Familiegegevens en opleiding
Frederik Loos werd geboren op 10 juni 1822 ’s middags om 3 uur te Amsterdam als zoon van Hendrik Loos Jr (schilder) en Anna Catharina de Boer.
Hij huwde te Amsterdam op 19 oktober 1854 als koopvaardijkapitein met Leentje Dehlman, 21 jaar, geboren te Amsterdam op de Voorburgwal voor de Kolkbrug op 17 oktobert 1838 als dochter van Coenraad Rudolf Dehlman, biksteenverkoper, en Catharina Fokje Kettenbelt. Zij overleed op 22 maart 1922 te Amsterdam, 88 jaar.
Frederik overleed in 1866.
Dagbladadvertentie (geen titel en datum)
“Heden overleed zacht en kalm onze geliefde Moeder, Behuwd-, Groot- en Overgrootmoeder
LEENTJE DEHLMAN
Weduwe van den Heer F.H.A.Loos
in den ouderdom van ruim 88 jaar
Uit aller naam
L.F.H.A.Loos
Ex. Testamentair
Amsterdam, 22 Maart 1922
Bezoeken kunnen niet worden afgewacht.
De teraardbestelling zal plaats hebben Zaterdag a.s. te 12 uur, op de Oosterbegraafplaats, Kruislaan.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
F.H.A.Loos werd met vlagnummer 598 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 12 september 1854 op voordracht van A.van Oosterom. Zijn schip was de "Bommelerwaard". Toegevoegd is "overleden"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 05/12 september 1854 staan vermeld dat tot effectief lid zijn voorgedragen/benoemd Frederik Hendrik Arnold Loos, oud 32 jaar, zullende voeren de bark “Bommelerwaard”, voor rekening van J.B.’t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht, wonend op de Voorburgwal over de Kolksteeg te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.van Oosterom.023.
F.H.A.Loos wonend te Amsterdam was met vlagnummer 90 in de periode 29 september 1854 t/m zijn overlijden in 1866 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de “Bommelerwaard”.111
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 17 september 1861 wordt aan kapitein F.H.A.Loos een halve maand gage uitgekeerd wegens schipbreuk.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 juli 1866 bericht F.H.A.Loos geb. Dehlman het overlijden van haar echtgenoot. In de vergadering van 30 augustus 1866 verzoekt zij om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 28 september 1866 wordt toegekend ingaande 01 september 1866 voor haar en 5 kinderen.042.
In de notulen van 08 oktober 1861 van de Algemene Vergadering staat vermeld dat aan kapitein F.H.A.Loos een halve maand gage is toegekend vanwege geleden schipbreuk.023.
De notulen dd 14 augustus 1866 van de Algemene Vergadering vermelden een bericht van het overlijden van F.H.A.Loos door zijn vrouw geb. Dehlman. In de notulen dd 16 oktober 1866 staat vermeld dat haar per 01 juni 1866 een uitkering in de 1e klasse wordt toegekend.023.
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat F.H.A.Loos als gezagvoerder064a:
* 1855 t/m 1859; 1861 bark “Bommelerwaard” boekhouders J.B.’t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
598 1854-1860 bark Bommelerwaard J.B.'t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht
1861 geen vermelding van schip en boekhouder
1862 bark Cornelis Gips G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht
1863-1865 fregat Dordrecht idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
kapitein naam schip vertrek terugkomst
F.H.Loos Bommelerwaard 11 september 1860 niet vermeld
Cornelis Gips 10 mei 1862 niet vermeld
Cornelis Gips geen melding 08 april 1863
Bouma025 vermeldt F.H.A.Loos als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1855 op het 3/m schip “Koningin der Nederlanden”, gebouwd in 1830 op de werf van Jan Schouten te Dordrecht, 750 ton o.m., varend voor de Dordrechtsche Scheepsreederij te Dordrecht;
* 1855 t/m 1858 van de bark “Bommelerwaard”, gebouwd in 1854 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 703 ton o.m., varend voor J.B.’t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht;
* 1859 t/m 1861 van hetzelfde schip maar nu varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip verongelukte in 1859 bij Swatow;
* 1863 van de bark “Cornelis Gips”, gebouwd in 1854 op de werf van Cornelis Gips te Dordreht, 649 ton o.m., varend voor G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht;
* 1864 t/m 1866 van de bark “Dordrecht”, gebouwd in 1863 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 754 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip werd op 31 juli 1863 te water gelaten van de werf van Cornelis Gips en Zn te Dordrecht.
