Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevat monsterrollen op naam van kapitein Heere Jansonius op de:
“Concordia”, dd 05 maart 1817; 11 maart 1819; 21 september 1820; 16 maart 1822.
Overige bijzonderheden
Provinciale Groninger Courant 26 september 1817114
Advertentie. VERKOOPING BIJ OPBOTTEN.
Van het galjasschip, genaamd CONCORDIA, liggende in het diep, voor de werf Goede Verwachting, in de gemeente Delfzijl, groot ca. 40 roggelasten, gemeten 23 commercielasten, met deszelfs tuig, ankers en touwen mitsgader stuurmans- en bootsmansgoederen, ingevolge deszelfs inventaris, gevoerd door de scheepskapitein Heere Jansonius, ten verzoeke van de heer Heere Jansonius, eigenaar van de helft van gemeld schip en toebehoren, hebbende domicilie ten huize van Pieter Jans Vos, commissionair te Delfzijl, en ten gevolge van een vonnis, door de regtbank van eerste aanleg, zitting houdende te Appingedam, waarnemend de functie van regtbank van koophandel in het ressort, gewezen 28 augustus 1817 (behoorlijk geregistreerd en geïnsinueerd) zullen opbotten worden ontvangen op een somma van een honderd gulden, zijnde de prijstelling van de verkoper, en de toewijzing geschieden aan de meest en laatstbiedende en bij het uitbranden van het kaarslicht, door een daartoe bevoegd beambte op vrijdag 10 oktober 1817, des namiddags te 4 uur precies, ten huize van de heer Postmeester in de Waterstraat te Delfzijl.
Rotterdamsche Courant 05 oktober 1822114
Rotterdam, 4 oktober. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 1 oktober:
Het schip HARLINGEN, L.L. Buisman, van Surinamen naar Amsterdam, is den 27 september te Plymouth binnengelopen.
Te Falmouth zijn den 26 september gearriveerd de schepen ONDERNEMING, R. Hakker, van Liverpool naar Rotterdam, en ALIDA, Benes, van Liverpool naar Antwerpen, en den 27 het schip CONCORDIA, H. Jansonius, van Bordeaux naar Amsterdam; het laatste was lek.
Het schip HERMINA, De Jonge, van Haarlem naar Liverpool, is den 26 september te Beaumaris binnengelopen.
Rotterdamsche Courant 08 oktober 1822114
Amsterdam, 6 oktober. Kapt. H. Jansonius, voerende het schip CONCORDIA, van Bordeaux naar Amsterdam, meldt van Falmouth, van den 28 september, dat hij, na dat zijn volk door aanhoudend pompen geheel was afgemat, aldaar binnengelopen was; zijnde het schip zo lek, dat reeds circa drie voet water in het ruim gestaan had; hij had voorts zeilen, een anker en touw en touwwerk verloren en schade aan de grote mast enz, bekomen, zo dat hij moest lossen om te repareren, waarmede de volgende dag een begin zoude gemaakt worden.
Rotterdamsche Courant 12 december 1822114
Amsterdam, 10 december. Kapt. H. Jansonius, voerende het schip (opm: galjas) CONCORDIA, van Bordeaux naar Amsterdam, te Falmouth met schade binnen, meldt van daar in dato 30 november, dat hij reeds een gedeelte de lading weder aan boord had en binnen weinige dagen de reis dacht te vervolgen .
Rotterdamsche Courant 19 december 1822114
Rotterdam, 18 december. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 13 december:…
....Het schip CONCORDIA, Jansonius, van Bordeaux naar Amsterdam, te Falmouth binnengelopen, heeft den 9 dezer deszelfs reis vervolgd, doch is den 11 weder lek aldaar terug gekomen…..
Familiegegevens en opleiding
Jacques Vully werd geboren te Amsterdam op 04 maart 1781.
Hij was gehuwd met Carolina Tuys, geboren te Amsterdam op 05 mei 1785. Vermeld zijn 2 dochters (27 september 1820 en 07 september 1827) en 2 zonen (04 september 1822; 21 januari 1825). Carolina overleed op 14 augustus 1871.118
Overleden in 1848003.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Vully werd met vlagnummer 141 per 18 oktober 1825 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.F.Wegener. Toegevoegd is “overleden” 002.
