ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7149-255
DVD 6 – III – 48,49
__________________________________________________
Acte van koop/verkoop
Naam schip: naam schip niet vermeld
Plaats en datum acte koop/verkoop, Gieten, 14 februari 1809
Soort schip tjalk
Bouwwerf / verkoper J. Braams, Gieten
Gevoerd door kapt. Jan Jacobs Speelman
Eigenaar / aankoper Geert Jacobs Dost, schipper te Boven-Wildervank
Te voeren door kapt.
Groot volgens meetbrief
Tuigage en aantal dekken
Afmetingen
Kiellegging
Tewaterlating
Plaats en datum van registratie
Nummer van registratie
Notaris Albert Alingh, scholten over Borger, Gasselte en Gasselternijveen en scholten van Gieten
Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 2945, te betalen in termijnen, de eerste termijn van NLG. 250,- te betalen op 21 februari 1810, steeds met 7% rente op nog uitstaande bedrag.
Bijzonderheden: schip lag bij deze transacte te Gieterveen.
Schip is gebouwd door de scheepstimmerbaas Hermanus J. Daniels op het Hoogeand, 29 februari 1804 (datum van kwitantie van betaling).
Researcher/datum research ML/280607
ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7156-1818-142
DVD 6 – X– 41,42
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: NOOIT GEDACHT
Plaats en datum acte onderhandse verkoop, Gieten, 14 februari 1809
Soort schip tjalk
Bouwwerf / verkoper Schultens Braams, Gieten
Gevoerd door kapt. de overleden schipper Jan Jacobs Speulman
Eigenaar / aankoper Geert Jacobs Dust (?), schipper te Wildervank
Te voeren door kapt.
Groot volgens meetbrief
Tuigage en aantal dekken
Afmetingen
Kiellegging
Tewaterlating
Plaats en datum van registratie
Nummer van registratie
Notaris Albert Allingh, scholten te Gasselte en Gasseltenijveen , scholtenambt Gieten
Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 2945,- te betalen in termijnen, met rente van 7%
Bijzonderheden± schip lag bij deze transactie op Gieteveen.
Het schip is gebouwd door de scheepstimmerbaas Harmannus Daniels, op zijn werf te Hogezand in 1804 en geleverd volgens kwitantie van 29 februari 1804.
Researcher/datum research ML/051007
Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1414.1820.148
foto IV– 2-27, 2-28
CEDULE
Naam schip NOOITGEDAGT
plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 30 oktober 1820
type schip tjalk
bouwwerf/verkoper niet vermeld
gevoerd door kapt.
eigenaar/koper Geert Jacob Dust, Wildervank, enig eigenaar
te voeren door kapt. Geert Jacob Dust, in eigendom bevaren.
grootte in tonnen 19 lasten of 53 zeetonnen
tuigage / aantal dekken een mast, een dek
afmetingen
kiellegging
tewaterlating gebouwd te Hoogezand
plaats / datum registratie Amsterdam, 30 oktober 1820
nummer registratie deel 5, folio 50, verso, vak 6
notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam
prijs
Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 18928
researcher/datum research: ML / 060215
ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1820-148
ACTE AAN-/VERKOOP
schip NOOIT GEDAGT
plaats en datum acte Gieten, 14 februari 1809
soort schip tjalk
gevoerd door kapt.
Bouwwerf / verkoper J. Braams, scholten te Gieten
Eigenaar / aankoper Geert Jacob Dust (of Diest) te Wildervank
te voeren door kapt.
