, 13 september 1805 (Pruisische vlag);
“Maasstroom”, dd 22 december 1819.
Overige bijzonderheden
Rotterdamsche Courant 13 juli 1820114
Amsterdam, 11 juli. Het schip de MAASSTROOM, kapt. P.S. Schuijl, van Cette (opm: Sète) naar Riga, is den 29 juni, op de hoogte van Wight, gepraaid door de Texelse loodsschipper P. Kuijper.
Rotterdamsche Courant 06 maart 1821114
In Rotterdam in lading liggende schepen naar:
…Riga: het Galjootschip de MAASSTROOM, kapt. Paulus Sijtses Schuil….
Rotterdamsche Courant 10 april 1821114
Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:
….Riga: het Galjootschip de MAASSTROOM, kapt. Paulus Sytses Schuil…..
Rotterdamsche Courant 17 april 1821114
Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:
….Riga: het Galjootschip de MAASSTROOM, kapt. Paulus Sijtses Schuil.
Adres ten kantore van Kuiper, van Dam en Smeer….
Rotterdamsche Courant 26 april 1821114
Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:
….Riga: het Galjootschip de MAASSTROOM, kapt. Paulus Sijtses Schuil…..
Familiegegevens en opleiding
Lambertus Heykoop werd geboren te Delfshaven op 11 februari 1795 als zoon van de Nederlands Hervormde Lambertus Heykoop (“in ’s rijksdienst gesneuveld”) en Hendrika Christina van der Zee. Hij woonde te Delfshaven.
Hij trouwde als Heikoop op 16 juni 1820 te Delfshaven met Helena Kolstee, geboren te Delfshaven op 05 september 1795 als dochter van Gerrit Kolstee en Bastiana van der Zwaal. Helena overleed op 07 november 1864
Lambertus overleed op 10 juni 1852 aan boord van een schip liggende aan de Willemskade te Rotterdam. Bij de registratie van zijn overlijden werd als woonplaats Delfshaven vermeld.118
Provinciale Groninger Courant 15 juni 1852114
Rotterdam, 10 juni. Hedenmorgen, omstreeks 9 uur, heeft, bij het inladen van waterleggers in het fregatschip NOVA ZEMBLA, een verschrikkelijk ongeluk plaats gegrepen, zijnde een der vaten, na tot eene voldoende hoogte opgeheschen te zijn, door het breken van den strop, in het ruim gestort en op het hoofd van den kapitein L. Heykoop nedergekomen, die daar toevallig aanwezig was en plotseling door dezen ramp den dood vond. Dit treffend ongeluk is nog te meer betreurenswaardig, dewijl gemelde kapitein algemeen bemind en geacht was.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
L.Heykoop (adres J.H.Meijjes) werd met nr.256 effectief lid van Zeemanshoop per 08 april 1828 op voorspraak van J.C.Tevez. Zijn schip was de "Admiraal Zoutman"002.
Lamberth Heykoop werd per 01/08 april 1828 met vlagnummer 256 voorgedragen/benoemd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.C.Tevez. Hij is afkomstig uit Rotterdam en had als adres de heer P.Nobel, Texelsche kade nr.3 Amsterdam Als zijn schip is genoemd de gekoperde brik “Nijverheid” 023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 16 april 1828.003
L.Heykoop was effectief lid van Zeemanshoop met vlagbummer 256 van 1828 t/m 1836 en met vlagnummer 159 van 1836 t/m 1852
L.Heykoop was met vlagnummer R96 in de periode 1826 t/m 1852 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Uit de periode 1820 t/m 1825 zijn geen jaarverslagen beschikbaar. Het is dus mogelijk dat hij in één van de jaren uit deze periode tot het College is toegetreden058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 juni 1852 wordt het overlijden gemeld van kapitein L.Heykoop. In de vergadering dd 03 april 1852 vraagt zijn weduwe H.Kolstee om een uitkering die haar in de vergadering dd 30 september 1852 wordt toegekend voor haar en 1 kind ingaande 01 augustis 1852042
In de notulen dd 01 december 1840 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop is een brief vermeld van kapitein L.Heykoop “inhoudende berigt wegens een Coraaldroogte in de passage tusschen Samarang en Batavia.”023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 03 september 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat de mededeling dat van het Bestuur van het Rotterdams zeemanscollege een kaart is ontvangen met een beschrijving van de baai van Patjitan gemaakt door L.Heijkoop.023 Deze opmerking is ook vermeld in de notulten van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 november 1840.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 26 oktober 1852 staat de mededeling dat aan de weduwe van kapitein L.Heykoop een uitkering is toegekend per 01 augustus 1852 voor haar en 1 kind.023.
