Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.van Eijk als gezagvoerder gedurende:
* 1856 t/m 1865 van de hoeker “Adriana Franciska”, ex Curaçao, ex Vertrouwen, gebouwd in 1826 te Maassluis, 126 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlissingen;
* 1856 t/m 1857 van de 2/msch. “Clemens”, gebouwd in 1846 te Brielle, 118 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlisingen;
deze twee opgaven kloppen niet met elkaar
* 1866 t/m 1870 van de “Adriana Wilhelmina”, ex Wilhelmina Adriana, ex Josine Louise, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 131 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen;
* 1874 t/m 1876 van de brik “Clemens Florentinus” ex Lizzie, gebouwd in 1863 te New Brunswick, 339 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Jan Stasse werd geboren te Werkendam ca. 1818 als zoon van Poulus Stasse en Adriana van der Wiel
Hij was getrouwd op 16 juli 1845 te Vlissingen met Eiltje Adriana Baan, geboren ca 1818 te Rotterdam als dochter van schipper IJsbrnd Baan en Cornelia Magtelda Koelewijn. Bij de geboorte van hun dochter Cornelia Mathilda ca. 1847 woonde het gezin Stasse-Baan in Oosterhout. Bij de geboorte van zoon Poulus in 1849 woonde het gezin Stasse-Baan in Vlissingen Eiltje overleed op 12 april 1854 te Vlissingen, 36 jaar.
Jan hertrouwde op 11 april 1855 te Vlissingen als koopvaardijkapitein met Adriana Domisse, geboren ca. 1817 te Vlissingen als dochter van de timmerman Jan Domisse en Neeltje Verschoore. Zij overleed te Vlissingen op 26 november 1901, 85 jaar
Jan overleed op 08 april 1901 te Vlissingen, 82 jaar. Er is een Successiememorie te Middelburg, nr. 7/1107, inventarisnummer 855, filmcassettenummer 146.
Volgens de huwelijksakte in 1877 van dochter Cornelia Mathilda was Jan kapitein op een stoomboot
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Stasse wonend te Vlissingen was met vlagnummer 101 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode 30 september 1858 t/m zijn overlijden op 08 april 1901. Hij was bij de inschrijving gezagvoerder van de schoener “Wilhelmina Maria” onder directie van K.Wibaut te Vlissingen.064a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 24 februari 1859 en van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 15 maart 1859 staat vermeld een: “Brief van de Nederlandschen Consul te Bahia , berigtende dat de Equipagie van het Nederl. schip Wilhelmina Maria op den 11e November j.l. verongelukt, door de bemanning van het Engelsche Barkschip Linda, Kapt Wallis is gered geworden.” 042 en 023.
In een kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 31 maart 1876 staat de boeking van f 65,- door J.Stasse te Vlissingen zijnde betaling van de achterstallige contributie over de periode 1863/64 – 1875/76, i.c. 13 jaar ad f 5,- per jaar.064b
In het kasboek van het Dordtse college “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat dd 13 januari 1901 een uitgave van f 200,- aan de P.Stasse te Terneuzeuzen, de van Jan Stasse. Deze eenmalige uitkering aan erven van overleden effectieve leden is reglementair bepaald.
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.Anokkee als gezagvoerder064a:
* 1859; 1861 schoener “Wilhelmina Maria” boekhouder K.Wibaut te Vlissingen
* 1874; 1891 geen vermelding van een schip
Bouma025 vermeldt J.Stasse als gezagvoerder gedurende:
-
* 1858 van de 2/m.sch. “Clemens”, gebouwd in 1846 te Brielle, 118 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlissingen;
-
* 1858 van de 2/m sch. “Wilhelmina Maria”, gebouwd in 1848, bouwplaats niet vermeld, 125 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlissingen. Het schip werd in november 1858 op weg van Lissabon naar Vlissingen in zinkende toestand verlaten. De bemanning ging aan boord van een Engelse bark (zie hierboven);
* 1860 van de 2/m.sch. “Dankbaarheid” ex Amsterdam Packet, gebouwd in 1834 te Bergen (Noorwegen), 83 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip is in januari 1860 gestoten en als wrak Yarmouth binnen gesleept en verkocht;
* 1861 van de kof “Johannes” ex Jantina Hendrika, ex Jantina, ex Elsiena Johanna, gebouwd in 1843 te Veendam, 74 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip is in 1861 gezonken bij Lowenstoft.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.Persoon als gezagvoerder gedurende:
* 1859 t/m 1861 van de 2/msch. “Clemens”, gebouwd in 1846 te Brielle, 118 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlisingen;
* 1862 t/m 1873 van de hoeker “Twee Gebroeders” ex Kleinkinderen, gebouwd in 1836 te Vlaardingen, 111 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip werd in 1873 vermist.
Eeen e-mail uit april 2006 meldt Heijboer meldt:
December 1872 vermist op reis Necastle naar Vlissingen met steenkool.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Meuldijk was met vlagnummer R361 in de periode 1852 t/m 1867 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1858 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding van f 100,- heeft gekregen, vermoedelijk vanwege schade aan zijn schip058.
