Familiegegevens en opleiding
Gerhard Wilhelm Kernkamp werd geboren te Menslage in Hannover op 25 december 1812
Hij was getrouwd met Christina Johanna Biesthorst, geboren te Den Helder op 24 februari 1819 en overleden op 25 juni 1893.118
Gerhard overleed in 1854003. Bij zijn overlijden werd als woonplaats Amsterdam vermeld.118.
Gerard Wilhelm Kernkamp woonde op de Kalkmarkt 57 te Amsterdam. Hij werd geboren op 26 december 1813 te Dinslaken. Zijn religie was Evangelisch Luthers.098.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.W.Kernkamp (adres Bergveld) werd per 14 november 1843 met vlagnummer 665 en op voordracht van H.G.Bergveld ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Egmond". Toegevoegd is "Overleden"002. Ten tijde van de inschrijving was Kernkamp ongehuwd en 30 jaar002a.
In de Algemene Vergaderingen van 07/14 november 1843 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Gerhard Wilhelm Kernkamp, oud 30 jaar, voerend de bark “Egmond” wonend te Amsterdam, met adres bij en op voordracht van kapitein H.G.Bergveld.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 27 mei 1851.003
G.W.Kernkamp was lid van “Zeemanshoop” in de periode 1843-1854 met vlagnummer 665 en in 1854, het jaar van zijn overlijden, met vlag 305.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 september 1854 vroeg C.S.Bisthorst, de weduwe van kapitein G.W.Kerknkamp, om een uitkering, die haar in de vergadering dd 31 oktober 1854 werd toegekend met ingang van 01 november 1854.042.
In de Algemene Vergadering dd 28 november 1854 is aan de weduwe van kapitein G.W.Kernkamp per 01 november 1854 een uitkering toegekend.023.
De schepen van de kapitein
Gegevens uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
665 1843-1844 bark Egmond Thijm, Rothuijs & Co, Amsterdam
1845-1846 geen vermelding van schip en boekhouder
1848-1851 sch.kof Amstel Fraissinet & van Baak, Amsterdam
1852-1853 bark Valparaiso G.van de Stadt & Q.Blaauw, Amsterdam
305 1854 geen vermelding van schip en boekhouder
1854 "overleden"
Bouma025 vermeldt G.W.Kernkamp als gezagvoerder gedurende:
* 1844 t/m 1846 van de bark “Egmond” ex Gouverneur, gebouwd in 1800, bouwlocatie niet vermeld, 376 ton o.m., varend voor Thijm, Rothuis & Co te Amsterdam;
* 1849 t/m 1852 op de sch.kof “Amstel”, gebouwd in 1834 te Joure, 183 ton o.m., varend voor Fraissinet & van Baak te Amsterdam;
* 1853 t/m 1854 van de bark “Valparaiso” gebouwd in 1852 te Amsterdam, 345 ton o.m., varend voor G.v/d Stadt & Q.Blaauw te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
“De vijftienden hadden wij ’s morgens op hetzelfde oogenblik drie schepen in ’t gezicht, die allen in gelijke richting als wij voerden. Die het dichtst bij ons was, bleek een Hollander te zijn; hij hees de nummervlag van het college Zeemanshoop te Amsterdam, waaruit men kon zien, dat het kapitein Kernkamp van Amsterdam was. Spoedig verloren wij hen uit het oog. .. “
Uit: “Vóór zestig jaren” door Jeanne Reyneke van Stuwe. L.J.Veen-Amsterdam, geen datum. Citaat op p. 79
Op grond van voorgaand citaat concludeer ik dat de volgende gegevens relevant zijn:
Het schip de “Twee Anthony’s”, in 1845 op weg van Rotterdam naar Batavia (zie bij A.Plug), passeerde op 15 november 1845 op c. 38o /49oO, het schip de “Egmond” onder kapitein G.H.Kernkamp.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Van Sluijs013 vermeldt in zijn kapiteinslijst achter J. van der Meijden de schepen “Neerlands Kroonprinses” (1835-1844); “Vrouw Johanna” (1844-1848); “Pio Nono” (1848-1850), “Valparaiso” (1850-1853) en “Hendrik Jan” (1856-1862)
Bouma025 vermeldt J. van der Meyden als gezagvoerder gedurende:
* 1835 t/m 1845 van de hoeker “Neerlands Kroonprinses”, gebouwd in 1816, bouwplaats niet vermeld, 120 ton o.m., varend voor H. v.d. Heuvel te Vlaardingen;
* 1848 t/m 1849 op de hoeker “Vrouw Johanna”, gebouwd in 1815 te Vlaardingen, 109 ton o.m., varend voor T. van Holst te Delfshaven (Bouma vermeldt geen initialen voor de kapiteinsnaam) (in de kapiteinslijst van van Sluijs013 wordt bij J. van der Meyden de periode 1844-1848 vermeld);
* 1849 van de sch.brik “Pio Nono”, gebouwd in 1848 te Rotterdam, 240 ton o.m., varend voor E.Serruys te Rotterdam;
* 1850 t/m 1854 van het 3/m schip “Valparaiso”, gebouwd in 1850 te Rotterdam, 335 ton o.m., varend voor A.& E. Serruys te Rotterdam. Van Sluijs013 vermeldt als gezagvoerder van dit schip A. van der Meyden;
* 1857 t/m 1859 op de bark “Hendrik Jan”, gebouwd in 1838 te Rotterdam, 721 ton o.m., varend voor L.F. de Bruyn te Rotterdam.