Aan het Jaarverslag 1840 van het College Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam, 13R/1a) is toegevoegd “Bekendmakingen aan Zeelieden” met de melding van kapitein L.Heykoop aan boord van de “Admiraal Zoutman”, dd. 5 november 1840 over “eene koraaldroogte”, 4? mijl van de hoek van Carawang, op weg van Semarang naar Batavia. Deze droogte is “zeer klein en steil” en een “scherp koraal”058.
In de Jaarverslagen 1855, 1858 en 1859 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat zijn weduwe een jaarlijkse uitkering ontvinden van f 150,-.058.
In het Jaarverslag 1864 vande Maatschappij tot Nut der Zeevaart is vermeld dat de weduwe van L.Heijkoop in 1864 is overleden058
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
256 1828 brik de Nijverheid geen opgave
1829-1833 kof de Nijverheid de kapitein
1834-1835 fregat Johanna Cornelia C.en A.Vlierboom te Rotterdam
159 1836 fregat Zuid-Holland idem
1837-1843 fregat Admiraal Zoutman idem
1844-1852 fregat Nova-Zembla idem
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein L.Heijkoop met vlagnummer R96 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851 van het fregat “Nova Zembla” 380 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
Bouma025 vermeldt L.Heykoop als gezagvoerder gedurende:
* 1827 t/m 1833 van de brik “Nijverheid”, gebouwd in 1826 op de werf “Het Land van Belofte” van P. van Swijndregt & de wed. Visser te Rotterdam, 370 o.m., varend voor Hudig & Blokhuizen te Rotterdam;
* 1835 t/m 1836 van het fregat “Johanna Cornelia”, gebouwd in 1828 te Rotterdam, 384 ton o.m., varend voor C.A.Vlierboom te Rotterdam;
* 1831 t/m 1836 van het 3/msch “Zuid Holland”, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 520 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;
* 1838 t/m 1844 van het 3/m schip “Admiraal Zoutman”, gebouwd in 1837 te Rotterdam, 696 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;
* 1845 t/m 1852 van het 3/mschip “Nova Zembla”, gebouwd in 1844 te Rotterdam, 723 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Kapitein L.Heykoop praaide bij de Solings kapitein C.Poort van de “Stad Heykoop” die op weg was naar Batavia, dd. 21 juni 1838005.
Andries Scott werd per 13 mei 1827 vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart als ligtmatroos geplaatst op de “Nijverheid” onde kapitein Heykoop voor een reis van Rotterdam naar Lima en Valparaiso. Hij was weer terug op school per 26 maart 1828004-532/1518. (hieruit blijkt dat Heykoop al eerder dan 1829 kapitein van de Nijverheid was - zie Bouma hiervoor).
Op 19 augustus 1827 vertrok de “Nijverheid” vanuit Rotterdam naar Curacao, Veracruz en Havana.069 – p158
Bataviasche Courant 19 mei 1821114
Batavia, 19 mei.
….Den 12 mei vertrok van hier naar Palembang Zr.Ms. brik JACOBA ELIZABETH, commandant 1e luit. Elgenhuizen; den 13 mei het Nederlandse schip ELIZABETH JOHANNA, kapt. W. Lucas, naar Palembang; den 16 mei het Nederlandse schip L. AUGUSTA, kapt. A. Bezemer, naar Padang; den 17 mei de Nederlandse brik HINGTAY, kapt. Tio Sokko, naar Bencoelen en Zr.Ms. fregat DAGERAAD, commandant kapt.luit. W. Tieman, koersstellende om de Noord, en den 18 mei het Nederlandse schip MARIA LOUISA, kapt. L. Heijkoop, naar Sourabaija.
Bataviasche Courant 01 september 1821114
Te Samarang aangekomen:
18 Aug. Ned. brik HENDRIK, H. Deelken, van Batavia; dito ANNA MARIA, C. Knuppel, van Batavia; dito schip JOHANNA FREDRIKA, P. de Haan, van Batavia; Chinese schoener DE HOOP, Tje Tjaijsing, van Grissee; Ned. schip MARIA LOUISA, L. Heijkoop, van Sourabaija, met Zr.Ms. troepen; dito schoener PHOENIX, A. Desperoux, van dito…..
