Familiegegevens en opleiding
Berent werd geboren op 13 september 1820 te Veendam als zoon van de schipper Abraham Cornelis Hazewinkel en Albertje Hindriks.
Berent trouwde op 03 november 1859 te Veendam als schipper met Stijntje Douwes, geboren op 29 april 1832 te Wildervank als dochter van de expert Eilt Alberts Douwes en Geertje Klaassens Boer. Stijntje Douwes overleed op 13 maart 1916 te Veendam, 83 jaar.
Op zijn reis van Rio del Plata naar Antwerpen is Berend Abraham op 24 oktober 1866 op zee overleden en kreeg hij zijn zeemansgraf.
Op de oude begraafplaats van Veendam staat (2003) een grafzerk met de volgende tekst:
“BEREND A. HAZEWINKEL geb. 13 sept. 1820 overl. op zee 24 oct 1866 STIJNTJE E. DOEWES geb ??? (onleesbaar) 1832 overl ??? (onleesbaar) 1916 ALBERDINA HAZEWINKEL OVERL 7 FEBR. 1957.”
Foto van de heer W. van Koldam te Makkum, ontvangen via de heer Suyk te Heiloo in december 2003.
Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Berent/Berend als schipper in 1859, 1860, 1862, 1865, 1866
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
B.A.Hazewinkel was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer A resp 1 in de periode 1849 t/m 1867. Berend nam het vlagnummer over van zijn vader, de eerste voorzitter van het Veendammer college.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.A.Hazewinkel als gezagvoerder gedurende:
* 1848 t/m 1849 op de kof “Anja”, gebouwd in 1827 te Veendam, 110 ton o.m., kapitein/eigenaar varend vanuit Veendam. Het schip werd in 1849 verkocht aan de Gebr. Nieuwenkamp en herdoopt in “Twee Gebroeders”;
* 1851 t/m 1855 van de schoenerkof “Jonge Hendrik”, gebouwd in 1846 te Veendam, 115 ton o.m., varend voor de Gebr. Brons te Veendam;
* 1856 t/m 1863 op de 2-mastschoener. “Veendam”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in 1863 verkocht aan de Gebr. van der Beek te Waalwijk en herdoopt in Waalwijk. Het voer de eerste reis onder deze naam onder kapitein R.Waling en verging dat jaar op de kust van Jutland;
* 1864 op het ijzeren raderstoomschip “Stoomvaart”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., 120 pk, varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen
* 1866 t/m 1867 op de 3-mastschoener. “Veendam”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 205 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;
* een brik met de naam “Veendam” komt niet voor bij Bouma
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
28 januari 1835, kof “Anja”, schipper Abraham Kornelis Hazewinkel, kajuitwachter Berend Abrahams Hazewinkel.
08 februari 1840, kof “Alida Giezen”, schipper Gosse Germs Boon, matroos Berend Abrahems Hazewinkel.
11 februari 1843, kof “Anja”, schipper Jan Abrhams Hazewinkel, stuurman Berend Abrahams Hazewinkel.
Berend Abraham kreeg na de dood van zijn vader de kof “Anja”. Dit schip werd verkocht in 1847. Later verkocht hij de kof “Jonge Hendrik”in 1855. In 1856 had hij de tweemastschoener “Veendam”, 147 ton, bouwjaar 1856. In 1863 verging dit schip op de kust van Jutland.
In 1863-1864 was hij kapitein op een raderstoomboot “Stoomvaart”, 507 ton, bouwjaar 1853, Eigenaar Paul van Vlissingen van de Amsterdamse Stoomboot Maatschappij, 1825, Amsterdam. De stoomvaart beviel Abraham echter niet en in 1865 had hij weer een nieuw zeilschip, de driemastschoener “Veendam”, 205 ton, evenals de eerste “Veendam” in 1865 gebouwd door I Hooites te Hoogezand, die ook (mede-)eigenaar was.
Tenslotte voerde hij de brik “Veendam”.
In: Voortvarend naar zee. Kroniek van de kapiteins Hazewinkel” door W. van Koldam. Jaartal ?.
