Familiegegevens en opleiding
Jakob Wegener werd geboren op 15 april 1826 te Nieuwe Pekela als zoon van de landbouwer Jan Jakobs Wegener en Geessien Hendriks Drent. Jakob was de broer van kapitein Hindrik Wegener (1820) met vlag 100 van het college “Voorzorg”.
Jakob trouwde op 22 december 1852 te Nieuwe Pekela als buitenvaarder met Hinderika Piebes, geboren te Nieuwe Pekela op 20 mei 1826 als dochter van de winkelier/ koopman Hindrik Derks Piebes en Aaltje Jurjens Veele. Hinderika overleed op 05 januari 1895 te Nieuwe Pekela, 68 jaar.
Jacobus Wegener overleed op 20 september 1913 te Egmond aan Zee in de Voorstraat, 87 jaar. Het betreft hier het gebouw van de Prins Henrik Stichting, tehuis voor rustende zeelieden.
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Jakob/Jacob vermeld als buitenvaarder in 1852, als schipper in 1855, 1857, 1858, 1861, 1863, 1864, 1866, 1868, 1870, als zeeman in 1882 1883, 1888, 1895 en zonder beroep in 1899, 1913
In BS-akten wordt Jakob vermeld als schipper in de periode 1955 t/m 1870 en als zeeman in de periode 1882 t/m 1895.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.J.Wegener was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 11 in de periode 1859 t/m 1882
J.Wegener was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 166 in de periode 1858 t/m 1915.
Jacob Wegener was effectief lid van het zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam met vlagnummer 69 in de periode 1856 t/m 1906.
De schepen
J.J.Wegener was gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1862 van de schoenerkof “Hendrika”, gebouwd in 1856 te Sappemeer, 121 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip werd in september 1862 in zinkende toestand verlaten.
* 1866 t/m 1867 van de 2-mastschoener “Zwanette Jantine”, gebouwd in 18656 te Wildervank, 172 ton o.m., varend voor R.G.v/d Werf & Zn te Wildervank.
* 1866 t/m 1877 van de galjoot “Alida Hendrika”, gebouwd in 1865 te Pekela, 115 ton o.m., varend voor J.J.Koerts te Pekela. Het schip is in 1877 gestrand bij Pillau.
Overlappende vaartijden
Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden:
Geen datum, 1841, kof “Hercules”, kapitein Klaas E.Boswijk, kok Jacob Wegener.
28 februari 1842, schip “Herkules”, kapitein Klaass E.Boswijk, lichtmatroos Jacob J.Wegener.
31 juli 1848, kof “Gebroeders”, schipper Hendrik Jans Wegener, stuurman Jakob J.Wegener, 22 jaar uit Nieuwe Pekela.
24 mei 1865, schoenergaljoot “Alida Henderika”, kapitein J.J.Wegener, 39 jaar uit Nieuwe Pekela.
08 juli 1865, schoenergaljoot “Alida Henderika”, kapitein Jakob Jans Wegener, 39 jaar uit Nieuwe Pekela.
06 juli 1888, schoener “Marnix”, kapitein Jan Renkes, stuurman Jacob Wegener, 60 jaar uit Nieuwe Pekela.
12 september 1888, schoener “Marnix”, kapitein Jan Remkes Kuiper, stuurman Jacob Wegener, 60 jaar uit Nieuwe Pekela.
15 april 1890, schoener “Marnix”, kapitein Jan Remkes Kuiper, stuurman Jakob Wegener, 63 jaar uit Nieuwe Pekela.
03 juli 1890, schoener “Marnix”, kapitein Jan Rimkes Kuiper, stuurman Jakob Wegener, 64 jaar uit Nieuwe Pekela.
06 september 1890, schoener “Marnix”, kapitein Jan Rinkes Kuiper, stuurman Jakob Wegener, 64 jaar uit Nieuwe Pekela.
