De VALCK is in 1821 tewater gelaten door Joannes De Coster, scheepsbouwer te Gent, en vermoedelijk in het voorjaar van 1822 afgebouwd. De bijlbrief is niet gevonden.
Als scheepstype werd in de koopakte uit 1829 bijlander opgegeven, d.w.z. een tjalk. Toen na de Omwenteling in oktober 1830 de Nederlandse zeebrief van de ÉCLIPSE werd ingetrokken werd het schip in de officiële lijst evenwel bestempeld als een smak. In september 1832 werd het schip in de Belgische krant kof genoemd en in 1833 een smak, in 1834 galjoot respectievelijk kof. Tussen 1840 en 1849 waren smak en kof afwisselend de typeringen.
Bureau Veritas noemt het schip in haar registers tot 1839 een pleit, d.w.za. smak; 1840 t/m 1849 een kof en vanaf 1850 een schoener. Onze Antwerpse expert Luc van Coolput is in relatie tot de ÉCLIPSE in zijn leven als researcher nooit de typering bijlander tegengekomen en noemt het schip een kof, na 1849 schoenerkof. Ook de laatste eigenaar, G.J. Schulte in Papenburg, noemde het schip een Kuff.
Na een verbouwing in 1849 werd vrij consistent schoener of schoenerkof aangehouden, d,w,z, het casco van een kof en de tuigage van een (twee)mast schoener. Was de vaart tot de verbouwing vrijwel uitsluitend op Engeland gericht geweest en vooral op Londen, vanaf nu werden incidenteel reizen gemaakt naar Portugal en de Spaanse Middellandse Zee.
De pers volgde meestal de informatie welke door het havenkantoor was verstrekt. Op de door de kapitein te tonen zeebrief stond echter geen scheepstype aangegeven, zodat de interpretatie min of meer aan de havenmeester werd overgelaten. Luc van Coolput geeft een treffend voorbeeld van een schip dat in dezelfde haven 16 x kof, 10 x schoenerkof en 9 x galjoot werd genoemd. Bureau Veritas bevond hetzelfde schip 9 x een pleitschoener. De Engelsen kennen geen kof en noemen een dergelijk vaartuig, maar ook een smak of een pleit, een galliot.
Marhisdata heeft de gordiaanse knoop doorgehakt en het schip met voorbijgaan aan de koopaktes uit 1829-1831 tot 1849 een kof genoemd en daarna een schoenerkof.
1822
In 1822 werd Joannes De Valck Sr, schipper te Gent, de eerste eigenaar van de VALCK; hij heeft het schip echter niet zelf bevaren.
Op 15 juli 1822 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de VALCK, aangevraagd door J. de Valck, Gent, voor zichzelf als kapitein. Het schip was binnenslands gebouwd en lag te Brugge.
BWM 260822
Londen, 31 augustus. In de afgelopen week is aangekomen VALCK, kapt. De Valck, van Brugge (opm: eerste reis van deze bijlander, kapt. Joannes de Valck Jr, thuishaven Gent).
1823
DC 270323
Vlissingen, 16 maart. Van den 13 dezer zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de HARMONIE, kapt. B.J. Wijgers, naar Londen, met boomschors; l’ÉCLAIR, kapt. P. Schonefeld (opm: sloep, thuishaven Antwerpen, kapt. Joannes Albertus Schönefeld), naar Lissabon, met stukgoederen; RESOLUTION, kapt. J. Strobuur, naar Bergen, met dakpannen; de VALK, kapt. J. de Valk (opm: VALCK, bijlander, kapt. Joannes de Valck Jr), naar Londen, met boomschors; de VROUW ENGELINA, kapt. H.T. de Jong (opm: kof, kapt. Harm Tjebbes de Jonge), naar Londen, met boomschors; de JUFVROUW TITSIA (opm: kof JUFFER TITIA), kapt. L.J. Besseling, naar Liverpool, met ballast; de VROUW ANNEGINA (opm: smak), kapt. J.J. Boon, op avontuur, en de MARIA, kapt. J. Andersen, naar Bordeaux, beide met ballast; JEANNETTE, kapt. H. Rose (opm ex driemaster NEPTUNE, thans brik, thuishaven Antwerpen, kapt. Hendrik Rose), naar Batavia, met stukgoederen; de VRIENDSCHAP, kapt. D. Oltmans, naar Bordeaux, met ballast; ZELDEN RUST, kapt. G. Jonkhoff (opm: kof ZELDENRUST, kapt. Gerrit Andries Jonkhoff), naar Liverpool, met ballast.
