2017-10-00: |
Zweedse reder houdt Ferus Smit goed aan het werk. Scheepswerf Ferus Smit aan het Winschoterdiep heeft zaterdag 21 oktober bouwnummer 445 Snow Crystal te water gelaten. Het schip werd gedoopt door Berit Berggren, secretaresse bij de Zweedse rederij Erik Thun AB uit Lidköping, de opdrachtgever voor de bouw. De 1A ijsklasse genoteerde Snow Crystal (5680 dwt) is de eerste van twee droge-ladingschepen (thuishaven Delfzijl) voor de Zweedse rederij. De thans bekende algemene gegevens van de Snow Crystal luiden: 2990 gt, lengte over alles 89 meter, loodlijnlengte 84,99 meter, breedte 13,35 meter met een ruiminhoud van 207,220 cft. Met de stapelloop is de helling vrijgemaakt voor het bouwnummer 446, een vergrote versie van de Snow Crystal, die eind februari 2018 moet worden opgeleverd. De algemene gegevens van dit eveneens ijsklasse 1A genoteerde schip luiden: lengte over alles 104,60 meter, lengte tussen de loodlijnen 100,59 meter, breedte 13,35 meter met een dwt van 6550 ton bij circa 3615 gt. Het ruiminhoud bedraagt 263.830 cft. In de machinekamer van beide schepen wordt een 1950 kW voortstuwing geplaatst. Volgende viertal. Na gedurende de achter ons liggende jaren reeds zo’n 30 schepen aan Erik Thun te hebben geleverd, is de orderportefeuille van Ferus Smit nog steeds goed gevuld met bouwopdrachten voor deze Zweedse reder. Na bouwnummer 446 volgt voor de locatie Westerbroek het bouwnummer 443, opmaat van een viertal 1A ijsversterkte olie-/chemicaliëntankers met Wärtsilä LNG dual fuel-motoren (6L34DF, 2999 kW). De schepen, waarvan twee op de locatie Westerbroek (bouwnummers 443 en 444) en twee in Leer (bouwnummers 451 en 452) worden gebouwd, vervangen de eveneens door de Groningse werf gebouwde oudere eenheden van de Thun-vloot. De eerste oplevering staat september volgend jaar gepland. De tot dusver bekende gegevens luiden: lengte over alles 114,85 meter, loodlijnlengte 112,34 meter, breedte 15,87 meter, holte 10,10 meter, 7999 dwt. Het over negen gecoate tanks verdeelde laadvolume bedraagt 9540 kubieke meter. Verder wordt een aantal nieuwe technieken toegepast, zoals een grote schroef met straalbuis, ballastwaterbehandeling, watergesmeerde schroefas, walstroomaansluiting en een kanoboeg zonder bulb. De bouwbegeleiding van de schepen is in handen van Management Facilities in Farmsum. Niet de eerste. De vier tankers zijn niet de eerste die Ferus Smit aflevert met met Wärtsilä LNG dual fuel-motoren. Op 9 juni en 23 december vorig jaar leverde de werf al de Ireland en Greenland, de eerste droge-ladingschepen in hun soort met een dual fuel voortstuwingsinstallatie en een LNG-aandrijfstysteem (2999 kW Wärtsilä 6L34 DF). De bouw van dit duo werd eveneens begeleid door Management Facilities Group. Opdrachtgever voor de bouw was JT Cement, een samenwerkingsverband tussen Rederi Kristian Gerhard Jebsen Cement uit Fyllingsdalen in Noorwegen en Thunbolaget uit Lidköping. Beide 7300 dwt metende schepen hebben een door KGJ Cement ontworpen pneumatische laad- en lossysteem met een capaciteit van 500 kuub per uur. De ruimen van de ijsklasse 1A cementcarriers zijn geheel gesloten, zodat het laden en lossen onder alle weersomstandigheden en zonder stuiven via buizen kan plaatshebben.
De algemene gegevens luiden: lengte over alles 109,66 meter, loodlijnlengte 105,15 meter, holte 9,85 meter en een breedte van 14,99 meter. De bruto- en nettotonnages zijn 4284 en 1713 ton. IMO-II tankers. Ook in China wordt overigens aan de uitbreiding van de Thunvloot gewerkt. Bij Avic Dingheng Shipbuilding in Yangzhou, die al vier nieuwe IMO-II tankers voor Thun Tankers in portefeuille had, wordt zo goed als zeker een vijfde gebouwd. Het 17.5000 dwt-vijftal zal in de periode 2019-2020 worden opgeleverd aan operator Gothia Tanker Alliance. De Snow Crystral wordt naar verluidt maandag 13 november naar open water gesleept voor de proefvaarten. De verwachte oplevering is vier dagen later. (Bron: schuttevaer.nl, 26 oktober 2017).
|