Familiegegevens en opleiding
geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Ode Kivyt was met vlagnummer R173 van 1842 t/m 1858 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1849 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij honorair lid was, die alleen de nummervlag van het College voerde Dit betekent dat hij geen of beperkt aanspraak had op financiéle tegemoetkomingen058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein O.Kievyt met vlagnummer R173 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851 van het fregat “van Oldenbarneveld” 371 last varend voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam
* 1855 van het fregat “Hebe” 320 last varend voor reederij Jut te ‘s Gravenhage
Ode Kyviet maakte de volgende reizen005:
* Koning der Nederlanden 1833/34 Hellevoetsluis - Batavia - Hellevoetsluis geen vermelding van lading
* Eliza 1839 Batavia - Hellevoetsluis geen vermelding van lading
* Fanny 1839/40 Hellevoetsluis - Batavia - Hellevoetsluis geen vermelding van lading
1841 Batavia - Hellevoetsluis geen vermelding van lading
1842 Hellevoetsluis - Batavia geen vermelding van lading
1845 Batavia - Rotterdam koffie
* Oldenbarneveld 1849 Rotterdam - Newport ballast
* Olivier van Noord 1853 Batavia - Rotterdam koffie
Bouma025 vermeldt O.(M). Kievyt als gezagvoerder gedurende:
* 1834 t/m 1835 op de brik “Koning der Nederlanden”, gebouwd in 1814, 163 ton o.m., varend voor de Commercie Sociëteit te Rotterdam;
* 1837 t/m 1838 van het fregat “Indiaan”, gebouwd in 1812, bouwlocatie niet vermeld, 343 ton o.m., varend voor de Cock Frères te Rotterdam.
Verhoeff086 vermeldt dat het schip in 1833 werd overgenomen van J.& T.Marselis te Amsterdam als “l’Auguste”. De notatie zou dus moeten zijn “Indiaan” ex l’Auguste.
* 1838 t/m 1843 op de bark “Elisa”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 411 ton o.m., varend voor Turing & Taveraad te Rotterdam. Schip in 1843 geveild en verkocht aan Gebr. Wittering te Amsterdam;
* 1839 t/m 1845 van het 3/mschip “Fanny”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 700 ton o.m., varend voor N.J. de Cock te Rotterdam;
deze opgave klopt niet met de vorige. Zie de opgaven van Rimkus005 hiervoor.
* 1847 t/m 1850 op het fregat “Oldenbarneveldt” ex Fanny, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 706 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam;
* 1852 op de bark “Olivier van Noort”, gebouwd in 1850 te Rotterdam, 610 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam.
* 1857 t/m 1857 op het 3/m schip “Hebe”, gebouwd in 1855 te delfshaven, 650 ton o.m., varend voor C.J.Jut & Co te ’s Gravenhage.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Adolph Hermann Kiehl werd geboren op 09 juli 1829 te Den Haag. Hij woonde te Voorburg en vestigde zich op 02 april 1858 te Rotterdam. Hij vertrok op 24 augustus 1869 naar Hull in Engeland.
Hij was getrouwd met Anna Hendrika Elizabeth Le Comte, geboren 15 oktober 1834 te Den Haag058
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.H.Kiehl was met vlagnummer R460 in de periode 1858 t/m 1917 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. De ledenlijsten van de Maatschappij eindigen in de Amsterdamse Almanak voor Koophandel en Zeevaart met jaargang 1918. Hij kan dus nog nà dit jaar effectief lid zijn geweest058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.H.Kiehl met vlagnummer R460 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1858, 1859, 1862 t/m 1867 van het fregat “Hebe” 343 last varend voor C.J.Jut te Den Haag
* 1874, 1877, 1878, 1880 t/m
1883, 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1902 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025vermeldt A.H.Kiehl als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1863 op het 3/m schip “Hebe”, gebouwd in 1855 te Delfshaven, 650 ton o.m., varend voor C.J.Jut & Co te ‘s Gravenhage
Overige bijzonderheden
A.H.Kiehl vertrok op 14 februari 1863 van Brouwershaven met de “Hebe” en 4 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 13 juni 1863 na een reis van 119 dagen065.