In de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop van 11/18 oktober 1825 werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Jacob Vully, oud 45 jaar, wonende in de "binnen dommerstraat". De voordracht was door P.F.Wegener en zijn vlagnummer werd 141023.
Jacques Vully werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 03 auguatus 1830.
Hij was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1825 t/m 1848met vlagnummers 141 (1825 t/m 1836) en 81 (1836 t/m 1848)
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 september 1826 staat een aanvrage om ondersteuning aan de manschappen van het schip “Sapho” onder kapitein J.Vully “als zeggende door rovers op hunne terugreize van Smirna van hun goederen te zijn beroofd … “. Een commissie stelt een onderzoek in. 042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 oktober 1826 wordt verslag gedaan door een commissie over de eventuele uitkering aan de manschappen van de “Sapho”. De commissie merkt op dat ze toch niet zo berooid kunnen zijn geweest als ze zeggen, omdat ze immers met hetzelfde schip weer thuis zijn gekomen. “Ten andere is het Uwe kommisie gevaarlijk voorgekomen, zeelieden alteid schadeloos te stellen voor de gevolgen & verliezen van de avontuuren der zee, immers dan wanneer zij door eigen verliezen worden aangespoord de gevaren tegen te gaan, en met geene onverschilligheid die te ondergaan of te ontduiken.” De comissie adviseert dan ook geen uitkering te verstrekken. Om toch aandacht te hebben voor het geleden verlies suggereert de commissie om bij een volgende reis de gedane stortingen van de “Sapho” terug te geven en te gebruiken voor die volgende reis. Het Bestuur verklaart zich accoord met deze advisering.042
In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 januari 1830 wordt besloten een aantal leden aan te schrijven met het verzoek de verschuldigde financiën te voldoen, waaronder J.Vully.042
In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 december 1834 staat een verslag van de penningmeester inzake strubbelingen met de contributiebetaling door enige effectieve leden.
Weledele Heeren!
Peningmeesteren van het Zeemans Collegie Zeemans Hoop gaarne voldoende aan de uitnoodiging van UWelEd. om eene korte opheldering te ontvangen omtrent de volgende in hunne handen gesteld zaken hebbende een UWelEd daarop het volgende te bemerken
In de Vergadering van 30 Aug. 1832 N.2 Klagte van Kapt J.Vully wegens zijne Storting deze zijn door hem weder ingetrokken en alzoo buiten deliberatie gebleven. … “042.
In de Bestuursvergadering dd 28 september 1837 verzoekt J.Vully om onderstand “uit hoofde van behoeftige omstandigheden”. In de notulen dd 26 oktober 1837 wordt gemeld dat het verzoek is afgewezen op reglementaire gronden. Maar er is “bovendien gebleken dat hij geene gebreken heeft.”
In de Bestuursvergadering dd 30 november 1837 staat een verzoek om uitstel van betaling. Het Bestuur geeft hem de tijd tot 01 februari 1838 zijn schuld aan te zuiveren.042.
In de Bestuursvergadering dd 29 november 1838 staat een verzoek van J.Vully om uitstel van betaling, hetgeen wordt verleend tot 01 januari.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 maart 1841 staat het verzoek van kapitein J.Vully om een uitkering, welke in de vergadering dd 29 april 1841 wordt toegekend.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 november 1848 staat een verzoek van de wed. J.Vully, geb. Tuijs om een uitkering. In de vergadering van 28 december 1848 gaat het Bestuur accoord per 01 februari 1849 “mits overleggende bewijs van huwelijk.”042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 05 december 1837 werd een aanvraag om ondersteuning behandeld van J.Vully. Deze werd van de hand gewezen “… als zijnde de verzoeker noch geene 60 Jaren en ook niet buiten staat om te werken.”023.
In de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 25 mei 1841 wordt aan kapitein J.Vully een uitkering (bedrag niet genoemd) toegekend “uit hoofde van ouderdom en behoeftige omstandigheden” ingaande 01 mei 1841.023.
