Familiegegevens en opleiding
Pieter Josephus Bakema werd geboren op 05 oktober 1806 te Groningen.
Hij huwde op 27 januari 1831 te Harlingen met Antje Alberts Sluik, geboren/gedoopt op 19/27 maart 1808 te West-Terschelling als dochter van Albert Hendriks Sluijk, koopvaardijkapitein (zie aldaar) en Albertje Jans Swart. Zij overleed op 29 januari 1879 te Harlingen, oud 70 jaar en gehuwd.
Pieter J.Bakema overleed op 15 juni 1887 te Harlingen, oud 80 jaar en weduwnaar
Gegevens verkregen per e-mail dd 04 december 2003 van de heer Fred Reenders te Enschede (fred@reenders.com) die zich bezighoudt met de genealogie van o.a. het geslacht Sluik/Sluijk. Tevens gegevens via Tresoar.
Zie ook bij zoon Albert Bakema.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.J.Bakema, met adres “Daniel Abman”, werd met nr. 375 effectief lid van Zeemanshoop op 23 mei 1837 op voordracht van B.J.Smeengh. Zijn schip ten tijde van de inschrijving was “de Maas”002.
In de Algemene Vergaderingen van 16/23 mei 1837 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Pieter Josephus Bakema, oud 30 jaar, voerend de kof “De Maas”, wonende te Harlingen, met als adres Jan Daniëls & Zonen & Arbman te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.J.Smeengh023.
P.J.Bakema was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1837 t/m 1864 met de vlagnummers 375 (1837 t/m 1854) en 128 (1854 t/m 1864).
Hij was lid van het Dordtse zeemanscollege ”Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 62 in de periode 30 september 1842 t/m 1858. Ten tijde van zijn inschrijving was zijn schip de bark “Clara Anna Maria”111 en 64a.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 april 1864 krijgt kapitein P.J.Bakem toestemming zijn effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.042
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 10 mei 1864 krijgt kapitein P.J.Bakem toestemming zijn effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.023
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd oktober 1842 staat de inboeking van f 15,- als entreegeld van kapitein Bakema.064b
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat P.J.Bakemaals gezagvoerder:
1843 t/m 1846, 1850, 1852 bark “Clara Anna Maria” boekhouders H. van der Sande Hz.
1853 t/m 1858 geen schip vermeld
1859 geen vermelding van kapitein
Vertmelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
375 1837-1841 kof de Maas Visser & Muller te Dordt
1842 geen opgave van schip en boekhouder
1843-1852 bark Clara Anna Maria H.v.d.Sande Hz te Dordt
128 1853 kof Waakzaamheid geen opgave
1854 geen opgave van schip en boekhouder
1855 stoomboten Amstel en Gouverneur geen opgave
van Ewyck
1856 stoomb. Ondine geen opgave
1857-1862 stoomb . Bérénice Kon.Ned.Stoomb.-Maatsch.,
te Amsterdam
1863 geen opgave van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
P.Bakema Berenice 01 maart 1860 01 december 1860
Berenice 12 februari 1861
Berenice 01 maart 1863
Bouma025 vermeldt P.J.Bakema als gezagvoerder gedurende:
* 1836 t/m 1842 van de kof “Maas”, gebouwd in 1829, geen bouwplaats vermeld, 55 ton o.m., varend voor Visser & Muller te Dordrecht;
* 1844 t/m 1852 van de bark “Clara Anna Maria”, gebouwd in 1842 te Dordrecht, 310 ton o.m., varend voor H.v/d Sande te Dordrecht;
* 1854 van de kof “Waakzaamheid”, geen vermelding van bouwplaats en -jaar, tonnage en reder;
* 1856 van het houten schroefstoomschip “Amstel”, gebouwd in 1855 te Frankrijk, 194 ton o.m., varend voor Paul van Vlissingen, Amsterd. Stoombootreederij, opgericht in 1825 te Amsterdam
* 1856 van de stoomschoener ”Gouverneur van Ewijck”, gebouwd in 1845 in Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomschoenermaatschappij Paul van Vlissingen te Amsterdam;
* 1857 van het schr.stoomschip “Ondine”, gebouwd in 1856 te Dumbarton, 287 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1858 t/m 1863 van het schroefstoomschip “Berenice”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 440 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.
In het Archief van de Waterschout van Amsterdam 011a zijn monsterrollen van de “Maas”onder kapitein Pieter Josephus Bakema dd 16 september 1836 en 09 mei 1837.
Overige bijzonderheden
In 1849 maakte de bark “Clara Anna Maria” onder kapitein P.J.Bakema van 17 maart 1849-16 augustus 1851 een reis rond Kaap Hoorn.
“Het schip deed de ronding in één maand (juni) bezuiden Staten-eiland en de Diego Ramirez-eilanden om. In Valparaiso werden vooral planken en “kelders” jenever gelost, doch ook wat gevarieerde koopmansgoederen en enkele rijtuigen. Geladen werd wijn, spek en “ovenstenen” (grote bakstenen) voor Tahiti. Op Papeete werd leeggelost, waarbij alle zware uitrusting, zoals het geschut in het onderruim werd afgevierd om de stabiliteit te bewaren.
Vervolgens werd een flinke bodem ballaststenen ingenomen en afgetopt met een lading tripang (een soort zeekomkommer. Chinese lekkernij) voor Macao en Whampoa. Daar kon na veel ambtelijk oponthoud worden uitgelost, terwijl inheemse timmerlieden een nieuwe sloep bouwden en een nieuw galjoen aanzetten omdat het oude bij Kaap Hoorn was weggeslagen.
