Familiegegevens en opleiding
Pieter Geerts Pot werd geboren/gedoopt te Oude Pekela op 19 september/08 oktober 1815 als zoon van kapitein Geert Harms Pot en Rolijna Albertus Bonnes.
Hij trouwde op 26 maart 1846 met Bastiaantje Pijl, geboren te Alblasserdam op 09 september 1817 als dochter van griendbaas Jacob Pijl en Neeltje de Haan. Zij overleed op 18 januari 1888.
Pieter overleed te Alblasserdam op 27 december 1868.051
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.G. Pot was met vlagnummer R208 in de periode 1846 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam ) staat kapitein P.G.Pott als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849 van de bark “Dankbaarheid aan de N.H.M.” 232 last voor C.Smit te Alblasserdam
* 1851, 1855 van de bark “Alblasserdam” 371 last voor J.Vroege te Alblasserdam
* 1858, 1859, 1862 t/m 1867 van de bark “Nieuwland” 398 last voor J.Vroege te Alblasserdam
Bouma025 vermeldt de volgende schepen, hiervoor door Pott051 genoemd:
* 1837 t/m 1844 van het 3/m-schip “Nederlands Nijverheid”, gebouwd in 1829 op de werf van Cornelis Smit te Alblasserdam, 470 o.m., varend voor C.Smit & Co te Rotterdam;
* 1848 t/m 1851 van de bark “Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handel Maatschappij”, gebouwd in 1832 te Alblasserdam, 450 ton o.m., varend voor C.Smit te Alblasserdam;
* 1852 t/m 1858 van de bark “Alblasserdam”, gebouwd in 1850 op de werf van Pot te Alblasserdam, 703 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;
* 1859 t/m 1867 van de bark “Nieuwland”, gebouwd in 1857 op de werf van Pot te Elshout, 754 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.
* 1876 t/m 1877 van de bark “Graafstroom”, gebouwd in 1858 te Alblasserdam, 620 ton o.m., varend voor J.Smit Cn te Alblasserdam. Het schip voer in 1878 voor J. van Renswoude & Zn te Rotterdam en was herdoopt in “”Baron van Pallandt”.
Overige bijzonderheden
Hij was stuurman op de “Nederlandsche Nijverheid” in 1843 toen zijn broer Harm Geerts Pot daar gezagvoerder was. Hij was gezagvoerder op de “Dankbaarheid aan de Nederlandsche.Handels Maatschappij” (1846-1850), de “Alblasserdam” (1850-1858) en de “Nieuwland” (1858-1867).051 en 064
Er is een advertentie uit 1846 (nadere bronvermelding en datering ontbreekt) luidende:
“NAAR BATAVIA,
zal den 18den dezer van Hellevoetsluis vertrekken, het Nederlandsch gekoperd Barkschip Dankbaarheid aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij, Kapitein P.G.Pott; hetzelve is voorzien van eenen geëxamineerde Scheepsdoctor, en heeft goede inrigtingen tot vervoer van PASSAGIERS en GOEDEREN” 051.
Foto (nr.2) beschikbaar van ene kapitein Pieter Geerts Pot047.
In de collectie van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn bevinden zich een fotoreproductie van de bark “Alblasserdam”, gekleurd achter glas. Bruikleen van A.Lels, in 2000 overgegaan in eigendom van de NHKV. Het draagt het opschrift P.C.Pott, 1853 (Moet zijn P.G.Pott).
In “HuppelDepup”, het blad van de afdeling Groningen van de NGV staat in jg.9 (3), september 2002 een artikeltje van mevr. H.W.G.Blokland-Visser over Groninger kapiteins te Alblasserdam met gegevens over Harm en Pieter Geerts Pott. Ik heb dat artikel niet ingezien.
De volgende gegevens kan ik niet definitief aan Pieter Geerts Pott toewijzen, hoewel er sprake is van de initialen P.G.
Bouma025 vermeldt P.G.Pott als gezagvoerder in de periode 1876-1878 van de bark “Graafstroom”, gebouwd in 1858, 600 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te Alblasserdam. Pott051 noemt de “Graafstroom” bij Pieter Harmsz Pott.
Foto (nr.123) beschikbaar van(ene) kapitein P.G.Pot047.
Pieter Geertz Pott was in 1842/1843 2e stuurman op het fregat “Nederlands Nijverheid”, onder kapitein Harm Geertz Pott, varend voor C.Smit & Co te Rotterdam. Hij was in 1863 lid van de societeit “De Eendracht” te Alblasserdam064.
Familiegegevens en opleiding
Johannes ’t Hoen werd geboren op 05 november 1827 te Alblasserdam als zoon van Wijnand ’t Hoen en Marigje Goedhart. Hij trouwde op 06 augustus 1854 te Alblasserdam met zijn nichtje Neeltje Goedhart, geboren in 1833 te Alblasserdam als dochter van Arie Goedhart, houthandelaar en sluismeester te Alblasserdam en Zeligje Ooms. Het echtpaar had twee kinderen, geboren te Alblasserdam en wel Johannes (1875) en Gerard Leendert (1879). Zij overleed in 1864 te Nieuw Helvoet 064.
