1961-02-16: |
Met een lading kunstmest onderweg van IJmuiden naar Berwick bij de haven van Berwick aan de grond gelopen en lek gestoten. Doordat ook de machinekamer onder water liep kon men zelf het water niet wegpompen. Nadat de sleepboten 'Quaysider' en 'King George' het water hadden weggepomp werd het schip vlotgebracht en naar Workwood gesleept voor voorlopige reparatie's.
Het Parool 17-02-1961: Voor Engelse kust. Sleper zet lekke kustvaarder aan de grond. Newton by the Sea, vrijdag (Reuter). — De 450 ton metende kustvaarder Calvyn uit Delfzijl, die gistermorgen ter hoogte van Newton-by-the-sea (Northumberland) op de rotsen liep en lek sloeg, is gisteravond voor de Engelse kust bij Amble Harbour aan de kust gezet. Kapitein-reder R. van Urk en vijf van de zeven bemanningsleden waren toen nog aan boord. De Engelse sleepboot Forman heeft getracht de lekke kustvaarder de rivier de Tyn op te slepen. De sleper werd echter door de vloed gedwongen koers te kiezen naar de dichtst bijzijnde haven Amble. Het tij was te laag om hier binnen te varen. De Calvyn, die midscheeps een gat heeft, maakte water zodra ze van de rotsen kwam. Het schip was onderweg van IJmuiden naar Berwick met een lading mest. Toen het schip begon te zinken bracht de kapitein zijn vrouw er drie kinderen aan boord van een reddingsboot. De bemanning zette 35 tot kunstmest overboord. De reeds uitgevaren sleper Simson var bureau Wijsmuller keerde terug naar IJmuiden toen men vernam dat de Engelse sleper Forman de Calvyn reeds dicht was genaderd.
De Volkskrant 17-02-1961: Plotseling naar de kelder. Twee der schepen die op de Noordzee in moeilijkheden raakten waren Nederlanders. De kustvaarder „Calvyn" liep bij Newton on the Sea vast, werd vlotgetrokken, maar begon plotseling te zinken. De vrouw van de kapitein en drie kinderen waren toen al van boord. De 10.000 ton metende „Amstelhoek" liep lichte schade aan de voorsteven op bij een botsing met het ongeveer even grote schip „Ocean Evelyn". Deze botsing gebeurde 25 mijl ten Oosten van Northeforeland.
Trouw 17-02-1961: Coaster „Calvyn” zinkt op rotsen bij Engeland. De 450 ton metende Delfzijlse kustvaarder „Calvijn" is donderdag, kort voor de middag, aan de (rotsachtige) grond gelopen bij Long Stone in Engeland, 's Avonds begon het schip te zinken. Van het achterdek stak nog maar een klein deel boven water. De echtgenote van de kapitein-reder R. van Urk en drie kinderen waren intussen al aan boord van een reddingboot gebracht. 's Middags
had de bemanning van de kustvaarder 35 ton kunstmest over boord gezet. Toen het tij opkwam raakte het schip, waarvan de machinekamer reeds vol water stond, weer enigszins vlot. Het werd daarna voor anker gelegd. De inmiddels uitgevaren sleper „Simson" van Bureau Wijsmuller keerde terug naar IJmuiden, omdat een Engelse sleper, de „Forman" al dichtbij de „Calvyn" was. Het lag in de bedoeling, dat de „Forman" de gestrande kustvaarder naar IJmuiden zou brengen voor reparatie. Dat plan viel in duigen, toen het schip plotseling begon te zinken.
NvhN 17-02-1961: Warkworth binnengesleept Coaster Calvyn weer vlot. De Delfzijlster coaster Calvyn, die, zoals wij reeds hebben gemeld, gistermorgen nabij de Engelse havenplaats Berwick aan de grond was gelopen en daarbij een lek opliep, is gistermiddag weer vlot gekomen, nadat de bemanning ± 35 ton van de lading overboord had gezet. Doordat de motor defect was dreef de coaster echter af, waarop kapitein R. van Urk besloot voor anker te gaan. Tegen vijf uur werd echter gemeld, dat het schip steeds verder zonk en dat het achterdek nog slechts met een gering deel boven water was. De vrouw van de kapitein en de drie kinderen verlieten het schip en gingen aan boord van een reddingboot. Vannacht is de Calvijn met behulp van de Britse sleepboten Quaysider en King George op het strand gezet. Dat gebeurde ter hoogte van het Britse plaatsje Warkworth. Er zijn pompen aan boord gebracht waarmee men het schip leeg wil maken. Vandaag is de Calvyn Warkworth binnengesleept, waar de lading zal worden gelost.
Leeuwarder courant 18-02-1961: De Delfzijlster kustvaarder „Calvyn", die met een lading mest bij Amble aan de Engelse oostkust op de rotsen was gelopen, lek sloeg en daarna op het strand was gezet, is de haven van Amble binnengesleept. Het schip zal worden gelost en daarna weer op het strand worden gezet om he lek te dichten. Kapitein R. van Urk en zijn gezin zijn naar Nederland teruggekeerd.
Het Vrije Volk 01-03-1961: „Nee — geen publiciteit," weerde vanmorgen de kapitein van de Nederlandse kustvaarder Calvyn met beslistheid af. Gesleept door de Britse sleepboot Foreman arriveerde de coaster omstreeks kwart voor zes in Rotterdam. Behouden, maar met vrij grote schade.Op 16 februari liep de Calvyn bij Long Stone, Engeland, op de rotsen. Het schip was met een lading kunstmest op weg van IJmuiden naar Berwick. Het kreeg een gat ter hoogte van de machinekamer, verspeelde het roer en een deel van de kiel. De motoren vielen uit. De Calvyn kon uit zijn netelige positie worden bevrijd nadat de bemanning een deel van de lading overboord had gezet. Enige uren, nadat de kustvaarder had aangelegd aan de Parkkade in Rotterdam, vertrok hij weer, nu naar een werf in Capelle aan den IJssel. Daar zal de schade worden hersteld. De bemanning van het 475 dw-ton metende en uit Delfzijl afkomstige schip had toen de reis naar huis al lang en breed aanvaard.
De Waarheid 01-03-1961: Calvyn terug—De Delfzijlse kustvaarder 'Calvyn' die op 16 februari op de Engelse oostkust op de rotsen liep, wordt vandaag in Hoek van Holland verwacht.
Leeuwarder courant 15-07-1961: Kapitein gestraft voor stranding. De Raad voor de Scheepvaart heeft de 47-jarige kapitein R. van U. uit Kampen gestraft door hem de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van een week te ontnemen. De raad is van oordeel dat het aan de schuld van kapitein Van U. moet worden geweten, dat het aan hem toebehorende motorschip „Calvyn" op 16 februari van dit jaar op de reis van IJmuiden naar Berwich op de Faggot Rocks aan de oostkust van Engeland is gestrand. Schip en lading liepen tengevolge hiervan grote schade op. |