Een bouwjaar van de MARIA ELISABETH is niet gevonden. Of Hendrik Westerbaan Czn de eerste eigenaar is geweest kon niet worden vastgesteld, maar is vrij waarschijnlijk. De bom is gefranciseerd geweest en heeft dus vóór 1813 enige tijd onder Franse vlag gevaren.
Kronieken:
1813
Op 24-12-1813 wordt voor de MARIA ELISABETH, liggende te Maassluis, door Hendrik Westerbaan Czn uit Katwijk Binnen een zeebrief aangevraagd voor kapt. Jan Vlieland
1814
OHC 220114
Te Londen aangekomen: kapt. Swart van Harlingen, G. Klein, kapt. Hennevanger, K. Vink, C. Dubbelaar, V. Plug, kapt. Netscher, C. van der Zwet, J. Vlieland, A. Schaap, T. Fierman, de kapt. Ouwehand Smit, en M. Anderson, alle 13 van Rotterdam, de laatste met schade.
Op 27-07-1814 wordt voor de MARIA ELISABETH door Hendrik Westerbaan Czn, wonende te Katwijk Binnen een zeebrief aangevraagd voor kapt. Thomas Mooijekind
1815
OHC 200715
Te Maassluis is binnengekomen T. Mooijekind van Londen.
LCO 271015
Arrivementen: te Gravesend T. Mooijekind (opm: MARIA ELISABETH)
1816
RC 160116
Volgens een brief van Noordwijk aan Zee, van den 11 januari, was aldaar, des namiddags circa 2 uren,
lek op strand geraakt, het bomschip MARIA ELISABETH, kapitein J. of T. Mooijekind, (opm: bouwjaar onbekend; kapt. Thomas Mooijekind; Jan Mooijekind is kapitein op de bom JONGE WILLEM ZONNEVELD VAN NOORT)
met manufacturen en zaad, van Londen naar Amsterdam; men dacht nog dien avond de lading te bergen.
LCO 080416
Advertentie. Men presenteert uit de hand te koop, om contant geld, een extra groot bomschip, genaamd MARIA ELISABETH, met deszelfs staande en lopend wand, ankers, touwen, zeilen; enz. gestrand te Noordwijk. Te bevragen ten kantore van den notaris Hummel te Katwijk aan den Rijn.
Hierna worden er geen berichten meer gevonden, zodat mag worden aangenomen, dat het schip op het strand is gesloopt.