Johannes overleed in 1871.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Johannes ’t Hoen wonend te Alblasserdam was in de periode 27 februari 1862 t/m zijn overlijden in 1871 met vlagnummer 13 lid van het Dordse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”.111
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
J.’t Hoen Alblasserdam 24 maart 1862 geen vermelding
Alblasserdam geen melding 30 juni 1863
Bouma025 vermeldt J.’t Hoen als gezagvoerder gedurende:
* 1859 t/m 1870 op de bark “Alblasserdam”, gebouwd in 1850 te Alblasserdam, 703 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam
* 1871 op de bark “Nieuwland”, gebouwd in 1857 te Elshout, 754 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.
Overige bijzonderheden
Johannes ’t Hoen was schipper. Lag op 28 november 1858 als kapitein met de “Alblasserdam ter reede van Batavia. De 1e stuurman was Pieter Walters, geboren te Rotterdam op 29 september 1827 en wonende te Rotterdam. De 2e stuurman was Hendrik van Zijl, geboren te Delfshaven op 11 augustus 1830, wonende te Rotterdam (Bron: Gemeentarchief Rotterdam, Burgerlijke Stand Overlijden Rotterdam 1860 Deel C, folio 119, aktenr. 2092).
Foto (nr.28) van kapitein J.'t Hoen beschikbaar047
In de collectie van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn bevinden zich een fotoreproductie van de bark “Alblasserdam”, gekleurd achter glas. Bruikleen van A.Lels, in 2000 overgegaan in eigendom van de NHKV. Het draagt het opschrift P.C.Pott, 1853 (Moet zijn P.G.Pott).
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt L.A. Willemse als gezagvoerder gedurende:
* 1873 t/m 1881 op het fregat “Alblasserdam” ex J.H.Stetson, gebouwd in 1865 te Damariscotta, 1215 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;
* in 1871-1872 op de bark “Alblasserdam”, gebouwd in 1850 te Alblasserdam, 703 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1872 verkocht aan H.Janzen Ez te Nieuwediep en herdoopt in “Johan Eilert Maria”.
Overige bijzonderheden
In de collectie van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn bevinden zich een fotoreproductie van de bark “Alblasserdam”, gekleurd achter glas. Bruikleen van A.Lels, in 2000 overgegaan in eigendom van de NHKV. Het draagt het opschrift P.C.Pott, 1853 (Moet zijn P.G.Pott).
Familiegegevens en opleiding
Albertus Eliza Scheurleer werd geboren op 20 december 1825 te Amsterdam als zoon van Johannes Scheurleer en Margaretha Johanna van Beek.
Hij trouwde op 24 mei 1860 met Catharina Louisa de Jong, geboren op 13 mei 1823 te Amsterdam als dochter van Hendrik de Jong, scheepskapitein, en Henriëtte Louise Keeman. Zij overleed te Amsterdam op 21 mei 1865.
Hij trouwde voor een 2e maal op 31 januari 1868 (akte 9) te Den Helder als zeeman met Ariaantje Bethlehem, geboren 16 juli 1838 te Den Helder als dochter van Cornelis Bethlehem, schilder, en Elisabeth Gole.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.E.Scheurleer was met vlagnummer 2 in de periode 1877 t/m 1879 en met vlagnummer 36 in de periode 1880 t/m 1890 effectief lid van het Helderse zeemanscollege de “Goede Bedoeling”.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.E.Scheurleer als gezagvoerder gedurende:
* 1870 t/m 1871 van de 2/msch “Zeehond” ex Pröven, gebouwd in 1808, bouwplaats niet vermeld, 160 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;
* 1872 t/m 1878 van de bark “Johan Eilert Maria” ex Alblasserdam, gebouwd in 1850 te Alblasserdam, 703 ton o.m., varend voor H.Janzen Ez te Nieuwediep. Het schip werd in 1878 gesloopt;
* 1879 van de bark “Zeemanshoop”, ex Tallula, gebouwd in 1857 te New-Brunswick, 624 ton o.m., varend voor C.Smit Jz te Barsingerhorn.
Overige bijzonderheden
In 2005 verscheen een publicatie (48.pp) van de Stichting Nederlandse KaapHoorn-vaarders onder de titel “DE SCHIPBREUK Van het Barkschip Jan Hendrik op de St.Paulusrots”, waarin de dagboeken van Hanou, Vierow en ook een recent verkregen dagboek van de scheepstimmerman Jan van Heijst werden besproken. Op de omslag van de publicatie staat een afbeelding van het schilderij in het Brabants Museum.
In deze publicatie is op p.47 opgenomen een bemanningslijst van de “Jan Hendrik” uit 1844/1845 waarin opgenomen een scheepsjongen A.E.Scheurleer. Zie voor bijzonderheden omtrent deze ramp bij J.W.Eickelberg en H.H.Vierow.
|