1824
DC 270424
Vlissingen, 17 april. Van den 14 dezer tot heden zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild ANTWERP, kapt. H.C. Schuth (opm: kof ANTWERPER, Antwerpen), met stukgoederen, en CATHARINA, kapt. H.H. Veldhuis, met meekrap, beide naar St. Petersburg; TEUTONIA, kapt. P.C. Lange, de DRIE VRIENDEN, kapt. R.J. Schut (opm: R.Z. Schut), en WILHELMINA MARIA, kapt. J.J. Peters, alle drie naar Londen, met boomschors; de VROUW HENDRIKA, kapt. E.E. Hoveling, naar Colchester, met boomschors; met stukgoederen; de VALCK, kapt. J. de Valck Jr, naar Leith, met boomschors; MARTINA ALETTA (opm: galjoot), kapt. J.J. Hoetjer, naar Arbouth (opm: Arbroath), met vlas; l’ISIS, kapt. J. Morel, naar Duinkerken, met katoen.
DC 150524
Vlissingen, 11 mei. Van den 9 dezer tot heden zijn, voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen de JONGE HEERE, kapt. W.B. Bakker, van Memel (opm: Klaipeda), en MARIA BARBARA, kapt. J.J. Koller, van Dantzig (opm: Gdansk), beide met timmerhout; de VALK (opm: VALCK), kapt. J. de Valck Jr, van Grimsby, met ballast; DE GOEDE VERWACHTING, kapt. H. Drent, van Hull, met stukgoederen; de VROUW ACHINA, kapt. D. Rijkents, van Elbing (opm: Elblag), met weedasch (opm: potas van wede; werd destijds gebruikt bij de bereiding van verven, zepen enz.) en potasch.
DC 181224
Vlissingen, 11 december. Van den 8 dezer tot heden zijn, voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen de VALK (opm: VALCK), kapt. L. de Valck, van Londen, met stukgoederen; de JONGE FREDERIKA, kapt. H.J. Klein, van Malaga, met lood en fruit; le SANS REPOS (opm: pleit, Brussel), kapt. C. Pethers, van Londen, met stukgoederen; de VROUW MARGARETHA, kapt. H.J. Veen, met klipzout en huiden; de VLIJT, kapt. E.E. de Vries, met stukgoederen; de JUFVROUW MEES, kapt. G.L. Doornbos, en de JONGE CORNELIA, kapt. H.H. Koster, beide met klipzout en alle vier van Liverpool; l‘EMILIE, kapt. M. van der Kerkhoven (opm: pleit, Michel van de Kerckhove, Oostende), van Londen, met stukgoederen;
1825
DC 030225
Vlissingen, 25 januari. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en sedert onze laatste naar zee gezeild de VALCK, kapt. L. de Valck, met boomschors, en ELISABETH, kapt. P.J. Diercks, met wol, beide naar Londen; L’ADÈLE CHÉRIE, kapt. L. Bouvier, naar Havre-de-Grace, met katoen en geweren; DE JONGE JAN, kapt. C. Kieviets, naar Bristol, met boomschors; DE VROUW MARGARETHA, kapt. H.J. Veen, naar Londen, met boekweit.
Op 22 augustus 1825 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de VALCK, aangevraagd door J. de Valck, Gent, voor L. de Valck als kapitein.
1826
DC 021126
Vlissingen, 25 oktober. Voor Antwerpen bestemd zijn op onze rede aangekomen: DE VALCK, kapt. L. de Valck, van Londen met suiker en koffie; DE OOSTZEE, kapt. T.C. Heitman, van Bordeaux met wijn en stukgoederen; DE ELSINA, kapt. E.G. Pekelder, van Jersey met stukgoederen; DE TWEE BROEDERS, kapt. S.J. Brouwer, van Tremblade met zout; DE VRIENDSCHAP, kapt. J. van Gelder, van Malaga met wijn enz.; PIETER EN MARIA, kapt. C.P. Eggers en DE MARIA, kapt. J. Zirck, beide van de Marennes met zout; DE VERWACHTING, kapt. J.H. Schippers, van Villa-Nova met vijgen; DE JONGE JAN, kapt. G. Segaert, van Londen met stukgoederen; LE SANS REPOS, kapt. C. Pethers, van Londen met stukgoederen; DE ONDERNEMING, kapt. T.G. Klip, van Malaga met vruchten; HARMONIE, kapt. J.J. Kraeft, van Riga met houtwaren.
