Inloggen
JAN EN JACOB - ID 15899


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1863-06-00 / 1876-11-08 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Østerrisør, Norway
Werfnummer:
Delivery Date: 1857-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 125.00 lasts
Gross Tonnage 2: 236.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1863
Datum agenda: 1863-04-09
Register nr: 0
Scheepsnaam: JAN EN JACOB
Type: Brik
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Canne & Balwe
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Padersen, Ole
Opmerkingen: 1863 - 473-datum besluit nieuwe zeebrief11-07-1863-116- schip ligt in :Osterriësen
Nr oude zeebrief : Voorxxx Zeebrief
Gebouwd in Noorwegen

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-06-00 JAN EN JACOB
Manager: Firma Canne & Balwé, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Canne & Balwé, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Ex. Noorse ELISE

Ship Events Data

1864-09-02: Collision
Elseneur, 2 september 1864. De Nederlandse brik JAN EN JACOB, kapt. Burghard, van Amsterdam in ballast naar Riga, is alhier met zware schade wegens aanzeiling met een onbekende stoomboot binnengelopen.
1866-01-15: Sprang a leak
Amsterdam, 15 januari 1866. De Nederl. brik JAN EN JACOB, kapt. Burghardt, van hier naar Cette bestemd, is volgens particulier bericht heden middag zwaar lek te Nieuwe Diep uit zee teruggekomen.
1867-12-18: Grounded
Rotterdam, 18 december 1867. Het schip JAN EN JACOB, kapt. Burghard, van Gothenburg naar Porto Torris, is heden; na op Longsand gestoten te hebben, in het Nieuwediep lek binnengelopen.
1876-02-01: Sold at auction
Advertentie. Dinsdag 1 februari 1876, des avonds te 7 uur, zal ten verzoeke van de scheepskapitein E.P. Brouwer, ten huize van de kastelein G. ter Steeg te Delfzijl, publiek worden verkocht het onder Nederlandse vlag varende brikschip, genaamd JAN EN JACOB, met deszelfs opgoed en toebehoren, groot 236 tonnen, geclassificeerd bij de Germanischer Lloyd tot maart 1877 B.1, thans liggende in de haven te Delfzijl.
Voorts een chronometer.
Informatiën ten kantore van de scheepsmakelaars Pott en Smaal te Delfzijl en bij de gezagvoerder te Farmsum.
J.C. Jentink, notaris te Delfzijl.
1876-11-08: Final Fate: Wrecked

Groningen, 8 november 1876. Het Nederlandse schip JAN EN JACOB, kapt. Venenga, van Sundsvall naar Delfzijl, is bij Cimbritshamn (opm: Simrishamn; pos: 55º33’ NB 14º22’ OL) verongelukt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Johan Julius S.Ruhl, geboren 18 oktober 1819 te Amsterdam, Evangelisch Luthers, wonend in de Spuistraat.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.S.Rühl werd met vlagnummer 731 per 14 april 1846 effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van J.A.de Haas. Zijn schip was de "Anna Margaretha". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving was Rühl 26 jaar en ongehuwd002a.

In de Algemene Vergaderingen van 07/14 april 1846 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johan Julius Simon Rühl, oud 26 jaar, voerend de bark “Anna Margaretha”, wonend op de Nw. Zijds Achterburgwal 329 te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.A.de Haas.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren         type                 scheepsnaam                         naam reder/boekhouder

       731                     1846-1853    bark                Anna Margaretha                  A.Ahlers Jr

       354                        1854         bark                Anna Margaretha                  idem

                                        1855         geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1856-1857    bark                Rabenhaupt                           Kranenborg & Zn, Nap & Co

                                     1858-1863    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                             Naam schip                          vertrek                          aankomst

J.J.S.Rühl                                      Jan Jacob                             22 juli 1863                 12 september 1863

 

Bouma025 vermeldt J.J.S.Rühl als gezagvoerder gedurende:

*   1847 t/m 1855 van het fregat “Anna Margaretha”, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 620 ton, varend voor A.Ahlers Jr te Amsterdam. Het schip voer in 1856 voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam en was herdoopt in “Provincie Drenthe”;

*   1857 t/m 1858 van de bark “Rabenhaupt”, gebouwd in 1840 te Groningen, 433 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn & C.M.Nap te Amsterdam. Het schip voer in 1859 voor H.J.Limborgh te Groningen en was herdoopt in “Geertina”;

*   1864 van de brik “Jan Jacob” ex Elise, gebouwd in 1857 te Osterrisør, 236 ton o.m., varend voor Canne & Balwé te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was J.J.S.Ruhl. 104.

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: RÜHL, JOHAN JULIUS SIMON

Familiegegevens en opleiding

W.Burghardt te Rotterdam overleed in 1899035-13 maart 1900.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Burghardt werd vermoedelijk in de loop van 1856 met vlagnummer 52 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was de “Noordstar”, boekhouder niet vermeld. Zijn contributie werd voldaan door zijn vrouw Geertje van der Wal. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 1 kind: Gerardus. Verdere bijzonderheden ontbreken028-fol.060.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Het Register van Uitgaande Brieven van het College “Zeemansvoorzorg” bevat een ongedateerd brief (maar waarschijnlijk van eind 1884), gericht aan J.Burghart (sic) Groote Wittenburgerstraat 172 te Amsterdam, met de mededeling dat hij wegens wanbetaling zal worden geroyeerd. Op 24 februari 1891 werd door het College een brief gestuurd naar J.Burghardt, Rotterdam. In de eerste helft van 1895 adresseerde het College een brief naar Gaffelstraat 86 te Rotterdam en verleende daarin dat J.Burghardt een uitkering krijgt van ¦600,- uit te keren in 8 halfjaarlijkse termijnen. In een brief dd. 02 maart 1900 tenslotte vraagt het College aan de Wed.G.Burghardt-v.d.Wal om de noodzakelijke bescheiden die tot een uitkering kunnen leiden033.

J.Burghardt was van 1856-1899 lid van het College “Zeemansvoorzorg”034. Kennelijk is het royement niet doorgegaan.

De schepen van de kapitein

lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer       periode    type                     naam van het schip                                 boekhouder/reder

        52                 1858       kof                       Noordster                                                 Zeilmaker & Co, Harlingen

                               1859       kof                       Noordster                                                 Repko & Co, Harlingen

                           1860-1862 kof                       Noordster                                       Zeilmaker & Co, Harlingen

                                                                             verongelukt

                           1864-1868 brik                      Jan & Jacob (ex Elise)                            Canne & Balwé, Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt J.Burghardt als gezagvoerder gedurende:

  • 1857 t/m 1863 van de kof “Noordster”, gebouwd in 1851 te Grouw, 137 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip is in 1863 verongelukt;
  • 1865 t/m 1869 van de brik “Jan Jacob” ex Elise, gebouwd in 1857 te Osterrisør, 236 ton o.m., varend voor Canne & Balwé te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 09 december 1857 meldt:

“Ll. Vrijdag kwam van Memel deze haven binnen Kapt. J.J.Burghart, voerende het kofschip de Noordstar, medebrengende het treurig berigt, dat in den nacht van den 16 op 17 Nov. jl. in het Kattegat, een zijner schepelingen, D.S.Buren van Roptazeijl, terwijl die bezig was met het vastmaken der breefok, het ongeluk had in zee te vallen, zonder dat men in de mogelijkheid was, eenig spoor van hem te ontdekken en hulp te verlenen. De verongelukte was een oppassend jonge man en 23 jaar oud.”

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Burghardt, J.

Familiegegevens en opleiding

Epke Brouwer werd geboren 26 april 1841 te Heveskes/Delfzijl als zoon van de landbouwer Pieter Freerks Brouwer en Hiltje Epkes Pelker. Hij was de broer van de latere kapitein Jan Brouwer.