….Vertrokken van Samarang:
….20 Aug. Ned. schip MARIA LOUISA, L. Heijkoop, naar Japara…..
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.C.Jansen was met vlagnummer R98 in de periode 1837 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.C.Jansen met vlagnummer R98 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849 van het fregat “d’Elmina” 377 last voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
* 1851 geen schip en reder vermeld
* 1855 van het fregat “Nova Zembla” 380 last voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
* 1858 van de bark “Admiraal de Winter “300 last voor E&C&S. St. Martin & Co te Rotterdam
* 1859, 1862 t/m 1865 geen schepen en reders genoemd.
Bouma025 vermeldt J.C.Jansen als gezagvoerder gedurende:
* 1838 t/m 1844 van het 3/msch “Zuid Holland”, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 520 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;
* 1842 t/m 1851 van het 3/mschip “d’ Elmina”, gebouwd in 1841 te Rotterdam, 715 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;
Overlap met vorige melding.
* 1854 t/m 1856 van het 3/mschip “Nova Zembla”, gebouwd in 1844 te Rotterdam, 723 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;
* 1859 op de bark “Admiraal de Winter”, gebouwd in 1857 te Vlaardingen, 569 ton o.m., varend voor E., S. en C. St.Martin & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
J.C.Jansen verzorgde per 16 oktober 1858 vanuit Hellevoetsluis met de “Admiraal de Winter” een troepentransport van 3 officieren en 100 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 27 januari 1859 na een reis van 103 dagen065.
Het fregat “Nova Zembla” onder kapitein J.C.Jansen was op 29 september 1854 te San Francisco (de route is onbekend), op 25 augustus 1856 te Valparaiso, vertrok op 07 december naar Europa via Kaap Hoorn en was op 07 april 1856 te Deal.121.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt O.Lindeman als gezagvoerder gedurende:
* 1835 t/m 1840 van de brik “Diana”, geen gegevens over bouw, eigenaar en thuishaven;
* 1845 t/m 1849 van het 3/msch “Zuid Holland”, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 520 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Pieter Cornelis Teengs werd geboren op 17 juni 1813 te Monickendam als zoon van Dirk Nicolaas Teengs (overleden te Breda) en Albertina Jacoba Boterkoper (overleden te Amersfoort). Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Westewagenstraat Wijk 5 nr. 709 (nieuw nr. 62).
Hij trouwde op 12 januari 1842 met Johanna Cornelia Rijks, dochter van Ary Rijks en Petronella Gronemeyer. Hij trouwde voor een 2e maal te Rotterdam op 31 augustus 1859 met Antonia Petronella Rijks, een zuster van zijn eerste vrouw, Nederlands Hervormd. Na het overlijden van haar man vertrok Antonia op 05 juli 1872 naar Breukelen.
Pieter overleed te Rotterdam aan de Baan Wijk 3 nr. 700 op 02 maart 1871005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.C.Teengs was met vlagnummer R21 in de periode 1847/48 t/m 1871 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In de ledenlijst van het Jaarverslag 1862 (Maritiem Museum, Rotterdam) staat hij te boek als een van de ”honoraire leden die alleen de Nommervlag der Maatschappij voeren”. Dat betekende dat hij geen aanspraak kon maken op de uitkeringen van de Maatschappij058
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.C.Teengs vermeld als gezagvoerder in:
* 1849 het fregat “Zuidholland” 269 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
* 1851, 1855,
1858, 1859 het fregat “d’Elmina” 377 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
* 1862 t/m 1867 het fregat “Diana” 453 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
Bouma025 vermeldt P.C.Teengs als gezagvoerder gedurende:
* 1848 t/m 1849 van de sch.brik “Diana”, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 184 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;
* 1850 t/m 1851 van het 3/mschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 520 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;
* 1852 t/m 1861 van het 3/mschip “d’ Elmina”, gebouwd in 1841 te Rotterdam, 715 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;
* 1862 t/m 1868 van het 3/mschip “Diana” ex Bellona, gebouwd in 1855 te Bremerhaven, 858 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip is verongelukt bij Boulogne.
