Inloggen
ANTJE DREWES - ID 16459


Kroniekberichten

Datum 31 januari 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Londonderry, 28 januari. Het schip ANTJE DREWES, kapt. Kuiper, van Riga, vroeger gemeld als in Lough Foyle gearriveerd 23 januari, is nog niet te Moville aangekomen. Een schoener welke abusievelijk daarvoor aangezien is geworden, is 22 januari gepraaid, naar Innishowen Head koersende, doch door harde wind teruggedreven.

Afbeelding
Datum 04 februari 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Londonderry, 1 februari. De gezagvoerder Kuiper van het Nederlandse schoenerschip ANTJE DREWES, van Riga alhier gearriveerd, bericht, dat, toen het schip te Fort William lag, de stuurman, terwijl hij bezig was een touw aan wal te werpen, plotseling dood op dek neerviel. Ontsteking van het hart schijnt de oorzaak van zijn dood te zijn.

Afbeelding
Datum 28 januari 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Gibraltar, 19 januari. Door de sleepboot HERCULES is 16 dezer door de straat gesleept het schoenerschip EGINE, kapt. Pott, van Palermo naar Amsterdam met fruit.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Veiling van schepen en aandelen, te Amsterdam, op 7 oktober:
- Het tjalkschip EBENHAEZER, groot 65 ton, verkocht voor NLG 495.
- 1/60 aandeel in het Nederlandse clipper fregatschip DORDRECHT II, gemeten op 773 tonnen, gevoerd door kapt. C.J. Rotgans, varende onder directie van de heren G. van Hoogstraten & Zoon, te Dordrecht, opgehouden voor NLG 510.
- 1/60 aandeel als boven, opgehouden voor NLG 525.
- 3/32 aandeel in het Nederlandse brikschip de JONGE EVERT, gemeten op 242 tonnen, gevoerd door kapt. M.L. Sparrius, varende onder directie van de heer C.E. Smit, te Koog a/d. Zaan, opgehouden voor NLG 290.
- 2/80 aandeel in het Nederlandse schoener brikschip EGINE EN ANTJE DREWES, gemeten op 191 tonnen, gevoerd door kapt. B.M. Pott. Opgehouden voor NLG 410.
- 1/24 aandeel in het Nederlandse schoenerschip JACOB, gemeten op 205 tonnen, gevoerd door kapt. J.H.B. Freie, de beide laatste varende onder directie van de heer J.J. Koerts, te Oude Pekela. Opgehouden voor NLG 180.
- 2/80 aandeel in het Nederlandse klipper brikschip HENDERIKA, gemeten op 205 tonnen, gevoerd door kapt. J.J. Kuiper, varende onder directie van de heer J.H. Wever, te Nieuwe Pekela. Opgehouden voor NLG 150.
- 1/40 aandeel in het Nederlandse schoener brikschip CONCURRENT, gemeten op 172 tonnen, gevoerd door kapt. A.D. de Jongen. Opgehouden voor NLG 205.
- 2/60 aandeel in het Nederlandse schoener brikschip ANNA, gemeten op 165 tonnen, gevoerd door kapt. W.H. Korfker. Opgehouden voor NLG 65.
- 1/60 aandeel in het Nederlandse schoener brikschip NICOLAAS FRANS, gemeten op 194 tonnen, gevoerd door kapt. W.J. de Groot. Opgehouden voor NLG 90.
- 2/56 aandeel in het Nederlandse schoener brikschip IDA, gemeten op 179 tonnen, gevoerd door kapt. J. Hazewinkel Hz. Opgehouden voor NLG 140.
- 2/56 aandeel in het Nederlandse schoenerschip HARMONIE, gemeten op 149 tonnen, gevoerd door kapt. F.J. Boer, de vijf laatste varende onder directie van de heer K.J. Wilkens te Veendam, opgehouden voor NLG 110.
- 2/30 aandeel in het Nederlandse schoener kofschip JELTINA, gemeten op 154 tonnen, gevoerd door kapt. J.F. Starke, varende onder directie van de heer U. Zuiderveen te Oude Pekela, opgehouden voor NLG 100.
- 1/48 aandeel in het Nederlandse schoenerschip HAZARD, gemeten op 184 tonnen, gevoerd door kapt. J.H. Korter, varende onder directie van de heer P.P. Kolk te Oude Pekela. Opgehouden NLG 100.
- Zes porties, ieder à NLG 250,-, in de Stoombootreederij voor het Slepen van Schepen aan het Nieuwediep, van en naar Zee, voor 74%, 80%.
- Vijf bewijzen van deelgerechtigheid in genoemde Stoombootreederij voor NLG 25, alles verkocht.

