Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.
Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens. Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.
Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)
En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.
(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)
Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar) (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)
Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.
In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.
Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.
Acte 148, 1865, schoener CONCORDIA, eigenaren per 10 mei 1865.
Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer (boekhouder), Hoogezand 50 % Jan Wijgers, schipper, Oude Pekela 50 %
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Wijgers als gezagvoerder gedurende:
* 1866 t/m 1870 van de sch.brik “Concordia”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 202 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Gestrand in Brazilië en afgekeurd.
Overige bijzonderheden
“NRC 28-04-1870. Barranquilla, 31 maart 1870.
Het schip CONCORDIA, kapt. Wijchers (sic), van Grimsby en Santa Martha naar Savanilla, is aldaar afgekeurd. Toen het de 9e dezer in de haven zou komen, liep het schip op de klippen en bleef 6 uur zwaar stotend zitten. Het verloor de loze kiel en was zwaar beschadigd. Een gedeelte ballast werd over boord geworpen; de lading werd niet beschadigd. “077
Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.104.1865.73 DVD LIII – 461, 463 CEDULE en BIJLBRIEF Naam schip CONCORDIA plaats en datum acte Hoogezand, 12 mei 1865 type schip schoener bouwwerf/verkoper niet vermeld gevoerd door kapt. eigenaar Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand (boekhouder en 1/2e part) en Jan Wijgers, schipper te Nieuwe Pekela (1/2e part) te voeren door kapt. Jan Wijgers, Nieuwe Pekela, mede-eigenaar grootte in tonnen 202 tonnen of 106 lasten tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek afmetingen kiellegging tewaterlating gebouwd te Hoogezand plaats / datum registratie Groningen, 31 mei 1865 nummer registratie deel 79, folio 121, verso, vak 4 notaris Mr. Hendrik Veenhoven, kantonrechter te Hoogezand prijs Bijzonderheden: Schip behoort thuis te Hoogezand. Getoond wordt de bijlbrief met bevestigende verklaring burgemeester van Hoogezand d.d. 10 mei 1865. researcher/datum research: ML / 260712
GRONINGER ARCHIEVEN Hoogezand Kantongerecht 152.119.1865.148 IMG 1071 BIJLBRIEF Naam schip CONCORDIA Plaats en datum acte Hoogezand, 6 mei 1865 Type schip schoener Bouwwerf Ipe Annes Hooites, scheepsbouwmeester te Hoogezand Eigenaar Ipe Annes Hooites en Jan Wijgers Te bevaren door Jan Wijgers, mede-eigenaar Grootte 202 tonnen of 106 lasten (Meetbrief No. 48 van 4 mei 1865 afgegeven door scheepsmeter Betrleffs te Groningen) Afmetingen lang 28,58 m., breed 5,07 m., hol 3,13 m. Plaats / datum registratie Groningen, 9 mei 1865 Nummer van registratie deel 28, folio 25, verso, vak 3 Notaris De burgemeester van de gemeente Hoogezand, 10 mei 1865 Plaats / datum vervolgregistratie Groningen, 11 mei 1865 Nummer van vervolgregistratie deel 15, folio 179, verso, vak 5 Bijzonderheden: ML: zeebrief 13 mei 1865 Researcher/datum research: JDvdB / 020316