Overige bijzonderheden
P.C.Teengs vervoerde per 28 november 1857 vanuit Brouwershaven met de “d’Elmina” een transport van 6 officieren en 130 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 11 maart 1858 na een reis van 103 dagen065.
Dutch ship "D'Elmina", arrived 13 December 1853, having left Hartlepool, England on 5 September 1853. Master = P.C. Teengs. Tonnage = 696. Crew = 24. Cargo = 960 tons of coals for the P & O. Company. Sailed from Albany on 4 May 1854 for "India". 105
In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121
P’50: De late jaren veertig 1847-1849. Loopuyt, Industrie, Diana, Pio Nono.
“Tegen het eind van het jaar (1847) arriveerde ook de schoenerbrik Diana (reder C.Vlierboom & zn., Rotterdam) in Valparaiso na een reis van 84 dagen, een recor, zeker voor zo’n klein scheepje.”
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
- de Boer was met vlagnummer R310 in de periode 1851 t/m 1857 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein S. de Boer met vlagnummer R310 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
- 1851, 1855 van het fregat “Zuid Holland” 269 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
Bouma025 vermeldt S. de Boer als gezagvoerder gedurende:
- 1852 t/m 1857 van het 3/m schip de “Zuid Holland”, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 520 ton o.m., varend voor C.& A. Vlierboom te Rotterdam. Het schip werd in 1858 verkocht aan F.Haverkamp te Amsterdam en herdoopt in “Zeeploeg”.
Overige bijzonderheden
De bark “Zuid-Holland” onder kapitein S. de Boer verliet Rotterdam op 03 juli 1852 en bereikte, via Kaap Hoorn, op 16 november Valparaiso. Het schip zeilde in 1853 via dezelfde route terug naar Amsterdam.121
Een tweede Kaap-Hoornreis is van 1855. Cardiff op 23 februari, Chincha voor laden van Guano, Callao op 25 juni, San Francisco op 16 augustus en dan via de Pacific in Hongkong op 27 november 1855.121
Familiegegevens en opleiding
Pieter Cornelis Teengs werd geboren op 17 juni 1813 te Monickendam als zoon van Dirk Nicolaas Teengs (overleden te Breda) en Albertina Jacoba Boterkoper (overleden te Amersfoort). Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Westewagenstraat Wijk 5 nr. 709 (nieuw nr. 62).
Hij trouwde op 12 januari 1842 met Johanna Cornelia Rijks, dochter van Ary Rijks en Petronella Gronemeyer. Hij trouwde voor een 2e maal te Rotterdam op 31 augustus 1859 met Antonia Petronella Rijks, een zuster van zijn eerste vrouw, Nederlands Hervormd. Na het overlijden van haar man vertrok Antonia op 05 juli 1872 naar Breukelen.
Pieter overleed te Rotterdam aan de Baan Wijk 3 nr. 700 op 02 maart 1871005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.C.Teengs was met vlagnummer R21 in de periode 1847/48 t/m 1871 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In de ledenlijst van het Jaarverslag 1862 (Maritiem Museum, Rotterdam) staat hij te boek als een van de ”honoraire leden die alleen de Nommervlag der Maatschappij voeren”. Dat betekende dat hij geen aanspraak kon maken op de uitkeringen van de Maatschappij058
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.C.Teengs vermeld als gezagvoerder in:
* 1849 het fregat “Zuidholland” 269 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
* 1851, 1855,
1858, 1859 het fregat “d’Elmina” 377 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
* 1862 t/m 1867 het fregat “Diana” 453 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
Bouma025 vermeldt P.C.Teengs als gezagvoerder gedurende:
* 1848 t/m 1849 van de sch.brik “Diana”, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 184 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;
* 1850 t/m 1851 van het 3/mschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 520 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;
* 1852 t/m 1861 van het 3/mschip “d’ Elmina”, gebouwd in 1841 te Rotterdam, 715 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;
* 1862 t/m 1868 van het 3/mschip “Diana” ex Bellona, gebouwd in 1855 te Bremerhaven, 858 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip is verongelukt bij Boulogne.
Overige bijzonderheden
P.C.Teengs vervoerde per 28 november 1857 vanuit Brouwershaven met de “d’Elmina” een transport van 6 officieren en 130 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 11 maart 1858 na een reis van 103 dagen065.
