Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
S.Post was met vlagnummer R180 in de periode 1841 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschapij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1858 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt vermeld dat hij een schadevergoeding kreeg van f100,-, vermoedelijk vanwege een ongeluk met zijn schip058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein S.Post met vlagnummer R180 als gezag voerder in de ledenlijsten van058:
* 1849 van de sch. “Johanna” geen last vermeld varend voor van der Hoog te Maassluis
* 1851 geen vermelding van schip en reeder
* 1855 van de brik “Maasland” 135 last varend voor A.Boer te Maassluis
* 1858 geen vermelding van schip en reeder
* 1859 van de brik “Maassluis” 175 last varend voor J.M. van der Lely te Maassluis
* 1862, 1863 van de brik “Maassluis” 175 last varend voor J.M. van der Lely & Co te Maassluis
* 1864 t/m 1867 geen vermelding van schip en reeder
Bouma025 vermeldt S.Post als gezagvoerder gedurende:
* 1840 t/m 1849 van de hoeker “Jonge Arie”, gebouwd in 1831 te Maassluis, 185 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar;
* 1849 t/m 1850 van de sch.brik “Johanna”, gebouwd in 1849 te Maassluis, 132 ton o.m., varend voor v/d Hoog te Maassluis. Het schip verongelukte in 1850 bij Galipolo;
* 1851 van de hoeker “Maassluis Welvaren”, gebouwd in 1819 te Maassluis, 88 ton o.m., varend voor E.v/d Hoog te Maassluis. Het schip werd in 1851 herdoopt in “Christina Cornelia”;
* 1853 t/m 1854 van de hoeker “Drie Johanna’s”, gebouwd in 1859 te Vlaardingen, 190 ton o.m., varend voor A.Boer te Maassluis. Het schip voer in 1855 voor J.H.Schröder te Amsterdam en was herdoopt in “Sophia”;
* 1855 t/m 1857 van de brik “Maasland”, gebouwd in 1854 te Maassluis, 250 ton o.m., varend voor A.Boer te Maassluis. “Van de Plata n. Pernambuco met muilezels, op 9 Oct., bij Rio Reale verongelukt. Bemanning en lading geborgen”.;
* 1860 van de brik “Anna”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 331 ton o.m., varend voor J.C.M.v/d Lely & Co te Maassluis. Het schip werd in 1861 herdoopt in “Maassluis”;
* 1861 t/m 1864 op de brik “Maassluis” ex Anna, gebouwd in 1850 te Schiedam, 331 ton o.m., varend voor J.C.M. v/d Lely & Co te Maassluis.
Overige bijzonderheden
In het artikel De brand op de “Nijverheid” door D.J.Douwes in Spiegel der Zeilvaart 1984 (2): p.37 staat een afbeelding van de brik “Maassluis” (bron?) met in top de nummervlag R180 van kapitein Post.
Familiegegevens en opleiding
NRC 26 februari 1858
Advertentie. Floris der Kinderen, makelaar, zal op maandag de 15e maart 1858, des avonds ten zes ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ verkopen: een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en merendeels kopervast Schoener-Hoekerschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd SOPHIE, gevoerd door wijlen kapt. N. van den Bos, volgens meetbrief lang 25 ellen 10 duimen, wijd 5 ellen, hol 3 ellen 34 duimen (opm: 25,10 x 5,00 x 3,34 m.), en alzo gemeten op 186 tonnen of 98 lasten. Breder volgens inventaris en bericht bij bovengemelde makelaar of bij de cargadoors Nobel & Holtzapffel.
N.B. Voormeld schip is inmiddels uit de hand te koop.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt N.v.d. Bos als gezagvoerder gedurende:
-
1857 t/m 1858 van de hoeker “Sophia”, ex Drie Johanna’s; gebouwd in 1850 te Vlaardingen, 194 ton o.m., varend voor J.H.Schröder te Amsterdam. Het schip voer in 1859 onder kapitein G.E.Visser voor reeder F.C.Jaski te Amsterdam en was herdoopt in “Zeehond”.
N.S.v/d Bos als gezagvoerder gedurende:
-
1850 t/m 1851 van de hoeker “Scheepsbouwlust”, gebouwd in 1846 te Maassluis, 127 ton o.m., varend voor F.v/d Hoog te Maassluis. Het schip voer in 1852 voor P.A. v/d Drift te Alkmaar en was herdoopt in “Marie;
-
1846 t/m 1851 van de hoeker “Marie” ex Scheepsbouwlust, gebouwd in 1846 in Maassluis, 127 ton o.m., varend voor E.v/d Hoog te Maasluis.
deze opgave is fout. Zie hierna.