* 1860 t/m 1862 op hetzelfde schip maar nu varend voor Ch.Serruys te Rotterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Kongsberg”.
Overige bijzonderheden
In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121
P’50: De late jaren veertig 1847-1849. Loopuyt, Industrie, Diana, Pio Nono.
“Begin 1849 volgde (na de Diana onder kapitein P.C.Teengs) de schoener Pio Nono (reder E.Serruys, Rotterdam), genoemd naar paus Pius IX, die in Chili pauselijk nuntius wass geweest en in dat land populariteeit genoot”. De reis ging via Kaap Hoorn
Het schip (“jackass bq”) onder kapitein J. van der Meyeden verliet Brouwershaven op 12 november 1851 en arriveerde, via Kaap Hoorn, op 03 maart 1852 Valparaiso. Via dezelfde route kwam het schip aan te Londen op 10 december 1852121.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt E.J.Kok als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1857 van de bark “Jacobus”, gebouwd in 1850 te Delfshaven, 294 ton o.m., varend voor E.Serruys te Rotterdam.
Een scheepsportret door Spin bevindt zich in het museum van Zierikzee.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Java Bode 15 januari 1859114
Volgens een telegram van de 1e stuurman van het Nederlandse schip VALPARAISO, kapt. H.A. Ellerman, de 21e december l.l. van hier naar Padang vertrokken, ligt het vaartuig op de rede van Anjer. De stuurman bericht dat de gezagvoerder en zijn echtgenote de 8e dezer zijn overleden, terwijl genoemde officier en enigen der bemanning ernstig ongesteld zijn.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.A.Ellerman werd met nr.648 lid van Zeemanshoop per 21 augustus 1855 op voorspraak van J.H.Schippers. Zijn schip was de "Valparaiso"002.
In de Algemene Vergaderingen van 14/21 augustus 1855 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen H.A.Ellerman (alleen initialen), oud 34 jaar, varend de bark “Valparaiso”, voor rekening van G. van de Stadt & Q.Blaauw, op voordracht van kapitein J.H.Schippers.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de Bestuursvergadering van 29 oktober 1857 wordt aan kapitein H.A.Ellerman een maand gage toegekend wegens de verbranding van zijn schip de “Valparaiso”.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 03 november 1857 staat vermeld dat aan kapitein H.A.Ellerman een maand gage is toegekend vanwege het verbranden van zijn schip023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
648 1855-1856 bark Valparaiso G.van de Stadt & Q.Blaauw
1857-1858 bark Valparaiso Blaauw & Co
Bouma025 vermeldt H.A.Ellerman als gezagvoerder gedurende:
* 1856 t/m 1857 van de bark “Valparaiso” gebouwd in 1852 te Amsterdam, 345 ton o.m., varend voor G.v/d Stadt & Q.Blaauw te Amsterdam. Het schip is op de reede van Batavia verbrand en gezonken;
* 1858 t/m 1859 van de bark “Valparaiso” ex Onderneming, gebouwd in 1840 te Middelburg, 430 ton o.m., varend voor Blaauw & Co te Amsterdam.
Het schip liep op 18 april 1840 op de werf Commercie Compagnie te Middelburg te water.013
Overige bijzonderheden
Betalingen m.b.t. de "Valparaiso" onder gezag van kapitein Ellerman in het Stortingsregister van het college "Zeemanshoop" met vermelding van de betalingsperiode (is indicatie van reisperiode)044:
bron begin van de reis einde van de reis reisduur
GAA-491/316 fol.022 15 augustus 1855 geen opgave
GAA-491/316 fol.042 15 augustus 1855 geen opgave
GAA-491/316 fol.147 08 november 1856 03 juni 1857 06 maanden/25 dagen
GAA-491/317 fol.076 28 november 1857 17 april 1860 28 maanden/19 dagen
GAA-491/317 fol.079 18 november 1857 07 mei 1860 29 maanden/09 dagen
GAA-491/317 fol.082 24 november 1857 30 april 1959 17 maanden/06 dagen
GAA-491/317 fol 084 28 november 1857 19 mei 1860 29 maanden/21 dagen
De bark “Valparaiso” onder kapitein H.A.Ellerman was op 18 januari 1854 te Amsterdam en begin april in San Francisco en Valparaiso, dus middels ronding van Kaap Hoorn. Het werd 21 januari 1855 geregistreerd te Callao en op 12 juli 1855 wederom terug via Haap Hoorn in Cowes.121-
|