Groningen Shipyard in Waterhuizen heeft zaterdag 2 mei onder grote belangstelling bouwnummer 132 LADY AMI te water gelaten. Deze Sea River Liner 3700 is gebouwd voor rederij Wijnne Barends en aan haar gelieerde reders, kapitein-eigenaren.
Ze kreeg haar naam van doopster Eline Cointepas-De Jong Luneau. De LADY AMI is het zesde schip van dit type. De eerste vier, de LADY ANNA, LADY ANNEKE, LADY ALEXANDRA en LADY AMALIA, werden respectievelijk 31 januari, 20 april, 5 juni en 18 juli 2012 opgeleverd. Het vijfde schip, de 14 februari te water gelaten LADY ADELE, wordt binnenkort naar open water gesleept. Na dit zestal volgen er nog zes: de LADY ARIANE, LADY AGNES, LADY ALISA, LADY ANNE-LYNN, LADY ANNE-BEAU en LADY ASTRID. De in samenwerking met Conoship door Groot Ship Design ontworpen Sea Liner 3700 heeft een bruto tonnage van ruim 2540 ton. De verdere specifieke gegevens van de met een hefbaar stuurhuis uitgeruste zee-rivierschepen luiden:
Lengte over alles 88 meter, lengte tussen de loodlijnen 84,98 meter, breedte 13,40 meter, holte 7,05 meter. Ze beschikken over één ruim van 62,30 meter lang en 10,80 meter breed met een inhoud van 182.000 cft. De maximale tanktopbelasting is 15 ton per vierkante meter.
Deze vloot is speciaal ontwikkeld voor de vaart op de Noordzee, het Vänermeer via het Trolhättankanaal, de Rijn en de Britse tijhavens. Met ingeklapte mast hebben de schepen een kruiplijn van 8,70 meter. In de zomer kunnen ze ook op de Oostzee en in het Middellandse Zeegebied worden ingezet. De ontwerpdiepgang bij 3000 dwt bedraagt 4,30 meter, bij 3700 ton 4,90 meter. Een 746 kW Caterpillar 3508C levert een snelheid van 10 knopen. De boegschroef heeft een vermogen van 265 kW. De Sea River Liners hebben een relatief laag brandstofverbruik van drie ton per etmaal. Er zal voornamelijk worden gevaren met bulk- en stukgoederen, zoals bosproducten, graan en staal.
De oplevering van de LADY AMI is eind juli. De overige zes zusterschepen zullen gedurende 2015 en 2016 volgen.
(Bron: Zeebrief #119 - T. v.d. Zee)