1853
NRC 200753
Schiedam, 19 juli. Heden is met het beste gevolg van de werf De Lely, toebehorende aan de scheepsbouwmeester G. Lindeman te water gelaten het barkschip H. LIDUINA, groot 246 gemeten lasten. Onmiddellijk daarna is de kiel gelegd voor een barkschip, hetwelk de naam van ST. JAN zal dragen. Beide schepen zijn bestemd voor de grote vaart en voor rekening ener rederij onder het boekhouderschap van de heer J.A. van Gent.
1856
NRC 090156
Schiedam, 7 januari. Heden is met het beste gevolg te water gelaten van de werf De Lely, toebehorende aan de scheepsbouwmeester G. Lindeman, het barkschip genaamd ST. JAN, en is onmiddellijk daarna de kiel gelegd voor een schip, hetwelk de naam zal dragen van SAMHIRI (opm: bark PATRIARCH SAMHIRI), beide voor rekening ener rederij onder boekhouderschap van de heer J.H. van Gent alhier, en voor de grote vaart bestemd.
UPS 130456
Hellevoetsluis, 13 april. Uitgezeild naar Batavia ST. JAN, kapt. Lion. (opm: UPS = Utrechtsche Provinciale- en Stadscourant)
1858
NRC 160258
Batavia, 24 december. Vrachten. Voor scheepsruimte bestaat meer vraag sedert de laatste mail, doch verscheidene vrachtzoekende schepen worden dagelijks verwacht. De volgende bevrachtingen zijn gedurende de laatste veertien dagen gesloten. KONING WILLEM III te Soerabaja bevracht à NLG 85 en NLG 90 per last voor suiker naar Amsterdam.
IMMAGONDA SARA CLASINA en MARIA ADRIANA zijn beide door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 85 voor koffij en NLG 90 voor suiker, op de kust te laden naar Nederland. GELDERLAND verkreeg NLG 17.500 voor twee reizen naar de Zuidkust met zout. JAVA is opgenomen à GBP 3.10/- voor rijst en GBP 4 voor licht goed, hier te laden naar Falmouth om orders. EQUATOR (Nederlands) NLG 95 voor suiker en huiden naar Amsterdam, te Soerabaja te laden. MARIA ELISE NLG 92 voor suiker, NLG 85 voor tabak en NLG 100 voor arak (opm: rijstbrandewijn), te Soerabaja ladende naar Amsterdam. ST. JAN, NLG 90 voor suiker, Soerabaja naar Rotterdam, JOAN MELCHIOR KEMPER, en PRINS VELDMAARSCHALK werden in Europa bevracht.
NRC 101058
Rotterdam, 9 oktober. Volgens een op heden ontvangen telegrafisch bericht is het te Schiedam te huis behorende barkschip ST. JAN, kapt. P. Lommerse, van Middlesbro' naar Adelaide bestemd, met verlies van ankers, kettingen en zeilen te Ramsgate binnengebracht. De vergoeding voor het binnenbrengen zou bij arbitrage uitgemaakt worden.
NRC 151058
Deal, 12 oktober. Aan de bemanning van de logger PETREL, welke assistentie verleend heeft aan het te Ramsgate binnengelopen Nederlands schip (opm: bark) ST. JAN, kapt. P. Lommerse, van Middlesbro' naar Adelaide – zie ons nommer van 10 dezer – is bij arbitrage een beloning van GBP 400 toegekend. Zij hadden GBP 700 geëist.
1859
NRC 120859
Batavia, 23 juni. Vrachten. Scheepsruimte nog steeds overvloedig met zeer weinig levendigheid. In de laatste dagen zijn de volgende transacties gesloten:
ALIDA MARIA laadt voor reders rekening; ELECTRA in lading naar Amsterdam; CHERIBON bedong NLG 6,25 per ton voor 800 ton kolen van Soerabaja naar Macasser; CORNELIA EN HENRIETTE neemt 800 picols rijst à NLG 22,50 per last en vult op met licht goed naar Amsterdam.
De nu nog disponibele schepen zijn: WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, JACQUELINE EN ELISE, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, PHILIPS VAN MARNIX, SUSANNA EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORD-BRABANT, JOHANNA CATHARINA, ST. MICHAEL, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM III, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, SAMUEL HENRICUS, VRIENDENTROUW, VALPARAISO, HENRIETTE, WILHELMINA, HELMERS, ST. JAN en CONSTANCE.