groot volgens meetbrief in tonnen
tuigage en aantal dekken
afmetingen
kiellegging
tewaterlating
plaats en nummer van registratie
datum van registratie
notaris Albert Mingke, geautoriseerd scholten over het scholtenambt Gieten
prijs (bij aan-/verkoop NLG. 2945.-
bijzonderheden: eerste Nederlandse zeebrief 29 september 1814
researcher/datum research ML-050306
GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Appingedam 143.238.230
Appingedam 143.238.348
Appingedam 143.238.317
Appingedam 143.238.325
DVD L – 234-239 – foto 7397, 7436 – 7437, 7438 – 7448, 7449 - 7455
Veiling beschadigde lading en scheepsverklaring
Naam schip NOOIT GEDACHT
plaats en datum acte Appingedam, 27 september 1824
type schip tjalk
bouwwerf/verkoper Geert J. Dust (Wildervank)
gevoerd door kapt. Geert J. Dust
Appingedam, 24 september 1824 akte 317
Comparende t.o.v. de griffier bij de Regtbank te Appingedam, Paul Philip du Cloup Geert Dust, schipper voerende het tjalkschip NOOIT GEDACHT, verklarende
in Wismar op 29-30 augustus 1824 raapzaad te hebben geladen voor Dordrecht en op 31 augustus vertrokken. Op 2 september arriveerden ze in Holtenau en op de 6e in Tonningen. Op 9 september vertrokken, maar vanwege slecht weer teruggekeerd. Het schip bleek nu lek, zodat een lichter werd gehuurd om 12-13 sept. lading over te nemen. Op 15 sept. was de lading weer aanboord waarna men vertrok.
De 18e bevond men het schip zwaar lek, waarop werd besloten richting Zuidwal te zeilen om daar eventueel hulp te zoeken. De 19e probeerden ze Norderney binnen te lopen, maar toen ze het zeegat niet konden bezeilen besloten ze naar de Eems door te zeilen. De zee liep geweldig over het schip heen, zodat ze alle ogenblikken in gevaar waren van te zinken. Ze besloten dicht langs het strand te varen, tot ze bij de Memmert kwamen, waar ze moesten ankeren. De zeilvallen waren al overboord gespoeld, zodat ze moesten besluiten grootzeil, breefok en topzeil van boven neer te kappen. Het anker hield weliswaar, maar zeeën spoelden steeds over het schip, zodat grootzeil (beter dan half sleet) en breefok overboord spoelden. Deze bleken niet te bergen zodat ze moesten worden gekapt.
Nadat ze zeewaarts een schoener en een ever zagen besloten ze de noodvlag te hijsen. Toen ze naderbij waren gekomen begon het schip te stoten, zodat ze vreesden dat het schip aan stukken zou gaan. Nadat was overeengekomen hulploon op basis van ‘goede mannen zeggen’ af te wikkelen kwam een man aanboord, die tot spoed maande om zo snel mogelijk hier vandaan te komen vermits het water nog vallende was. De schoener kreeg een tros van 80 vadem en drie duim dik om te slepen, terwijl de ever langszij kwam lopen en het eind van zijn korlijn op ons schip vastmaakte om mede te helpen slepen. Daarop werd – tot behoud van schip en lading – het ankertouw gekapt, hetgeen betekende dat een anker van 200 pond met boei en boeireep, en een ankertouw (beter dan halfsleet) van plm. 100 vadem lengte, 7½ duim dik verloren ging. Tijdens de sleep stootte het schip enkele keren.
In het Horumergat gekomen sloegen ze een ander grootzeil aan, terwijl het schip gesleept bleef, en er onophoudelijk moest worden gepompt. Nadat men de boedel enigszins had opgeruimd en het schip door krachtig pompen lens was geraakt werd de sleep ontbonden waarna de reis, samen met de ever, naar Delfzijl werd vervolgd; de schoener was reeds voorop gevaren.
De verklaring werd mede ondertekend door
Stuurman Klaas Roelfs Mik, 28 jaar, wonende in de Wildervank, de voornaamste equipagie uitmakende.
Een soortgelijke verklaring werd afgelegd door
Albert Harms Hof, 39 jaar, wonende te Delfzijl, bevarende de vrachtschuit de ONDERNEMING, en Thes Timen, 40 jaar, wonende te Blankenese, bevarende de ever Nr. 6, beide visserlieden van beroep.
plaats / datum registratie Appingedam, 1 oktober 1824
nummer van registratie deel 14 folio 136 vak 2
Appingedam, 27 september. akte 325
Publieke verkoping t.h.v. de kastelein J.A. Smaal te Delfzijl van 3 lasten beschadigde koolzaad van zijn inhebbende lading. De opbrengst bedroeg NLG 205,25-1/2.
researcher/datum research: GM / 14.10.2011