31 maart 1894, brik “Confiance”, kapitein Hendrik Grasdijk, stuurman Jacob Wegener, 67 jaar uit Nieuwe Pekela.
In 11 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Jacob/Jakob Wegener.
Het overzicht luidt:
1841 kok op de kof “ Herkules” onder Klaas E.Boswijk geen leeftijd
1842 lichtmatroos op de kof “ Herkules” onder Klaas E.Boswijk idem
1848 stuurman op de kof “Gebroeders” onderr Hendrik Jans Wegener 22 jaar
1865 kapitein op de schoenergaljoot “Alida Henderika” 39 jaar
1888-1890 stuurman op de schoener “ Marnix” onder Jan R.Kuiper 60-64 jaar
1894 stuurman op de brik “Confiance” onder Hendrik Grasdijk 67 jaar
Overige bijzonderheden
In de Harlinger Courant van 19 november 1862 staat de volgende mededeling096:
“De Staats-Courant bevat een belangrijk berigt, dat ook voor sommigen onzer lezers niet onbelangrijk zal zijn:
Bij de Regering is ingekomen het volgend rapport van den Nederlandschen consul-generaal te Lissabon:
Den 15den October jl. is te Oporto binnengeloopen het Nederlandsche kofschip Elisa kapitein H.H. de Boer, komende van Galatz, beladen met tarwe en bestemd naar Rotterdam, aan boord hebbende kapitein J.J.Wegener en vrouw, benevens vier man, uitgemaakt hebbende de equipage van het Nederlandsch kofschip Hendrika, hetwelk op de reis van Genua naar Antwerpen is gezonken op 41o47/breedte en 10o17/lengte; zijnde de opvarenden door voornoemden kapitein de Boer gered en aan boord genomen.
Deze vermeerdering van zes koppen ter voeding noopte kapitein de Boer, na 102 dagen in zee te zijn geweest Oporto binnen te loopen, om zich te provianderen en de schipbreukelingen aan land te zetten en tevens om de lading die blijken gaf warm te worden te beneficeeren, doch tot zijne verbazing werd hem door de guarmador der gezondheid aangezegd, dat hij, na ververschingen te hebben ingenomen, zou hebben te verzeilen zonder met het land te communiceren en veel minder zijne passagiers aan land te zetten, niettegenstaande hij voorzien was van zuivere gezondheidspassen, waarvan een door onze legatie in Constantinopel afgegeven. De opgegeven grond voor deze strengen maatregel was, dat geen gezondheidspas door de Portugeschen consul was afgeteekend, waarbij de omstandigheid, dat kapitein de Boer onmogelijk kon weten, dat hij eene Portugesche haven zou moeten aandoen, niet in aanmerking kwam.
Op ontvangen telegraphisch berigt van den vice-consul te Oporto heb ik onmiddellijk de noodige demarches gedaan en erlangd dat na verloop van weinige dagen de Elisa uit de quarantaine werd ontslagen: dit schip lost nu de lading in Oporto.
Alhoewel dus aan mijne voorstellingen gehoor is verleend en derhalve geen verder gevolg aan die zaak kan gegeven worden, blijft niet te min het feit bestaan dat een schip, met 102 dagen reis, aan boord van hetwelk geen spoor van ziekte bestond en hetwelk slechts uit nood en ten gevolge eener in zee verrigte menschlievende daad, moest binnenloopen, kon worden afgewezen en de broeijende lading aan bederf prijs gegeven, alleen omdat de verklaring onzer legatie niet hetzelfde geloof mogt vinden als die eens Portugesche consuls.
Welligt ware het wenschelijk dat onze gezagvoerders konden bekend gemaakt worden met hetgeen, waaraan zij zich blootstellen bij het zoeken van eene noodhaven in Portugal
Lissabon H.C.Hulsebos
10 October 1862 Consul-generaal
In: http://www.weikopiebes.nl/f/g/wegener1826.htm staan gegevens van Jakob Jans Wegener met o.a. portretten van hem en zijn vrouw Hinderika Piebes. Ook een aantal brieven dd 1910 en 1913 die hij vanuit Egmond aan Zee schreef aan zijn kleinkinderen in Chicago.