NRC 181059
Batavia, 23 augustus. Vrachten, Ofschoon men van vrachtverhoging spreekt, is die werkelijk nog niet te bespeuren. De Nederlandse MARIA ANNA werd bevracht naar Nederland. DOLFIJN, 300 ton, werd te Soerabaja opgenomen voor NLG 17,50 de koyang zout, van Sumanap naar Wijnkopersbaay. De A.R. FALCK is bestemd naar Japan.
Disponibel zijn de Nederlands schepen AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, LOUIS MEIJER, NOORD-BRABANT, ST. MICHAEL, ZAANSTROOM, CORNELIA EN GEERTRUIDA, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, VRIENDENTROUW, PIETER, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, MARIA CATHARINA, ARLEQUIN, STAD DOCKUM, HENRIETTE ELISABETH SUSANNE, en OUDERKERK AAN DE AMSTEL.
NRC 311059
Batavia, 7 september. Scheepsvrachten. Hoewel gedurende deze maand weinig bevrachtingen plaats hadden, begint men nu toch enige verbetering te bespeuren.
De PIETER bekwam NLG 45 voor suiker en NLG 55 voor arak op de kust. De MARIA ANNA, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL en het Belgische schip PHILOTAXE (opm: kapt. Louis Weysen), laden voor eigen rekening; de PHOEBUS laadt voor Holland. De DOLFIJN werd te Soerabaija gecharterd voor een zoutvracht van Sumanap naar Wijnkoopsbaai tot NLG 17,50 per koijang. De COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM (662 ton) bekwam NLG 17.800. De A.R. FALCK is naar Japan vertrokken.
De nu nog disponibele Nederlandse schepen zijn: AEGIDIA EN PAULINA, PHILIIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, LOUIS MEIJER, ST. MICHAEL, NOORD-BRABANT, ZAANSTROOM, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, VRIENDENTROUW, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, MARIA CATHARINA, ARLEQUIN, STAD DOCKUM, HENR. ELIS, SUSANNE, PAULINE, IJSSEL, PRINS MAURITS, HENRIETTE, LOUISE ROELOFFIENA, MARIA AGNES en LOEVESTEYN.
1860
NRC 140260
Rotterdam, 13 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende schepen, als:
voor Rotterdam, WILHELMINA, kapt. J.H. Blekkingh; ABEL TASMAN, kapt. J.R. Rijken; JACOB, kapt. J.F.C. Börger; PRESIDENT PLATE, kapt. J.C. Harten; JOHANNA CHRISTINA, kapt. J.R. de Boer; KINDERDIJK, kapt. D. Zwanenburg; ZES GEZUSTERS, kapt. R. Rutgers; D.T. VISSER, kapt. W. van der Linden; GRAAFSTROOM, kapt. G.H. Ruhaak; HEBE, kapt. A.H. Kiehl; WHAMPOA, kapt. Butner.
Voor Schiedam: ST. JAN, kapt. P. Lommerse; BANTAM, kapt. B.G. van der Bolck; MERCATOR, kapt. H. van der Woude, PATRIARCH SAMHIRI, kapt. G.G. Lion.
1863
NRC 270163
Batavia, 16 december. Vrachten. Nederlandse vlag. Nadat in het laatst van de vorige maand enige schepen als de CORNELIA, HENDRIKA, JUNO, EUTERPE, ACADIA, ALBLASSERDAM, HENDRIKA van NLG 90 tot NLG 75, voor suiker naar Holland werden afgesloten, hebben gezagvoerders zich aan een verdere verlaging moeten onderwerpen en werden de EUGENIE en de POLLUX tot NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor koffij, en de CONSTANTIA à NLG 70 voor suiker hier en op de kust te laden afgesloten. Later bedongen de DOELWIJK, EVA JOHANNA EN WILLEM DE ZWIJGER maar NLG 65 voor suiker. De GRONDWET, CONCURRENT, PIETER, GRAAF DIRK III, ALLEGONDA JACOBA en MINISTER PAHUD namen GBP 3.15 aan voor rijst te Akyab, Bassein of Rangoon naar Het Kanaal te laden. De CATHARINA JACOBA HENRIETTE laadt rijst van de rijsthavens naar Amsterdam voor NLG 80. De FOP SMIT gaat vrachtzoekend naar Akyab. De S. VAN HEEL, ROTTERDAM en BELLATRIX laden voor reders rekening naar Nederland.
