Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.D.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1867 t/m 1868 van de brik “Amicitia” ex Protejido, gebouwd in 1850, bouwlocatie niet vermeld, 173 ton o.m., varend voor W.Feltrup te Alkmaar;
* 1869 t/m 1870 van de 2/msch “Herstelling” ex Hollandsche Duiker, gebouwd in 1859 te Amsterdam, 107 ton o.m., varend voor J.Holtz te Alkmaar;
* 1871 t/m 1873 van hetzelfde schip maar nu varend voor P.van Rossem & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.L.Jansonius als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1863 van de 2/msch. “Hector” ex Cornelia & Alida, gebouwd in 1856 te Groningen, 127 ton o.m., varend voor Schrijver & van Rossen te Amsterdam. Het schip is verongelukt op de baar van Maroim;
* 1865 t/m 1867 van de 2/msch “Willem” ex Pollux, ex Julia, gebouwd in 1851 te Groningen, 120 ton o.m., varend voor Schrijver & van Rossum te Amsterdam. Het schip is in 1867 gestrand en wrak geraakt;
* 1868 van de kof “Wilhelmina” ex Geertruida Jacoba, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 102 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar (Bouma voegt hirt een ? toe) vanuit Appingedam. Het schip is in 1868 gestrand en wrak geraakt;
* 1870 t/m 1875 van de brik “Amicitia” ex Protejido, gebouwd in 1850, bouwlocatie niet vermeld, 173 ton o.m., varend voor H.J.Plant te Schiedam;
* 1876 t/m 1877 van het 3/mschip “van der Palm”, gebouwd in 1847 te Schiedam, 496 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;
* 1878 van de bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de Lek, 703 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip is te New York afgekeurd en verkocht voor $ 3950,-;
* 1879 t/m 1884 van het 3/mschip “Ortelius”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 743 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;
* 1885 t/m 1887 van de bark “Eendragt”, ex Professor v/d Boon Mesch, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 632 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip werd te Lissabon afgekeurd, verkocht en gesloopt;
* 1889 van het 3/mschip “Ortelius”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 743 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip werd in 1889 te Batavia afgekeurd.
Overige bijzonderheden
De Harlinger Courant dd 24 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:
Uitgegaan
“Bolderaa 18 Oct. Amicitia J.L. Jansonius Holland.
Handelsblad: “Leba 5 maart 1867. De Nederlandsche schepen WILLEM , kapitein J.L.Janzonius en ELISABETH & CHRISTINA, kapitein G.K.Visser, van Amsterdam herwaarts zijn alhier in de nabijheid gestrand en wrak geworden, het volk van beide schepen is gered.” (Hoedemaker).038.
Familiegegevens en opleiding
Derk Haverbult werd geboren te Groningen als zoon van Jan Harmannus Haverbult en Trientje Hulsinga.
Hij trouwde op 14 november 1861 te Groningen als stuurman met Trijntje Schoemaker, geboren te Winschoten als dochter van Jacob Jans Schoemaker en Berentje Kosses Frutema.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt D.J.Haverbult als gezagvoerder gedurende:
* 1865 t/m 1869 van de 2/msch. “Helena Jacoba”, gebouwd in 1858 te Delfzijl, 126 ton o.m., varend voor G.Kortrijk te Groningen. Het schip voer in 1870 voor de kapitein/eigenaar B.J.Luder te Wildervank en was herdoopt in “Persa”;
* 1876 van de brik “Amicitia” ex Protejido, gebouwd in 1850, bouwlocatie niet vermeld, 173 ton o.m., varend voor H.J.Plant te Schiedam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.R.Wielema als gezagvoerder gedurende:
* 1877 van de brik “Amicitia” ex Protejido, gebouwd in 1850, bouwlocatie niet vermeld, 173 ton o.m., varend voor H.J.Plant te Schiedam. Het schip werd in zinkende staat verlaten en binnengebracht in Kopenhagen.
Overige bijzonderheden
Geen