Zierikzeesche Courant 12 januari 1864
Gearriveerd te Brouwershaven op 12 januari 1864 de “Hebe”, kapitein A.J. Kiehl, van Batavia naar Rotterdam.
Familiegegevens en opleiding
Aart Huizer werd geboren te Zwijndrecht op 26 april 1839005.
Aart Huizer werd geboren te Zwijndrecht op 26 april 1839 .
Hij huwde te Rotterdam op 27 september 1865 met Augustina Christiana Frederika Popken, geboren te Rotterdam c. 1845 als dochter van Franz Hermann Popken en Elizabeth Augustina Krull. Zij overleed te Rotterdam op 05 januari 1936.
Aart Huizer overleed te Soerabaja op 28 september 1882. Hij was een broer van scheepskapitein Teunis Huizer, zie aldaar.
Informatie dd 27 juni 2004 van mevr. E.C.Huizer-Sibinga Mulder te Naarden.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.Huizer was met vlagnummer R45 in de periode 1858 t/m 1878 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.Huizer met vlagnummer R45 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1858, 1859 van de brik “Karel August” 134 last voor van Overzee & Co te Rotterdam
* 1862 t/m 1867 van de bark “Brouwershaven” 317 last voor van Overzee & Co te Rotterdam
* 1874, 1877 van de bark “Maarten van Rossem” 381 last voor van Overzee & Co te Rotterdam
Bouma025 vermeldt A.Huizer als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1861 van de brik “Karel August”, gebouwd in 1849, 257 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;
* 1862 t/m 1869 van de bark “Brouwershaven”, gebouwd in 1841 te Zierikzee, 599 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;
* 1869 t/m 1870 van het fregat “Hebe”, gebouwd in 1855 te Delfshaven, 650 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;
* 1872 t/m 1879 op de bark “Maarten van Rossem”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 723 ton o.m., varend voor van Oosterzee & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1880 onder reder W.Smit te Pekela en was herdoopt in “Noord Holland”;
* 1875 van de bark “Vice Admiraal May”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 756 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam. (deze opgave klopt niet mer de vorige. Wellicht was er een andere kapitein A.Huizer).
Overige bijzonderheden
“Brouwershaven
De kiel van deze bark werd op 25 juni 1840 gelegd door scheepsbouwmeester C.Mak Czn op de Commerciewerf. Op 2 september 1841, om twee uur ’s middags, werd de Brouwershaven te water gelaten met het beste gevolg. Het schip werd vervolgens door een stoomboot naar Alblasserdam gesleept om te worden opgetuigd.
De Brouwershaven was 599 ton groot. Haar lengte bedroeg 125 voet, haar breedte 32 voet en haar diepte was 19 voet. De Nederlandse Handelsmaatschappij bevrachtte het schip voor Oost-Indië. …
Op 13 augustus 1861 werd het schip in Rotterdam geveild en voor 19.400 gulden verkocht aan de Fa.Van Overzee en Comp. te Rotterdam. … “. De volgende kapiteins waren A.Huizer, J.G.Wiebenga en P.J.L.Feensma (moet zijn Teensma). 074.
“Abraham de Vos … tekent … aan: Gedurende 46 jaar heeft deze bark gevaren, wat wel een bewijs is geweest van de solide bouw. Voor zover hem bekend was dit jet langst varende schip geweest, dat in Zierikzee werd gebouwd”074.
Zierikzeesche Courant 09 maart 1864
Op 08 maart 1864 is te Zierikzee geariveerd de “Brouwershaven”, kapt. A.Huizer, komend van Padang op weg naar Rotterdam
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.Meermans was met vlagnummer R174 in de periode 1863 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1874 voor het effectief lidmaatschap heeft bedankt058
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein P.Meermans met vlagnummer R174 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1863 t/m 1867 van de brik “Karel August” 135 last varend voor van Overzee & Co te Rotterdam
Foto (nr.49) van kapitein P.Meermans beschikbaar047.
Bouma025 vermeldt P.Meermans als gezagvoerder van/in:
* 1863 t/m 1870 van de brik “Karel August”, gebouwd in 1849, 257 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;
* 1871 t/m 1873 van het fregat “Hebe”, gebouwd in 1855 te Delfshaven, 650 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;
Overige bijzonderheden
Familiegegevens en opleiding
IJzebrand (Derks) de Jonge werd geboren op 01 januari 1820 te Oude Pekela als zoon van koopvaardijkapitein Derk Tjebbes de Jonge en Aeike/ Yzebrands Klatter. Hij was de oudere broer van kapitein Derk de Jonge.