Ter bevrachting blijven nog de Nederlandse schepen: BATAVIA, SCHEVENINGEN, JOHANNA MARIA, CATHARINA WILHELMINA, VAN DER PALM, TJILINGSIE, MARIA ELISABETH, NOORD BRABAND, MARY HILLEGONDA, ANTONIA PETRONELLA, CHERIBON, HENDRIK, CHRISTINA, DRIE GEBROEDERS, WILLEM DANIEL, HOLLANDS TROUW, MADURA, CAPELLA en ST. JAN.
1864
DC 020164
Brouwershaven, 31 december. Vertrokken: NEDERLAND, kapt.v.d.Eb; ALLEGONDA JACOBA,kapt. Swart, en VREDE,kapt. Ter Bruggen, allen naar Batavia; ST. JAN, kapt. Lommerse, en WHAMPOA, kapt. Metz, beiden naar Samarang; MARIE,kapt. Biesthorst, naar Soerabaija; BASTIAAN POT,kapt. De Hoog, naar Melbourne; BALTIMORE, kapt.Meijer, EMIL,kapt. Bormann, beiden naar New-York ; LOBELIA,kapt. Joblin, naar Londen.
NRC 261064
Rotterdam, 25 oktober. Voor de overvoer van bazalt naar Samarang zijn door de Nederlandsche Handel Maatschappij aangenomen de schepen : BARON VAN HEEMSTRA, kapt. Nepperus, voor 250 last; MARIE, kapt. Bieshorst, voor 150 last en ST. JAN, kapt. Lommerse, voor 120 last. De vracht voor de twee laatstgemelde partijen is NLG 30 per last van 2000 pond zonder meer.
1865
NRC 041165
Advertentie. Schepen in lading te Rotterdam naar:
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse brik CHRISTINA MARIA, kapt. J. de Veer.
Adres: Ruys & Kellar alhier, Pfister Wurfbein & Co en W.J. Langeveld & Co. te Amsterdam.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark LAMMINA ELISABETH, kapt. F. Pot.
Adres: Vlierboom & Suermondt.
- Batavia. De Nederlandse bark ST. JAN, kapt. P. Lommerse.
Adres: Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer.
- Buenos Aires. De Nederl. bark SILENTIUM, kapt. J.N. Schagen van Leeuwen.
Adres: Vlierboom & Suermondt, of bij Gerbaulet & Co.
1866
NRC 040466
Batavia, 15 maart. Aangekomen schepen op Java:
NEERLANDS VLAG, kapt. v.d. Broek Humphrey, van Singapore; ST. JAN, kapt. Lommerse, van Rotterdam; QUARTET, kapt. Mulder, van Amsterdam; CHINA, kapt. Tofield, van Amsterdam.
NRC 150466
Rotterdam, 14 april. Volgens een de 12e april te Schiedam uit Batavia ontvangen telegram, was het Nederlandse barkschip ST. JAN, kapt. Lommerse, bevracht tegen NLG 45 voor suiker naar Rotterdam en voor de overvoer van gepasporteerde militairen.
PGC 210866
Amsterdam, 18 augustus. Het schip ST. JAN, kapt. Lommerse, van Batavia naar Rotterdam, is de 5e juli beoosten Kaap Agulhas met verlies van grote top gezien; terwijl de schepen ARGO, kapt. Ankringa en ALDEBARAN, kapt. Meijboom, beiden van Batavia naar Nederland, het eerste de 15e juni en het tweede de 3e juli op gemelde hoogte gepraaid zijn.
NRC 250866
Rotterdam, 23 augustus. Volgens particulier bericht van Kaapstad, dato 15 juli, waren op die dag te Simonsbaai binnengelopen de Nederlandse barkschepen ST JAN, kapt. Lommerse, van Batavia naar Rotterdam, met verlies van grote marssteng en toebehoren (equipage en troepen welvarende) en ALBLASSERDAM, kapt. 't Hoen, van Padang naar Amsterdam, het laatste alleen om water. Twee dagen te voren was door kapt. 't Hoen gepraaid het fregat OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, kapt. Dingemans, van Batavia, (laatst van Mauritius) naar Amsterdam.
NRC 260966
Kaapstad, 20 augustus. Op 14 juli liep in Simonsbaai binnen de bark ST. JAN, kapt. Lommerse, van Batavia naar Rotterdam, met verlies van grote mars- en bramsteng en toebehoren en meerdere schade, doordien het van af de 30e juni tot en met de 4e juli hevige stormen had doorstaan. Na reparatie te hebben ondergaan en een gedeelte van de lading te hebben gelost en later weer ingenomen, zeilde het vaartuig op 14 dezer uit.
