Familiegegevens en opleiding
Reinder Jans Schuring werd gedoopt te Nieuwe Pekela op 03 februari 1802 als zoon van Jan Pieters Schuring en Hindriktje Jans Dik.
Hij trouwde op 27 februari 1827 te Nieuwe Pekela als schipper met Antje Hindriks Dik, geboren te Nieuwe Pekelaop 23 oktober 1801 als dochter van de schipper Hindrik Jans Dik en Zwaantje Berends Goossens. Antje overleed te Nieuwe {ekela op 19 mei 1888. Weduwe.
Reinder overleed te Nieuwe Pekela op 18 november 1877.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
R.J.Schuring (adres Kranenborg & Zn) werd met vlagnummer 447 per 27 november 1838 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein E.H.de Grooth. Als zijn schip wordt genoemd de “Antina”(sic)002. Ten tijde van de inschrijving waren kapitein Schuring en zijn vrouw beiden 36 jaar. Ingeschreven staat één zoon, geboren in 1834, en drie dochters, geboren in 1830, 1832 en 1836002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 20/27 november 1838 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Reinder Jan Schuring, oud 36 jaar, voerend de kof “Antina”, afkomstig van PekelA, met adres de heer Kranenborg & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein E.H.de Grooth. Hij voerde vlagnummer 447023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 augustus 1858 meldt kapitein R.J.Schuring dat hij op reis ziek is geworden.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 augustus 1859 staat een brief van kapt. R.J.Schuring “zijn schip verloren hebbende, verzoekt onderstand tot hij weder eene betrekking heeft bekomen.” Het Bestuur vraagt informatie omtrent de omstandigheden van het verlies. In de vergadering dd 29 september 1859 bericht hij dat hij de onderstand niet heeft gevraagt wegens de schipbreuk, maar wegens wegens “een hinderlijke ziekte en verlies van schip”. Het Bestuur vraagt of hij daarbij zijn plunje heeft verloren. In de vergadering dd 29 december 1859 antwoord Schuring dat hij zijn plunje niet is verloren, maar dat de onderstand zou zijn wegens verlies van kostwinning. Daarop besluit het Bestuur negatief.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 03 november 1857 wordt behandeld een “Brief van kapitein R.J.Schuring verzoekende wanneer hij aan de wal blijft Effectief lid en Contribueerende te mogen blijven met behoud van zijn regt op het fonds, welk verzoek is gewezen van de hand, als zijnde hij alleen deelnemer voor de reis.”023. Een overeenkomstig bericht staat in de Bestuursvergadering dd 29 oktober 1857.042
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 11 oktober 1859 staat vermeld een: “Brief van Kapt. R.J.Schuring te kennen gevende dat hij geen onderstand heeft gevraagd om geleden schipbreuk maar ten gevolge van ziekte en verlies van zijn middel van bestaan waarop hem is geantwoord te willen opgeven, of hij bij genoemde schipbreuk zijne kleederen en verdere plunje verloren heeft.023. (het verzoek om onderstand heb ik niet in de notulen van de Algemene Vergadering teruggevonden. Staat hierover wellicht wat in de notulen van de Bestuursvergaderingen?)
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 03 januari 1860 is vermeld een: “Brief van Kapt. R.J.Schuring, berigtende in antwoord op het besluit van 29 September ll (slaat kennelijk op een Bestuursbesluit) dat hij niet zijn plunje heeft verloren, maar onderstand verlangt wegens verlies van kostwinning, welk verzoek is afgewezen.” 023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
447 1838-1848 kof Antina geen opgave
1849-1853 kof Antje de kapitein
173 1854-1858 kof Antje idem
1859 geen vermelding van schip en boekhouder
1860-1863 kof Jason geen opgave
1864-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en aankomst van schepen in Amsterdam093
Naam Kapitein Naam van het Schip Vertrek Aankomst
R.J.Schuring Jason 30 maart 1860 09 november 1861
Jason 16 maart 1861 13 augustus 1861
Jason 06 september 1861 23 oktober 1861
Jason 05 november 1861 18 december 1862
Jason 24 maart 1862 10 mei 1862 melding conflicteert met de vorige
Jason 21 mei 1862 11 augustus 1862
Jason 24 augustus 1862 23 september 1862
Jason 04 oktober 1864 08 november 1862
Bouma025 vermeldt R.J.Schuring als gezagvoerder gedurende:
-
* 1830 t/m 1849 van de kof “Antina”, gebouwd in 1830 te Pekela, 130 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela;
Bouma025 vermeldt R.J.Schuring als gezagvoerder gedurende:
-
* 1836 t/m 1837 van de kof “Vrouw Antina”, gebouwd in 1830, bouwplaats niet vermeld, 180 ton o.m., varend voor J.A.Eilerts te Pekela; Is dit hetzelfde schip?
-
* 1850 t/m 1859 van de kof “Antje” ex Eendragt, gebouwd in 1829 te Groningen, 112 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is gestrand bij Dublin. (Van Sluijs013 vermeldt als reders de kapitein zelf en ene K.C.Koker;
-
* 1860 t/m 1864 van de schoenerkof “Jason” ex Alida, gebouwd in 1842 te Pekela, 174 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1864 gestrand bij Terschelling.