Familiegegevens en opleiding
Abel Redeker werd geboren op 01 november 1815 te Delfzijl als zoon van de schipper Nicolaas Arents Redeker en Elizabeth Alberts Vos.
Abel trouwde te Oude Pekela op 11 februari 1843 als zeeman met Amelia Jacobs Buining, geboren te Tremblade, Frankrijk als dochter van de schipper Jacob Buining en Wupke Freriks Peper. Zij overleed op 08 november 1885 te Oude Pekela, 74 jaar.
De brik “Minerva” van kapitein Abel Redeker werd vermist in 1881 tussen Elseneur en Termuntenzijl.
In Burgerlijke Stand akten van de Provincie Groningen wordt Abel Redeker vermeld als zeeman in 1843, 1844, 1846, 1848, 1851 en als schipper in 1874.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.N.Redeker was met vlagnummer 142 in de periode 1858 t/m 1881 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela112
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.N.Redeker als gezagvoerder gedurende:
* 1859 t/m 1863 van de kof “Juffer Garrelts”, gebouwd in 1840 te Pekela, 169 ton o.m., varend voor J.J.Koerts te Pekela. Het schip is in 1863 verongelukt in de Oostzee;
* 1865 t/m 1866 van de 2/m sch. “Aastroom”, gebouwd in 1864, bouwlocatie niet vermeld, 184 ton o.m., varend voor J.J.Koerts te Pekela. Het schip is in 1866 verongelukt in het ijs op de Oostzee;
* 1868 van de 2/msch “Zwanette Jantine”, gebouwd in 18656 te Wildervank, 172 ton o.m., varend voor R.G.v/d Werf & Zn te Wildervank;
* 1870 t/m 1875 van de 2/msch. “Hillechiena Amelia” ex Zwanette Jantine, gebouwd in 1865 te Wildervank, 172 ton o.m., varend voor R.G. v/d Werf & Zn te Wildervank. Het schip is in 1875 aangezeild en gezonken;
* 1879 t/m 1880 van de schkof “Ida” ex Maria Beerta, gebouwd in 1840 te Pekela, 163 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip werd in 1880 verkocht en gesloopt;
* 1881 van de brik “Minerva”, gebouwd in 1859 te Hoogezand, 198 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd vermist tussen Elseneur en Termuntenzijl.
De collectie monsterrollen in het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
30 maart 1838, tjalk “Harmina Margaretha”, kapitein Eilt Edzes Po, stuurman Abel Nicolaas Redeker, 22 jaar uit Delfzijl.
07 maart 1839, kof “Josina Wilhelmina”, schipper Jan Cornelis van der Veen, matroos Abel Redeker, 23 jaar uit Delfzijl.
13 maart 1840, smak “Zeemanshoop”, schipper Steffen Hindriks Siccama, stuurman Abel Nicolaas Redeker, 24 jaar uit Delfzijl.
18 maart 1841, scheepsnaam niet vermeld, schipper Steffen H.Siccama, stuurman Abel Redeker, 25 jaar uit Delfzijl.
25 februari 1842, kof “Auwina”, kapitein Hindrik Alberts Wolkammer, stuurman Abel Nicolaas Redeker, 26 jaar uit Delfzijl.
21 maart 1844, schip “Weldaad”, kapitein Geert Tonnis de Jonge, stuurman Abel Nicolaas Redeker uit Oude Pekela.
14 maart 1845, schip “Weldaad”, kapitein Geert Tonnis de Jonge, stuurman Abel N.Redeker uit Oude Pekela.
14 april 1849, schip “Ida Gezina”, kapitein Diddo S.Brouwer, stuurman Abel Redeker uit Oude Pekela.
22 februari 1851, schip “Anna Hinderika”, kapitein Berend G.Ebling, stuurman Abel N.Redeker uit Oude Pekela.