Geladen werd vervolgens gember, anijs, castor-olie, e.d., alsmede de bagage van 52 Chinese dekpassagiers voor Batavia, met welke bestemming de “Clara Anna Maria” weer terug was op voor haar vertrouwd gebied.”007.
Zie ook refrentie 121.
Van Blokland-Visser064 vermeldt o.a. de volgende gegevens:
MRD = Monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht
In 1837/41 is hij kapitein op het kofschip “DE MAAS” (61 last) varend voor reder Visser en Muller te Dordrecht.
Op 13 februari 1843 (MRD nr 1147) is hij de eerste kapitein voor een gage van f 100,- per maand op de nieuwe bark “Clara Anna Maria” en vertrekt met 16 man naar Batavia / Calcutta / China. Hij keert weer terug in Holland op 18 juli 1844.
Vervolgens maakte hij met dit schip nog 4 reizen en wel:
vertrek op 2 november 1844 naar China/Batavia/ Rotterdam en terug op 7 mei 1846;
vertrek op 28 juli 1846 naar China en terug op 10 juli 1847;
vertrek op 28 september 1847 naar Batavia en terug op 24 november 1848;
vertrek op 17 maart 1849 naar Lima en terug op 16 augustus 1851. Bij dezee reis is hij ruim 2 jaar weggeweest
In 1856 is hij kapitein op het ss “Amstel” en in de periode 1858 / 1863 het ss “Bernice”.
Familiegegevens en opleiding
Zou in 1819 zijn geboren in Lemmer (maar in Tresoar niet terug te vinden)
B.Stapert was getrouwd met Antje Feikes, geboren op 26 oktober 1832. Zij hertrouwde op 14 november 1855 met A.Drijst en overleed op 20 maart 1911.118.
Overleden vóór januari 1854 aan boord van zijn schip de “Clara Anna Maria”.064
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
B.J.Stapert werd per 05 november 1852 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 79. Hij bleef lid t/m 1854. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Clara Anna Maria.064a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 augustus 1854 kent het Bestuur een uitkering toe aan de weduwe van kapitein B.J.Stapert ingaande 01 augustus 1854.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 05 april 1888 vraagt de wed. A.Drijst (sic) geb. Feikes, eerder de wed. B.Stapert om herstel van uitkering welke haar op 01 1888 wordt toegestaan.042.
In een Bijlage van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 maart 1888 (Stadsarchief Amsterdam, 491-41) is een bericht van het overlijden in februari 1888 van A.J.Driest, gehuwd met A.Driest-Feikes, eerder weduwe van kapitein B.Stapert. Deze kapitein Stapert overleed op 15 juni 1854 aan boord van de “Clara Anna Maria”. Als adres wordt vermeld Haarlemmerstraat 31, Amsterdam.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 19 september 1854 staat het “Verzoek van de Wed. Barre Stapert geb.Feikes om regt op uitkeering … geregtigd … in de 1e klasse ingaande 1 Augustus j.l. … “023.
Ik kan deze mededeling niet goed plaatsen. Alleen kapitein Sybrand Stapert was effectief lid van Zeemanshoop en dus thuishorend in de 1e klasse, maar deze was in 1854 nog niet overleden. Ik heb de opmerking uit de notulen hier bij B.J.Stapert geplaatst omdat er sprake is van de voorletter B, van Barre. Maar het is ook mogelijk dat Barre de vóórnaam van de weduwe Stapert-Feikes was En B.J.Stapert komt niet voor in de lijst van effectieve leden van Zeemanshoop. Nader genealogisch onderzoek is nodig.
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 09 november 1852 de storting kaputein Stapert van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 augustus 1854 van het zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” te Dordrecht staat vermeld dat het Bestuur aan de weduwe van kapitein B.J.Stapert f 100,-.heeft uitgekeerd.064a
In het kasboek van het Dordtse College dd 30 juni 1854 staat de de boeking van de uitkering aan de weduwe van kapitein B.J.Stapert van de regelementair toegestane f 100,-.064b
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staatB.J.Stapert als gezagvoerder064a:
-
* 1853 t/m 1855 Bark “Clara Anna Maria” boekhouder H. v.d.Sande Hz te Dordrecht
Bouma025 vermeldt B.J.Stapert als gezagvoerder gedurende:
-
* 1853 t/m 1854 van de bark “Clara Anna Maria”, gebouwd in 1842 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 310 ton o.m., varend voor H.v/d Sande te Dordrecht. Het schip was in 1855 overgenomen door L.Hoyack & Co te Amsterdam en herdoopt in “Johanna Catharina”.
Overige bijzonderheden
Ontleend aan van Blokland-Visser064:
Volgens monsterrol nr. 750 dd 08 oktober 1835 in het Gemeentearchief te Dordrecht is B.J.Stapert lichtmatroos, 16 jaar uit Lemmer voor een maandgage van f 11,0 –op het fregat “de Dordtenaar” en vertrekt naar Batavia onder kapitein Jan F.P.A.Abbema.
In januari 1852 is hij gezagvoerder van de bark “Clara Anna Maria” en vertrekt naar China. Hij keert terug op 02 oktober 1852. Een 2e reis vertrekt op 25 december 1852 en keert terug op 28 juni 1854. Op deze thuisreis overlijdt hij in januari 1854.