Familiegegevens en opleiding
Lieffert Stuit werd geboren te Wildervank 17 september 1843 als zoon van de zeeman, later schipper, Geuchien Willems Stuit en Anna Margrieta Eerkes.
Hij trouwde op 19 december 1872 te Wildervank met Lotje Hitman, geboren te Schiermonnikoog 31 oktober 1850 als dochter van de scheepskapitein Hendrik Teunis Hitman en Elsje Feyes Koerkamp. Lotje overleed op 27 augustus 1908 te Dokkum, 56 jaar, gehuwd.
Lieffert was blijkens BS-akten van kinderen in 1889 logementhouder, in 1890 societeithouder en in 1901 en 1906 hotelhouder alle te Dokkum. In een overlijdensakte van een zoon te Dokkum uit 1810 wordt vermeld dat de verblijfplaats van vader Lieffert Stuut onbekend is.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
L.G.Stuit was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 5 in de periode 1871 t/m 1912
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt L.G.Stuut als gezagvoerder gedurende:
-
* 1870 t/m 1869 van de 2/msch “Nieuwendam”, gebouwd in 1858 (of 1856?) te Nieuwendam, 111 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;
-
* 1871 van hetzelfde schip en voor dezelfde reeder maar nu varend vanuit Nieuwendam. Het schip werd in 1871 overzeild;
-
* 1873 t/m 1874 van de sch.brik “Anna”, gebouwd in 1871 te Nieuwendam, 218 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;
-
* 1875 t/m 1877 op hetzelfde schip maar nu voor W.H.Meursing te Amsterdam;
-
* 1878 t/m 1886 op hetzelfde schip en reder maar vanuit Baarn. Het schip is in 1886 te Aracaty gestrand.
In het bestand aan monsterrrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen wordt 6 keer gerefereerd aan een Lieffert Stuut/Stuit en wel:
08 maart 1858, kof “Zwaantina Thelina”, schipper Herman Pieters de Boer Sap, 44 jaar. Voorts stuurman, kok Liefert Stuit, 14 jaar uit Wildervank, matroos en een lichtmatroos.
05 februari 1859, tjalk “Vrouw Grietje”, schipper Wycher W.Pekelder, 49 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en de matroos Lieffert Stuit, 15 jaar uit Wildervank.
03 maart 1860, kof “Margrietha Hillechiena”, schipper Wycher Wycher Pekelder, 50 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en de matroos Liefert Stuit, 17 jaar uit Wildervank.
31 januari 1863, galjoot “Zwaantina Thelia”, schipper Herman Pieters de Boer Sap, 49 jaar. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok en de matroos Lieffert Stuut, 19 jaar.
20 februari 1864, galjoot “Jonge Wicher”, schipper Sytse Derks Kuitse, 54 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos Lieffert Stuit, 20 jaar uit Wildervank, en een lichtmatroos.
04 februari 1865, galjoot “Unie”, schipper Klaas Parrel, 27 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Lieffert Stuit, 21 jaar uit Wildervank, 2 matrozen en een koksmaat.
Overige bijzonderheden
p.26
Omdat na 1878 de vaarten op Zuid-Amerika “ook niet vlot verliepen, maakte de Anna voor haar allerlaatste kustvaarten in Zuid-Amerika nog twee reizen naar Celebes on in Macassar koffie te laden. …”
p.26
In de tweede helft van de zeventiger jaren was er een oveschot aan scheepsruimte. “Bovendien kwam er voor het eerst concurrentie van stoomboten. Het eerste bericht over stoomboten dateerrt uit februari 1874. Kapitein Stuut van de Anna schreef dat hij in Rio de Janeiro een koffievracht wilde afsluiten, maar dat alle koffie met stoomschepen werd verrvoerd en zelfs tegen een laag bod niets met zeilschepen werd meegegeven. Drie jaar later berichtte hij (na een goede vracht te hebben afgesloten) dat enige weken later “zelfs” voor de stoomschepen niet genoeg producten beschikbaar waren. In dat licht lijkt het haast verwonderlijk dat de Anna en kapitein Stuut het nog zo lang hebben uitgehouden. Toen het schip in 1885 in Liverpool lag, maakte W.H.Meursing per brief duidelijk dat Stuut haar wat hem betrof in Rio Grande kon verkopen. “ De vaart op Rio Grande staat mij zoo tegen dat ik er een afkeer van heb” en – om de kapitein aan te sporen – “… waart gij zonder schip dan zou ik nu hier een groote voor u koopen.”