Hij trouwde te Delfzijl op 30 november 1865 als zeeman met Geertje Schreuder, geboren 30 april 1840 te Farmsum/Delfzijl als dochter van de scheepskapitein Harmannus Jans Schreuder en Helena Scheltens. Zij overleed op 06 maart 1902 te Farmsum, 61 jaar.

Epke hertrouwde op 05 mei 1904 te Groningen als scheepsmakelaar met Gesiena Staal, geboren 26 december 1848 te Oude Pekela als dochter van Johannes Okkes Staal en Tjadduwe Wildeboer. Gesiena overleed op 12 september 1940, 91 jaar.

Epke overleed op 18 februari 1906 te Farmsum, 64 jaar.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.P.Brouwer was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 12 in de periode 1870-1903

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.P.Brouwer als gezagvoerder gedurende:

  • 1870 t/m 1875 van de brik “Jan Jacob” ex Elise, gebouwd in 1857 te Osterrisør, 236 ton o.m., varend voor Canne & Balwé te Amsterdam;
  • 1876 t/m 1892 van de bark “Bertha” ex Nieuwland, gebouwd in 1857 te Elshout bij de Gebr. Pot, 754 ton o.m., varend voor Canne & Balwé te Amsterdam;
  • 1893 t/m 1899 van de 3/msch “Hillechiena Helena” ex Nijverheid, ex Nuovo S.Marco, gebouwd in 1867 te Varezze, 457 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1856-A35, 26 maart 1856, kof “Anna Sophia”, kapitein Sweres Obbes Visser, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Harm Fransens Bieze, 69 jaar uit Sappemeer en de kok Epke Brouwer, 15 jaar uit Heveskes;

Monsterrrol 1857-29, 05 maart 1857, kof “Catharina Arendina”, kapitein Jacob Lodewijks, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman A.S.Akkerman, 38 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en de lichtmatroos E.P.Brouwer, 15 jaar uit Heveskes.

Monsterrol 1858-4, 25 februari 1858, kof “Catharina Arendina”, kapitein Jacob J.Lodewijks, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.Smit, 29 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos E.P.Brouwer, 16 jaar uit Heveskes;

Monsterrol 1859-35, 23 maart 1859, galjoot “Union”, kapitein Jacob J.Lodewijks, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman T.Elema, 51 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos E.P.Brouwer, 17 jaar uit Heveskes;

Monsterrol 1860-64, 24 april 1860, kof “Union”, kapitein Jacob Lodewijks, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.P.Brouwer, 18 jaar uit Heveskes, kok en matroos;

Monsterrol 1861-10, 22 februari 1861, kof “Union”, kapitein Jacob J.Lodwijks, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.P.Brouwer, 20 jaar uit Heveskes en een matroos;

Monsterrol 1861-74, 05 juli 1861, galjoot “Union”, kapitein Jacob J.Lodewijks, 30 jaar in Delfzijl, Voorts stuurman Epke Brouwer, 21 jaar uit Heveskes, kok en matroos;

Monsterrol 1862-7, 22 februari 1862, kof “Aaltina Wilhelmina”, kapitein Wigbolt J.Jurrema, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.P.Brouwer, 20 jaar uit Heveskes, kok, matroos en een  lichtmatroos

Monsterrol 1863-30, 04 maart 1863, schoener “Adler”, kapitein Hindrik Nijhof. Voorts stuurman Epke P.Brouwer, 21 jaar uit Heveskes, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1864-1, 05 februari 1864, schoenerkof “Vriendschap”, kapitein Jacob J.Lodewijks. Voorts stuurman Epke P.Brouwer, 22 jaar uit Heveskes, kok en lichtmatroos;