Overige bijzonderheden
F.H.A.Loos vertrok per 26 november 1863 vanuit Brouwershaven met de “Dordrecht” met 3 officieren. Hij arriveerde te Batavia op 02 maart 1864 na een reis van 97 dagen.
Op 02 november 1864 vertrok hij van Brouwershaven met de “Dordrecht” en een troepentransport van 8 officieren en 100 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 12 februari 1865 na een reis van 102 dagen065.
In de monsterrol dd 1573 dd 08 maart 1853 te Dordt monsterde Evert Groeneveld Cadee aan als gezagvoerder van het fregat “Koningin der Nederlanden”. Wegens ongesteldheid van deze gezagvoerder werd Frederik Loos kapitein en vertrok naar Batavia en Hongkong.
Op 09 november, met monsterrol nr. 1663 te Dordrecht, was hij gezagvoerder van de bark “Bommelerrwaard en vertrok met 24 man naar Akyab. Met dit schip verongelukte hij in 1859 bij Swatow.
Volgens monsterrol nr. 2060 dd 13 november 1863 is hij gezagvoeder van het fregat “Dordrecht” en vertrekt met 25 man naar Batavia.
Ontleend aan van Blokland-Visser064:
MRD - Monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht.
Op 8 maart 1853 (MRD nr 1573) is de aanmonstering te Dordrecht van kapitein is Evert Groenenveld Cadee samen met kapitein F.H.A. Loos op het fregat “Koningin der Nederlanden”, 392 last, in 1830 gebouwd op de werf van Jan Schouten en met als reder de Maatschappij Dordrechtsche Scheepsrederij. Hij vertrekt met 30 man naar Batavia /Hongkong. Wegens ongesteldheid van kapitein Groeneveld Cadee wordt het gezag overgedragen aan kapitein F.H.A. Loos.
Op 9 november 1854 (MRD nr 1663) is hij kapitein op de nieuwe bark “Bommelerwaard” en vertrekt met 24 man naar Akyab Het schip verongelukt in 1859 bij Swatow.
In 1861/63 is hij kapitein op de bark “Cornelis Gips” en 13 november -1863 (MRD nr 2060) tot 1866 is hij kapitein op het nieuwe clipper/fregat “Dordrecht” en vertrekt met 25 man naar Batavia.
F.H.Loos monsterde als kapitein van de “Dordrecht” aan op 28 oktober 1864 voor een reis naar Batavia met 25 man (MRD 2110). Op 10 oktober 1865 monsterde hij voor een tweede keer met 26 man wederom voor een reis naar Batavia, nu met 26 man (MRD 2176).
De “Dordrecht I” werd gebouwd in 1863 en maakte eerst twee reizen naar Indië onder kapitein F.H.A.Loos. “In 1868 maakte hij de vierde en laatste reis , die in het gezicht van de haven eindigde met den totalen ondergang. Want eind November, toen het schip na een snelle reis van 82 dagen uit Batavia bij Brouwershaven kwam, kreeg de Dordrecht met storm te kampen en werd op de zandbank de Banjaard bij de Roompot gezet” Er kwam hulp en eerst werden de 22 passagiers, waaronder 13 kinderen, de 23 militairen en een deel van de bemanning naar de wal gebracht. Men probeerde het schip los te slepen en een deel van de lading werd overboord gezet. Het lostrekken gelukte niet en tijdens een volgende zuidwester storm werd het schip in elkaar geslagen.