01 april 1854, schip “Ida”, kapitein Albert H.Wolkammer, stuurman Abel Redeker uit Oude Pekela.
22 februari 1856, schip “Jan Fresemann”, kapitein Geert T. de Jonge, 1ste stuurman, Abel N.Redeker uit Oude Pekela
23 februari 1857, schip “Jan Fresemann”, kapitein Geert T. De Jonge, stuurman Abel Redeker uit Oude Pekela.
13 maart 1858, schip “Juffer Garrelts”, kapitein Abel Redeker uit Oude Pekela.
25 februari 1860, schip “Juffer Garrelts”, kapitein Abel N.Redeker uit Oude Pekela.
09 februari 1863, schip “Juffer Garrelts”, kapitein Abel Redeker uit Oude Pekela.
10 augustus 1864, schoener “Astroom”, kapitein Abel Nic. Redeker, 48 jaar uit Nieuwe Pekela.
06 februari 1875, schoener “Hillechina Amelia”, kapitein Abel Nikolaas Redeker uit Oude Pekela.
Melding van het op 09 januari 1871 overboord slaan en verdrinken van de kok van de schoener “Hillechiena Amelia”, kapitein A.N.Redeker. Het schip voer toen in de Middellandse Zee op 40o10’NB/02o36’OL.
Krantenberichten
Provinciale Groninger Courant 29 november 1862114
Advertentie. Mr. B. Haitsema Viëtor, notaris te Winschoten, gedenkt, ten verzoeke van de erven van wijlen de heer A. Kranenborg en vrouw, op dinsdag 6 januari 1863, des avonds te 5 uur in openbare veiling te verkopen de volgende aandelen in zeeschepen, te weten:….
….1/60 in de JUFFROUW GARRELTS, kapt. Redeker…..
NRC 12 april 1863114
Amsterdam, 11 april. De Nederlandse kof JUFFER GARRELTS, kapt. Redeker, van Schiedam naar Arendsburg, is in de Oostzee verongelukt.
NRC 29 april 1866 114
Amsterdam, 28 april. De schepen AASTROOM, kapt. A.N. Redeker, van Antwerpen met spoorstaven en ELISE, kapt. Ossenbrugge, van Burnt Eiland, beiden naar Kroonstad, zijn volgens telegram uit Reval van gisteren, de 25e dezer bij Hochland van het ijs doorsneden en gezonken; de equipages zijn gered.
HFD = Helsingfords Dagblad (vertaald uit het Zweeds)290566
De 24e april is de Nederlandse schoener AASTROOM, kapt. Redeker, met een lading spoorbielzen van Antwerpen met bestemming Kroonstad, tussen Hogland en Rödskär door het ijs ingesloten en dusdanig beschadigd dat ze is gezonken, hetgeen zo snel gebeurde dat de bemanning zich nog net in een sloep kon redden. De bemanning werd opgenomen door de schoener OLDENBURGER uit Bremen, welke dichtbij was en die op weg was van Engeland naar Kroonstad met een lading steenkool.
De volgende dag overkwam dit schip dezelfde ramp tussen Hogland en Wiringen. Helemaal omgeven door drijfijs kwam de boeg hoog uit het water omhoog en is ze gezonken toen het ijs zich weer verspreidde. De bemanning van de AASTROOM, welke de dag ervoor was gered en uit 15 man bestond, kon zich in een sloep redden welke slechts over één roeiriem beschikte. Om niet door de golven te worden weggespoeld gingen de mannen op de bodem van de sloep liggen, terwijl 2 mannen op hun knieën zaten en met hun zuidwesterhoeden probeerden te roeien. De schipbreukelingen hoopten zo in deze weersomstandigheden bij Wiringen uit te komen, maar door de sterke wind uit NW tot N dreven ze daar voorbij en ze bevonden zich in een hoogst gevaarlijke situatie, toen gelukkig vijf met de zeehondenvangst bezig zijnde kustbewoners hen bemerkten en hebben gered.
