Familiegegevens en opleiding
Gerlof Freeks Waterberg werd geboren op 05 september 1821 te Sappemeer als zoon van Freerk Jacobs Waterberg en Aafke Gerlofs Venema. Hij trouwde op 05 februari 1850 te Delfzijl met Trijntje Tjarks de Boer, geboren op 23 augustus 1825 te Uitwierde als dochter van Tjark Fokkes de Boer en Grietje Pieters Kuiper. Gerlof F. overleed op 11 januari 1873 te Groningen.
In een stamboom van het geslacht Waterborg op internet (verkregen via de heer Mast te Delfzijl092) wordt Gerlof Freerks aangeduid met de geslachtsnaam Waterborg. Zie daartoe de huwelijksacte van 09 januari 1862 te Groningen van Roelof Alberts Alberts en Jantje Waterborg, waar Gerlof Freerks vermeld staat als getuige en aangetrouwde oom van de bruid..
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.F.Waterborg als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1857 van de kof “Vrouw Catharina”, gebouwd in 1843 te Groningen, 60 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1859 t/m 1866 van de tjalk “Catharina” ex Reina, gebouwd in 1853 te Sappemeer, 62 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip voer in 1867 voor kapitein/eigenaar E.D.Bankema te Middelburg en was herdoopt in “Maria”;
* 1867 t/m 1873 van de tjalk “Catharina de Boer”, gebouwd in 1865 te Groningen, 69 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
Overige bijzonderheden
Gegevens verkregen van de heer R.K.Mast te Delfzijl.092.
Provinciale Groninger Courant nr. 51 – za. 29 April 1854
- Het kofschip Catharina, kapit. G.F. Waterborg, van Groningen, komende van Hadersleben en bestemd naar Amsterdam, is zondagmiddag l.l., ongeveer te zes uur des avonds, met een fellen N.O. wind op 10 mijlen afstands van Terschelling gezonken. De kapitein, het gevaar ontdekkende, had naauwelijks den tijd, om de boot te kappen en zich met den matroos daarin te begeven, of reeds dreven zij met hunne in wrakken toestand verkeerende boot van de luiken af en moesten de Catharina en de twee manschappen, die zich nog daarop bevonden, voor hunne oogen zien zinken.
Ontzettend was voor hen dit oogenblik, waarin zij verkeerden; binnen vijf minuten in zulk een toestand geplaatst en zonder eenige levensmiddelen; de zon ging onder en reeds werd het duister; onophoudelijk waren zij bij beurten bezig, om het water uit hunne boot te scheppen, want steeds verkeerden zij in zinkenden toestand. In deze positie werd de nacht doorgebragt; de morgen verscheen en welke middelen tot redding zij ook bleven aanwenden, alles was op dat oogenblik nog vruchteloos. Reeds hadden zij hun bovenkleed tot zeil en noodsein opgehangen, toen zij omstreeks des middags te 1 uur werden gezien door kapit. H.H. Ebes, van Harlingen, die hen dadelijk met de grootste bereidvaardigheid heeft opgenomen en van al het noodige voorzien en hen vervolgens te Harlingen aan wal heeft gebragt.
De op den bodem verongelukte personen zijn F.J. van Bergen, van de Kiel, en de kok P. de Vries, van Onderdendam. De matroos, die er met den kapitein het leven heeft afgebragt, schoon van alles ontbloot, is Johannes Limborgh, van Groningen.
kof “Vrouw Catharina”, 1843 te Groningen, 60 ton. van 1852-1854 onder kapitein/eigenaar Gerlof Freerks Waterborg te Groningen (1821-1873). Op 23 april gezonken op 10 mijl ten NNO van Terschelling (buiten het Gat van Texel). Het schip was beladen met boekwijt van Hadersleben naar Nederland. Kapitein G.F.Waterborg en een matroos werden gered door het schip “GRIETJE”, kapt. Ebbes. De stuurman en de kok verdronken. Op 05/02/1850 gehuwd met Trijntje Tjarks de Boer.092a
smak “Catharina” ex “Reina”, 1853 te Sappemeer, 62 ton, van 1859 – 1865 onder Gerlof Freerks Waterborg te Groningen. Vermoedelijk gekocht van O.G.Bakker te Groningen. In 1866 over naar kapitein/eigenaar D.Bankema, die het schip herdoopte in “Maria”. Vermoedelijk overgegaan naar de binnenvaart, want niet meer vermeld in Sweijs.092a
galjoot “Katrina/Catharina de Boer”, 1865 bij G.K. de Vries te Groningen/69 ton, van 1865-1873 onder kapitein/eigenaar Gerlof Freerks Waterborg te Groningen. In 1873 over naar kapitein/eigenaar H.P.Oltmans te Groningen.