DC 211226
Vlissingen, 12 december. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen, en van den 10 dezer tot heden van onze rede naar zee gezeild: ANTWERPS PACKET, kapt. L. Hawegh, met haver en vlas, naar Hull; DE VROUW HELENA, kapt. H. de Vries; LA BELLE ALLIANCE, kapt. O.A. Wilman; DE VRIENDSCHAP, kapt. T.G. van Rhijn; NEPTUNES, kapt. P.J. Waerens; DE AREND, kapt. H. Elbring; HERKULES, kapt. J.F. Ulrich; PETER EN MARIA, kapt. C.P. Eggers en DE VROUW JAANTJE, kapt. J. Rooze, alle negen met haver; DIE OOSTZEE, kapt. T.E. Heitmann en DE VALCK, kapt. L. de Valck, beide met boomschors; ZEPHYR, kapt. T. Davis, met tarwe en vlas; de twaalf laatstgemelde alle naar Londen.
1827
MCO 231027
Vlissingen, 20 oktober. Den 16 en 17 oktober zijn van hier gezeild: de VALCK, kapt. L. de Valck, van Londen naar Oostende, met stukgoederen, en de JONGE JACOBUS, kapt. J. Bauwens, van Oostende naar Londen, mede met stukgoederen.
1828
Op 31 december 1828 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de VALCK, aangevraagd door J. de Valck, Gent, voor D. de Valck als kapitein.
1829
RC 310129
Amsterdam, 29 januari. Het schip de VALCK, kapt. D. de Valck, van Antwerpen naar Yarmouth, is te Boulogne lek binnengelopen. Men veronderstelde dat de lading beschadigd zou zijn.
RC 230429
Rotterdam, 22 april. Te Antwerpen zijn gearriveerd MEDUSE, kapt. F.G. Bunnemeyer, van Londen, INDUSTRIE, kapt. Van Duivenbode, van Liverpool; VALCK , kapt. D. de Valck, van Yarmouth.
Op 1 mei 1829 werd de zeebrief van de VALCK, kapitein D. de Valck, door de gouverneur van de provincie Antwerpen naar de Staatsraad in Den Haag geretourneerd, waarna op 5 mei 1829 royement volgde. De reden van het terugsturen bleek verkoop te zijn.
Op 2 mei 1829 werd het schip eigendom van Jacobus Joannes Coens, facteur te Antwerpen, 5/8e aandeel en Joannes Lambertus Jacobus Lenaers, cargadoor te Antwerpen, 3/8e aandeel. De scheepsnaam werd gewijzigd in ÉCLIPSE.
Op 4 juni 1829 werd de eerste, bedoeld wordt nieuwe, zeebrief verstrekt voor de ÉCLIPSE, aangevraagd door J.J. Coens & J. Lenaers, Antwerpen, voor J.E. Danes als kapitein.
MCO 060829
Vlissingen, 1 augustus, Eergisteren is alhier ter rede gekomen, voor Antwerpen bestemd, de ÉCLIPSE (opm: kof, ex VALCK), kapt. J.E. Danes, van Londen, met stukgoederen.
1830
Op 11 januari 1830 kocht J.J. Coens voor 700 gulden het 3/8e aandeel van Lenaers dat Coens op 9 april voor dezelfde prijs doorverkocht aan rentenier J.F. le Houcq, Antwerpen.
België
Gedurende 25-27 augustus 1830 waren er in Brussel onlusten geweest welke de opmaat vormden tot de revolutie die resulteerde in de afscheiding van België. Op 4 oktober 1830 werd eenzijdig de onafhankelijkheid van België geproclameerd. In reactie hierop decreteerde de koning bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) dat van de schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoorden de Nederlandse zeebrieven moesten worden ingetrokken. Dit betrof 196 scheepsnamen, waaronder die van de ÉCLIPSE en de DE VALCK. Kennelijk had men over het hoofd gezien dat deze hetzelfde schip betroffen. De ECLIPSE verruilde daarop haar Nederlandse voor de Belgische vlag.