In de Algemene Vergadering dd 16 januari 1849 wordt een aanvraag om ondersteuning van de weduwe J.Vully toegestaan ingaande 01 februari 1849 “mits overleggende het bewijs van voltrokken huwelijk.”023. (deze toevoeging is opmerkelijk. Was er voor het Bestuur reden om te twijfelen aan de formeel-echtelijke staat van Vully?)
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
141 1825 fregat Sapho S.Paleologo
1826 galjoot Sapho idem
1827-1829 geen vermelding van schip en boekhouder
1830 brik de Verwachting geen opgave
1831-1835 geen vermelding van schip en boekhouder
81 1836-1848 geen vermelding van schip en boekhouder
1848 "overleden"
Bouma025 vermeldt J.Vully als gezagvoerder gedurende:
* 1816 t/m 1817 van het fregat “Argyle”, bouwgegevens ontbreken, varend voor Faesch & Co te Amsterdam;
* 1826 t/m 1827 van de bark-galjoot “Sappho”, geen bouwgegevens vermeld, varend voor S.Paleologo te Amsterdam;
* 1831 t/m 1837 van de brik “Goede Verwachting”, gebouwd in 1800, bouwlocatie niet vermeld, 180 ton o.m., varend voor Kraanstuiver te Amsterdam;
* 1831 van de brik “Verwachting”, geen vermelding van bouwgegevens, thuishaven en eigenaar. Toegevoegd is “Zeemanshoop”.
Is hetzelfde schip als de “Goede Verwachting” hiervoor.
Het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevat monsterrollen op naam van kapitein Jacob(us) Vally op de:
“Argyle”, dd 22 april 1816; 14 oktober 1816;
“Sapho”, dd 21 oktober 1825;
“Verwagting”, dd 29 juli 1830.
Overige bijzonderheden
Rotterdamsche Courant 06 september 1817114
Overzicht van uit- en binnenzeilende schepen Texel en Vlie:
Amsterdam, 4 september. Sedert onze laatste zijn in Texel binnengekomen …T. Vully van Surinamen,
Is dit dezelfde als J.Vully?
Familiegegevens en opleiding
Jan Christoffel Töpper werd geboren te Amsterdam op 29 december 1791.
Hij was getrouwd met Pieternella Claasen, geboren te Amsterdam op 06 oktober 1800 en overleden in 1854.
Jan overleed in 1863003
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.C.Töpper werd met vlagnummer 206 per 20 maart 1827 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein D.Krayer. Zijn schip was de “Phoenix”. Toegevoegd is “overleden” 002.
In de Algemene Vergaderingen van 13/20 maart 1827 van het college Zeemanshoop werd Jan Christoffel Töppers, oud 35 jaar, voerend het schip “Sapho”, wonende op de Lindegracht NZ nr. 5, op voordracht van kapitein D.Krayer, voorgedragen/benoemd als effectief lid. Zijn vlagnummer werd 206023
Hij werd deelnemer in het Weldaddig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 31 oktober 1831. Overleden in 1863003.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 september 1828 staat een “Missive van kapitein J.C.Topper, van 23 dezer kennis gevende van zijn Schipbreuk op de kust van Sicilië.”042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 oktober 1828 staat een bespreking van een missive door J.C.Topper dd 23 september 1828 waarin deze 2 punten bespreekt. In reactie daarop zegt het commentaar:
-
Mee eens dat de stroomsterkte tussen Malta en Sicilië aldoor om de noord loopt maar het kan zich ook vaak richten naar de wind;
-
Er is verscheidenheid in de naamgeving van de ZW-kaap van Sicilië: Pt.Sorella, La Pie, Kaap Granisola. Sorella is de oostpunt van Granisola, terwijl een halve mijl verder oostelijk het plaatsje Fre Fontane ligt.042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 april 1829 staat een verzoek van J.C.Topper “thans stuurman aan boord van het Brikschip Mercurius Kap J.A.Engels” om uitstel van betaling van contributie. Het Bestuur besluit het hem “zoo gemakkelijk te maken als met het belang van het Kollegie is overeen te brengen.”042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 mei 1830 staat een verzoek van J.C.Töpper zijn storting van de 1e klasse in de 2e klasse te mogen voldoen. Dit verzoek werd afgewezen.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 oktober 1850 staat een verzoek van kapitein J.C.Töpper om een reis onder vreemde vlag te mogen varen. Het Bestuur gaat accoord, maar stelt dat de terugkomst moet worden gemeld.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 oktober 1857 staat een verzoek om uitkering van kapitein J.C.Töpper, welke hem in de vergadering dd 26 november 1857 met ingang van 01 november 1857 wordt toegekend.042.