Afbeelding
Datum 27 februari 1880
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Verkoop van scheepsaandelen te Oude Pekela op 23 februari:
2/50 - GOLDHOORN, NLG 175; 1/40 - MARGARETHA, NLG 270; 1/40 - idem, NLG 270; 1/40 - idem, NLG 270; 1/60 - HELENA, NLG 90; 2/60 - idem NLG 170; 1/40 - JANTINA KORTER, NLG 200; 1/40 - idem, NLG 200; 1/40 - EGINE, NLG 140; 2/40 - GEERTJE, NLG 230; 1/40 - JOHANNA, NLG 260; 1/40 - idem, NLG 260; 2/40 - VERTROUWEN, NLG 190; 1/40 - AVANT, NLG 250; 1/40 - idem, NLG 260; 1/40 - idem, NLG 260; 2/40 - HAZARD, NLG 150; 2/50 - ANNA HELENA, NLG 230; 1/50 - ANNA, NLG 140; 2/50 - idem, NLG 260; 1/40 - AFINA, NLG 150; 1/40 - idem, NLG 150; 1/40 - VELOX, NLG 170; 1/40 - idem, NLG 160; 1/40 - ASTROOM, NLG 320; 1/40 - idem, NLG 320; 2/40 - JACOB, NLG 260; 2/80 - TWEE ZUSTERS, NLG 110; 3/80 - TWEE ZUSTERS, NLG 160; 1/40 - REIZIGER, NLG 120; 1/40 - idem, NLG 120; 2/50 - JAN EN ANTON, NLG 150; 1/40 - MERCATOR, NLG 100; 1/40 - idem, NLG 100; 1/40 - BARBARA HENDERIKA, NLG 90; 1/40 - idem, NLG 90; 1/40 - idem, NLG 100; 1/40 - BERNARDUS GODELEVUS, NLG 130; 1/40 - idem, NLG 130; 1/40 - idem, NLG 140; 1/40 - WILLEMINA, NLG 110; 1/40 - idem, NLG 110; 2/80 - PROCYON, NLG 190; 3/80 - idem, NLG 280; 1/40 - OLDAMBT, NLG 260; 1/40 - idem, NLG 260; 1/40 - GEB. BUNGE, NLG 130; 1/40 - idem, NLG 130; 1/40 - PETRONELLA, NLG 160; 2/40 - idem, NLG 300; 1/40 - ESPERANCE, NLG 140; 2/40 - idem, NLG 230; 3/80 - HENRICA, NLG 400; 1/60 - CATHARINA, NLG 50; 2/60 - idem, NLG 90; 1/40 - NIEUW BEERTA, NLG 190; 2/40 - WINSCHOTEN II, NLG 70; 2/60 - ROELFINA TYDENS, NLG 60; 3/60 - idem, NLG 75; 1/80 - HARMANNA, NLG 100; 2/40 - BROEDERTROUW, NLG 150; 1/40 - CORNELIA MARIA, NLG 250; 1/40 - idem, NLG 250; 1/40 - idem, NLG 260; 1/40 - GOEDHART, NLG 280; 1/40 - idem, NLG 280; 2/40 - CORNELIA, NLG 100.

Afbeelding
Datum 07 november 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rio Grande, 29 september. De Nederlandse schepen EGINE, kapt. B.M. Pott en ADENA, kapt. N.H. Boswijk, zijn bevracht van Porte Alegro naar het Kanaal, het Nederlandse schip GODELEVUS, kapt. B.H. Reit, van Porto Alegre naar Pernambucq.

Afbeelding
Datum 12 december 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Veendam, 11 december. Kapt. Pot, gezagvoerder van het Nederlandse schoenerschip EGINE, in mei van Antwerpen naar Rio Grande vertrokken, was in oktober ter rede van Maldonado, nadat hij circa drie maanden voor de baar van Rio Grande had gekruist, waar hij wegens lage waterstand niet heeft kunnen binnenkomen. Schip en equipage waren in goede staat. Men zou aldaar enige dagen vertoeven ter overname van drinkwater en provisie, waarna de kapitein weder naar de baar van Rio Grande zou vertrekken.

Afbeelding
Datum 12 februari 1883
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Veendam, 9 februari. Een der abonnées van de Veendammer Courant te Rio Grande schrijft aan dat blad van daar, d.d. 14 februari j.l., omtrent de toestand van de baar het volgende:
Met de baar is het wel zo goed als het geweest is; de schepen met 10 voet diepgang hebben weinig oponthoud; ook de schepen, die hier binnen laden, insgelijks; kapt. Slinger, Havenga en Oldenburger, wiens schepen alle drie 12½ palm diepgang hebben, zijn maar twee dagen aan de baar geweest, toen waren ze goed en wel in zee. Thans zijn er geen schepen voor en ook geen om uit te gaan. De TASMANIA, kapt. Schut, ligt klaar met 13½ palm. Ook deze zal er wel gauw uitkomen; de vrachten staan nog laag, want men is hier nog niet druk aan het slachten. Kapt. Kolk, van de JEANNETTE, is bevracht naar Rio Janeiro en Bahia voor 2.300 milreis.; kapt. Pot, van de EGINE, Koerts, van de ALIDA MAGRETHA, kapt. De Jonge, van de SAC À FARINE, zijn alle bevracht van hier om spoorijzer te halen van Montevideo naar Pelotes. Kapt. Franken, van de UNIE, is bevracht van Porto Allegre naar de westkust met een lading droog vlees; kapt. Boekhoud, van de GOORECHT EN OLDAMBT, met droge vellen naar Amerika. Het is hier tegenwoordig zeer warm maar toch gezond. Er is nu een grote boei gelegd met een klok (opm: bel), ongeveer 1,5 mijl van de baar, waar de schepen rond om toe gaan en ook zeer goed dicht bij ankeren. Dan liggen ze op een zeer goede plaats om binnen te komen. Op de Zuidbaar is nog altijd weinig water; de schepen moeten alle de Noordoost-baar passeren, die veel langer dan de Zuidbaar is. Naar men hier zegt heeft het gouvernement twee baggermachines laten maken, die hier op de baar kunnen werken.

Afbeelding
Datum 08 september 1883
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dartmouth, 5 september. Het schip EGINE, kapt. B.M. Pott, van Rio Grande hier binnengelopen, heeft zeilen verloren en andere schade geleden.

Afbeelding
Datum 24 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen.
Het Nederlandse schoener-brikschip EGINE is te Hamburg uit de hand verkocht.
Het Nederlandse schoenerschip ANNA MARIA is te Lissabon uit de hand verkocht.

Afbeelding