2021-12-23: |
22-12-2021 vertrokken van Hamburg naar Antwerpen, 23-12-2021 om 02:30 uur op 14 mijl ten westen van Vlieland in aanvaring gekomen met de Belgische trawler Z-60 BLUE ANGEL (IMO 9222077, reis van Thyborøn naar IJmuiden), daarbij schade opgelopen aan het achterschip en raakte lek, de HURRICANE (MMSI 355519000) en reddingboot GRAAF VAN BYLANDT stand-by, 23-12-2021 op eigen kracht gearriveerd te Harlingen, De Z-60 BLUE ANGEL ging naar IJmuiden.
Aanvaring tussen Alkmaars vrachtschip en Belgische viskotter op scheepvaartroute boven Texel. Zeewater lekt naar binnen bij grootste van de twee schepen
Een vrachtschip van de Alkmaarse rederij De Bock Maritiem en een Belgische viskotter zijn woensdag- op donderdagnacht met elkaar in aanvaring komen in de scheepvaartroute ten noordwesten van Texel. Daarbij liep uitgerekend de grootste van de twee schepen de meeste schade op. Het gaat om het Alkmaarse vrachtschip ’AMADEUS AQUAMARIJN’ en de viskotter ’Z-60 BLUE ANGEL’. Beide schepen kwamen rond 3.30 uur met elkaar in botsing. Na de melding heeft de Kustwacht de reddingboten van Vlieland en Den Helder gealarmeerd. De beide boten hebben zich richting de opgegeven positie gespoed. Het vrachtschip telde zeven opvarenden. Op de kotter waren zes personen aanwezig. Er zijn geen gewonden gevallen. ,,Het vrachtschip kreeg water in het ruim, maar door pompen die het water eruit pompten was de situatie stabiel. Daarnaast hebben beide schepen schade aan het dek’’, zo meldt woordvoerder Edwin Granneman van de Kustwacht. ,,Het schip heeft geen lading verloren en er is ook geen brandstof vrijgekomen.’’ Het vrachtschip is op eigen kracht maar voor de veiligheid met stand-by veiligheidsvaartuig naar de haven in Harlingen gevaren. Daar zullen reparaties worden uitgevoerd en zal verder onderzoek plaatsvinden naar de toedracht van het ongeluk. De kotter is naar IJmuiden gestoomd. De oorzaak van de aanvaring is op dit moment niet bekend. Daar wordt onderzoek naar gedaan. Eigenaar Gilbert de Bock van de Alkmaarse rederij was donderdagmiddag niet voor commentaar bereikbaar. Eerder liet het bedrijf op de eigen Facebookpagina weten dat de Aquamarijn ’vannacht, varende in de zuidwestbaan van het verkeerschseidingsstelsel, helaas van achter aangevaren is door een vissersschip’. (Bron: Noordhollands Dagblad).
Uitspraak van het tuchtcollege voor de scheepvaart van 23 juni 2023, AMADEUS AQUAMARIJN. Op 23 december 2021 omstreeks 03:40 uur LT is de AMADEUS AQUAMARIJN van achteren aangevaren door het onder de Belgische vlag varende vissersschip Z.60 BLUE ANGEL. Beide schepen voeren in het verkeersscheidingsstelsel “Off Texel” in de zuidzuidwest gaande verkeersbaan. De snelheid van de AMADEUS AQUAMARIJN was circa 6 knopen over de grond en de snelheid van het oplopende Z.60 BLUE ANGEL was circa 10 knopen over de grond. Door de aanvaring raakte de stuurmachinekamer van de AMADEUS AQUAMARIJN lek en er liep ook water de accommodatie in. De pompen werden bijgezet en de AMADEUS AQUAMARIJN kon later op eigen kracht de haven van Harlingen bereiken. De Z.60 BLUE ANGEL had minimale schade aan de voorsteven en bleef stand-by bij de AMADEUS AQUAMARIJN totdat het niet meer nodig was. Toen vervolgde de Z.60 BLUE ANGEL haar weg naar de haven van IJmuiden. De bezwaren van de inspecteur. Volgens de inspecteur heeft betrokkene als tweede stuurman gehandeld of nagelaten in strijd met de zorg die hij als een goed zeeman in acht behoort te nemen ten opzichte van de opvarenden, het schip, de lading, het milieu of het scheepvaartverkeer (artikel 55a Wet Zeevarenden).
In het bijzonder heeft betrokkene:
1. bepaald dat er geen gevaar voor aanvaring was terwijl er wel degelijk gevaar voor aanvaring was;
2. niet te allen tijde een goede uitkijk gehouden;
3. doordat hij ten onrechte bepaalde dat er geen gevaar voor aanvaring was en omdat hij geen goede uitkijk hield, de Master Standing Orders niet nageleefd, namelijk de kapitein roepen in de volgende situaties:
a. bij twijfel;
b. er een aanvaring dreigt;
c. als het verkeer of de bewegingen van een andere schip zorgen baren;
4. geen maatregelen genomen ter vermijding van een aanvaring, toen de Z.60 BLUE ANGEL zo dichtbij was dat een aanvaring door een handeling van de Z.60 BLUE ANGEL alléén niet kon worden vermeden.
5. Bovenstaande elementen hebben bijgedragen tot de aanvaring.
De eis luidt om betrokkene als maatregel een schorsing van de vaarbevoegdheid op te leggen voor een periode van zes weken waarvan 3 weken voorwaardelijk. |