Van Sluijs013 vermeldt kapitein v/d Bos ook in 1852 nog als gezagvoerder van de “Marie” ex Scheepsbouwlust en dan varend voor E.v/d Hoog te Maassluis. In datzelfde jaar werd het schip verkocht aan v/d Drift te Alkmaar.
Het is niet duidelijk of het schip door v/d Hoog of v/d Drift in “Marie” is herdoopt. Ik denk door v/d Drift, maar dan is v/d Bos vermoedelijk geen gezagvoerder van de “Marie” geweest.
Overige bijzonderheden
In een schrijven (verkregen via de heer K.Suyk te Heiloo) dd 10 juli 2003 aan de Stichting Kaaphoorn Vaarders van Leendert Westdijk, oud gezagvoerder, woonachtend in Georgetown, Texas, USA, staat o.a. de volgende informatie:
“Mijn overgrootvader Nicolaas van den Bos, de grootvader van mijn vader aan zijn moeder’s zijde werd, zoals vermeld in de Gemeentelijke Registers van Maassluis, aldaar geboren op 08 september 1822. Hij huwde op 28 juli 1847 met AdriaantjePronk. Bij de geboorte van hun dochter Johanna Petronella van den Bos (mijn grootmoeder) op 13 maart 1856 te Maassluis staat vermeld dat hij Stuurman ter Koopvaardij was. Bij het overlijden van zijn vrouw op 25 juli 1857 staat vermeld dat Nicolaas van den Bos in 1856, als “zeeman” Maassluis heeft verlaten en “tot heden niet is teruggekeerd”. In het Bevolkingsregister van Maassluis, 1857-1860 komt hij onder C91 voor als: Kapitein ter Koopvaardij.
Dochter Johanna Petronella is na het overlijden van haar moeder in 1857 opgenomen in het Hervormde Weeshuis te Maassluis. Zij is dan zestien maanden oud, waarbij haar verblijf aldaar duurt totdat zij 18 jaar oud is en zij in het voorjaar van 1874 deze instelling verlaat.
Het gaat hier uiteraard om Nicolaas van den Bos … welke, hoewel niet voor lang, toch als Kapitein heeft gefungeerd op een Nederlands zeilschip, waarschijnlijk vanuit Rotterdam. Hij overleed gedurende een reis en zou op het eiland Borneo zijn begraven. Onbekend is voorts waar het schip, waarover hij het gezag voerder, is gebleven. … “.
Ik berichtte de heer Westdijk over N.S.v/d Bos als gezagvoerder van de hoeker “Scheepsbouwlust” en vroeg of de vader van Nicolaas van den Bos wellicht de initiaal S heeft gedragen. Hij kon daarover geen uitsluitsel geven (e-mail 01 oktober 2003)
Handelsblad 27 augustus 1851:
“Verkoping van Schepen
Maandag 25 Augsutus, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ
Het Schooner Hoekerschip Scheeps-Bouw-Lust. Kapt N. van der Bos. f 2450,-. In slag f 300, -. Opgeh. … “
Opvallend is dat er sprake is van één initiaal i.c. N. en dat het bericht spreekt van “van der Bos.
Algemeen Handelsblad 25 juli 1851
Advertentie. Openbare verkoping op 25 augustus 1851 te Amsterdam van het schoener-hoekerschip genaamd SCHEEPSBOUWLUST, varende onder Nederlandse vlag, gevoerd door kapt. N. van den Bosch, volgens Nederlandse meetbrief lang 22 el 45 duim, wijd 4 el 60 duim, hol 2 el 77 duim, en alzo gemeten op 127 tonnen. (opm: schip is opgehouden)
Familiegegevens en opleiding
Gerrit Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 16 november 1831 als zoon van Eltje Jacobs Visser en Trijntje Ruurds Fenenga.
Hij trouwde te Schiermonnikoog op 26 november 1856 met Margaretha Haaikes Zeilinga, geboren te Schiermonnikoog op 10 september 1829 als dochter van Haaike Abrahams Zeilinga/Zeilenga en Martha Alida Coerkamp. Zij overleed op 23 maart 1904 op de Maaskade te Rotterdam.