Dutch ship "D'Elmina", arrived 13 December 1853, having left Hartlepool, England on 5 September 1853. Master = P.C. Teengs. Tonnage = 696. Crew = 24. Cargo = 960 tons of coals for the P & O. Company. Sailed from Albany on 4 May 1854 for "India". 105
In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121
P’50: De late jaren veertig 1847-1849. Loopuyt, Industrie, Diana, Pio Nono.
“Tegen het eind van het jaar (1847) arriveerde ook de schoenerbrik Diana (reder C.Vlierboom & zn., Rotterdam) in Valparaiso na een reis van 84 dagen, een recor, zeker voor zo’n klein scheepje.”
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
- de Boer was met vlagnummer R310 in de periode 1851 t/m 1857 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein S. de Boer met vlagnummer R310 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
- 1851, 1855 van het fregat “Zuid Holland” 269 last varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
Bouma025 vermeldt S. de Boer als gezagvoerder gedurende:
- 1852 t/m 1857 van het 3/m schip de “Zuid Holland”, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 520 ton o.m., varend voor C.& A. Vlierboom te Rotterdam. Het schip werd in 1858 verkocht aan F.Haverkamp te Amsterdam en herdoopt in “Zeeploeg”.
Overige bijzonderheden
De bark “Zuid-Holland” onder kapitein S. de Boer verliet Rotterdam op 03 juli 1852 en bereikte, via Kaap Hoorn, op 16 november Valparaiso. Het schip zeilde in 1853 via dezelfde route terug naar Amsterdam.121
Een tweede Kaap-Hoornreis is van 1855. Cardiff op 23 februari, Chincha voor laden van Guano, Callao op 25 juni, San Francisco op 16 augustus en dan via de Pacific in Hongkong op 27 november 1855.121
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.H.Kramer werd per 15 januari 1856 op voorspraak van F.de Winter met vlagnummer 657 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Sophia"002.
In de Algemene Vergaderingen van 08/15 januari 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Tjabe Heije Kramer, oud 33 jaar, voerend de schonerbrik “Sophia”, voor rekening van C.Bredenbach, wonend in de Houttuinen op de hoek van de Brouwersgracht te Amsterdam, op voordracht van kapitein F. de Winter.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
657 1856 sch.brik Sophia C.Bredenbach
1857-1860 fregat Zeeploeg F.Hovenkamp
1861-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
T.H.Kramer Zeeploeg 02 mei 1860 03 februari 1862
Bouma025 vermeldt T.H.Kramer als gezagvoerder gedurende:
* 1857 van de 2/msch “`Sophia” ex Fortuna, gebouwd in 1839 te Nantes, 78 ton o.m., varend voor C.Bredenbach te Amsterdam;
* 1858 t/m 1861 van het 3/mschip “Zeeploeg” ex Zuidholland, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 520 ton o.m., varend voor F.Haverkamp te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.J.de Jonge werd per 15 november 1853 op voordracht van F.D.Sickens en met vlagnummer 942 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Anna Elisabeth". Vermeld is "bedankt"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 08/15 november 1853 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Willem Jans de Jonge, oud 32 jaar, voerend de schonerkof “Anna Elisabeth”, voor rekening van H.B.Onnes te Groningen, op voordracht van kapitein T.D.Sickens. Zijn vlagnummer werd 942 en vanaf 01 mei 1854 548.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de Bestuursvergadering dd 28 oktober 1858 vraagt krijgt kapiten W.J. de Jonge een maand gage wegens schipbreuk.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juni 1864 van Zeemanshoop vraagt kapitein W.J. de Jonge om onderstand, die in de vergadering van 04 augustus 1864 wordt afgewezen. In de vergadering dd 25 augustus 1864 herhaalt de kapitein zijn verzoek, maar het wordt weer afgewezen.042.
In de vergadering dd 25 januari 1866 vraagt kapitein W.J. de Jonge om een uitkering wegens schipbreuk, die echter op 29 maart 1866 wordt afgewezen. In de vergadering van 29 mei 1866 staat een protest, maar het Bestuur blijft bij het genomen besluit.042.
