Inloggen
COMPTA - ID 10671


Kroniekberichten

Datum 30 augustus 1883
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Advertentie. Met referte aan mijn annonce d.d. 24 dezer wordt bij deze bekend gemaakt, dat de publieke verkoop van het wrak der BARON MACKAY, inventaris en restant lading, te Billiton zal plaats hebben op een der eerste dagen na aankomst aldaar van het stoomschip COMPTA, de 1e september van hier vertrekkende.
Batavia, 29 augustus 1883, de hoofdagent en vertegenwoordiger der Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij, J.A. Schröder

Afbeelding
Datum 31 december 1884
Krant JB - Javabode

Gisteren ochtend ontstond er in het stoomschip COMPTA (opm: van de Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij), dat bestemd was om heden naar China te vertrekken, brand in het voorbeneden tussendek, die, door spoedig aangebrachte hulp van de oorlogsschepen en de andere ter rede liggende vaartuigen spoedig geblust werd en geen andere schade heeft aangericht, dan dat enige benedendeks delen en een groot gedeelte van de lading, die hoofdzakelijk uit dengdeng en schelpen bestond, een prooi der vlammen zijn geworden.
Blijkens een door de havenmeester aan boord ingesteld onderzoek is geconstateerd dat de brand niet aan onvoorzichtigheid van het scheepsvolk moet worden toegeschreven. De oorzaak van het vlam vatten van de leiding en het afgebrande tussendek is tot dus verre niet bekend; waarschijnlijk dat die moet worden gezocht in het aanwezig zijn in de lading van enige ontvlambare stoffen.
De COMPTA zal nu denkelijk de 5e dezer hare bestemming volgen, daar men reeds dadelijk met de reparatie van de beschadigde delen begonnen is en het schip binnen een paar dagen geheel gerestaureerd is.

Afbeelding
Datum 01 januari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 21 december. Aan boord van het stoomschip COMPTA is te Batavia brand ontstaan, die geblust is, doch waardoor de lading belangrijk door vuur en water beschadigd werd. Het schip bekwam weinig schade.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1889
Krant BN - Bataviaasch Nieuwsblad

Van het bestuur te Padang ontving de regering het volgende telegram, gedagtekend de 1e dezer: Stomer COMPTA van Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij nacht van 26 op 27 op weg van Analaboe naar Goenoeng Sitolie vastgelopen op rif bij Poeloe Pandjang, noordkust Nias. Wellicht vlot te krijgen bij hoog water en opoffering deel lading. Stomer VALK en kruisboot ter assistentie gezonden.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1889
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Padang, 1 augustus. De COMPTA, het stoomschip dat maandelijks van uit Padang langs de noordelijke havens op Poeloe Pinang en Singapore vaart, is volgens ontvangen bericht, op haar terugreis gaande naar Gunung Sitoeli, op Tandjong Lojang, de noordelijkste punt van het eiland Nias gestrand, hetgeen eergisteren moet hebben plaats gehad. Het gouvernements stoomschip VALK is heden van hier naar de plaats des onheils vertrokken tot het verlenen van de nodige hulp. Uit de dienaangaande alhier lopende berichten zou moeten worden opgemaakt, dat er geen gevaar bestaat voor het leven van de bemanning evenmin voor algeheel verlies of aanzienlijke beschadiging van de lading. De boot moet niettemin een lek bekomen hebben. Als enig passagier bevindt zich de inspecteur van de post- en telegrafie Pasteur aan boord.

Afbeelding
Datum 24 augustus 1889
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Het Soerabaja Handelsblad meldt dat de COMPTA van de Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij, die op de 27e juli bij Goenong Sitolie strandde, thans totaal een wrak is. Het uitzenden van twee andere boten heeft dus weinig geholpen. Behalve de specie is al de lading verloren; zeer weinig was geassureerd. De COMPTA, kapt. Lammers, was een boot van 1.290 registerton (opm. netto).