NRC 041266
Schepen in lading te Rotterdam:
- Naar Batavia en Cheribon. De Nederlandse bark COPERNICUS, kapt. J. Algra.
Adres: de reders E. Suermondt & Zonen & Co. en de cargadoors Vlierboom & Suermondt.
- Naar Batavia. De Nederlandse bark ST. JAN, kapt. P. Lommerse.
Adres: Hudig & Blokhuyzen en Kuyper Van Dam & Smeer.
NRC 161266
Rotterdam, 15 december. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 8 schepen, als:
Voor Amsterdam: KATHARINA MARIA, kapt. J. Brandts; EDOUARD MARIE, kapt. A. van der Kolff; MEDEA, kapt. A.W.F. van Teutem; JACOB, kapt. J. Mulder Drenth; CORNELIA, kapt. H. Croese.
Voor Schiedam: ST. JAN, kapt. P. Lommerse.
Voor Middelburg: GENERAAL MICHIELS, kapt. P.G. Visser; PANTALON, kapt. H.J. van Geijt.
1867
NRC 080967
Simonsbaai, 31 juli. Het Nederlandse schip ST. JAN, kapt. Lommerse, van Batavia naar Schiedam bestemd, is alhier binnengelopen, met schade aan het roer, verschansingen enz.
NRC 090967
Kaapstad, 3 augustus. Het schip ST. JAN, kapt. Lommerse, van Batavia naar Schiedam bestemd, ’t welk de 31e juli in Simonsbaai is binnengelopen om het roer enz. te repareren - zie ons nummer van gisteren - heeft op de 12e en 23e juli zeer slecht weder op de kust ondervonden.
NRC 250967
Kaapstad, 20 augustus. Wij hebben nog te vermelden het Nederlandse barkschip ST. JAN, kapt. Lommerse, op de 3e juni van Batavia vertrokken met een lading koffie en thee naar Schiedam, dat op de avond van de 29e juli de Simonsbaai is binnengelopen met gebroken roer en andere schade ( bevorens gemeld). Het vaartuig had twee-en-twintig dagen lang langs de kust alhier met stormweer te kampen gehad, hetwelk op de 19e juli zo erg was, dat men dacht dat het zonk.
NRC 251067
Kaap de Goede Hoop, 19 september. Er bevindt zich thans geen enkel Nederlands schip in onze havens. De SALATIGA, die in Algoabaai en de ST. JAN, die in Simonsbaai de nodige reparaties hebben ondergaan, zijn beiden naar hunne bestemming vertrokken.
NRC 261067
Amsterdam, 25 oktober. Volgens brief uit de Kaap de Goede Hoop, d.d. 18 september, had er op de 6e dier maand een derde verkoping, 633 balen beschadigde koffie, van het schip ST. JAN, kapt. Lommerse, plaats gehad, en had hij de 13e dito, na volbrachte reparatie, de reis voortgezet.
1868
NRC 130268
Rotterdam, 12 februari. Ter overvoer van producten van Java naar Nederland, zijn gisteren bij de Nederlandsche Handel-Maatschappij aangeboden de volgende 49 schepen: CORNELIA van Amsterdam (440 lasten) vracht naar Amsterdam NLG 94,49, Rotterdam 95,49, Dordrecht NLG 98,-, Schiedam NLG 98,-; SENIOR van Amsterdam (311 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 89,-; WIJK AAN ZEE van Amsterdam (385 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; PASSAROEANG van Amsterdam (325 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; HELENA HENRIETTA van Amsterdam (261 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 97,74, Rotterdam NLG 101,74; CELEBES van Amsterdam (250 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 115,-; VERTROUWEN van Amsterdam (360 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 120,-; IDA GEERTRUIDA van Amsterdam (246 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 97,-; CONSTANCE van Amsterdam (381 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 120,-; EENSGEZINDHEID, van Amsterdam (228 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 102,50; BETTY van Amsterdam (292 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 97,50; MARIA ELIZA van Amsterdam (398 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 94,50; QUATRE BRAS van Amsterdam (161 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 120,-; MARIA VERONICA van Amsterdam (392 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 97,50, naar Rotterdam NLG 100,-; MENTOR van Amsterdam (294 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 94,43, naar Rotterdam NLG 99,43, naar Dordrecht NLG 99,43, naar Schiedam NLG 99,43, naar Middelburg NLG 104,43; GALILEI van Amsterdam (392 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 94,43, naar Rotterdam NLG 99,43, naar Dordrecht NLG 99,43, naar Schiedam NLG 99,43, naar Middelburg NLG 104,43; KONING WILLEM II van Amsterdam (383 