In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 augustus 1866 meldt kapitein W.J. de Jonge te willen bedanken “indien zijn herhaald verzoek niet wordt toegestaan.”. Het Bestuur noteert zijn bedanken.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 23 november 1858 staat vermeld dat aan kapitein W.J. de Jonge een maand gage wordt toegekend wegens geleden schipbreuk.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 09 augustus 1864 staat een “Brief van kaptn W.J. de Jonge inzendende certificaat van ongesteldheid en aandringende op onderstand, aangenomen voor berigt.”. Op dezelfde datum vermelden de notulen een “Aanvrage om onderstand van kapt. W.J. de Jonge … welk verzoek is gewezen van de hand op grond van het niet gebleken is dat de ongesteldheid is opgedaan op de laatste reize waarvoor is deelgenomen.”. Op een reclameren van kapitein de Jonge dd 13 september 1864 wordt wederom afwijzend beschikt. Op 05 juni 1866 doet hij wederom een verzoek, dat weer wordt afgewezen. Hij herhaald zijn verzoek op 04 september 1866, maar weer afwijzing, waarbij het Bestuur nota neemt van zijn bedanken voor het lidmaatschap023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
942 1853 sch.kof Anna Elisabeth H.B.Onnes te Groningen
548 1854-1857 sch.kof Anna Elisabeth idem
1858-1859 geen opgave van schip en boekhouder
1860 brik Zeeploeg geen opgave
1861-1866 brik Zeeploeg D.Romkes te Hoogezand
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
W.J. de Jonge Zeeploeg 14 mei 1860 20 oktober 1860
Zeeploeg 31 oktober 1860 niet vermeld
Bouma025 vermeldt W.J.de Jonge als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1858 van de galjoot “Anna Elisabeth”, gebouwd in 1853 te Veendam, 121 ton o.m., varend voor H.B.Onnes te Groningen. Het schip is in de Noordzee gezonken op weg van Newcastle naar Petersburg.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Johannes van Wijngaarden werd geboren op 23 september 1817 te Dordrecht als zoon van Adriaan Arnold van Wijngaarden en Anna van der Kloet.
Hij trouwde in 1870 met Maria Well, geboren in 1826 en weduwe van Edwin Potter.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.H.van Wijngaarden werd met vlagnummer 951 per 24 januari 1854 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein R.Grivel. Als zijn schip werd vermeld de “Rembrandt van Rhijn”. Toegevoegd is “bedankt” 002. (de inschrijving vond plaats juist tijdens de hernummering, zodat van Wijngaarden met het nieuwe nummer 557 in de Almanakken is opgenomen).
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 17/24 januari 1854 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd J.H.van Wijngaarden (alleen initialen), oud 35 jaar, voerend de bark “Rembrandt van Rhijn”, met als adres de heer J.Scheurleer Jz te Amsterdam, op voordracht van kapitein R.Grivel. Zijn vlagnummer werd 951 en per 01 mei 1854 nummer 557. Hij was alleen lid voor de vlag023.
J.H. van Wijngaarden was met vlagnummer R365 in de periode 1853 t/m 1855 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Johannes Hendrik van Wijngaarden, wonend te Dordrecht was in de periode 01 september 1859 t/m zijn overlijden op 18 januari 1889 met vlagnummer 104 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving had hij geen schip. 64a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1855 voor het lidmaatschap heeft bedankt058
In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 22 oktober 1889 wordt het overlijden gemeld van J.H. van Wijngaarden.064a.
