Familiegegevens en opleiding
Teko Aarends Breeland werd geboren te Nieuwe Pekela als zoon van schipper Arend Breeland en Hinderkien Kornelis Mulder.
Hij huwde als buitenvaarder op 18 februari 1847 te Nieuwe Pekela met Jantje Jans Smit, geboren te Nieuwe Pekela op 02 november 1818 als dochter van bakker Jan Fransens Smit en Wobbegien Jans Oesten. Jantje Jans Smit was eerder getrouwd met schipper Nanno Klaassens Dijkhuis.allegroningers Na het overlijden van Teco hertrouwdde zij in mei 1855 met J.J.Boekmeijer. Jantje overleed op 09 mei 1863 te Nieuwe Pekela, 44 jaar.118
“Op 8 oktober 1849 is bij mij, J.H. de Weerd, burgemeester en ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de gemeente Nieuwe Pekela ingekomen een extract uit het jornaal gehouden aan boord van het Nederlands kofschip “Ida Reina”, gevoerd door Frederik Schipper, inhoudende dat op 5 juni 1849 op een reis van Liverpool naar Nerva is verdronken Teko Arends Breeland, 26 jaren oud, schipper van beroep, laatst gewoond hebbende te Nieuwe Pekela.”115.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Geen
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 21 september 1862 werd een uitkering toegekend aan de weduwe van Jan Jans Broekmeijer, i.c. Jantje Jans Smith, geboren 02 november 1818 en overleden 09 mei 1863 te Nieuwe Pekela.118
In de notulen van 18 september 1849 van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat dat aan de weduwe T.A.Breeland per 01 augustus 1849 een uitkering in de 1e klasse is toegekend. 023 (1e klasse betekent dat het een kapitein betreft, maar deze persoon is niet als effectief lid ingeschreven.)
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt T.A.Breeland als gezagvoerder gedurende:
-
1851 t/m 1855 van de schkof ”Ida Reina”, gebouwd in 1827 te Pekela, 172 ton o.m., varend voor H.J.Engelkes te Winschoten. Het schip voer in 1856 voor H.T.Kranenburg te Pekela en was herdoopt in “Helena Brons”.
Overige bijzonderheden
2m schoonerkof “IDA REINA”
Op 01 mei 1847 stelt scheepsbouwmeester Kuiper de volgende declaratie ingevolge de Wet op de Zeebrieven en Turksche Paspoorten dd 14/03/1819, art 5 (Stbl no. 12) op luidende:
‘ Ondergeteekende, Jan Willems Kuiper, scheepsbouwmeester, wonende te Oude Pekela, provincie Groningen, zijnde in dit mijn beroep behoorlijk gepatenteerd, verklare voor rekening van den Heer Mr. H.J. Engelkens te Winschoten en medereeders in het voorjaar van 1846 op mijne Scheepswerf te Oude Pekela te hebben op stapel gezet, volbouwd en onlangs frisch van den Bijl te water hebben gelaten het hol van een schoonerKofschip, genaamd Ida Reina, hebbende een dek, twee masten, gevoerd zullende worden door den koopvaardij-kapitein Teco Arends Breeland van de Nieuwe Pekela, zijnde hetzelve door den Heer Scheepsmeter en Ykmeester H. Hamstra blijkens Meetbrief van den 30 April 1847 no. 65 gemeten op 27 el 50 duim lengte, 5 el 8 duim wijdte, op 2 el 77 duim hol, en overzulks geijkt op 91 Lasten ad 2,84 tonnen / 172 tonnen. Ten blijke waarvan deze bouwacte heb afgegeven om te strekken als naar behooren
wg J.W. Kuiper’
