Inloggen
ANNA CAECILIA - ID 15975


Kroniekberichten

Datum 10 april 1866
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 7 april. Kapt. M.K. Gnodde, voerende het schip (opm: schoener) ANNA CÆCILIA, van Palermo naar St. Petersburg, de 31e maart te Gibraltar binnengelopen, rapporteert, veel stormweer te hebben gehad en de 21e maart bij Kaap Palos gered te hebben 18 man van het Engelse schip JOHN MOORE, van Almeria naar Newcastle, dat kort daarna gezonken is.

Afbeelding
Datum 06 september 1866
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 5 september. Door tussenkomst van de Commissaris van de Koning in Noord Holland, is door de burgemeester van Krommenie aan de heer M.K. Gnodde, gezagvoerder van de Nederlandse brik ANNA CAECILIA, overhandigd een zeer prachtige met zilver gemonteerde telescoop, met de volgende inscriptie in de Engelse taal: aangeboden door het Britse gouvernement aan kapitein M.K. Gnodde, gezagvoerder van het Nederlandse brikschip ANNA CAECILIA van Krommenie, aangeboden ter erkentenis van zijn menslievendheid en welwillendheid jegens de gezagvoerder en 18 man van de equipage van het Engelse schip JOHN MOORE, van North Shields, die hij op zee de 22e maart 1866 heeft opgevist.
(opm: redding t.h.v. Cabo Palos; zie PGC 100466).

Afbeelding
Datum 23 december 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Glückstadt, 22 december. Het Nederlandse schip ANNA CECILIA, kapt. Gnodde, van Hamburg naar Colon, is alhier met gebroken kluiver binnengelopen. Het heeft overigens geen schade en is dicht gebleven.

Afbeelding
Datum 06 mei 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 5 mei. Het Nederlandse schip ANNA CECILIA, kapt. Gnodde, van Havre naar St. Petersburg, is wegens ziekte van de kapitein alhier op de rede gekomen.

Afbeelding
Datum 16 februari 1877
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam,15 februari. Het Nederlandse schip ANNA CECILIA, kapt. Gnodde, lag 19 januari op de Westkust van St. Domingo in lading.

Afbeelding
Datum 01 maart 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Port Rico (per telegram). Het schip ..., kapt. Gnodde, groot 159 ton, hout ladende te Petit Trou met bestemming naar Hamburg, is bij stormweder verongelukt. Van de equipage is niets bekend. (red: volgens bericht uit San Domingo was het schip ANNA CECILIA, kapt. Gnodde, de 19e januari op de Westkust in lading).
(opm: zie ook NRC 040377)

Afbeelding
Datum 04 maart 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Curaçao, 7 februari. De pakketschoener van St. Domingo, alhier aangekomen, brengt het bericht mede dat het Nederlandse schip ANNA CECILIA, kapt. Gnodde, te Petit Trou, op de kust aldaar is gestrand. De equipage is gered.

Afbeelding
Datum 23 maart 1877
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

St. Domingo, 17 februari. Het Nederlandse schip ANNA CECILIA, kapt. Gnodde, te Petit Trou gestrand, is met de lading weg. De kapitein en de equipage zijn alhier aangekomen en is eerstgenoemde met een schoener naar het wrak teruggekeerd, om de zeilen, het tuig, de ankers enz. te bergen. Het schip zit op een gevaarlijke plaats, is gebroken en ligt met hoog tij onder water. Petit Trou is een van de gevaarlijkste plaatsen voor schepen om te laden.

Afbeelding
Datum 07 april 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 6 april. Kapt. Gnodde, gevoerd hebbende het bij Petit Trou verongelukte Nederlands schip ANNA CECILIA, meldt bij brief St. Domingo dd. 15 februari aangaande die schipbreuk nog de volgende bijzonderheden. Nadat het schip 14 januari op ongeveer 19 Duitse mijlen van St. Domingo was gestrand en wij zwemmende aan wal waren gekomen, hadden wij een tent opgeslagen, ten einde overdag tegen de brandende zon en 's nachts tegen de zware regens beschermd te zijn; de inboorlingen kwamen 's nachts gewapend om ons van de weinige goederen die wij geborgen hadden nog te beroven, en waren wij genoodzaakt ons van een paar goede revolvers, die wij gelukkig gered hadden, te bedienen. Een brief naar de consul te St. Domingo gezonden om hulp te vragen bleef 11 dagen onderweg, zodat dan ook eerst op de 31ste januari de schoener PENSACOLA kwam opdagen om ons af te halen. De volgende dag scheepten wij ons in en zetten zeil naar hier; maar tot op één mijl afstand van de plaats waar de ANNA CECILIA gebleven was genaderd zijnde, strandde de schoener en mag het als een wonder beschouwd worden, dat niemand onzer daarbij het leven verloor. Thans was het uitzicht op redding al zeer gering en slechts aan de goede gezindheid van enige houthakkers die mij een paard afstonden, waarmede ik door bos en struik enige op 12 Engelse mijlen gelegene woningen bereikte, had ik het te danken dat ik een boot bekwam, waarmede wij (12 in getal) 5 februari vertrokken en na 6 etmalen 18 à 20 Duitse mijlen, bijna zonder voedsel en drinken, tegen wind en stroom opgewerkt te hebben, eindelijk St. Domingo bereikten.

Afbeelding