Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.F.Möe als gezagvoerder gedurende:
* 1882 van het schroefstoomschip “Brinio”, gebouwd in 1882 te Pt. Glasgow, 665 ton o.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Vos Kramer was met vlagnummer R11 in de periode 1881 t/m 1886 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein D.Vos Kramer met vlagnummer R11 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1881, 1882 van het ss. “Bergen” 380 ton varend voor D.Burger & Zoon te Rotterdam
* 1883 van het ss. “Brinio” 661 ton varend voor D.Burger & Zoon te Rotterdam
* 1885 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeld D.Vos Kramer als gezagvoerder gedurende:
* 1881 van het schroefstoomschip “Olaf Kyrre” ex James Rankine, gebouwd in 1866 te Pt.Glasgow, 400 ton o.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;
* 1882 t/m 1883 van het schroefstoomschip “Bergen”, gebouwd in 1873 te Newcastle, 325 ton o.m., varend voor D. Burger & Zn te Rotterdam. Het schip werd naar het buitenland verkocht;
* 1884 t/m 1885 van het schroefstoomschip “Brinio”, gebouwd in 1882 te Pt. Glasgow, 665 ton o.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Js.Janzen was met vlagnummer R18 in de periode 1877 t/m 1886 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1886 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1886 als lid voor de vlag heeft bedankt058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein Js. Janzen met vlagnummer R18 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1877 van het ss “W.A.Scholten” 3070 ton o.m. voor de Ned.Amerik.Stoomv.Mij te Rotterdam
* 1878 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1880, 1881 van het fregat. “Maasnymph” 1173 ton n.m. voor Hendrik Veder te Rotterdam
* 1882 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1883 van het ss. “Ingerid” 587 ton voor D.Burger & Zoon te Rotterdam
* 1884 van het ss. “Brinio” 661 ton voor D.Burger & Zoon te Rotterdam
Bouma025 vermeldt J.Janzen als gezagvoerder gedurende:
* 1875 van het schroefstoomschip “Rotterdam”, gebouwd in 1872 te Elshout, 2040 ton o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomv. Maatschappij te Rotterdam;
* 1876 t/m 1878 van het schroefstoomschip “W.A.Scholten”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 3070 o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij;
* 1880 t/m 1881 op de bark “Maasnymph” ex Pladda (sic), gebouwd in 1867 te Quebec, 1304 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam
* 1884 t/m 1885 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;
* 1886 t/m 1887 van het schroefstoomschip “Brinio”, gebouwd in 1882 te Pt. Glasgow, 665 ton o.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:
Ingekomen:
“Bij St.Catharina’s Punt 7 Jan. W.A.Scholten (s) Rotterdam n. Newyork.”
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:
L.Hoogerwerff 1869-1870 DOURO
1870-1874 ZEUS
1876-1876 KONING WILLEM III
1876-1879 AMELIA
1883-1883 CATHARINA
Bouma025 vermeldt L.Hoogerwerff als gezagvoerder gedurende:
* 1870 van de galjoot “Douro” ex Manus, ex Ernst, gebouwd in 1859 te Saterland, 60 ton o.m., varend voor van Hartwegen & den Breems te Vlaardingen;
* 1871 t/m 1874 van de 2/msch “Zeus” ex Jupiter, gebouwd in 1849 te Wismar, 148 ton o.m., varend voor van Harwegen & den Breems te Vlaardingen;
* 1875 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Vroege te Alblasserdam;
* 1877 t/m 1879 van de 2/m sch. “Amelia” ex Koning Willem III, gebouwd in 1870 te Sappemeer, 188 ton o.m., varend voor J.W.Muurling te Vlaardingen. Het schip is in 1879 op de kust van Mexico verongelukt;
* 1883 van het schroefstoomschip “Tollens”, gebouwd in 1880 te Slikkerveer, 450 ton n.m., varend voor Lels & van Dam te Rotterdam. Het schip werd in 1883 verkocht naar Denemarken;
* 1885 van het schroefstoomschip “Burgemeester van Vollenhoven”, gebouwd in Slikkerveer, 215 ton o.m., varend voor de Duinkerksche Stoombootreederij te Rotterdam;
* 1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Brinio”, gebouwd in 1882 te Pt. Glasgow, 665 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1889 verkocht naar Engeland;
* 1892 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
In september 2002 kreeg ik van mevr. Blokland-Visser uit Papendrecht een “Bewijs van Ontslag” van Daniël Hoogerwerff, opgesteld door de Waterschout van Rotterdam en gedateerd 16 oktober 1887. Hij had onder kapitein L.Hoogerwerff (zijn vader) een reis gemaakt als kajuitjongen naar de Oostzee en was op 07 juni 1887 vertrokken.
In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:
Uitgegaan:
“Lissabon 2 Jan. Amelia, L.Hoogerwerff Az, Vlaardingen.”
|