Gerrit overleed op 23 mei 1891 te Den Helder. Hij was toen zonder beroep. Als zijn moeder is vermeld Trijntje Veninga.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.E.Visser werd met vlagnummer 708 per 17 maart 1857 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.C.Jaski. Als zijn schip is genoemd de “Frederik Hendrik” 002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 10/17 maart 1857 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Gerrit Eeltjes Visser, oud 25 jaar, voerend de kof “Frederik Hendrik”, voor rekening van William Pont , met als adres F.Zeilinga te Amsterdam, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.
Hij was met vlagnummer 708 in de periode 1857 t/m 1891 lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop”.
G.E.Visser was met vlagnummer 39 in de periode 1860 t/m 1868 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.
Hij was met vlagnummer 5 in de periode 1877 t/m 1891 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 04 september 1890 vraagt. G.E.Visser om een uitkeringwelke hem in de vergadering van 06 november 1890 wordt toegekend voor 5 maanden en wel f 6,30 per maand.042.
In de Bijlagen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 04 september 1890 (Stadsarchief, Amsterdam, 491-42) is een brief dd Den Helder 17 juli 1890 van kapitein G.E.Visser, die om ondersteuning verzoekt. Hij was vanuit Barsingerhorn gezagvoerder op de bark “Vrede”. Het schip werd gesloopt, zijn gezondheid is slecht, de houtvaart neemt in betekenis af en het is voor hem moeilijk nog een zeemansbaan te vinden.
In de Bijlagen van de Bestuursvergadering dd 02 oktober 1890 staat een verslag van onderzoek naar kapitein Visser dd 01 oktober 1890. Hij is 59 jaar en zijn vrouw 61 jaar. Hij heeft 6 kinderen waarvan er nog 4 thuis wonen. “Dat huisgezin lijdt fatsoenlijke armoede … Hij is aamborstig en zwak ter been … Hij maakt op ons de indruk oude en versleten …”te zijn. In een tweede rapportage dd 01 november 1890 wordt gemeld dat kapitein Visser lijdt aan een nierziekte en dat hij deze ziekte op zijn laatste reis heeft opgedaan.
In de bijlagen bij de Bestuursvergadering dd 07 juni 1891 wordt zijn overlijden gemeld op 23 mei 1891. Als adres wordt opgegeven Breewaterstraat Den Helder..042.
In de Bestuursvergadering dd 01 oktober 1891 wordt aan de weduwe van kapitein Visser een uitkering toegekend ingaande 01 juni 1891.118
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 04 december 1890 staat dat kapitein G.E.Visser een tijdelijke onderstand ad f 6,30 per maand is toegekend.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 05 november 1891 staat dat een uitkering is toegekend aan de wed. G.E.Visser. In de notulen dd 07 september 1893 staat een verzoek van C.Th. Visser om inlichten omtrent de uitkering aan zijn moeder. Beantwoord door de secretaris. (ik ben er niet zeker van dat dit verzoek om inlichtingen slaat op de weduwe van Gerrit Eeltjes Visser. Zie ook bij Douwe Visser)023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
708 1857 kof Frederik Hendrik William Pont te Edam
1858-1862 hoeker de Zeehond F.C.Jaski
1863 schoner Hend(e)rika geen opgave
1864-1867 schoner Hend(e)rika B.W.Kaars Sijpestein te Krommenie
1868-1869 schoner Hend(e)rika W.A.van Laer te Zwolle
1870-1876 fregat Angenietha S.J.Engelenberg
1877 geen vermelding van schip en boekhouder
1878-1887 bark Vrede J.Smit te Barsingerhorn
1888-1890 geen vermelding van schip en boekhouder
Aankomst en vertrek te Amsterdam
Naam kapitein Naam schip Vertrek Aankomst
G.E.Visser Zeehond 15 februari 1860 28 januari 1862
Zeehond 29 maart 1862 niet vermeld
Hendrika 21 augustus 1868 geen melding
Bouma025 vermeldt G.E.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1860 van de kof “Frederik Hendrik” ex Fortuin, gebouwd in 1831 te Hoogezand, 84 ton o.m., varend voor William Pont te Edam.
* 1858 t/m 1863 van de hoeker “Zeehond” ex Sophie, ex Drie Johanna’s, gebouwd in 1850 te Vlaardingen, 194 ton o.m., varend voor F.C.Jaski te Amsterdam. Het schip werd in 1863 gesloopt of in Hamburg verkocht;
Overlap in vaarperioden.