Monsterrol 1865-47, 06 april 1865, kof “Catharina”, kapitein Miechiel Dijkema, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Epke Brouwer, 23 jaar uit Heveskes, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1866-19, 28 februari 1866, schoenerkof “Helena Geziena”, kapitein Harmannus Schreuder, 52 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Epke Brouwer, 24 jaar uit Farmsum, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1867-14, 01 maart 1867, schoenerkof “Helena Geziena”, kapitein Harmannus Jans Schreuder. Voorts stuurman Epke Brouwer, 25 jaar uit Farmsum, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1868-20, 09 maart 1868, schoenerkof “Helena”, kapitein Harmannus Jans Schreuder, 54 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Epke Pieters Brouwer, 26 jaar uit Farmsum, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1871-55, 15 augustus 1871, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke Brouwer, 30 jaar uit Farmsum. Voorts 3 matrozen;

Monsterrol 1872-93, 12 augustus 1872, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke P.Brouwer, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan P.Brouwer, 28 jaar uit Heveskes, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1872-111, 26 september 1872, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke Pieters Brouwer. Voorts een matroos.

Monsterrol 1873-20, 05 september 1873, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke Pieters Brouwer, 32 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-39, 08 maart 1873, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke P.Brouwer, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan P.Brouwer , kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1873-84, 01 juli 1873, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke P.Brouwer, 32 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrrol 1874-43, 17 maart 1874, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke Pieters Brouwer, 32 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas Jans Vos, 39 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 2 matrozen, lichtmatroos, kajuitwachter en een scheepsjongen;

Monsterrol 1874-98, 21 juli 1874, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke Pieter Brouwer, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Harmannus Schreuder, 32 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en 2 scheepsjongens;

Monsterrol 1874-129, 14 september 1874, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke P.Brouwer, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan H.Schreuder, 32 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1875-80, 08 juli 1875, bark(!) “Jan en Jacob”, kapitein Epke P.Brouwer, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Stoffer H.Schreuder, 20 jaar uit Farmsum, kok, bootsman, matroos, 2 lichtmatrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1875-120, 10 september 1875, brik “Jan en Jacob”, kapitein Epke Brouwer, 34 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen;

 

Monsterrol 1878-56, 03 april 1878, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 36 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Klaas J.Vos, 44 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Pieter Bos, 29 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, 8 matrozen , lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1878-91, 22 juni 1878, bark “Bertha”, kapitein Epke B.(sic) Brouwer, 37 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Klaas Jans Vos, 44 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Pieter Bos, 29 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, 9 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen.

Monsterrol 1878-124, 20 augustus 1878, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 37 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Klaas Jans Vos, 45 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Pieter Bos, 29 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, 5 matrozen, 3 volmatrozen, 2 lichtmatrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1879-89, 15 juli 1879, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 38 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Willem H.Schreuder, 32 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Reint R.Kugel, 31 jaar uit Heveskes, kok, bootsman, zeilmaker timmerman, 6 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1882-68, 19 mei 1882, bark “Bertha”, kapitein Epko P.Brouwer, 41 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Tjeerd Ages, 43 jaar uit Lemmer, 2de stuurman Hendrik Post, 39 jaar uit Terschelling, timmerman, kok, 7 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrrol 1882-136, 05 september 1882, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Tjeert Ages, 43 jaar uit Lemmer, 2de stuurman Hendrik Post, 29 jaar uit Terschelling, kok, 7 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1883-47, 30 april 1883, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 3 matrozen;

Monsterrol 1884-48, 17 april 1884, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan H.Nieboer, 28 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Ludde Smit, 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 scheepsjongens;

Monsterrol 1884-82, 21 augustus 1884, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 29 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Ludde Smit 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 7 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1885-5, 26 februari 1885, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Ludde Smit, 23 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Klaas Oosterveld, 51 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1885-54, 19 juni 1885, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Ludde Smit, 23 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Klaas Oosterveld, 51 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1886-5, 27 februari 1886, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Ludde Smit, 24 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jan Alsema, 35 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1887-9, 28 februari 1887, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 46 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Hemmo Zoutman, 38 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Jan Alsema, 36 jaar uit Delfzijl, kok, 2 zeilmakers, 5 matrozen, 3 lichtmatrozen, dekjongen, scheepsjongen en een passagier;