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 92,-; MARIA van Amsterdam (255 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,72; STAD DOCKUM van Amsterdam (206 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; KAAP HOORN van Rotterdam (251 lasten), vracht naar Rotterdam NLG 105,-; ARIE SCHEFFER van Dordrecht (398 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 110,-, naar Rotterdam NLG 100,-, naar NLG 100,-, naar Schiedam NLG 100,-, naar Middelburg NLG 105,-; ST. JAN van Schiedam (308 lasten), vracht naar Rotterdam NLG 97,-, naar Dordrecht NLG 97,-, naar Schiedam NLG 97,-, naar Middelburg NLG 100,-; JACOBA CHRISTINA van Amsterdam (240 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; AZIA van Amsterdam (235 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; DORDRECHT van Dordrecht (399 lasten) naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 93,-, Dordrecht NLG 93,-, Schiedam NLG 93,-; HELLEVOETSLUIS van Dordrecht (333 lasten), naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 93,-, Dordrecht NLG 93,-, Schiedam NLG 93,-; L.J. ENTHOVEN, van Schiedam (448 lasten), naar Amsterdam NLG 94,-, Rotterdam 89,60, Dordrecht NLG 90,-, Schiedam NLG 89,-; MINIST. FRANSEN V.D. PUTTE, van Rotterdam (828 lasten), naar Amsterdam NLG 86,-, Rotterdam NLG 84,90, Dordrecht NLG 84,90, Schiedam NLG 84,90, Middelburg NLG 84,90; WILLEM POOLMAN, van Rotterdam (859 lasten), naar Amsterdam NLG 86,-, Rotterdam NLG 86,-, Dordrecht NLG 86,-, Schiedam NLG 86,-; REGINA MARIS, van Middelburg (399 lasten), naar Amsterdam NLG 93,44, Rotterdam NLG 88,94, Dordrecht NLG 88,94, Schiedam NLG 88,94, Middelburg NLG 88,94; WALCHEREN van Middelburg (234 lasten), naar Amsterdam NLG 93,44, Rotterdam NLG 88,94, Dordrecht NLG 88,94, Schiedam NLG 88,94, Middelburg NLG 88,94; MAARTEN VAN ROSSEM, van Rotterdam (381 lasten), naar Amsterdam NLG 104,-, Rotterdam NLG 94,-, Dordrecht NLG 96,-, Schiedam NLG 95,-, Middelburg NLG 99,-; BARON VAN HEEMSTRA, van Middelburg (397 lasten), naar Rotterdam NLG 93,50, Middelburg NLG 88,25; WILHELMINA, van Rotterdam (377 lasten), naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 95,-, Dordrecht NLG 95,-, Schiedam NLG 95,-, Middelburg NLG 100,- CORTGENE, van Rotterdam (397 lasten), naar Rotterdam NLG 94,98; LOUIS MEIJER, van ’s Gravenhage (399 lasten), naar Amsterdam NLG 99,-, Rotterdam NLG 95,-, Dordrecht NLG 95,-, Schiedam NLG 95,-, Middelburg NLG 96,-; NIEUWE WATERWEG, van Rotterdam (744 lasten), naar Amsterdam NLG 88,88, Rotterdam NLG 88,88, Dordrecht NLG 88,88, Schiedam NLG 88,88, Middelburg NLG 88,88; HELENA EN ANNA, van Rotterdam (455 lasten), naar Amsterdam NLG 97,35, Rotterdam NLG 94,35, Dordrecht NLG 95,35, Schiedam NLG 94,35, Middelburg NLG 96,35; ANNA, van Rotterdam (441 lasten), naar Amsterdam NLG 95,-, Rotterdam NLG 90,-, Dordrecht NLG 90,-, Schiedam NLG 90,-, Middelburg NLG 95,-; KORTENAER, van Rotterdam (513 lasten), naar Amsterdam NLG 95,-, Rotterdam NLG 89,-, Dordrecht NLG 90,-, Schiedam NLG 90,-, Middelburg NLG 95,-; COPERNICUS, van Rotterdam (392 lasten), naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 93,-, Dordrecht NLG 95,-, Schiedam NLG 95,-, Middelburg NLG 100,-; MINISTER THORBECKE, van Rotterdam (299 lasten), naar Amsterdam NLG 93,99, Rotterdam NLG 89,99, Dordrecht NLG 91,99, Schiedam NLG 90,99, Middelburg NLG 92,99; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, van Rotterdam (449 lasten), naar Amsterdam NLG 96,50, Rotterdam NLG 92,45, Dordrecht NLG 94,35, Schiedam NLG 93,50, Middelburg NLG 96,50; TWEE CORNELISSEN, van Rotterdam (392 lasten), naar Amsterdam NLG 93,99, Rotterdam NLG 89,99, Dordrecht NLG 91,91, Schiedam NLG 90,99, Middelburg NLG 92,99; BILDERDIJK, van Rotterdam (399 lasten), naar Amsterdam NLG 98,70, Rotterdam 94,70, Dordrecht NLG 96,20, Schiedam NLG 95,20, Middelburg NLG 96,70; ROBERTUS HENDRIKUS, van Rotterdam (397 lasten), naar Amsterdam NLG 102,44, Rotterdam NLG 98,44, Dordrecht NLG 99,74, Schiedam NLG 99,74; NOACH, van Rotterdam (471 lasten), naar Rotterdam NLG 94,75, Dordrecht NLG 94,75, Schiedam NLG 94,75; HENDRIKA, van Rotterdam (352 lasten), naar Amsterdam NLG 97,85, Rotterdam NLG 94,85, Dordrecht NLG 95,85, Schiedam NLG 94,85, Middelburg NLG 96,85.