* 1869 van de 2/msch “Hendrika”, gebouwd in 1863 te Veendam, 151 ton o.m., varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;
* 1877 van het fregat “Angenieta” ex Dionysia Catharina, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 824 ton o.m., varend voor C.Smit & J.Spaan te Barsingerhorn. Het schip is in 1877 in het Westgat van Texel gestrand;
* 1879 t/m 1884 van de bark “Vrede” ex F.C.Clarke, gebouwd in 1852 te Jersey, 703 ton o.m., varend voor C.Smit Jz te Barsingerhorn;
* 1885 t/m 1889 van hetzelfde schip maar nu varend voor G.Smit Dz te Barsingerhorn. Het schip is in 1889 verkocht en gesloopt;
Een combinatie van de gegevens in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart, in de Almanak van Sweys en die uit Bouma geven voor G.E.Visser als gezagvoerder de volgende vaarperioden:
* 1857 van de kof “Frederik Hendrik” ex Fortuin, gebouwd in 1831 te Hoogezand, 84 ton, varend voor William Pont te Edam;
* 1858 t/m 1862 van de hoeker “Zeehond” ex Sophie, ex Drie Johanna’s, gebouwd in 1850 te Vlaardingen, 194 ton, varend voor F.C.Jaski te Amsterdam. “in Januarij ’63 te Hamburg verkocht.” (Sweys);
* 1863 t/m 1867 van de 2-mastschoener “Hendrika”, gebouwd in 1863 bij K.& J.Wilkens te Veendam, 151 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;
* 1868 t/m 1869 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.A.van Laer te Zwolle;
* 1870 t/m 1877 van het fregat “Angenieta” ex Dionysia Catharina, gebouwd in 1840 op de werf “Het Witte Kruis” bij J.Meijjes te Amsterdam, 824 ton, varend voor S.J.Engelberg te Amsterdam. Het schip is in 1877 in het Westgat van Texel gestrand (Bouma);
Handelsblad 05 december 1877: “Nieuwediep 5 december 1877. Het Nederlandsche schip “ANGENIETA”, kapitein Visser, van Hangö herwaarts, is in de bal van het Westgat gestrand en bezig de deklast overboord te werpen. Heeft 2 sleepboten ter hulp.” (Hoedemaker);
Handelsblad 11 december 1877: “Vlie 9 december. Het alhier aangespoelde wrak is vermoedelijk dat van de “ANGENIETA”, kapitein Visser, van Hangö naar Nieuwediep en op de rasende bol gestrand.” (Hoedemaker);
* 1878 t/m 1889 van de bark “Vrede” ex F.C.Clarke, gebouwd in 1852 te Jersey, 703 ton, varend voor C.Smit Jz te Barsingerhorn.
Monsterrol uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1888-29, 04 april 1888, bark “Vrede”, kapitein G.Visser, 56 jaar uit Den Helder. Voorst 1ste stuurman Hendrik Douwes Teensma, 37 jaar uit Den Helder, 2de stuurman Ambrosius Visser, 23 jaar uit Schiermonnikoog, kok, timmerman, matroos/zeilmaker en 7 matrozen;
Op 14 april 1868 verzocht Willem Abraham van Laer, zonder bepaald beroep, wonende te Zwolle, de recchtbank te Zwolle de volgende acte te willen registreren:
Verklaring van K. en J.Wilkens dd 8 decceember 1863, scheepsbouwmeesters te Veendam hebben op hun werf Werklust te Veendam gebouwd voor rekening van B.Kaars Sijpestein te Krommenie een schooner scheepsstal genaamd Hendrika … thans liggende te Groningen om bevaren te worden door kapitein G.Visser. Het schip blijkt in Rotterdam te liggen,
Ontleend aan “ZEEVAART ZWOLLE e.o.. Chronologieperiode 1731-1880”, door G. van Heel
Typoscript 158 pp (.p.130)
In de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn, Nr 546.
Overige bijzonderheden
De schoener “Zeehond” onder kapitein G.E.Visser werd gemeld uit Amsterdam en daarna op 30 oktober 1858 te Valparaiso, dus na een ronding van Kaap Hoorn. Via een aantal zuid-amerikaanse havens aan de westkust werd, wederom na ronding van Kaap Hoorn op 11 oktober 1860 Dordrecht bereikt.121