Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
.Sipkes werd per 12 februari 1861 met vlagnummer H68 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was de “Constance”, boekhouders Zeilmaker & Co. Er zijn geen verdere bijzonderheden vermeld028-fol.091.
Hij was met vlagnummer H68 lid van het College in de periode 1861-1868. In 1861 werd in Sweijs T.Sipkes opgegeven met nummer 67 maar het Inschrijfregister noemt in dat jaar nummer 68034.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
H68 1860 brik Constance (ex Cornelia) Zeilmaker & Co, Harlingen
1861 brik Constance (ex Cornelia) Zeilmaker & Co, Harlingen
1862 brik Constance (ex Cornelia) Zeilmaker & Co, Harlingen
1863-1868 3/m Friesland Zeilmaker & Co, Harlingen
volgens Bouma 025 voer de Friesland van 1863-1876 bij Zeilmaker & Co, Harlingen en in 1877 bij Canne & Balwé, Amsterdam. Gedurende deze gehele periode onder kapitein T.Sipkes.I
Bouma025 vermeldt T.Sipkes als gezagvoerder gedurende:
- * 1861 t/m 1863 van de brik “Constance” ex Cornelia, gebouwd in 1857 te Harlingen, 295 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen;
- * 1864 t/m 1878 van het 3/mschip “Friesland”, gebouwd in 1858 te Harlingen, 737 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen.
Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
T.Sipkes Constance 13 maart 1861 14 januari 1862
Overige bijzonderheden
Algemeen Handelsblad 14 juni 1865114
Advertentie. Verkoping van scheepsaandelen. De Notaris A. Witholt, te Sexbierum, zal op last van zijn principalen, op woensdag 21 juni 1865, 's namiddags te 4 uur precies, provisioneel, en ‘s avonds te 8 uur finaal, ten huize van De Groot, in De Koornhuis te Harlingen, presenteren te verkopen:
- 18/40 Aandelen in het kopervaste en gekoperde snel zeilende brikschip, genaamd
- ADM. TJERK HIDDES, groot volgens Nederlandse meetbrief 143 lasten of 270 zeetonnen en dat met deszelfs complete inventaris van zeilen, touwwerk, ankers, kettingen, enz, zo als hetzelve laatst bevaren is door kapt. O.S. Parma en thans liggende aan de Werf Welgelegen, in de Zuiderhaven te Harlingen.
- 2/60 Aandelen in het kopervaste en gekoperde, snel zeilende Nederlandse fregatschip, genaamd FRIESLAND, groot volgens Nederlandse meetbrief 378 lasten of 716 zeetonnen, en dit met deszelfs complete inventaris van zeilen, ankers, kettingen, enz, benevens de volgens boek bij kas zijnde gelden, sedert november 1864; zo als hetzelve thans op reis is naar Batavia, bevaren wordende door kapt. T. Sipkes, zijnde de bodem terug bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij.
Nadere informaties zijn te bekomen bij voornoemde notaris en de boekhouders Zeilmaker & Co te Harlingen.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.S.Mulder werd per 13 februari 1865 met vlagnummer 34 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Constance", boekhouders Zeilmaker & Co. De contributie werd betaald door de boekhouders. Hij was getrouwd met Sijke van Glinstra028-fol.112.
Hij was met vlagnummer 34 lid van het College in de periode 1865-1884034.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lid zeemanscollege Zeemansvoorzorg te Harlingen036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
H34 1863-1867 brik Constance (ex Cornelia) Zeilmaker & Co, Harlingen
afgekeurd na averij
1868-1871 bark Friso (ex Baron van Hardenbroek, Zeilmaker & Co, Harlingen
ex Johanna Alida) Zeilmaker & Co, Harlingen
1873-1876 sch.brik Geziena (ex Rebecca Sheppard Medford) T.C.Schol, Amsterdam
1877-1879 bark Johan Theodor C.J.Westerman & Y.Feenstra, Amsterdam
1880-1883 bark Johan Theodor Y.Feenstra, Amsterdam
Bouma025 vermeldt J.S.Mulder als gezagvoerder gedurende:
* 1864 t/m 1868 van de brik “Constance” ex Cornelia, gebouwd in 1857 te Harlingen, 295 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Afgekeurd in averij;
* 1869 t/m 1872 van de bark “Friso” ex Baron van Hardebroek, ex Johanna Alida, gebouwd in 1856 te Dordrecht, 512 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1872 verkocht naar Duitsland;
* 1874 t/m 1876 van de sch.brik “Geziena” ex Rebecca Sheppard, gebouwd in 1861 te Medford, 514 ton o.m., varend voor T.C.Schol te Amsterdam;
* 1877 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.Heybroek Jr te Amsterdam. Het schip voer in 1878 voor J.Koning te Amsterdam en was herdoopt in “Rudolphine”;
* 1878 t/m 1884 van de bark “Johan Theodor”, gebouwd in 1877 te Brake, 660 ton o.m., varend voor C.J.Westermann & Y.Feenstra (Feenstra is de vroegere kapitein IJ. Feenstra - zie aldaar en ook ref. 081 p. 106)
Overige bijzonderheden
In 1869 maakte de “Friso” een reis van Amsterdam met stukgoed naar Soerabaya, gevolgd door koelie-vervoer tussen China (Amoy) en Malakka.052
In het Hannemahuis te Harlingen is aanwezig een scheepsmodel van de 3/m bark "Johan Theodoor" onder gezag van kapitein J.S.Mulder met vlagnummer H34. Hij voer van 1877-1884 voor de reders C.J.Westerman & Y.Feenstra te Amsterdam.