1934-01-21: |
Final Fate: Op weg van Guayaquil, via Buenaventura naar Christobal, in het Gatun Meer (Panama-kanaal) aan de grond gelopen en gezonken. De bemanning kon worden gered. De BRION vertrok op 19 januari 1934 met een lading van 688 ton stukgoederen van Buenaventura naar Christobal. Met deze lading lag het schip nog lang niet aan haar merk. Op 21 januari 1934 arriveerde men te 06.30 uur te Balboa, waar men de kanaal-loods aan boord nam en het Panama-kanaal instoomde. Na twee sluizen te zijn gepasseerd voer de BRION vervolgens volle kracht - 10 mijl- door het Gatun-meer. Omstreeks 13.15 uur bemerkte men dat het schip enige slagzij -4 a 5 graden- over bakboord kreeg. Deze slagzij werd snel meer en de spuigaten van het schutdek, die openstonden, trachtte men dicht te maken. Het schip lag nu in het ankerbassin voor de volgende sluis. De toestand werd gevaarlijk en men verliet de BRION. Terwijl men doende was het schip nog recht te krijgen, viel zij om 16.15 uur op 21 januari 1934 met de boeg tegen de wal weer scheef. Onmiddelijk verlieten allen het schip, dat terstond daarna plat op de bakboorzijde viel, waarna zij met de masten nagenoeg horizontaal is weggezonden. (In juli 1947 lag het wrak daar nog.) Door het laten openstaan van de spuigaten in het shelterdek is de BRION bij goede weersomstandigheden derhalve door nalatigheid en zorgeloosheid volgelopen, gekapseisd en gezonken. Het was niet mogelijk de Nederlandse gezagvoerder te straffen, daar de BRION een CuraƧaose zeebrief had. |