Monsterrol 1887-100, 28 september 1887, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 46 jaar uit Farmsum. Voorts 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1888-4, 09 maart 1888, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 46 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 32 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jan Alsema, 37 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 4 matrozen, 5 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrrol 1888-61, 14 juli 1888, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 47 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 32 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jan Alsema, 37 uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1889-8, 26 januari 1889, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, leeftijd niet verneld uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrrol 1889-11, 26 januari 1889, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1889-16, 14 februari 1889, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Geen verdere bemanningsleden;

Monsterrol 1889-22, 11 maart 1889, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 47 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Alsema, 38 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Harmannus Brouwer, 18 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, matroos, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1889-111, 06 september 1889, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 48 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Alsema, 38 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Harmannus Brouwer, 18 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 4 lichtmatrozen, dekjongen en een passagier;

Monsterrol 1890-20, 17 maart 1890, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 48 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Elle Onne Smidt, 23 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Klaas Rijkebeoer, 20 jaar uit Terschelling, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en 3 dekjongens;

Monsterrol 1890-71, 10 juli 1890, bark “Bertha’, kapitein Epko Brouwer 49 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Harmannus Brouwer, 19 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Klaas Rijkeboer, 20 jaar uit Terschelling, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 3 lichtmatrozen, 2 dekjongens en 2 passagiers;

Monsterrol 1890-96, 13 september 1890, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 49 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Harmannus Brouwer 19 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Geert Hutting, 47 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en 3 dekjongens;

Monsterrol 1891-43, 20 april 1891, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 50 jaar uit Farmsum. Voorts 4 matrozen;

Monsterrol 1892-34, 29 maart 1892, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 51 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Roelof Drewes, 31 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Berend Geertsema, 22 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1892-44, 16 april 1892, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid;

Monsterrol 1893-24, 18 maart 1893, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 53 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Roelof Drewes, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Rudolf de Jonge, 22 jaar uit Farmsum, kok, matroos-zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en 2 passagiers;

Monsterrol 1893-60, 30 juni 1893, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 52 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Harmannus Brouwer, 22 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Rudolf de Jonge, 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, scheepjongen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1894-35, 24 maart 1894, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 52 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Harmannus Brouwer, 23 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Gerrit van Veen, 19 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 2 matrozen, lichtmatroos en 3 dekjongens;

Monsterrol 1895-28, 30 maart 1895, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 52 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harmannus Brouwer, 24 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, matroos, lichtmatroos en 3 dekjongens;

Monsterrol 1895-79, 24 juli 1895, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 54 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harmannus Brouwer, 24 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen, dekjongen en een passagier;

Monsterrol 1896-25, 16 maart 1896, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epke Brouwer, 55 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harmannus Brouwer, 25 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1896-95, 14 september 1896, schoener “Hiilechien Helena”, kapitein Epke Brouwer, 55 jaar uit Farmsum. Voorts een lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1897-30, 31 maart 1897, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid;

Monsterrol 1897-45, 24 april 1897, schoener “Hillechiena Helena”,, kapitein Epke Brouwer, 55 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman “Harmannus Brouwer, 26 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, matroos, 2 lichtmatrozen, 3 dekjongens, kajuitwachter en een passagier;

Monsterrol 1897-79, 25 augustus 1897, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 56 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen;