In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritime Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1867 is overleden058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.Meuldijk met vlagnummer R361 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855 van het sloepsch. “Sine Nomine” 50 last varend voor F.Wibaut te Vlissingen
* 1858, 1859 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1862 t/m 1864 van de sch. “Clemens” 30 last varend voor F.Wibaut te Vlissingen
* 1865, 1866 van de sch. “Maria Adolphina” 30 last varend voor F.Wibaut te Vlissingen
Bouma025 vermeldt H.Meuldijk als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1856 van de sloep “Sine Nomine”, gebouwd in 1830 te Delfshaven, 66 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen;
* 1857 t/m 1858 van de 2/m sch. “Actif”, gebouwd in 1856 te Vlissingen, 90 ton o.m., varend voor J.B.de Groof te Vlissingen;
* 1858 van de brik “Theresia Maria” ex Reliance, gebouwd in 1846 te Dundee, geen tonnage vermeld, varend voor v/d Heuvel te Rotterdam. Het schip is in 1858 van Dublin naar Archangel bij mist op de Noorse kust verongelukt;
* 1860 van de schbrik “Wilhelmina Rosalia”, gebouwd in 1841, bouwplaats niet vermeld, 218 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip is in juni 1860 gestrand bij Redcar, afgebracht en als wrak verkocht;
* 1862 t/m 1865 van de 2/msch. “Clemens”, gebouwd in 1846 te Brielle, 118 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlisingen;
* 1865 t/m 1867 van de 2/mSch/ “Maria Adolfina”ex Catharina Elisabeth, ex Gouverneur v/d Eb, ex Polaris, gebouwd in 1843, 144 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen;
Ik noteerde bij deze opgave:
“Gouverneur v/d Eb”, 1845, 214 ton: Het schip werd in 1861 herdoopt in “Catharina Elisabeth (zie p. 194). Maar hier is het bouwjaar 1843 en (wat belangrijker lijkt) het tonnage 115, i.c. bijna de helft van hiervoor. Ook bij de “Polaris” op p. 881 is het tonnage beduidend lager, nl 144 ton. Verschillen in tonnages is heel gewoon maar is het verschil nu niet wat al te groot? Is er van een verschrijving sprake of is er sprake van een ander schip?
Bouma gaf als commentaar: “Gekozen voor 144 ton en bouwjaar 1845
Overige bijzonderheden
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.B. de Kloe als gezagvoerder gedurende:
* 1866 t/m 1867 van de 2/msch. “Clemens”, gebouwd in 1846 te Brielle, 118 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlisingen.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Cornelis Reynhout (Reijnhout) werd geboren te Vlissingen 03 juli 1834 als zoon van de werkman Jacobus Reijnhout en Pieternella Christina Hekelbeeke
Hij trouwde op 12 mei 1858 als zeeman met Neeltje van GraafeilandGraafeilend, geboren te Zierikzee23 juni 1830 als dochter van de werkman Jacobus van Graafeiland en Margaretha Bakker. Zij was de weduwe van de zeeman Johannes Franciscus Tienpond
Cornelis overleed op 14 juni 1911 te Vlissingen, 76 jaar, gehuwd.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.Reijnhout als gezagvoerder gedurende:
* 1868 t/m 1870 van de 2/msch. “Clemens”, gebouwd in 1846 te Brielle, 118 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlisingen
* 1871 t/m 1882 van de “Adriana Wilhelmina”, ex Wilhelmina Adriana, ex Josine Louise, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 131 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip werd in 1882 gesloopt.
Lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de Almanak van Sweijs staan in de jaargangen 1880 t/m 1888 een vermelding van een naamloos vlagvoerend College te Vlissingen met in alle jaargangen als enige lid met vlagnummer 21 ene C.Reijnhout.
De omschrijving van de vlag is:
“De Vlag vertoont een ROOD veld, lang 3½ en breed 2 meter, aan den bovenkant het Wapen van Vlissingen en in het midden de letters Z & VB, benevens de nommers.”
Het Gemeentearchief van Vlissingen bevat het Archief van de Zeemans- en Vissersbeurs. Hierin een verwijzing naar
3 Verordening op het beheer van en deelneming aan het fonds van de Zeemans- en Vissersbeurs te Vlissingen, 1869 (uitgave 1875). Reglement van orde voor de Commissie van de Zeemans- en Vissersbeurs, 1880. Instructie voor de secretaris-penningmeester van het Fonds van de Zeemans- en Vissersbeurs, 1880
Wellicht is de startdatum van deze organisatie 1869.
Het Archief bevat correspondentie t/m 1986
Overige bijzonderheden
NRC 15 januari 1880114
Vlissingen, 13 januari. Deze dagen is door de Commissie der zeemans- en vissersbeurs alhier, ingevolge art. 22 van het reglement dier stichting, de eerste vlag uitgereikt die door gezagvoerders van schepen, deelhebbers in het fonds, gevoerd moeten worden. Het is de gezagvoerder C. Reijnhout, voerende de Nederlandse schoener ADRIANA WILHELMINA, van de heer F. Wibaut alhier, die als deelhebber de eerste vlag van het fonds voeren zal.
De vlag vertoont een rood veld, lang 3½ en breed 2 meter, waarin aan de bovenhals het wapen van Vlissingen en in het midden de letters Z & VB voorkomen, beneden het nummer 21, zijnde het volgnummer van lidmaatschap.
Van deze vlag wordt een exemplaar gedeponeerd op het stadhuis, bij de vlaggen- en vaandeltrofee die zich aldaar bevindt sedert de viering van het feest onzer onafhankelijkheid
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.K.Leroy als gezagvoerder gedurende:
* 1871 t/m 1872 van de 2/msch. “Clemens”, gebouwd in 1846 te Brielle, 118 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlisingen. Het schip werd in 1872 vermist.
Overige bijzonderheden
|