Van dit laatste is echter niets meer gekomen. Of de schipbreuk van de Anna een jaar later hierbij een rol heeft gespeeld, valt te betwijfelen.”
Uit: Scheepsbouw en rederij in de overgang van zeil naar stoom. De Meursings en de bark Baarn. Door Petra Vermeulen. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders 2012, 59 pp.
Zie vooral Archief van de firma Meursing op het Stadsarchief van Amsterdam.
Navolgend overzicht staat in het Archief Meursing, archiefnr. 648-2, Stadsarchief van Amsterdam
“1872 S Journaal Sch: Brik “ Anna” Kap. L.Stuut
Januari 20 Geheel nieuw van het Nieuwediep uitgezeild met een lading Suiker naar Monte Video en of Buenos Aijres
Februari 11 uitgezeild van Dover met O.wind aldaar 23 januari met tegenwind binnengeloopen.
April 27 te Monte Video gearriveerd, alles wel
Juni 16 van Monte Video vertrokken n. Rio Grande
“ 21 te Rio Grande gearriveerd
Aug. 25 van Rio Grande vertrokken n. Kanaal
Novemb. 1 te Falmouth gearriveerd
“ 7 op de Reede Cuxhaven alles wel
“ 8 te Hamburg gearriveerd
1873
Januari 23 van Hamburg vertrok. n. Bueos Aijres met stukgoederen
Maart 20 te Monte Video aangekomen 56 dagen reis Alles wel
“ 25 te Buenos Auros gearriveerd. Losplaats
Mei 29 te Buenos Aijres zeilklaar n. Ostende
Juli 27 te Ostende gearrriveerd alles wel 59 dagen reis
Aug. 6 te Brugge bevracht om te Antwerpen te laden n. M.Video
Sept. 29 te Antwerpen klaar om te vertrekken n. Monte Video
“ 31 te Vlissingen op goede wind te wachten
Decemb. 4 te Monte Video gearriveerd volgens brief in beste staat.
1874
Januari 12 Vertrokken naar Rio Jeanairo
Febr.5 te Rio Jeanairo in goede staat gearriveerd
“ 22 van Rio Jeanairo verzeild n. Macao.
Maart 11 te Macao gearriveerd om suiker n. Kanaal te laden
“ 30 beladen met 326 ½ ton suiker n. Kanaal order
Mei 8 te Falmouth gearriveerd
Mei 18 te Falmouth uitgeklaard n. Londen
Juni 22 aan het laden n. Montevideo £ 600 infol
Juli 28 van Londen n. Montevideo vertrokken
Octob. 8 te Montevideo gearrriveerd
Decemb 1 volgens brief bevracht n. Liverpool incl 25 huiden 30 Sh
1875
Februari 4 bericht ontv. Dat het schip 3 Jan. N. Liverp. Vertrokken
Maart 29 te Liverpool gearriveerd
Mei 3 van Liverpool naar Milatilan vertrokken
Juni 29 te Milatillan gearriveerd op de Reede en op 2 Juli op Milatillan zelve
October 18 te Queenstoww gearrriveerd
Novemb. 10 te Londen ontlost, bevracht n. St.Thomas
1876
Januari 7 te St. Thomas gearriveerd, bevragt naar Rio la Hacha, Queenstown voor order te laden divisine
Februari 17 beladen, te vertrekken naar Queenstown
April 9 te Queenstown gearriveerd
Mei van Queenstown n. Liverpool om te laden
Mei 26 vertrokken met zoutlading n. St. Petersburg
Aug. 28 van St.Petersburg lading deelen Platen voor eigen rekening naar Amsterdam
November 4 vertrokken n. Montevideo en of Buenos Aijres.