Hij trouwde op 03 december 1848 te Edam als koopvaardijkapitein met Annaatje Schuring, geboren te Edam ca. 1825 als dochter van Jan Hendrik Schuring en Eefje Fijn. Annaatje overleed op 24 december 1896 te Edam, 71 jaar.
IJzebrand overleed te Edam op 24 december 1912, 92 jaar, weduwnaar, zonder beroep
Er zijn geen burgerlijke Stand gegevens uit de provincie Groningen die een beroep van IJzebrand vermelden. Hij is in Edam getrouwd en aldaar gaan wonen.
In BS-akten uit Edam wordt hij vermeld al koopvaardijkapitein in 1860, 1871, 1878, zonder beroep in 1896., 1912
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Y.D. de Jonge was met vlagnummer 38 effectief lid van het in 1851 opgerichte zeemanscollege “De Trouw” in Oude Pekela van 1852 t/m 1877112. (als hij tot aan zijn dood lid is gebleven dan geeft dit een indicatie over zijn jaar van overlijden)
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt Y.D. de Jonge als gezagvoerder van/in:
* 1854 t/m 1865 van de schbrik “Reijna”, gebouwd in 1853 te Edam, 136 ton o.m., varend voor C.Pauw te Edam;
* 1866 t/m 1869 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Teengs Az te Edam. Het schip werd in 1869 afgekeurd in Engeland;
* 1870 t/m 1873 van de 2/msch “Gruno”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 180 ton o.m., varend voor E.J.Bok & Zn te Amsterdam;
* 1875 t/m 1883 van de bark “Hernösand” ex Hebe, gebouwd in 1855 te Delfshaven, 621 ton o.m., varend voor W.Pont te Edam;
* 1885 van de bark “Minerva”, gebouwd in 1840 te Middelburg, 752 ton o.m., varend voor W.Pont te Edam.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuesum te Groningen vermeldt;
06 februari 1841, schip “Drie Zusters”, kapitein Derk Tjebbes de Jonge¸ stuurman Yzebrand D. de Jonge uit Oude Pekela.
Krantenberichten
Provinciale Groninger Courant 15 januari 1847114
“Mr. B.HAITZEMA VIËTOR, Notaris te Winschoten, gedenkt, ten verzoeke van H.E.SCHREUDER en ZOON, op VRIJDAG den 22sten Januarij 1847, des avonds te 5 uren, ten huize van den Logementhouder G.W.POTT, te Oude Pekela, in openlijke veiling te Verkoopen navolgende SCHEEPSAANDEELEN, als:….
Dan volgen 15 verkopen waaronder:
“II. 4/60 in het KOFSCHIP HENDRIK, Kapt IJ.D. de JONGE.”
Provinciale Groninger Courant 15 januari 1847114
“Mr. B.HAITZEMA VIËTOR, Notaris te Winschoten, gedenkt, ten verzoeke van H.E.SCHREUDER en ZOON, op VRIJDAG den 22sten Januarij 1847, des avonds te 5 uren, ten huize van den Logementhouder G.W.POTT, te Oude Pekela, in openlijke veiling te Verkoopen navolgende SCHEEPSAANDEELEN, als:”
Dan volgen 15 verkopen waaronder:
“II. 4/60 in het KOFSCHIP HENDRIK, Kapt IJ.D. de JONGE.”
NRC 13 december 1853114
Rotterdam, 12 december. Te Edam is de 10e december van de werf van de scheepsbouw- meester J. Paauw, voor rekening ener rederij onder directie van de heer C. Paauw, te water gelaten een schoenerschip, groot circa 90 rogge-lasten, genaamd REYNA, en gevoerd zullende worden door kapt. Y.D. de Jonge, terwijl daarna terstond de kiel is gelegd van het brikschip JOAN, groot circa 160 rogge-lasten, voor rekening ener rederij onder directie van de heer J. Teengs Telting te Alkmaar, en gevoerd zullende worden door kapt. J.J. Boer.