De verklaring van de scheepsbouwer Kuiper werd bekrachtigd door een verklaring van burgemeester P.J. Huisinga van de gemeente Oude Pekela, waarna inschrijving in het RSV van het Kadaster te Winschoten volgde
Het schip is op 11/05/1847 gebrand: 431 WINSCH 1847
(Bron: Kadaster Winschoten AR dl 1 vak 61 en RSV dl 4 nr 431)
Op 04 mei 1847 is door boekhouder Engelkens een Reederij-cedul opgesteld. Volstaan wordt hier met de vermelding der medereders:
naam
|
woonplaats
|
beroep
|
aandeel
|
|
|
|
|
Mr. H.J. Engelkens
|
Winschoten
|
burgemeester en boekhouder
|
3/30
|
T.A. Breeland
|
Nieuwe Pekela
|
schipper
|
5/30
|
A.H. Breeland
|
Nieuwe Pekela
|
zonder beroep
|
2/30
|
R.T. de Cock
|
Winschoten
|
ontvanger
|
1/30
|
T.H. Hut
|
Oude Pekela
|
touwslager
|
1/30
|
R.P. Brons
|
Oude Pekela
|
zeilmaker
|
1/30
|
J.I. de Boer
|
Nieuwe Pekela
|
koopman
|
1/30
|
J. Kranenborg
|
Oude Pekela
|
eigenaar
|
1/30
|
J.W. Kuiper
|
Oude Pekela
|
scheepsbouwmeester
|
1/30
|
B.P. ten Have
|
Nieuw Beerta
|
landgebruiker
|
1/30
|
H.J.. Onnes
|
Nieuw Beerta
|
landgebruiker
|
1/30
|
O.J. Onnes
|
Nieuw Beerta
|
landgebruiker
|
1/30
|
H.J. Onnes
|
Kroonpolder
|
landgebruiker
|
1/30
|
E.J. Degenhart
|
Oude Pekela
|
koopman
|
1/30
|
Kranenborg & Zoonen
|
Amsterdam
|
makelaars
|
2/30
|
Kuiper, van Dam & Smeer
|
Rotterdam
|
scheepsbevragters
|
1/30
|
De Groot, Roelandsen & Co
|
Rotterdam
|
|
1/30
|
H. Veder
|
Dordrecht
|
zeilmaker
|
1/30
|
Mr. N. Engelhardt
|
Wedde
|
kantonregter
|
1/30
|
P. Warmolts
|
Groningen
|
|
1/30
|
E.K. Ebels
|
Kroonpolder
|
|
1/30
|
E. Tonkes
|
Groningen
|
|
1/30
|
wg de boekhouder en medereders vermeld in de aanhef van het cedul, dd 04 Mei 1847. Het stuk werd op 16 mei 1847 te Winschoten geregistreerd.
Op de 07/05/1847 verscheen in de Arrondissements Regtbank te Winschoten de heer Mr. H.J. Engelkens, als boekhouder en gemachtigde voor alle partijen die participeerden in de partenrederij. Onder overlegging van:
-
het rederij-cedul getekend 04 mei 1847
-
de bijlbrief van de scheepsbouwmeester getekend 01 mei 1842
legde de heer Engelkens ten overstaan van de President van de Regtbank de eed af dat geen buitenlanders in het schip participeren. De verklaring diende ter verkrijging van de Zeebrief
2m schoonerkof ‘IDA REINA’
LxBxH = 27,50 x 5,08 x 2,77 m
91 lasten à 2.84 tonnen = 172 tonnen
|
Bj / tonnage / werf
|
periode
|
kapitein
|
reder
|
bijzonderheden
|
1847 / 172
J.W. Kuiper –
Oude Pekela
|
1847-1855
|
T.A. Breeland
Oude Pekela
|
H.J. Engelkens
Winschoten
|
partenrederij
|
|
1855
|
|
|
Verkocht aan H.T. Kranenborg
Herdoopt in Helena Brons
|
HELENA BRONS
|
|
1856-1857
|
H.H. van Emmen
|
H.T. Kranenborg
Groningen
|
|
|
20 okt 1857
|
H.H. van Emmen
|
H.T. Kranenborg
Groningen
|
Van Livorno naar Antwerpen bij Portugal zinkend verlaten
|
(Bronnen: Kadaster Winschoten [zie boven] en GN Bouma – pag 294 en 345)
20 okt 1857 Onder kapitein H.H. van Emmen, beladen met stukgoed, verlaten op ca 120 mijl van Lissabon op reis van Antwerpen naar Livorno. Bemanning gered door ALWINE en op 01 november 1857 te Falmouth geland.
(Bron: NRC 3 november 1857)
Voorgaande gegevens verkregen via de heer R.K.Mast te Delfzijl092. De gegevens zijn verzameld door J.J.Engelhart, Ossenweg 28, TB 9931 TB, Delfzijl dd 25 augustus 2004.