Afbeelding
Datum 26 augustus 1889
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Padang, 15 augustus. Met het stoomschip TAMBORA arriveerden dinsdagmiddag alhier de officieren, machinisten en verdere bemanning van de COMPTA. Uit nadere door ons ontvangen mededelingen blijkt dat het ongeluk met de COMPTA geschiedde in de nacht van 26 op 27 juli ll. tegen tien ure. De commandant Lammers zat op het achterdek, terwijl de stuurman Warkmeister de wacht had. Plotseling hoorde men de branding en bleek dat het stoomschip op een rif was vastgelopen. Aan afkomen door eigen kracht was geen denken, zodat de ankers werden uitgebracht, onmiddellijk waarna met een sloep bericht naar Singkel gezonden werd. Wat daarna is geschiedt is bekend. De VALK kwam de 3e augustus bij kaap Lojang aan, maar aan afslepen viel niet te denken. In de vorige nacht toch werd de COMPTA overvallen door een hevige storm, die ook te Padang woedde, zodat de kettingen van de achter aan het schip aangebrachte ankers verbroken werden en de boot tegen het rif aansloeg. De achtersteven werd voor een groot deel verbrijzeld en het water stroomde het ruim binnen. Toen de VALK aankwam was de COMPTA reeds een wrak, dat niet meer kon worden afgesleept. Eerstgenoemd stoomschip kon dus niets anders dan de passagiers en de bemanning van de COMPTA naar Goenoeng Sitolie overbrengen. De heer Pasteur, die zich op het gestrande stoomschip bevond, vertrok met een kruisprauw naar Singkei, terwijl de VALK, toen de TAMBORA was aangekomen, naar Padang terugkeerde. Gelijk we reeds zeiden was de komst van de CAMORTA nutteloos, daar er van de lading niets meer te redden viel. Aan wie het vergaan van de COMPTA moet worden toegeschreven zal natuurlijk later worden uitgemaakt. De commandant Lammers deed ditmaal voor de eerste maal de reis langs de kustplaatsen. Tot dusver werden de Singapore-boten steeds gevoerd door kapt. Bowbyes. De stuurman die de wacht had was dezelfde, die zich in het vorig jaar op de BROMO bevond toen dit stoomschip in de Molukken op de Karang liep en eveneens verloren ging. De lading, die bijna geheel toebehoorde aan Chinezen, was niet verzekerd, zodat de inladers hoewel door eigen schuld, grote schade hebben geleden. De bevolking van Nias heeft een groot deel van de lading geroofd. De komst van de TAMBORA aan de kustplaatsen was een ware redding uit de nood, daar op alle plaatsen een groot gebrek aan rijst heerste.

Afbeelding
Datum 15 september 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Penang, 7 september. Het stoomschip COMPTA is geheel wrak geworden. De passagiers, equipage en de specie werd gered, doch de lading, behalve die voor Setoli bestemd, is verloren.

Afbeelding
Datum 17 september 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Sumatra, 16 augustus. Omtrent het aan het stoomschip COMPTA overkomen ongeval verneemt men nog het volgende:
Sterke noordelijke stroom en daardoor uit de goede koers raken moet als de voornaamste oorzaak van de stranding beschouwd worden. Reeds bij aankomst van het ter assistentie gezonden gouvernements-stoomschip VALK bleek het, dat er aan het behoud van het stoomschip niet meer te denken viel. Hevige zeeën sloegen over het wrak heen en maakte nadering onmogelijk, als gevolg van welke omstandigheid de gehele lading dan ook als geheel verloren te beschouwen is. Gezagvoerder en bemanning zowel als de passagiers werden daarop door het stoomschip VALK aan boord genomen, die veiligheidshalve achter het rif, waarop de COMPTA gestrand is, bleef liggen in afwachting van verdere verwacht wordende hulp. Het later aankomende stoomschip TAMBORA moest zich bepalen tot het overnemen van de geredde bemanning van de COMPTA en stoomde daarmee naar Singkel. Het ter assistentie gezonden stoomschip CAMORTA vond, bij de strandingsplaats aangekomen, niet meer dan een bereids gedeeltelijk uiteengeslagen wrak, waarover de golven tot zelfs over de masten heen sloegen. Daar alle verdere redding onmogelijk bleek, keerde dat stoomschip onverrichterzake naar hier en onmiddellijk naar Batavia terug met de treurige tijding dat èn de COMPTA èn haar lading een prooi van de golven zijn geworden. Hoewel zij niet nieuw meer was, behoorde toch de COMPTA tot een der grootste stoomschepen van de Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij.

Afbeelding
Datum 11 november 1889
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 11 november. In een particuliere correspondentie uit Goenoeng Sitoeli, dd. 25 oktober ll., wordt aan de Palita-Ketjil (opm: mogelijk inlandse bestuursambtenaar) medegedeeld, dat het wrak van de gestrande COMPTA door de bevolking zodanig geplunderd is, dat de koper van het wrak, een Chinees, in zijn verwachting van een goede winst te zullen maken, lelijk teleurgesteld is.

Afbeelding