1831
OHC 140631
Amsterdam, 11 juni. Te Vlissingen is gearriveerd de ÉCLIPSE (opm: kof, nu Belg), kapt. J.E. Danes, van Londen.
Op 19 juli 1831 verkocht Le Houcq zijn 3/8e aandeel in de ÉCLIPSE voor maar liefst 1200 gulden aan de particulier P.J. de Coninck, Antwerpen. Kennelijk was De Coninck optimistisch gestemd nu België een autonoom land was geworden; de toekomst zou de eerste jaren anders uitwijzen.
Notaris P.J.A. Antonissen maakte deze koopakte op als eerste akte ‘in den naem van het Belgisch Volk’ namens Baron Surles de Chokier, regent der Belgen.
1832
OHC 020232
Amsterdam, 21 januari. Te Zierikzee is gearriveerd de ÉCLIPSE (opm: kof, nu Belg), kapt. J.E. Danes, van Londen.
MCO 030432
Vlissingen, 31 maart. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en van den 28 dezer tot heden van onze rede naar zee gezeild: de CATHARINA, kapt. J. van der Schuyt, naar Londen, met boomschors; DE MERCUUR, kapt. J.F.P. Smit, naar Lissabon, met spijkers; de ECLIPSE, kapt. F. van der Sweep, met boomschors, naar Londen; ST. JOHANNES, kapt. H. Ricke, naar Duinkerken, met spijkers en glas; DE VROUW GEPKE, kapt. W. Ukema, naar Duinkerken, met spijkers en glas; de VICTORIE, kapt. G.G. Kuper, naar Colchester, met boomschors; JULIANA, kapt. J. Ie Bienvenice, naar Guernsey, met ballast.
GVB 240932
Oostende, 22 september. Uitgevaren de Belgische kof ECLIPSE, kapt. L. den Duyts, naar Marennes, in ballast, aan Cousin, 107 vat.
1833
GVB 110133
Oostende, 9 januari. Uitgevaren de Belgische smak (opm: kof) ECLIPSE, kapt. L. den Duyts, naar Londen, met schors, aan Cousin, 107 vat.
1834
In 1834 werd de ÉCLIPSE door Coens c.s. verkocht aan kapitein L. den Duyts, Oostende.
GVB 070234
Oostende, 5 februari. Uitgevaren de Belgische galjoot ECLIPSE, kapt. L. den Duyts, naar Londen, met schors, aan Cousin, 106 vat.
GVB 280734
Oostende, 26 juli. Binnengekomen de Belgische kof ECLIPSE, kapt. J. Fischer, van Londen, met coloniale goederen, aan Herrewijn, 107 vat.
GVB 031134
Oostende, 31 oktober. Binnengekomen de Belgische kof ECLIPSE, kapt. den Duyts (opm: kapt. Jean Fischer Sr), van Londen, met verscheidene goederen, aan Cousin, 106 vat.
1835
RC 071135
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 3 november.
De ÉCLIPSE, kapt. Fischer, van Oostende naar Londen, is den 1 dezer bij Deal op strand geraakt, maar met assistentie afgebracht.
1836
GVB 040336
Oostende, 3 maart. Aangekomen de ECLIPSE, kapt. P. Garling, aan Cousin, 107 vat, van Havre met suiker en katoen.
1837
AH 160537
Topsham, 9 mei. Binnengekomen de ÉCLIPSE, kapt. Simonsen (opm: kapt. L. Simons), van Antwerpen.
1838
GVB 050338
Oostende, 3 maart. Uitgevaren de Belgische galjoot ECLIPSE, kapt. L. Simons, naar Londen, met schors, aan F. Cousin, 107 vat.
GVB 060638
Oostende, 4 juni. Uitgevaren de Belgische galjoot ECLIPSE, kapt. F. Muyllaert, naar Londen, met schors, aan Cousin, 107 vat.
1839
In 1839 ging het eigendom van de ÉCLIPSE over van L. den Duyts op (waarschijnlijk de zoon) P.L. den Duyts, Oostende.
MCO 020339
Vlissingen, 1 maart. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild de ÉCLIPSE, kapt. F. Hugellaert (opm: kapt. François Muyllaert) , van Londen naar Oostende, met stukgoederen.