NRC 13 november 1859114
Texel, 11 oktober. Het Nederlandse kofschip REYNA, kapt. De Jonge, van Galata naar Groningen, is alhier met verlies van zeilen en meer andere schade binnengelopen.
NRC 16 oktober 1870114
Amsterdam, 15 oktober. Het Nederlandse schip GRUNO, kapt. De Jonge, van Catania naar Rotterdam, is volgens telegram uit Vigo, d.d. gisteren, aldaar lek en met gebroken roer binnengelopen.
De Harlinger Courant dd 04 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:
Binnengekomen.
“Bij Dragör 21 Nov. Hernösand, Y. de Jong; Hernösand n. Edam.”
NRC 16 mei 1887114
Amsterdam, 15 mei. Het Nederlandse barkschip MINERVA, groot 701 ton, gebouwd in 1840, is voor NLG 2.725 uit de hand verkocht aan J.N. Prins te Nieuwediep.
Familiegegevens en opleiding
Cornelis Douwes Julius werd geboren op 07 januari 1832 te Utrecht. Hij woonde te Utrecht. Hij behaalde op 26 april 1832 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.D.Julius was met vlagnummer R412 in de periode 1865 t/m 1904 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In het Jaarverslag 1865 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein C.D.Julius wèl (voor het eerst) in de ledenlijst, maar niet in de lijst van aanmeldingen voor het lidmaatschap058.
C.D.Julius was in 1870 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
C.D.Julius was van 1872-1873 en 1875-1879 kapitein van het houten fregat “Antje’, in 1866/67 gebouwd door de Gebr. B.Pot te Elshout, 756 ton en varend voor reder J.H.von Santen te Krimpen aan de IJssel. Vanaf 1879 was de reder P.van der Hoog . Vanaf 1880 werd de naam “Marina Johanna” en het schip tot bark gereduceerd052
In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein C.D.Julius met vlagnummer R412 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1865 t/m 1867 van het fregat “President Plate” 398 last voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam
* 1874 van het fregat ‘Antje” 452 last voor J.H.van Santen te Krimpen a/d Lek
* 1877, 1878 van het fregat “Antje” 856 ton n.m. voor P. v/d Hoog te Krimpen a/d Lek
* 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1902 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt C.D.Julius als gezagvoerder gedurende:
* 1865 t/m 1871 van het 3/mschip “President Plate”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de IJssel, 751 ton o.m., varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam. Het schip voer in 1872 voor N.Brantjes te Purmerend en was herdoopt in “Koophandel”;
* 1872 t/m 1873 op het 3/m schip “Antje”, gebouwd in 1866 te Elshout, 756 ton o.m., varend voor J.H. van Santen te Krimpen aan de Lek;
* 1874 van het fregat “Hebe”, gebouwd in 1855 te Delfshaven, 650 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam. Het schip werd als bark getuigd (welk jaar?), voer in 1875 voor W.Pont te Edam en werd herdoopt in “Hernösand”;
* 1875 t/m 1879 op het 3/mschip “Antje”, gebouwd in 1866 te Elshout, 756 ton o.m., varend voor J.H.van Santen te Krinmpen aan de Lek. Het schip werd in 1880 verkocht aan P. van der Hoog te Krimpen aan de lek en herdoopt in “Martina Johanna”.
Overige bijzonderheden
C.D.Julius vertrok per 30 maart 1868 vanuit Nieuwediep met de “President Plate” en een detachement van 2 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 05 juli 1868 na een reis van 97 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden065.
Familiegegevens en opleiding
IJzebrand (Derks) de Jonge werd geboren op 01 januari 1820 te Oude Pekela als zoon van koopvaardijkapitein Derk Tjebbes de Jonge en Aeike/ Yzebrands Klatter. Hij was de oudere broer van kapitein Derk de Jonge.
Hij trouwde op 03 december 1848 te Edam als koopvaardijkapitein met Annaatje Schuring, geboren te Edam ca. 1825 als dochter van Jan Hendrik Schuring en Eefje Fijn. Annaatje overleed op 24 december 1896 te Edam, 71 jaar.