1877
Januari 9 aangekomen te Buenos Aijros
Januari 25 half leeg, bevragt Queenstown order 57/6 per ton conception om te laden van Beenen f 20,- per ton, vracht x £ 770,-
Juli 7 Binnen gekomen te Falmouth 74 dagen naar Belfast verzeild om te laden
Sept. 1 te Riga garriveerd
“ 22 van Riga vertrokken naar Bristol
October 27 aankomst te Riga van Bristol
Novemb. Vertrokken naar Buenos Aijres
1878
Februari 8 aangekomen te Montevideo
Mei 25 van Rio Grande vertrokken naar Montevideo arriveerden aldaar de 39ste
Juni 14 vertrokken naar Montevideo naar Rio Gande
Juli 23 vertrokken van Rio Grande n. Permanbuces
Aug. 8 te Permanbuces gearriveerd
Sept.4 vetrokken van Permanbuces naar Rio Grande do Norte Natal
“ 5 binnen te Rio Grande do Norte, 21 Sept. Leeg schip
Octob. 2 te Natal klaar om in ballast n. St.Thomas te verzeilen
Oct. 29 te St.Thomas gearriveerd van Natal
Nov. 11 te Belizen gearriveerd
1879
Januari 10 te Waterfort (Ierland) met gebroken mast enz. aangekomen
Janu. 27 te Liverpool aangekomen slepende van Waterfort.
Juli 8 te Rio Grand aangekomen 10 dec. vertr vandaar
1880
Januari 20 aankomst te Ceara en verzeild n.
Februari 24 aankomst te Montegobaai Jamaica
April 1 van Savana la Mar vertr. N. London
Juni 2 aankomst te London
“ 19 van London vertrokken n. Hamburg
Juli vertrokken van Hamburg n. Rio Grande do Sol
1881
April 28 te Rotterdam gearriveerd van Baltimore
Juli 26 uitgezeild naar Macassar wind zuid
Decemb. 22 te Macassar gearriveerd 149 dagen reis.
1882
Januari vertrokken naar Amsterdam
Mei 31 te Amsterdam gearriveerd
Augs. 7 uitgezeild naar Maccassar
Novem. 29 te Anjer gearriveerd n. Macasssar
Decemb 6 aankomst te Macasssar 120 dagen
“ 26 vertrokken naar New York te New York aangekomen
Juli 12 Uitgezeild naar Richmond (aanvaring stoomschip Hathaway)
Weder uitgezeild naar Richmond
August 10 aankomst te Richmond vertrokken naar Rio Grande do Sol
Novemb.11 te Rio Grand gearrriveerd
Decemb 4 van Rio Grande vertrokken naar Macau
1884
Januari 4 aankomst te Macau
Januari 15 vertrokken naar Rio Grande met zout
Febr. 13 te Rio Grande gearriveerd
Maart 17 in ballast naar Paranagua Antonine om Matthe te laden naar Montevideo
April 2 te Paranagua binnengekomen
“ 13 van Paranagua vertrokken naar Montevideo
“ 26 gearriveerd te Montevideo
August. 8 vertrokken v. Montevideo n. Falmouth
October 23 van Montevideo te Queenstown gearriveerd
Nivemb. 22 bevracht n. Rio Grande maakt £ 650 vracht
1885
te Liverpool gekooperd geworden
febr. 23 voor de 2 maal uitgezeild naar Rio Grande
” 28 weder terug uit zee met averij pompen verstopt lek schip
Juni 9 telegravisch bericht ontvangen van Tobias & Co van New York dat het proces van aanvaring ten gunste van de Anna is beslist
Naderhand bericht ontvangen dat de Stoomboot rederij niet in hooger beroep is gegaan en de te betalen som van averij storten zal
Augustus 10 de gelden van averij bij New York door Tobias & Co geremmiteerd.