In de notulen van 12 november 1850 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop verzoekt C.J.Topper een reis onder vreemde vlag te mogen maken en toch deelnemer te mogen blijven “welk verzoek … is toegestaan, maar bepaaldelijk voor deze reis.”023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 januari 1858 wordt vermeld dat aan kapitein J.C.Töpper per 01 november 1857 een uitkering is toegekend.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
206 1827 galjas Sapho S.Paleologo
1828-1829 geen vermelding van schip en boekhouder
1830-1832 fregat de Vrouw Hendrika Societeit van Scheepsbouw
1833 geen vermelding van schip en boekhouder
1834-1835 brik Paramaribo J.J.Poncelet & Zn
125 1836-1837 brik Phoenix idem
1838-1849 galjoot Phoenix idem
1850-1852 geen vermelding van schip en boekhouder
1853 schoner Maria Anna Gebr.Heemskerk
35 1854 schoner Maria Anna idem
1855 geen vermelding van schip en boekhouder
1856 bark Prins Hendrik Kranenborg & Zn
1857-1862 geen vermelding van schip en boekhouder
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden J.C.Töpper van 1834-1836 als gezagvoerder van de 2-deks gekoperde brik “Paramaribo”, gebouwd in 1808, 252 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn uit Amsterdam.
Van 1839-1850 was J.C.Töpper gezagvoerder van de 3/mast-galjoot “Paramaribo”, gebouwd in 1838 te Dordrecht, 165 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam.
Van Sluijs013 vermeldt een 3-mast galjoot “Paramaribo”, gebouwd in 1838 te Dordrecht voor boekhouder J.J.Poncelet te Amsterdam van 1838-1850 onder kapitein J. C. Töpper. In 1850 werd het schip verkocht aan A.van Lier te Rotterdam en herdoopt in “Jeannette en Anna”.Dit is derhalve een ander schip met de naam “Paramaribo” dan het schip van dezelfde rederij uit 1834-1835 bij de vermelding onder Jan Christoffel Töpper hiervoor. Van Sluijs geeft echter bij beide schepen een kapitein Töpper met vlagnummer 206 van Zeemanshoop.
Ik heb mijn twijfels, gezien de verschillende schepen en ook vanwege de opgegeven vaarperioden, of het één persoon betreft. Wellicht is er sprake van vader en zoon. Nader genealogisch onderzoek zal uitsluitsel moeten geven.
Bouma025 vermeldt J.C.Töpper als gezagvoerder gedurende:
* 1828 van de bark-galjoot “Sappho”, geen bouwgegevens vermeld, varend voor S.Paleologo te Amsterdam;
* 1832 t/m 1833 op het 3/m schip “Vrouw Hendrika”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Societeit voor Scheepsbouw te Amsterdam;
* 1837 t/m 1838 van de brik “Phoenix”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 212 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam;
* 1851 t/m 1852 van de brik “Vasco di Gama”, ex Eisenbahn, gebouwd in 1846 te Elbing, 258 ton o.m., varend voor Heemskerk e.a. te Amsterdam;
* 1854 van de 2/msch “Maria Anna”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 170 ton o.m., varend voor de gebr. Heemskerk te Amsterdam. Het schip voer in 1855 voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam en was herdoopt in “Hollandsch Accra”;
* 1857 van de bark “Prins Hendrik”, gebouwd in 1838 te Groningen, 381 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo"057:
11 september 1837 "... heden vertrok Captijn Topper met de brik de Venix naar Amsterdam". (Naam was oorspronkelijk gespeld als "Vheenix", werd doorgestreept en vervangen door "Venix".)
Monsterrol dd 19 mei 1837 van de brik "Phönix" (sic) onder gezag van Jan Christoffer Topper met 12 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouders J.J.Poncelet & Zoon011.
"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo"057:
07 februari 1838 "... heden gearriveerd kaptijn Tupper brik Paramaribo van Amsterdam hebbende 62 dagen reis".
|