Familiegegevens en opleiding
Geen.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
R.H.Barelds was met vlagnummer R54 in de periode 1849 t/m 1865 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1858 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding heeft gekregen van f 75,- vermoedelijk vanwege een ongeluk met zijn schip058
In het Jaarverslag 1865 van het College staat vermeld dat hij conform art. 37 van het reglement is geroyeerd. Dat betekent dat hij zijn financiële verplichtingen niet is nagekomen058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein R.(H.)Barelds met vlagnummer R54 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
1849, 1851 kof “Marie Jeannetta” 42 last voor S.C. & C. St. Martin & Co te Rotterdam
1855 brigantijn “De Leeuw” 100 last voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam
1858 geen schip vermeld
1859, 1862, 1863 schoener “Johanna Louisa” 85 last als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam
1864 kof “Nijsina Jacoba” 36 last voor P Rademakers & Co te Delfshaven
Bouma025 vermeldt kapitein R.H.Barelds als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1854 van de kof “Marie Jeannette”, ex Hoop, gebouwd in 1840 te Sappemeer, 80 ton o.m., varend voor E.& A.Martin te Rotterdam;
* 1855 t/m 1857 van de hoeker (sch.brik) “De Leeuw”, gebouwd in 1840 te Vlaardingen, 228 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam. Het schip is gestrand bij Inverness en verkocht voor opslagschip;
* 1857 t/m 1858 van de schoenerbrik “Harmonie”, gebouwd in 1847 te Zierikzee, 174 ton o.m., varend voor K.& J.Wilkens te Veendam. Het schip strandde te Maroim komend van Rio de Janeiro;
* 1860 t/m 1862 van de sch.brik “Johanna Louisa”, gebouwd in 1859 te Sappemeer, 175 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1864 t/m 1867 van de kof “Nijssiena Jacoba”, gebouwd in 1863 te Martenshoek, 68 ton o.m., varend voor B.ter Spill te Sappemeer.
Overige bijzonderheden
“HARMONIE
Tegelijk met de tewaterlating van de Luctor et Emergo op 22 januari 1847 werd op de werf De Goede Intentie de kiel gelegd voor een nieuwe schoener. Deze werd op 3 augustus van hetzelfde jaar te water gelaten en was 96 lasten groot. Het schip behoorde tot de rederij K. en J.Wilkens te Veendam, die voor 10.000 gulden in het schip aandelen had.
Kapiteins op het schip waren J.Wilkens (1847-1857) en R.H.Barends (1857, 1858). Onder bevel van de laatstgenoemde verongelukte het schip op 9 april 1858 tijdens de terugreis van Rio de Janeiro naar Contenquita.”074. (gezien mijn eigen gegevens is hier sprake van de kapiteins W.J Wilkens en R.H.Barelds)
Familiegegevens en opleiding
Gerardus Harmannus Kuiper werd geboren te Groningen op 15 februari 1835 als zoon van schipper Harm Hillebrands Kuiper en Gesina Martha Maria Steffens.
Hij huwde op 14 augustus 1864 te Groningen als scheepskapitein met Johanna Margaretha Kloosterhuis, geboren te Groningen op 11 juli 1828 als dochter van Johannes Augustinus Kloosterhuis, blikslager, en Maria Catharina Waterman. Johanna.
Johanna Margaretha was de weduwe van de koperslager Aloisius Josephus ten Velthuis, die op 04 oktober 1862 te Groningen was overleden.
Margaretha overleed te Groningen op 17 december 1892, 64 jaar, weduwe.
Gerhardus Harmannus overleed op 01 februari 1884 te Groningen, 48 jaar, boekhouder.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.H.Kuiper was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht” met vlagnummer 31 in de periode 1864 t/m 1868.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.H.Kuiper als gezagvoerder gedurende:
* 1862 van de galjoot “Sancta Maria”, gebouwd in 1855 te Sappemeer, 112 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1862 gestrand op Laesö;
* 1863 t/m 1866 van de sch.brik “Denie” ex Johanna Louise, gebouwd in 1859 te Sappemeer, 175 ton o.m., varend voor Wijnne & Barends te Groningen;
* 1867 t/m 1871 van de sch.brik “La Plata” ex Mary Helen, gebouwd in 1864 te Georgetown, Nova Scotia, 188 ton o.m., varend voor Wynne & Barends te Groningen. Het schip werd in 1871 verkocht naar Duitsland;
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.Y.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1866 van de sch.brik “La Plata” ex Mary Helen, gebouwd in 1864 te Georgetown, Nova Scotia, 188 ton o.m., varend voor Wynne & Barends te Groningen;
* 1867 t/m 1868 van de sch.brik “Deni” ex Johanna Louise, gebouwd in 1859 te Sappemeer, 175 ton o.m., varend voor Wijnne & Barends te Groningen. Het schip voer in 1869 voor kapitein/eigenaar P.Riepma te Appingedam en was herdoopt in “Union”.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Pieter Riepma werd geboren ca 1843 te Appingedam als zoon van Thomas Derks Doornbos Rierpma en Johanna Hans Oosterhout.
Hij trouwde op 08 februari 1877 te Appingedam met Trijntje Middel, geboren te Appingedam als dochter van de scheepskapitein Thomas Jans Middel en Bouwina Harms van der Werf.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.Riepma als gezagvoerder gedurende:
* 1869 t/m 1870 van de schbrik “Union” ex Deni, ex Johanna Louise, gebouwd in 1859 te Sappemeer, 175 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam. Het schip is in 1870 gestrand, afgebracht en verkocht.
Overige bijzonderheden
Bremer094 vermeldt de stranding van de schooner “Union” op 21 deccember 1868 bij Kijkduin, geladenmet suiker onder gezag van kapitein P.Riepma.
|