Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 en van Sluijs013 vermelden geen “Koophandel” met een kapitein Schotman Keyzer.
Overige bijzonderheden
J.Schotman Keyzer verzorgde per 01 april 1830 vanuit Vlissingen met de “Koophandel” een troepentransport van 2 officieren en 200 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 20 juli 1830 na 110 dagen065.
In een e-mail dd 02 januari 2002 vermeldt Luc van Coolput, Ninove, België het volgende:
“J.Schotman Keyzer
In mijn nota’s vind ik als naam enkel .”J.Keyzer” Verder vind ik hem enkel en alleen vermeld als kapitein van het volschip KOOPHANDEL, dat op 24 november 1829 werd tewater gelaten voor J.Serruys & Co., te Antwerpen. De KOOPHANDEL vertrok op 21 maart 1830 uit de dokken van Antwerpen en ging op de rede liggen. De troepen die voor Indië bestemd waren (cfr. Bossenbroek) zijn met twee lichters op 22 maart aangekomen en onmiddellijk ingescheept. Volgens de krant Journal d’Anvers kwam de KOOPHANDEL op 19 juli in Batavia aan. Op 27 december 1830 Vlissingen binnengelopen op weg uit Batavia naar Antwerpen. Voor zover ik kon vinden is de KOOPHANDEL echter niet naar Antwerpen doorgevaren en is verder onder Nederlandse vlag gebleven, met als thuishaven Rotterdam. Het is één van die in België gebouwde schepen die niet in Bouma vermeld staan. J.Keyzer heeft nooit onder Belgische vlag gevaren en ik beschik over geen verdere gegevens over hem.”
Rotterdamsche Courant 18 maart 1819114
Te Rotterdam in lading liggend naar:
Dublin, het Kofschip FLORA, kapt. Jan Schotman Keijzer.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Brik “Anna Maria”
Overige bijzonderheden
Rotterdamsche Courant 02 november 1819114
Advertentie. R. Hoijman, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier, J.E. Lublink en J. Boelen, makelaars, zullen, op maandag den 8 november 1819, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Brikschip, genaamd ANNA MARIA, gevoerd door kapitein W. Reijmers, lang 79 voet, wijd 24 voet 5 en een halve duim, hol 12 voet 8 duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars.
Rotterdamsche Courant 06 februari 1821114
Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:
….Surinamen: het gekoperd Fregatschip de TWEE VRIENDEN, kapt. Hendrik Bos, mede voor passagiers, om den 5 februari te vertrekken.
Idem: het Brikschip de GONNEMIE, kapt. Willem Reijmers, mede voor passagiers, om in de loop dezer maand februari te vertrekken…..
Rotterdamsche Courant 17 februari 1821114
Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:
….Surinamen: het Brikschip de GONNEMIE, kapt. Willem Reijmers, mede voor passagiers, om in de loop van deze maand te vertrekken…..
Rotterdamsche Courant 08 maart 1821114
Rotterdam, 7 maart. Van Den Briel wordt van den 6 dezer gemeld: De schepen, die loodsen aan boord hadden, zijn den 6 naar zee gezeild als: de VROUW ANNAGINA, R.W. Huisman, naar Cherbourg; de EENDRAGT, H.J. Korter, naar Belfast; de TWEE GEBROEDERS, H.J. Swart, naar Libau (opm: Liepaja); de JUFVROUW FENNA, E. Muggenberg, naar Aalborg; de GONNEMIE, W. Reijmers, naar Surinamen; de ONDERNEMING, R. Hakker, naar Liverpool; de ANNA SOPHIA, F. Tupper, naar Dublin; de VOLHARDING, C. Bakker, naar Newry, en de NETTIE, G. List, naar Yarmouth. De wind Z.O.
Den 6, des avonds, zeilden nog de MERCURIUS, J. Lemke, naar Amsterdam en de CEFAR, A. Guihomat, naar Duinkerken.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Het Amsterdamse Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevat monsterrol:
Archiefnr. 38-110, dd 10 maart 1819, brik “Anna Sophia”, kapitein Sjoerd Jacobs Mulder, bestemming Havanna.
Overige bijzonderheden
Sjoerd Jacobs Mulder was in 1818-1819 kapitein van de brik “Anna Sophia”, op een reis van Amsterdam naar Havanna en terug waarop de latere kapitein Sikke IJsbrands Parma stuurman was057. Een monsterrol van deze reis is gedateerd op 10 maart 1819011. Van deze reis is een scheepsjournaal overgebleven, dat eindigt op 25 september 1819, zijnde de tiende dag van de terugreis uit Havanna. Het schip bevond zich toen op de Atlantische Oceaan vrij dicht onder de Amerikaanse Oostkust. Het is niet uit te sluiten, dat het nog een Amerikaanse haven heeft aangedaan.
Het scheepsjournaal vermeldt:
De "Anna Sophia" op de rede van Havanna057:
31 juli 1819 "... De Capt niet wel zijnde ...".
03 juli 1819 "... Den Capt nog niet wel zijnde tog aan het beetteren ...".
05 augustus 1819 "... ten 10 uuren kwam de Cat voor het eerst weerderaan aan boord was heel wel".