DC 240968
Batavia, 5 september. Aangekomen schepen EUROPA, kapt. Lupcke; ST. JAN, kapt. Lommerse; JASON, kapt. Rusman; JAVA, kapt. Tuk; KANDANGHAUER, kapt. Zeelt; KOSMOPOLIET, kapt. De Groot; MARIA LOUISA ANTHONETTE (ex JOSEPHA LOUISA), kapt. Muysson; SOPHIE KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. Klein; WILHELMINA EN CLARA, kapt. Van Herwerden; ELMINA, kapt. …..
1869
NRC 120369
Zierikzee, 11 maart. Heden is alhier door de sleepboot HELLEVOETSLUIS binnengesleept ST. JAN (opm: bark), kapt. P. Lommerse, de 8e november 1868 uit Batavia vertrokken en bestemd naar Rotterdam.
1871
NRC 160471
Batavia, 6 maart. Vrachten soutineerden zich; de vraag naar scheepsruimte staat bijna geheel in verhouding tot het aantal disponibele bodems. Nederlandse schepen: TRITON laadt in de Oosthoek naar Rotterdam tot NLG 80 voor suiker en NLG 75 voor tabak. YMUIDEN werd door de factorij opgenomen voor koffie van Menado tot NLG 110 en ST. JAN voor koffie te Padang te laden tot NLG 83, beide naar Amsterdam.
NRC 090971
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen als lasthebbende van hun meester op dinsdag 26 september 1871, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, no. 499, publiek verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip ST. JAN, laatst gevoerd door kapt. P. Lommerse, volgens meetbrief lang 39 meter30 centimeter, wijd 7 meter22 centimeter, hol 4 meter63 centimeter en alzo groot 584 tonnen of 308 lasten, met al zijn rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen, geschut en verdere scheepsgereedschappen, zoals het is liggende in de Westerhaven te Rotterdam. Nadere informaties zijn te bekomen bij bovengemelde makelaars en bij de makelaar H.P. Nolet te Schiedam. (opm: het schip wordt verkocht naar Duitsland).
1879
NRC 221079
Nieuwediep, 21 oktober. In de Razende Bol is gestrand de Duitse bark ST. JOHN, kapt. Jaeger, tehuis behorende te Rügenwalde, van Londen in ballast naar Dantzig bestemd; de gehele equipage, had zich in eigen boot gered en is door twee loodskotters opgenomen en alhier aangebracht. Het schip is weg. (opm: de ex-Nederlandse ST JAN, gebouwd in 1856)
NRC 221079
Uit Nieuwediep wordt ons van heden gemeld: Van het in de Noorderhaaks gestrande en kort daarop totaal verbrijzelde Duitse barkschip ST. JAN (niet ST. JOHN), kapt. A. Jaeger is niets te zien. Het schip moet zwaar lek zijn geweest. De afgematte equipage had zich nog in tijds in haar eigen boten begeven en werd door de twee op die hoogte kruisende loodskotters, no. 3 en 12, ontdekt en opgenomen. Met de vlag in top kwamen zij met de 14 geredden hier binnen. De heer P. Groen, consulair agent van Duitsland, zorgde dadelijk voor hun huisvesting en verdere behoeften.