Samenvatting gegevens monsterrollen

  1. Epke wordt ook vermeld als E.P., Epke P., Epke Pieters, Epko, Epko P. Uit de vermelding van de schepen en de leeftijd is af te leiden dat het om dezelfde persoon gaat.
  2. Er zijn in totaal 62 monsterrollen vermeld op de website van het Noordelijk scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig van het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1856 t/m 1897, met als leeftijden 15 t/m 56 jaar. Zijn zeemanscarriëre heeft dus (minstens) ca 50 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is aanvankelijk (t/m 1865) Heveskes opgegeven, zijnde zijn geboorteplaats. Na 1865 wordt altijd Farmsum vermeld.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:
  • 1856 kok op de kof “Anna Sophia”, kapt. S.O.Visser 15 jaar
  • 1857-1858 matroos op de kof “Catharina Arendina”, kapt. J.Lodewijks 15-16 jaar
  • 1859 matroos op de kof “Union”,, kapt. J.J.Lodewijks 17 jaar
  • 1860-1861 stuurman op de kof “Union”, kapt. J.J.Lodewijks 18-20 jaar
  • 1862 stuurman op de kof “Aaltina Wilhelmina”, kapt. W.J.Jurrema 20 jaar
  • 1863 stuurman op de schoener “Adler”, kapt. H.Nijhof 21 jaar
  • 1864 stuurman op de schoenerkof “Vriendsschap”, kapt. J.J.Lodewijks 22 jaar
  • 1865 stuurman op de kof “Catharina”, kapt. M.Dijkema 23 jaar

                   1866-1867     stuurman op de schoenerkof “Helena Geziena”, kapt. H.Schreuder                      24-25 jaar

                   1868 stuurman op de schoenerkof “Helena”, kapt. H.J.Schreuder            26 jaar

                   1871-1875     kapitein op de brik “Jan en Jacob”. Max. 10 bemanningsleden                              30-34 jaar

                   1878-1892     kapitein op de bark “Bertha”. Max. 16 bemanningsleden                                      36-51 jaar

                   1893-1897     kapitein op de schoener “Hillechiena Helena”. Max. 12 bemaningsleden            53-56 jaar

  1. Analyse van de zeemanscarriére

Epke Brouwer heeft op minstens 11 verschillende schepen gevaren. Daarbij was de schoenerkof van zijn schoonvader H.Schreuder. Zijn training in de subalterne rangen vond plaats op middelgrote schepen, zoals een schoenerkof. Dit zal er toe hebben bijgedragen dat hij als gezagvoerder op grotere driemasters terechtkwam. Opvallend is zijn lange periode van bijna 15 jaar op de bark “Bertha”. Terwijl andere kapiteins op latere leeftijd een stap terug in rang moesten doen, is Epke Brouwer kennelijk geëindigd als gezagvoerder.

Hoewel de “Jan en Jacobs” en  “Bertha” voeren voor de Amsterdamse reders Canne en Balwé, was de thuishaven kennelijk Delfzijl. Vermoedelijk heeft Epke goed geboerd want zijn laatste schip was zijn eigendom.

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Hillechiena Helena   E.Brouwer   3/mschooner   457 brt   gebouwd in 1867   varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.”

Provinciale Groninger Courant 02 maart 1892114

Advertentie. Te Amsterdam zal door de makelaars G.J. Smit en J.F von Glahn op 21 maart 1892, des namiddags te drie uur precies, in het lokaal de Brakke Grond te Amsterdam publiek worden verkocht en wel bij opbod en afslag: het gekoperde en kopervast, goed onderhouden barkschip BERTHA groot 651 ton, laatst gevoerd door kapt. E.P. Brouwer, en dat met deszelfs opstaand en lopend want en flinke inventaris. Het is in de houtvaart gunstig bekend en geheel daarvoor ingericht. Dagelijks te bezichtigen te Zaandam alwaar het in de winterlaag ligt.

Iemand, nader onderzoek begerende vervoege zich tot bovengenoemde makelaars of tot de cargadoors Canne & Balwé, te Amsterdam.

 

NRC 25mjuni 1892114

IJmuiden, 24 juni. Het uitgaande stoomschip ETNA en het opvarende Nederlandse schip BERTHA, kapt. Brouwer, zijn gisteravond bij de Hembrug aan de grond gevaren.