Bouma025 vermeldt kapitein Waterborg (zonder initialen) als gezagvoerder van/in:
* 1855 t/m 1856 van de galjoot “Planter”, gebouwd in 1854 te Vierverlaten (1ste schip), 100 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.
Volgens Mast092 gaat het hier om Gerlof Freerks Waterborg, die gezagvoerder was van 1854-1856. Volgens een bericht in de NRC zou het schip op 22 april 1854 te water zijn gelaten. Deze krant meldt als naam C.F.Waterborg. Het schip komt slechts in de lijsten 1855 en 1856 van de Nederlandsche Koopvaardij voor.
Familiegegevens en opleiding
Harm werd geboren op 05 mei.1831 te Oude Pekela als zoon van de landgebruiker/schipper Pieter Jans Oltmans en Eipka Jans Bruins
Hij trouwde op 18 mei 1864 te Groningern als scheepskapitein met Margrietha Bolhuis, geboren 07 juni 1842 te Groningen als dochter van de scheepskapitein Jan Abels Bolhuis en Geessien Hindriks Londeman. Margrietha overleed op 29 juni 1872 te Groningen, 30 jaar.
Harm hertrouwde op 07 augustus 1875 te Groningern als scheepskapitein met Jantien van Hemmen, geboren 30 mei 1844 te Hoornsedijk, gem. Haren als dochter van de landbouwer Hendrik Hendriks van Hemmen en Jantien Kornelis Eleveld. Jantien was de weduwe van de veehouder Harm Plenter, die op 25 juni 1872 te Groningen was overleden.
Jantien overleed op 23 februari 1917 te Groningen, 72 jaar, weduwe.
Harm Oltmans overleed op 24 maart 1894 te Groningen, 62 jaar, schipper.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.P.Oltmans was lid voor de vlag van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 103 in de periode 1867 t/m 1877. In 1880 staat H.P.Oltmans vermeld met vlagnummer 44.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.P.Oltmans als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1870 van de kof “Christina” ex Tjakkien, gebouwd in 1850 te Groningen, 64 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1871 t/m 1872 op hetzelfde schip maar nu varend voor N.Sikkens te Sappemeer. Het schip is in 1872 gestrand en wrak geraakt;
* 1874 t/m 1877 van de tjalk “Catharina de Boer”, gebouwd in 1865 te Groningen, 69 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. (ook “Katrina de Boer”092a)
Overige bijzonderheden
Harlinger Courant dd 19 oktober 1874, Scheepvaartberichten
Uitgegaan:
“Vlie Katrina de Boer, H.P.Oltmans, Kopenh.”
Familiegegevens en opleiding
Egbert Willem werd geboren op 27 december 1843 te Groningen als zoon van de commissionair/boekhouder Peterus Petrejus en Maria Brink.
Hij trouwde op 12 maart 1868 te Groningen als stuurman met Trijntje van Sluis, geboren op 17 november 1848 te Groningen als dochter van de scheepskapitein Take Luitjes van Sluis en Tjaakje Jager. Trijntje overleed op 28 oktober 1898 te Groningen, 49 jaar, weduwe.
Egbert Willem overleed op 03 september 1879 in Noorwegen, scheepsgezagvoerder.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
E.W.Petrejus was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 44 in de periode 1878 t/m 1879/
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt E.W.Petrejus als gezagvoerder gedurende:
* 1875 t/m 1876 van de kof “Johanna Geziena”, gebouwd in 1872 te Martenshoek, 80 ton o.m., varend voor G.H.Addens te Winschoterzijl. Het schip is in 1876 verkocht naar het buitenland;;
* 1878 t/m 1879 van de tjalk “Catharina de Boer”, gebouwd in 1865 te Groningen, 69 ton o.m., varend voor H.P.Oltmans te Groningen. Volgens Mast092a ook “Katrina de Boer”)
Overige bijzonderheden
Geen