Monsterrol uit het Gemeentearchief van Delfzijl
21 maart 1848, kof “Antina”, kapitein Reinder Jans Schuring, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts een matroos en een lichtmatroos;
17 maart 1848, kof “Antina”, kapitein Reinder Schuring, 45 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Jacob Pieters Gruppelaar, 26 jaar uit Zwolle, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;
03 april 1858, kof “Antje”, kapitein Reinder J.Schuuring, 55 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman J.R.Schuuring, 20 jaar uit Nieuwe Pekela. kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter.
09 september 1863, kof “Jason”, kapitein Reinder J.Schuring, 26 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts 2 matrozen;
Overige bijzonderheden
Op 16 september 1833 werd te Nieuwe Pekela gemeld dat op 02 augustus 1833 aan boord van de kof “Antina” met kapitein Reinder Jans Schuring in het St.Joriskanaal is overleden de stuurman Pieter Abrahams Schuring uit Nieuwe Pekela en een zeemansgraf heeft gekregen.115.
Schuring was aanvankelijk een schipper en zeekapitein uit Nieuwe Pekela. Later was hij rentenier. Schuring ontving in 1820 een beloning van het gemeentebestuur van zijn woonplaats voor zijn moedig en menslievend gedrag ter gelegenheid van het redden van vijf personen die met hun boot waren omgeslagen. Hij ontving tevens, in 1840, als kapitein van het kofschip Antina, een gouden medaille van de Russische gezant wegens het redden vanuit zee van de equipage van het Finse vaartuig Enighiten.
Uit. Wikipekela
NRC 02 mei 1859114
Dublin, 29 april. Het Nederlandse kofschip ANTJE, kapt. R.J. Schuring, van Antwerpen naar Liverpool, is gepasseerde nacht bij Postrane gestrand. Het volk is gered.
NRC 06 mei 1859114
Dublin, 30 april. Het alhier gestrande Nederlandse schip ANTJE, kapt. R.J. Schuring, van Antwerpen naar Liverpool, zal geheel weg zijn (opm: onjuist, 4 mei te Dublin gearriveerd, zie NRC 090559). Men hoopt echter de lading te bergen.
NRC 09 mei 1859114
Rotterdam, 8 mei. In onze nommers van 2 en 6 dezer deelden wij een uit de Engelse bladen overgenomen bericht mede aangaande het stranden van het Nederlandse schip ANTJE, kapt. R.J. Schuring, van Antwerpen naar Liverpool, en er werd toen in het laatste bericht gemeld, dat het schip totaal weg zoude zijn De heden ontvangen Lloyd’s List behelst het arrivement van dit schip te Dublin op de 4e dezer.
NRC 24 februari 1860114
Aan het werkje, getiteld: Neêrlands Vloot en Reederijen, opgemaakt door H. Sweys, kapitein-expert van Veritas, ontlenen wij de volgende Staat van de uit de vaart geraakte schepen, in het jaar 1859:
soort
|
scheepsnamen
|
kapiteins
|
grootte/last
|
Gebd.
|
|
Aanmerkingen
|
Zeetijding NRC
|
kof
|
ANTJE
|
R.J. Schuring
|
59
|
1829
|
|
Gestrand bij Dublin, weg
|
02-05-59
|
NRC 27 december 1863114
Harlingen, 23 december. Een bericht van Frederikstad, d.d. 15 dezer, meldt dat daar nog lagen de met hout hierheen bestemde schepen: JONKVROUW ELISABETH, kapt. De Boer, JONGE HARM, kapt. Eiseler, AALTJE, kapt. Hoedemaker, JASON, kapt. Schuring, en BORDEAUX, kapt. Ouendag.
NRC 17 januari 1864114
Vlie, 14 januari. De Nederlandse kof JASON, kapt. Schuring, bestemd naar Harlingen, bevond zich gisteren hier voor de wal, doch is wegens het ijs naar ´t Nieuwe Diep of elders vertrokken. De Vlieloodsen zijn met de ijssloep aan boord geweest.
NRC 27 mei 1864114
Amsterdam, 26 mei. De Nederlandsche kof JASON, kapt. Schuring, van Dantzig, met spoorhout herwaarts, is, volgens brief van Terschelling, d.d. 23 dezer, aldaar die morgen gestrand. Men hoopte met gunstig weder de lading te bergen, doch er bestaat vrees dat het schip weg zal zijn.
Leeuwarder Courant 27 mei 1864114
Harlingen, 25 mei. De storm van maandag ll., heeft aan onze stad en hare havenwerken gene noemenswaardige schade aangericht, maar op Terschelling zijn, volgens hier ontvangen bericht, twee vaartuigen gebleven, n.l. ene Engelse brik, waarvan de naam, lading en bestemming onbekend is, met man en muis vergaan, en het Nederlands Kofschip JASON, kapitein J. Schuring, van Amsterdam naar Dantzig, op het Oost- eind gestrand en verbrijzeld, doch waarvan de equipage is gered en welke lading men hoopte nog een gedeelte te bergen. (opm: gezien de aard der lading – zie NRC 270564 – is een reis van Dantzig naar Amsterdam meer voor de hand liggend)