GVB 111139
Brugge, 10 november. Binnengekomen Belgische galjoot ECLIPSE, kapt. Mullor (opm: kapt. François Muyllaert), leegscheeps van Gend om schors te laden, voor rekening van d’heer Croker, aan ‘t adres van Piessens-Taflin, 106 vat.
1840
GVB 130340
Oostende, 11 maart. Binnengekomen Belgische galjoot ECLIPSE, kapt. F. Muyllaert, van Londen met suiker, aan Cousin, 99 vat.
1841
GVB 240241
Oostende, 22 februari. Uitgevaren Belgische galjoot ECLIPSE, kapt. Muyllaert, naar Belfast met vlas, aan L. den Duyts, 99 vat.
1842
MCO 151142
Vlissingen, 14 november. Voor Gent bestemd is alhier ter rede gekomen de ÉCLIPSE, kapt. F. Hugellaert (opm: kapt. François Muyllaert), van Londen, met suiker.
1843
RC 261243
Uittreksel uit de Lloydslijsten van den 20, 21 en 22 december.
Te Liverpool is aangekomen de ÉCLIPSE, kapt. M. van der Kerkhoven, van Oostende.
1846
RC 101146
Uittreksel uit de Lloydslijsten van den 7 november.
Te Liverpool is aangekomen de ÉCLIPSE, kapt. Van der Kerkhoven, van Oostende.
1848
RC 220148
Oostende, 17 januari. Gisteren is binnengekomen de ÉCLIPSE, kapt. M. van der Kerkhoven, van Liverpool.
1849
LvC
In 1849 is de ÉCLIPSE herbouwd en vertuigd tot schoener (opm: schoenerkof). De grootte werd van 110 nu 122 ton Oude meting.
1850
RC 310150
Oostende, 28 januari. Binnengekomen den 26 dezer de ÉCLIPSE, kapt. Van der Kerkhoven, van Liverpool.
1852
MCO 060452
Vlissingen, 4 april. Voor Gent bestemd is alhier ter rede gekomen de ÉCLIPSE, kapt. M. van der Kerkhoven, van Cadix.
1853
GVB 190953
Oostende, 16 september. Uitgevaren de Belgische schooner ECLIPSE, kapt. Nassel, naar Liverpool, met schors.
1854
NRC 161154
Vlissingen, 14 november. Aangekomen de ÉCLIPSE, kapt. P. Nassel, van Villa Nova.
1855
GVB 240155
Oostende, 19 tot 23 januari. Uitgevaren de Belgische schooner ECLIPSE, kapt. Halewyck (opm : kapt. J. Halewyck Jr), naar Liverpool, met schors.
GVB 250855
Oostende, 21 tot 24 augustus.. Uitgevaren de ECLIPSE, kapt. L. Clasen, naar Liverpool, met schors.
1856
JDB 091056
Oostende, 7 tot 8 oktober. Uitgevaren de ECLIPSE, kapt. L. Clasen, naar Liverpool, met schors.
1857
GVB 110357
Oostende, 5 tot 9 maart. Binnengekomen de Belgische schooner ECLIPSE, kapt. L. Defrance , van Runcorn met zout.
1859
GVB 101259
Oostende, 5 tot 8 december. Binnengekomen de Belgische galjoot ECLIPSE, kapt. A. de Bruyne, van Liverpool met zout.
1860
GVB 140160
Oostende, 8 tot 11 januari. Uitgevaren de Belgische schooner ECLIPSE, kapt. A. de Bruyne, naar Liverpool, in ballast.
GVB 110460
Oostende, 5 tot 9 april. Uitgevaren de Belgische galjoot ECLIPSE, kapt. J. Defraeye, naar Liverpool met schors.
GVB 221260
Oostende, 16 tot 20 december. Uitgevaren de Belgische schooner ECLIPSE, kapt. A. de Bruyne, naar Liverpool, met schors.
1862
SVV 280562
Brugge, 28 mei. Men schrijft uit Oostende, 26 mei: Gisteren namiddag speelden er enige kinderen in een schuitje, en wierpen zich altijd van den ene kant van den boot naar den andere, zowel dat een hunner oud acht jaren het evenwicht verloor, in ‘t water viel en verdween.