Later bericht: Het stoomschip ETNA is met assistentie van sleepboten vlot gekomen. Drie sleepboten hebben vergeefs getracht het naar Zaandam bestemde schip BERTHA af te brengen. Het schip zal gedeeltelijk moeten lossen.

 

Provinciale Groninger Courant 25 juni 1892114

IJmuiden, 23 juni. Door de plotseling opgekomen hevige Noordwester storm is het Nederlandse barkschip BERTHA, kapt. E.P. Brouwer, heden van Hernösand alhier aangekomen, door het breken der trossen dwars voor de sluis geraakt.

 

Provinciale Groninger Courant 27 juni 1892114

IJmuiden, 24 juni. Het binnengekomen schip BERTHA, kapt. Stukje, is op drift geraakten heeft enige schade aan de havenwerken toegebracht.

Het opvarend schip BERTHA, kapt. Brouwer, is gisteren avond tijdens de storm bij de Hembrug aan de grond gevaren. Drie sleepboten hebben tevergeefs getracht het naar Zaandam bestemde schip BERTHA, kapt. Brouwer, af te brengen. Het schip zal gedeeltelijk moeten lossen.

 

Provinciale Groninger Courant 13 augustus 1892114

Nieuwe Diep, 11 augustus Door een Urker visser is alhier aangebracht een matroos van het schip BERTHA, kapitein Brouwer, van Zaandam naar Sundsvall, die uit de mast is gevallen en daarbij beide benen brak. Hij is alhier in het hospitaal opgenomen. De BERTHA heeft de reis voortgezet.

 

Dagblad Scheepvaart 07 deceember 1896114

Delfzijl, 5 december. De Nederlandse schepen HILLECHIENA HELENA, E.P. Brouwer, FRIESLAND, Teensma en CONCORDIA, Kuiper, liggende te Emden, zijn aldaar in winterlaag opgelegd.

 

Provinciale Groninger Courant 17 maart 1897114

Delfzijl, 8 maart. De Nederlandse driemast-schoener HILLECHIENA HELENA, kapt. E.P. Brouwer, gedurende de winter opgelegd te Emden, is heden alhier aangekomen, gesleept door de sleepboot WESSELS. Het schip zal in het Eemskanaal worden gebracht en van een nieuwe koperen huid worden voorzien.

 

Provinciale Groninger Courant 29 april 1897114

Delfzijl, 24 april. De Nederlandse driemast schoener HILLECHIENA HELENA, kapt. E.P. Brouwer, bestemd om een lading ijzererts voor Londen in te nemen, wordt geclassificeerd, gekield en voorzien van een nieuwe koperen buitenhuid en zal vermoedelijk de volgende week gereed zijn om naar de bestemming te vertrekken.

 

NRC 13 december 1898114

Rotterdam, 12 december. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse driemast schoener HILLECHIENA HELENA, van Avonport naar Papenburg, lek te Bremerhaven binnengelopen.

 

Provinciale Groninger Courant 13 december 1898114-

Londen, 12 december. De Nederlandse driemast schoener HILLECHIENA HELENA, kapt. Brouwer, van Avonport naar Papenburg, is lek te Bremerhaven binnengelopen.

 

NRC 30 december 1898114

Delfzijl, 28 december. Kapitein H. Brouwer, gezagvoerder van het Nederlandse driemast schoenerschip HILLECHIENA HELENA, op een reis van Avonport naar Papenburg te Bremerhaven als noodhaven binnengelopen en sedert met behulp ener sleepboot en pompers naar zijn bestemming gesleept en aldaar in lossing, rapporteert het volgende:

Wij vertrokken de 21e oktober van Avonport met afwisselend weder en wind. De 19e november werden wij door zwaar stormweder belopen, waardoor wij een stortzee overkregen, die het schip plat op zijde wierp, waardoor zware lekkage ontstond, en werden wij genoodzaakt om het schip te doen rijzen een gedeelte van de deklast overboord te werpen. Na verloop van 12 uur begon het weder te bedaren en konden wij de reis voortzetten, maar moesten aanhoudend pompen. Later in de Noordzee hadden wij met zware stormen uit Zuidwest te kampen en konden de Eems niet binnenkomen. Daar de bemanning afgemat was door het vele pompen, werd besloten ten behoud van schip en lading af te houden en de Weser binnen te lopen. Sleepten later, met andere pompers aan boord, naar Leerort, waar het schip thans in lossing ligt. Zeer waarschijnlijk zal het schip daar worden afgekeurd. (opm: dat laatste was niet het geval, zie Kroniek 1899)

 

NRC 05 december 1899114

Delfzijl, 2 december. De Nederlandse driemast schoener HILLECHIENA HELENA, kapt. Drewes, vertrok heden van Weener naar hier per sleepboot PAPENBURG, na aldaar de lading uit Borga te hebben gelost. De sleepboot heeft wegens harde tegenwind het schip niet verder kunnen krijgen dan Termunterzijl, waar het nu geankerd ligt, niet zonder gevaar bij aanhoudende harde noordwestenwind.

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Brouwer, Epke Pietersz

Familiegegevens en opleiding

Volgens de monsterrollen moet er ca 1849 een Amze Edzard Venninga zijn geboren. Allegroningers geeft de geboorte te Appingedam op 20 januari 1849 van Amse Vennenga als zoon van Edzan Amses Vennenga en Geertje Tjaarts Dijkstra.

Er zijn geen verdere gegevens achterhaald

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Een A.Venninga was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 14 in de periode 1877 t/m 1879

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Veninga als gezagvoerder gedurende:

*   1876 van de brik “Jan Jacob” ex Elise, gebouwd in 1857 te Osterrisør, 236 ton o.m., varend voor Canne & Balwé te Amsterdam. Het schip is in 1876 bij Cimbritshamn verongelukt.

Bouma geeft geen kapitein Venninga/Vennenga als gezagvoerder op een kof “Theodora” (zie monsterrol)

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzij

Monsterrol 1872-25, 06 maart 1872, galjoot “Bouwina”, kapitein Thomas Middel, 53 jaar uit Appingedam. Vorts stuurman Amse E.Venninga, 23 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1873-49, 14 maart 1873, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Amse E.Venninga, 24 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1873-140, 30 september 1873, kof “Theodora”, kapitein Amse Edzard Venninga, 24 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 23 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1876-39, 16 maart 1876, brik “Jan en Jacob”, kapitein Amse Venninga, 27 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Frikke Derks Nanning, 44 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen.

 

Overige

Geen

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Venninga, Amze Edzard

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1871-08-15
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: JAN EN JACOB
Schipper: Brouwer, Epke
Scheepstype: brik
Grootte: 236

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1863.22

DVD XIII – 8437-8440


CEDULE

Naam schip Noors schip ELISE, door kopers genaamd JAN EN JACOB

plaats en datum acte cedule, Amsterdam, … juni 1863

type schip brik

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Arnold Martinus Balwé, eige tekenend eigenaar van de firma Canne & Balwé, Amsterdam, enig eigenaar (de firma) van het schip

te voeren door kapt. J.J.S. Rühl

grootte in tonnen 125 lasten of 236 zeetonnen (volgens Nederlandse meting)

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 29 juni 1863

nummer van registratie deel 82, folio 10, recto, vak 2.

notaris geen

prijs NLG.

Bijzonderheden. Het schip is gebouwd te Osterrisöer en lag bij het tekenen van deze cedule aan de werf De Zwarte Raaf aan de Kleine Kattenburgerstaat te Amsterdam
Voor de rechten wordt de waarde van het schip thans getaxeerd op NLG 9.000,-





researcher/datum research: ML / 280309

Naam JAN EN JACOB
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1863
Toegang 198
Inventaris 3175