Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.S.van der Meer als gezagvoerder gedurende:
* 1855 t/m 1867 van de galjoot “Cornelia Jacoba”, gebouwd in 1854 te Sappemeer, 110 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip voer in 1868 voor R.Meihuizen te Sappemeer en was herdoopt in “Neptunus”;
* 1868 t/m 1871 van de 2/msch “Ebenhaezer”, gebouwd in 1867 te Sappemeer, 150 ton o.m., varend voor K.Bakker te Sappemeer.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.J.Klunder als gezagvoerder gedurende:
* 1872 t/m 1879 van de 2/msch “Ebenhaezer”, gebouwd in 1867 te Sappemeer, 150 ton o.m., varend voor K.Bakker te Sappemeer;
* 1880 op hetzelfde schip maar nu varend voor R.Meihuizen te Sappemeer.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Albert Forma werd geboren te Groningen 04 december 1850 als zoon van de beurtschipper Derk Forma en Jantje Velthuis.
Hij trouwde op 10 januari 1877 te Groningen als schipper met Grietje Veldkamp, geboren 28 september 1851 te Groningen als dochter van de schipper Fredericus Veldkamp en Anna Geuchiens Rasker. Grietje overleed op 10 mei 1939 te Groningen, 87 jaar, weduwe.
Albert overleed 28 februari 1918 te Groningen, 67 jaar, zonder beroep.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A. Forma was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 34 in de periode 1878 t/m 1888 en met vlagnummer 22 in de periode 1888 t/m 1891.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
“De kapiteins A. Forma en B. Mulder waren vermoedelijk de eersten die zich bij het Zeemanscollege (De Groninger Eendracht) lieten inschrijven met een ijzeren tjalk.101
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.Forma als gezagvoerder gedurende:
* 1878 t/m 1879 van de kof “Grietje & Teunke”, gebouwd in 1868 te Sappemeer, 99 ton, varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1879 op Longsand verongelukt;
* 1881 t/m 1887 van de 2/msch “Ebenhaezer”, gebouwd in 1867 te Sappemeer, 150 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1888 t/m 1889 van de schbrik “Orion”, gebouwd in 1868 te Varel, 215 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1889 aan de Platarivier verkocht;
* 1891 van de koftjalk “Forma”, gebouwd min 1890, bouwlocatie niet vermeld, 108 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip ging in 1891 over naar de binnenvaart.
Overige bijzonderheden
“De eerste ijzeren schepen, die in het College (De Groninger Eendracht) werden ingeschreven waren tjalken. Hoewel het niet meer juist is na te gaan, was vermoedelijk kapitein A.Forma, de latere havenmeester te Groningen, de eerste die zijn ijzeren tjalkschip in het zeemanscollege deed inschrijven.
Zie p. 17 in: “Zeemanscollege DE GRONINGER EENDRACHT. Gedenkboek 1830-1930”
Familiegegevens en opleiding
Niet geïdentificeerd
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.C.Forma was effectief lid van het Groninger zeemanscollege `De Groninger Eendracht` met vlagnummer 34 in de periode 1889 t-m 1894.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.C.Forma als gezagvoerder gedurende:
* 1888 t/m 1890 van de 2/msch “Ebenhaezer”, gebouwd in 1867 te Sappemeer, 150 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1890 verkocht naar Brazilië;
* 1892 van de schbrik “Spera in Deo” ex Catharina Suzanna, ex Singapore, gebouwd in 1868 te Wildervank, 194 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1892 gezonken in het ijs bij Cuxhaven.
Overige bijzonderheden
Geen