Aanstonds, van de kaai, en zonder zich te ontkleden, sprong er een man in ‘t water, zwemde naar het punt waar de drenkeling verdwenen was, duikte en kon het arme kind boven water brengen. De kleine zo gelukkiglijk gered wierde welhaast gans hersteld.
De redder is de heer August de Bruyne, kapitein van het Belgische schip ECLIPSE.
GVB 110662
Oostende, 4 tot 7 juni. Uitgevaren de Belgische galjoot ECLIPSE, kapt. L. Cattoor, naar Liverpool met schors.
1863
GVB 091163
Men meldt uit Oostende: Ten gevolge van den storm, die van 31 oktober tot den 3 november op de kusten van Engeland heeft gewoed, zijn er verschillende rampen te betreuren.
De Belgische brik ANTWERPIA, kapt. Bougiet, varende van Buenos Ayres naar Antwerpen, is te Portsmouth binnengelopen. Tijdens den storm van maandag (opm: 2 november) heeft de kapitein, zich op de hoogte van Lezard, den schouder uiteen gevallen. Hij werd aan land gebracht, waar hij al de zorgen ontving die zijnen toestand vereisen.
Denzelfden dag is de Belgische schooner ECLIPSE, kapt. L. Cattoor, van Liverpool naar Oostende, te Milfordhaven binnen gelopen, met verlies van takeling en averij. De kok Remant is door een zeeslag over boord geworpen en verdronken. Deze ongelukkige was slechts 24 jaren oud en nog maar sedert enige maanden aan boord.
1864
GVB 060264
Oostende, 30 januari tot 3 februari. Binnengekomen de Belgische galjoot ECLIPSE, kapt. L. Cattoor, van Liverpool, met zout.
GVB 020564
Brugge, 30 april tot 2 mei. Uitgevaren de Belgische goéllette (opm: schoener) ECLIPSE, kapt. L. Cattoor, naar Engeland, met chicoreiwortels voor rekening van Mr. Callewaert.
1865
SVV 301165
Antwerpen, 27 november. Binnengekomen de Belgische kof ECLIPSE, kapt. L. Cattoor, van Carthagena, met mineralen.
1874
Gedurende dit jaar werd de ÉCLIPSE door P.L. den Duyts verkocht aan E. van de Putte, Brugge. Kapitein werd Edouard van den Broucke.
1875
LvC
Op 28 september arriveerde de ECLIPSE vanuit Newport in Brugge.
Op 8 oktober 1875 is de ECLIPSE van Brugge naar Oostende overgevaren, waar het schip op 15 november te koop werd aangeboden. Het schip werd gekocht door J. Muyllaert & Co in Oostende; kapitein Van den Broucke bleef aan boord.
1876
JDB 300376
Brugge, 28 maart. Binnengekomen de goéllette (opm: schoener) ECLIPSE, om chicorei te laden.
1877
In 1877 werd de schoener verkocht aan G.J. Schulte uit Papenburg. Kapitein werd. J. Lennison, terwijl de scheepsnaam ECLIPSE ongewijzigd bleef.
1880
Na het overlijden van G.J. Schulte zette zijn weduwe als boekhouder het bedrijf voort; haar partners waren Johann Sinningen en Adolph W. Schwede als kapitein
LL 190380
Shields, 18 maart. Binnengekomen de ECLIPSE, kapt. A.J. Schwede, van Dordrecht.
1884
BAA 170784
Macduff, 11 juli. Uitgezeild de ECLIPSE, kapt. Schwede, naar Riga, in ballast.
1887
LL 070787
Grangemouth, 5 juli. Uitgevaren de ECLIPSE, kapt. A.J. Schwede, naar Memel (opm: Klaipeda).
LL 260787
Memel, 21 juli. Binnengekomen de ECLIPSE, kapt. Schwede, van Grangemouth.
1888
NRC 190288
Delfzijl, 17 februari. Het gisteren hier van Papenburg aangekomen kofschip FRANS is door de heer J.J. Sijdzes alhier aangekocht om gesloopt te worden.
(opm: de schoenerkof is in 1822 in Gent gebouwd als VALCK, werd in 1830 de Belgische ÉCLIPSE, is in 1877 naar Papenburg verkocht en in 1888 door J.J. Sijdzes aangekocht om als FRANS in Delfzijl te worden gesloopt)