Uit: “De Clippers” van Anno Teenstra, Uitg Holdert & Co Amsterdam, 1945.
Familiegegevens en opleiding
Johannes Verhoeven werd geboren op 02 januari 1818 te Dordrecht als zoon van de steenhouwer Arie Verhoeven en Wilhelmina Willems.
Hij overleed op 24 april 1896 te Dordrecht.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Johannes Verhoeven wonend te Dordrecht was in de periode 25 juli 1856 t/m zijn overlijden op 24 april 1896 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 79. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Jeannette en Cornelia. 064a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 20 augustus 1856 de storting door kapitein J. Verhoeven van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b
In het kasboek van het Dordtse College dd 04 mei 1896 staat de reglementair vastgestelde uitkering van f 200,- aan de weduwe van kapitein J.Verhoeven te Amsterdam.64b
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.Verhoeven als gezagvoerder064a:
* 1857 t/m 1859; 1861 bark “Jeannette & Cornelia” boekhouders J.B. “Hooft & F.C.Deking Dura, Dordrecht
* 1874 geen vermelding van een schip
Bouma025 vermeldt J.Verhoeven als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1862 van de bark “Jeannette & Cornelia”, gebouwd in 1848 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht op de werf van Gips, 492 ton o.m., varend voor F.C.Déking Dura te Dordrecht;
* 1863 van hetzelfde schip maar nu varend voor G. van Hoogenstraten & Zn te Dordrecht;
* 1866 van de bark “Cornelis Gips”, gebouwd in 1854 te Dordrecht, 649 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht;
* 1867 t/m 1868 van de bark “Dordrecht”, gebouwd in 1863 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 754 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip verongelukte op 30 november 1868 bij Brouwershaven op de zandbank de Banjaard.
Overige bijzonderheden
In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door J.Verhoeve.104.
Ontleend aan van Blokland-Visser064:
MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht
Johannes Verhoeven was per 09 augustus 1844 (MRD 1217) 4e stuurman/zeilmaker op het fregat “Biesbosch” onder kapitein Pieter Marinus Vogelsang en vertrok hij met 41 man naar Batavia.
Op 16 april 1849 was hij 2e stuurman op hetzelfde schip en onder dezelfde kapitein en vertrok naar Batavia.
Volgens MRD 1647 dd 22 juli 1854 was hij, wonend te Dordrecht, oud 30 jaar, met een maandgage van f 70,-,1e stuurman op het fregat “Biesbosch” onder kapitein J.H.Mugge voor J.B. ’t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht en vertrekt op 10 augustus 1854 uit Hellevoetsluis met 31 man via Cardiff naar San Francisco. Mee aan boord waren 6 matrozen uit Hongkong en 4 matrozen uit Soerabaya.
Volgens MRD 1754 dd 14 juli 1856 was hij gezagvoerder op de bark Jeanette Cornelia” en vertrok vanuit Dordrecht naar Hongkong
Op 12 maart 1868 (MRD 2302) monsterde hij, oud 44 jaar, wonend te Dordrecht, aan voor een reis naar Batavia met 25 man (monsterrol 2302 te Dordrecht). De terugreis van Batavia naar Holland duurde 83 dagen. Op 08 september 1868 vertrok het schip uit Batavia met een lading koloniale waren en tevens 40 militairen en 28 passagiers. Na 83 dagen varen kwam Nederland in zicht en men verheugde zich al op de thuiskomst. Op 30 november 1868 sloeg het noodlot toe. Men voer op de Banjaard, een gevaarlijke zandbank voor de Zeeuwse kust bij Schouwen Duiveland. Onmiddellijk werden 80 balen koffie overboord gezet en de passagiers werden van boord gehaald door de sleepboot “Hellevoetsluis”. Het mocht niet baten want al gauw stond er 12 voet water in het ruim en ging het schip verloren. Het werd verkocht op 09 december 1868 op de plaats waar het strandde.