In het kasboek van het Dordtse College dd 02 februari 1889 staat de de boeking van de uitkering aan O.W.P. van Tussenbroek “als uitvoerder van de uitersten wil van wijlen kapitein J.H. van Wijngaarden” van de regelementair toegestane f 200,-.064b
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J. van Wijngaarden als gezagvoerder064a:
* 1861; 1874 geen vermelding van een schip
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
557 1854-1857 bark Rembrandt van Rhijn toe Laer & Co
1858-1860 geen vermelding van schip en boekhouder
1861 bark Zeeploeg F.Haverkamp
1862-1863 brigt. Presto J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht
1864-1865 brik Henriëtte Susanna J.S.Vriesendorp te Dordrecht
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip Vertrek Terugkomst
J.H. van Wijngaarden Henriëtte Susanna 11 0ktober 1865 09 november 1865
Bouma025 vermeldt J.H.van Wijngaarden als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1853 van de 2/msch. “Arnoldina Catharina”, gebouwd in 1850 te Pillau, 161 ton o.m., varend voor A.van Lier te Rotterdam
* 1855 t/m 1858 op de bark “Rembrandt van Rhijn”, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 344 ton o.m., varend voor R.R.Toelaer & Co te Amsterdam;
* 1862 op het fregat “Zeeploeg” ex Zuidholland, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 520 ton o.m., varend voor F.Haverkamp te Amsterdam. Het schip werd in 1863 verkocht aan W.J.Hidde Bok te Den Helder en herdoopt in “Nieuwediep”;
* 1863 t/m 1864 op de schoenerbrik “Presto”, gebouwd in 1858 te Groningen, 219 ton o.m., varend voor Vriesendorp & Co te Dordrecht;
Zeetijdingen: 04 mei 1864 “Verongel. in de Golf van Mexico”;
* 1864 t/m 1867 op de brik “Henriette Suzanna”, ex Maassluis ex Anna, gebouwd in 1850 te Schiedam, 325 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht. In 1867 verkocht naar Antwerpen;
* 1868 t/m 1871 op de bark “Bulgersteyn”, gebouwd in 1852 te Lekkerkerk, 577 ton o.m., varend voor A.Sandberg & J.van Herwaarden te Dordrecht.
Zeetijdingen 20 mei 1871: “Gestooten en gezonken in Noorwegen”.
Overige bijzonderheden
In het dagboek van de Roever072 staat een verwijzing naar de “Bulgersteyn” van kapitein van Wijngaarden en wel:
Voor de wal bij Söderham,. Zweden.
“ … kwamen … voor de wal bij Sodeshamn (Söderhamn) nog steeds kruizende, bij Jungfrauland kwam een loods aan boord, werkten daarmede naar binnen tusschen ontelbare klippen en rotsen boven en onder water, waardoor het vaarwater op sommige plaatsen geen scheepslengte breed was en waar op een van die klippen nog de Ned. Bark Bulgersteijn zat, zijnde daarop kortelings verloren …”.
Ontleend aan van Blokland-Visser064:
MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht
Op 09 november 1833 (MRD 652) monsterde Johannes Hendrik van Wijngaarden als lichtmatroos op het fregat “De Dordtenaar” en vertrok naar Batavia onder kapitein Hendrik Pieter Visser.
Op 11 juli 1836 (MRD 786) was hij lichtmatroos (op welk schip?) en vertrok naar Batavia.
Op 05 juli 1837 (MRD 827) was hij 4e stuurman op het fregat “Jacob Cats” onder kapitein Jacob van der Linden en vertrok naar Batavia.
Op 08 maart 1840 was hij 3e stuurman op hetzelfde schip maar dan onder kapitein Willem Derks.
Op 22 november 1859 was hij kapitein op de galjoot “Presto” te Dordrecht.
Op 14 september 1864 (MRD 2101)was hij gezagvoerder van de bark “Henriette Susanne” en vertrok met 11 man naar Frederikstad.
Op 21 mei 1867 (MRD 2261) was hij gezagvoerder van de bark “Bulgersteyn” en vertrok met 12 man naar Wyborg met als 1e stuurman Hendrik Derks Hazewinkel.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.Tobiassen asl gezagvoerder gedurende:
* 1862 van de bark-galjoot “Catharina Johanna”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 320 ton o.m., varend voor Bakker & Lastdrager te Nieuwediep. Het schip werd in 1862 verkocht naar Noorwegen;
* 1863 t/m 1864 van de bark “Nieuwediep” ex Zeeploeg, ex Zuid Holland, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 520 ton o.m., varend voor W.J.Hidde Bok te Den Helder. Het schip is in 1864 gestrand bij Nerva en wrak geraakt;
* 1865 t/m 1866 van de bark “Noordster”, gebouwd in 1854 te Middelburg, 448 ton o.m., varend voor de Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg;
* 1867 t/m 1868 van de bark “Zeepaard”, gebouwd in 1841 te Middelburg, 787 ton o.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg;
* 1869 van de bark “Riga”, gebouwd in 1868 te Middelburg, 379 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg.
Overige bijzonderheden
“Nerva 23 mei 1864. Gistermiddag is bij hevige N.W.-storm hier aan strand gedreven de bark “NIEUWEDIEP” kapitein Tobiassenm, komende van Nederland om hier hout te laden, niet ver van de Narova-monding aan de oever van Ingermannenland. Het schip is wrak, maar de equipage is gered.”038
|