IJzebrand overleed te Edam op 24 december 1912, 92 jaar, weduwnaar, zonder beroep
Er zijn geen burgerlijke Stand gegevens uit de provincie Groningen die een beroep van IJzebrand vermelden. Hij is in Edam getrouwd en aldaar gaan wonen.
In BS-akten uit Edam wordt hij vermeld al koopvaardijkapitein in 1860, 1871, 1878, zonder beroep in 1896., 1912
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Y.D. de Jonge was met vlagnummer 38 effectief lid van het in 1851 opgerichte zeemanscollege “De Trouw” in Oude Pekela van 1852 t/m 1877112. (als hij tot aan zijn dood lid is gebleven dan geeft dit een indicatie over zijn jaar van overlijden)
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt Y.D. de Jonge als gezagvoerder van/in:
* 1854 t/m 1865 van de schbrik “Reijna”, gebouwd in 1853 te Edam, 136 ton o.m., varend voor C.Pauw te Edam;
* 1866 t/m 1869 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Teengs Az te Edam. Het schip werd in 1869 afgekeurd in Engeland;
* 1870 t/m 1873 van de 2/msch “Gruno”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 180 ton o.m., varend voor E.J.Bok & Zn te Amsterdam;
* 1875 t/m 1883 van de bark “Hernösand” ex Hebe, gebouwd in 1855 te Delfshaven, 621 ton o.m., varend voor W.Pont te Edam;
* 1885 van de bark “Minerva”, gebouwd in 1840 te Middelburg, 752 ton o.m., varend voor W.Pont te Edam.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuesum te Groningen vermeldt;
06 februari 1841, schip “Drie Zusters”, kapitein Derk Tjebbes de Jonge¸ stuurman Yzebrand D. de Jonge uit Oude Pekela.
Krantenberichten
Provinciale Groninger Courant 15 januari 1847114
“Mr. B.HAITZEMA VIËTOR, Notaris te Winschoten, gedenkt, ten verzoeke van H.E.SCHREUDER en ZOON, op VRIJDAG den 22sten Januarij 1847, des avonds te 5 uren, ten huize van den Logementhouder G.W.POTT, te Oude Pekela, in openlijke veiling te Verkoopen navolgende SCHEEPSAANDEELEN, als:….
Dan volgen 15 verkopen waaronder:
“II. 4/60 in het KOFSCHIP HENDRIK, Kapt IJ.D. de JONGE.”
Provinciale Groninger Courant 15 januari 1847114
“Mr. B.HAITZEMA VIËTOR, Notaris te Winschoten, gedenkt, ten verzoeke van H.E.SCHREUDER en ZOON, op VRIJDAG den 22sten Januarij 1847, des avonds te 5 uren, ten huize van den Logementhouder G.W.POTT, te Oude Pekela, in openlijke veiling te Verkoopen navolgende SCHEEPSAANDEELEN, als:”
Dan volgen 15 verkopen waaronder:
“II. 4/60 in het KOFSCHIP HENDRIK, Kapt IJ.D. de JONGE.”
NRC 13 december 1853114
Rotterdam, 12 december. Te Edam is de 10e december van de werf van de scheepsbouw- meester J. Paauw, voor rekening ener rederij onder directie van de heer C. Paauw, te water gelaten een schoenerschip, groot circa 90 rogge-lasten, genaamd REYNA, en gevoerd zullende worden door kapt. Y.D. de Jonge, terwijl daarna terstond de kiel is gelegd van het brikschip JOAN, groot circa 160 rogge-lasten, voor rekening ener rederij onder directie van de heer J. Teengs Telting te Alkmaar, en gevoerd zullende worden door kapt. J.J. Boer.
NRC 13 november 1859114
Texel, 11 oktober. Het Nederlandse kofschip REYNA, kapt. De Jonge, van Galata naar Groningen, is alhier met verlies van zeilen en meer andere schade binnengelopen.
NRC 16 oktober 1870114
Amsterdam, 15 oktober. Het Nederlandse schip GRUNO, kapt. De Jonge, van Catania naar Rotterdam, is volgens telegram uit Vigo, d.d. gisteren, aldaar lek en met gebroken roer binnengelopen.
De Harlinger Courant dd 04 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:
Binnengekomen.
“Bij Dragör 21 Nov. Hernösand, Y. de Jong; Hernösand n. Edam.”