NRC 17 februari 1870114
Amsterdam, 16 februari. Volgens brief uit Veendam van de 14e dezer is aldaar per telegram het bericht ontvangen, de het Nederlandse schip HILLECHINA AMALIA, kapt. A.N. Redeker, in de Middellandse Zee gestrand is. Genoemd schip was de 6de januari van Amsterdam te Genua aangekomen.
NRC 19 februari 1870114
Arles, 12 februari. De HILLECHINA AMALIA, kapt. Redeker - zie ons nommer van 17 dezer -is op de reis van Genua naar Cette (opm: Sète) gestrand, en zit op de reven bij de monding van de Rhône "pentière de Martigues" (opm: positie: 43º20’NB en 05º02’OL).
Provinciale Groninger Courant 24 februari 1870 114
Veendam 21 februari Volgens hier ontvangen telegram is het schip HILLECHIENA AMALIA, kapt. Redeker, afgebracht en ligt nu in de haven te Port-de-Bouc.
NRC 26 februari 1870114
Amsterdam, 25 februari. Blijkens een te Veendam ontvangen telegram, is het aan de monding van de Rhone gestrande Nederlands schip HILLECHINA AMALIA, kapt. Redeker, van Genua - Cette (vroeger gemeld), afgebracht, en ligt in de haven te Bouc (opm: Port-de-Bouc).
NRC 31 januari 1871114
Antwerpen, 31 januari. Het Nederlands schip HILLECHIENA AMALIA, kapt. A.N. Redeker, van Antwerpen naar Genua bestemd, den 17 december masteloos en met verlies van alles van het dek, door de stoomboot de TRAFALGAR te Port Mahon binnengesleept. Een man van de equipage was verdronken.
NRC 24 november 1872114
Vlissingen, 22 november. Door de Nederlandse schoener HILLECHIENA AMELIE, kapt. Redeker, is heden alhier aangebracht de bemanning van de Noorse bark NORMA, kapt. Stoes, van Sundsvall met hout naar Londen bestemd, welk schip de 18e november in de Noordzee vol water verlaten is.
NRC 04 januari 1875114
Bremerhaven, 2 januari. Alhier liggen de volgende Nederlandse schepen: HILLECHINA AMALIA, kapt. Redeker, GOUDVISCH, kapt. Van der Werff, AUKJE GEPKELINA, kapt. De Vries, HENRIETTE, kapt. Wever, KOSMOPOLIET, kapt. Schuitema, en LIBRA, kapt. Rasker.
NRC 11 augustus 1875114
Sunderland, 9 augustus. Het stoomschip VANGUARD, zaterdag te Shields aangekomen, rapporteert in aanvaring te zijn geweest met de Nederlandse schoener HILLECHIENA AMALIA, kapt. Redeker, van St. Petersburg naar Londen bestemd. Het Swinlicht was in peiling NNO, 1 mijl afstand. De equipage is gered en naar de Tyne gebracht.
NRC 26 november 1879114
Terschelling, 24 november. Het Nederlands schip IDA, kapt. Redeker, van Riga met hout naar Harlingen, is vol water door de sleepboot MAGNET van de Vlierede bij deze haven gesleept.
NRC 05 december 1879114
Terschelling, 3 december. De lading balken van het vol water alhier binnengebrachte schip IDA, kapt. Redeker, van Riga, wordt gelost en zal met andere gelegenheid naar Harlingen gebracht worden.
NRC 14 januari 1880114
Amsterdam, 13 januari. De gehele lading hout van het te Terschelling binnengebrachte schip IDA, kapt. A.N. Redeker, van Riga, zal deze week gelost en naar men hoopt te Harlingen zijn aangebracht.
NRC 17 januari 1880114
Terschelling, 14 januari. Het kofschip IDA, bevaren geweest door kapt. Redeker, heeft heden in publieke veiling slechts NLG 110 opgebracht.