Overige bijzonderheden
Provinciale Groninger Courant 06 mei 1865114
Groningen, 5 mei. Van de Boteringepoortenboog gezien, leverde heden de Noorderhaven een prachtig gezicht op, doordat tal van schepen, allen van het grootste charter, hun vlaggen in de top hadden ter ere van een der gezagvoerders, die heden in het huwelijk treedt. Onder al die vlaggen trok een blauwe, waarin een vijfhoekige witte ster, waaiende van de grote top van de driemast-schoener VEENDAM (opm: kapt. B.A. Hazewinkel) een bijzondere aandacht, en bij onderzoek omtrent de betekenis vernamen wij, dat die vlag in het vervolg zal gevoerd worden door alle schepen, waarvan de heer I.A. Hooites te Hoogezand boekhouder is.
Provinciale Groninger Courant 22 januari 1867114
Advertentie; Uit de hand te koop, door sterfgeval, het in 1865 zeer soliede gebouwde kopervast en gekoperde snelzeilend driemast schoonerschip, genaamd VEENDAM, met deszelfs complete inventaris, groot 205 zeetonnen, gevoerd door nu wijlen kapitein B.A. Hazewinkel, hebbende de eerste klasse bij de Nederlandse vereniging van assuradeuren en Veritas met een kruis, liggend te Antwerpen. Adres in persoon of met franco brieven bij de heren I.A. Hooites te Hoogezand en E.A. Doewes te Veendam.
Familiegegevens en opleiding
Gerrit werd geboren op 21 februari 1822 te Nieuwe Pekela als zoon van de wagenmaker Klaas Gerrits Mulder en Jantje Wijndelts de Grooth.
Gerrit trouwde op 20 juli 1848 te Nieuwe Pekela als schipper met Antje Harms de Boer, geboren op 27 april 1825 te Nieuwe Pekela als dochter van de landbouwer Harm Jans de Boer en Trientje Hindriks Bakker. Antje overleed op 26 augustus 1875 te Nieuwe Pekela, 50 jaar.
“Ingekomen Stukken Nieuwe Pekela – 1878.
Overlijdens akte opgemaakt door de Consul der Nederlanden te Bahia in juni 1878, inhoudende dat op woensdag 5 juni 1878 voor genoemde consul is verschenen Harm G.Mulder, wonende te Nieuwe Pekela, stuurman aan boord van het te Nieuwe Pekela thuis behorend driemastschoenerschip, genaamd “Kosmopoliet”, verklarende dat deze morgen zijn vader G.K.Mulder, kapitein op genoemd schip, in het privéhospitaal van de heer dr. Dorningos Rodrigues Sliras, aldaar is overleden. Met verklaring van dr. O.Wissman, die op verzoek van Harm G.Mulder zijn vader bezocht en verklaarde dat G.K.Mulder aan typhus was overleden.”115
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Gerrit vermeld als schipper/koopvaardijkapitein in 1848, 1849, 1850, 1851, 1853, 1855, 1858, 1860, 1861, 1863, 1875, 1876, 1878.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
G.K.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 106 in de periode 1852 t/m 1878.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.K.Mulder als gezagvoerder gedurende:
* 1850 t/m 1853 van de kof “Jonge Hendrik”, gebouwd in 1848 te Pekela, 108 ton o.m., varend voor J.R.Wever te Pekela;
* 1854 t/m 1856 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.G.Heeres te Pekela. Het schip is op 28 november 1856, gaande van Berdianski naar Amsterdam en geladen met lijnzaad, bij Egmond gestrand;
* 1856 t/m 1864 van de 2-mastschoener “Antje”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 150 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is gestrand en afgebracht te Norden. In 1866 verkocht naar Brazilië;
* 1867 t/m 1878 van de 3-mastschoener “Kosmopoliet”, gebouwd in 1867 te Hoogezand, 240 ton o.m., varend voor J.D.Romkes te Sappemeer. Het schip is in 1878 gestrand op Helgoland.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
18 april 1845, kof “Alida”, kapitein Jan Reinders Boeling, stuurman Gerrit Klaassens Mulder, 23 jaar uit Nieuwe Pekela.
15 augustus 1848, kof “Jonge Hendrik”, kapitein Gerrit Klaassens Mulder, 26 jaar.
Overige bijzonderheden
NRC 09 januari 1854114
Harwich, 5 januari. Het schip JONGE HENDRIK, kapt. G.K. Mulder, van Dantzig (opm: Gdansk) naar Nantes, is in de gepasseerde nacht in Mill-baai lek en met verlies van zeilen op strand gedreven. Hetzelve zit heden morgen nog in dezelfde positie.