Familiegegevens en opleiding
Arend Arentsz Breeland werd geboren te Nieuwe Pekela als zoon van schipper Arend Breeland en Hinderkien Kornelis Mulder.
Hij trouwde te Nieuwe Pekela als schipper op 01 februari 1855 met Lummina Nieboer, geboren te Nieuwe Pekela als dochter van de landbouwer Hilbrans Klaassens Nieboer en Jantje Kornelis Mulder. Lummina hertrouwde na het overlijden van Arend Breeland met Geert Koops Boon. Zij overleed te Nieuwe Pekela op 20 maart 1911. allegroningers.
A.A.Breeland woonde te Sappemeer.005
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.A.Breeland was met vlagnummer R328 in de periode 1851 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij was tevens lid van het zeemanscollege te Nieuwe Pekela058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.A.Breeland met vlagnummer A328 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
-
1851, 1855 kof “Ida Riena” 90 last varend voor A.J.Engelkens te Winschoten
-
1858, 1859 galj. “Arentina Lumina” 56 last varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer
de namen van dit schip zijn omgekeerd in vergelijk met de opgaven van Bouma025, zie hierna en van Sluijs013. Ik acht dus bovenstaande opgave onjuist
-
1862 t/m 1867 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt A.A.Breeland als gezagvoerder gedurende:
-
1857 t/m 1861 op de galjoot “Lummina Arentina”, ex Mevrouw Winkel, gebouwd in 1852 te Sappermeer, 107 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. In 1861 werd het schip verkocht naar Engeland.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Harmannus Henderikus van Emmen werd geboren op 09 juni 1819 te Oude Pekela als zoon van de winkelier Hinderijkus van Emmen en Trijntje Melles Pott.
Harmannus trouwde op 26 februari 1857 te Winschoten als zeeman met Geertruida Pot, geboren op 23 september 1822 te Bellingwolde als dochter van de kastelein Albert/Abel Roelfs Pot en Hiljen Wubbes Bontkes. Geertruida Pott overleedop 08 april 1891 te Winschoten, 68 jaar.
Harmannus Hinderikus overleed op 04 januari 1909 te Winschoten, 89 jaar, weduwnaar, zonder beroep.
Burgerlijke Stand gegevens uit de provincie Groningen vermelden Harmannus van Emmen als zeeman in 1857, zonder beroep in 1909.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.H. van Emmen Hz was met vlagnummer 102 in de periode 1855 t/m 1871 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela112.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.H. van Emmen als gezagvoerder gedurende:
* 1856 t/m 1857 van de kof “Helena Brons” ex Ida Reina, gebouwd in 1847 te Pekela, 172 ton o.m., varend voor H.T.Kranenborg te Groningen. Het schip is op 10 oktober 1857, op weg van Livorno naar Antwerpen, op 120 mijl van Lissabon, mastloos en in zinkende toestand verlaten;
* 1859 t/m 1864 van de 2/msch. “Drie Gezusters Pott”, gebouwd in 1859 te Statenzijl, 170 ton o.m., varend voor H.T.Kranenborg te Pekela.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
13 maart 1841, schip “Sieke van der West”, kapitein Melle van Emmen, lichtmatroos Harrmannus H. van Emmen, uit Oude Pekela.
11 februari 1850, kof “Jantina Jetskelina”, schipper Niesko Abels Niehof, stuurman Harmannus Henderikus van Emmen
03 Debruari 1851, kof “Jantina Jetskelina”, schipper Niesko Abels Niehof, stuurman Harmannus Henderikus van Emmen
10 juni 1859, schoener “Drie Gezusters Pot”, kapitein Harmannus H. van Emmen, 40 jaar uit Oude Pekela.
Krantenberichten
NRC 04 november 1857114
Falmouth, 1 november. Het te Pekela te huis behorende kofschip HELENA BRONS (opm: kapt. H.H. van Emmen), van Livorno naar Antwerpen, is de 20e oktober op 120 mijlen afstands van Lissabon door het volk verlaten, dat gered en door het schip ALWINE, kapt. Bette, alhier geland is. Ook des kapiteins vrouw is onder de geredden.
|