NRC 16 mei 1887114
Amsterdam, 15 mei. Het Nederlandse barkschip MINERVA, groot 701 ton, gebouwd in 1840, is voor NLG 2.725 uit de hand verkocht aan J.N. Prins te Nieuwediep.
Familiegegevens en opleiding
Het Bevolkingsregister te Amsterdam klapper 64-75 geeft op L-blad 683 een:
Jacob Hanssens, hoofd van het gezin, geboren 12 januari 1821 te Amsterdam
Margaretha Salm, geboren 05 januari 1823 te Buiksloot
Obbe Hanssens, aangeduide als vader, geboren 08 juni 1788 te Veendam, weduwnaar, overleden op 31 juli 1867
Catharina Margaretha, dochter, geboren 30 april 1854 te Amsterdam
Elisabeth Jacoba, dochter, geboren 17 februari 1857 te Amsterdam.
De overlijdensakte van Obbe Hanssens meldt het overlijden op 31 juli 1867 te Amsterdam, ’s middags om 5 uur, van beroep zeeman, geboren te Veendam, weduwnaar van Hanna Frederika Rust, zoon van Jan Hanssens en Catharina Heilst.
Het Bevolkingsregister van Amsterdam UU 805, 2684 vermeldt een Albert Hanssens, geboren 25 januari 1835 te Amsterdam als zoon van Jacob Hanssens en Margartha Salm, zeevarend en ongehuwd. Datum van vertrek niet vermeld. Ook in latere klappers van het Amsterdamse Bevolkingsregister (1874, en 1884) komt geen A.Hanssens voor.
Het Bevolkingsregister van Den Helder 1860-1880 vermeldt een Albert Hanssens, geboren op 25 januari 1835 te Amsterdam als zoon van een Jacob Hanssens en Margaretha Salm. Hij woonde met zijn ouders te Den Helder op nr. I 505 en vestigde zich op 01 maart 1877, komend van Amsterdam.
In het Bevolkingsregister 1880-1917 van Den Helder komt geen Hanssens voor.
Maar: Een geboorteakte te Amsterdam meldt de geboorte van Albert Hanssens op 25 januari 1835, ’s middags 10 uur, in de Droogbak, als zoon van Obbe Hanssens, als zoon van Obbe Hanssens 46 jaar, zeeman, en Hanna Frederika Rust, 33 jaar.
Deze aangifte lijkt meer aannemelijk dan de opgave dat hij de zoon is van Jacob Hanssens en Margaretha Salm, gezien de leeftijden van het ouderpaar. Het lijkt erop dat Albert uit 1835 een jongere broer is van Jacob uit 1821. Hij zou dan bij zijn broer hebben gewoond in zowel Amsterdam als Den Helder.
Op 20 februari 1901 overleed te Amsterdam. ’s morgens 08.00 uur op de Pancraskade, Albert Hanssens, werkman, 66 jaar, zoon van Obbe Hanssens en Hanna Frederika Rust. Er wordt geen echtgenote genoemd hetgeen er op zou kunnen duiden dat hij ongehuwd is gebleven. Vandaar ook zijn inwonnen bij (zijn broer?) Jacob.
Geen huwelijksgegevens in de tienjarentafels te Amsterdam en Den Helder 1853-1882.
Geen gezin Hanssens in het Bevolkingsregister van Edam
Geen bruikbare gegevens in het CBG (dossiers en familieadvertenties.)
Geen bruikbare info van t.r.hanssens@kpnplanet.nl Stoofstraat 16a 4751WD Oud Gastel
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.Hanssens was met vlagnummer 8 in de periode 1884 t/m 1894 effectief lid van het Heldersee zeemanscollege de “Goede Bedoeling”. In de jaren 1886 t/m 1894 werd hij aangeduid als “vlaglid”.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.Hanssens als gezagvoerder gedurende:
* 1884 t/m 1889 van de bark “Hernösand” ex Hebe, gebouwd in 1855 te Delfshaven, 621 ton o.m., varend voor WW.Pont te Edam;
* 1890 t/m 1891 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.P.Pont te Zaandam;
* 1892 t/m 1894 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Zaandam. Het schip werd in 1894 verkocht voor de sloop.
Overige bijzonderheden
Geen
|