Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Geen
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 oktober 1854 staat een bericht van H.Oltmans, voormalig kapitein en geboren te Groningerland, maar nu woonachtig in Amsterdam “berigtende jaren geleden een arm te hebben verloren en zijnde in behoeftige omstandigheden.” Het Bestuur besluit een intekenlijst voor giften te plaatsen en doneert alvast f 20,-. In de notulen dd 30 november 1854 wordt bericht dat inmiddels f 32,46 zijn ingezameld, maar dat hij is overleden. Het bedrag wordt gestort in het fonds voor vrijwillige giften. 042
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoopt dd 07 november 1854 staat het verzoek om enige ondersteuning wegens ouderdom en gebreken voor kapitein H.Oltman. Er is besloten een bus te plaatsen, waarin giften kunnen worden gedeponeerd. In de notulen dd 21 november 1854 staat de mededeling dat kapitein Oltmans is overleden.023.
De schepen van de kapitein
In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Hendrik Jan Oltmans als gezagvoerder op de:
“Johanna”, dd 25 maart 1816; 13 juni 1817;
“Vrijf Vrienden”, dd 20 oktober 1818; 22 mei 1819
Overige bijzonderheden
Rotterdamsche Courant 30 januari 1816
Amsterdam, 28 januari. In een brief van Bayonne, van den 16 januari, wordt gemeld, dat, vier mijlen van daar, in de Golf van Landes gestrand was het schip de TWEE GEZUSTERS, kapt. H. Oltmans, van Amsterdam derwaarts gedestineerd.
Rotterdamsche Courant 01 februari 1816
Amsterdam, 30 januari. Wegens het schip de TWEE GEZUSTERS, kapt. H. Oltmans, van Amsterdam naar Bayonne gedestineerd, meldt men in een brief van Linxe van den 14 januari, dat hetzelve den 12 dito bij St. Girons gestrand is; hetzelve was onbeschadigd, doch zat op ene gevaarlijke plaats; men had een begin gemaakt met de lading aan land te brengen.
En in een brief van Mugron van den 18e januari meldt men, dat het schip, door aanhoudend stormweer, vol water geraakt was; de lading was geborgen, doch gedeeltelijk beschadigd, inzonderheid de kaas en cacao, die meest in zeer slechte staat waren.
Rotterdamsche Courant 08 februari 1816
Amsterdam, 6 februari. Volgens brief van Bayonne, van den 23 januari, zoude het schip de DRIE GEZUSTERS (opm: moet de TWEE GEZUSTERS zijn), op de reis van Amsterdam derwaarts bij St. Girons gestrand, op de strandplaats als wrak verkogt moeten worden; de tuigagie zoude naar Linch vervoerd worden; de kaas, die in een allerslechtste staat was, zoude men mede op de strandplaats moeten verkopen, doch de cacao, kaneel en drogerijen, zou, offschoon beschadigd, naar Bayonne gebragt worden. (opm: zie RC 300116, waarin de naam als TWEE GEZUSTERS werd opgegeven)
Rotterdamsche Courant 30 maart 1816
Amsterdam, 28 maart. In een brief van Mugton, van den 16 maart, wordt gemeld, dat het bij St. Girons gestrande schip de TWEE GEZUSTERS, kapt. H. Oltmans, van Amsterdam naar Bayonne gedestineerd, door aanhoudende stormen vol zand geraakt en verbrijzeld was.
Rotterdamsche Courant 04 april 1820114
Advertentie. J.H. Schäffer, makelaar, zal, op maandag den 10 april 1820, des avonds te zes uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair wel bezeild Brikschip, genaamd de VIJF VRIENDEN, gevoerd geweest door kapitein H.J. Oltmans, lang 81 voet, wijd 22 voet, hol 15 voet; alles Amsterdamse maat. Breder bij de inventaris en berigt bij de makelaar en bij Schäffer en Klinkert.
Rotterdamsche Courant 13 juni 1820114
Advertentie. J.H. Schäffer, makelaar, zal, op maandag den 19 juni 1820, des avonds te 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Brikschip, genaamd de VIJF VRIENDEN, gevoerd geweest door kapt. H.J. Oltmans, lang 81 voet, wijd 22 voet, hol 15 voet, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaar en bij Schäffer en Klinkert.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Scholtijs (sic) als gezagvoerder gedurende:
- * 1816 t/m 1817 van de brik “Afrikaan, geen bouw-en redersgegevens vermeld;
- * 1817 t/m 1820 op de bark “Samarang, gebouwd in 1815, bouwplaats niet vermeld, 408 ton o.m., varend voor C.Brandligt te Amsterdam.
Het Archief van de Amsterdamse Waterschout 011a bevat monsterrollen op naam van kapitein Jan Scholtijs op de:
“Afrikaan”, dd 28 juli 1814; 05 oktober 1815 en 12 september 1816;
“Samarang”, dd 27 oktober 1817;
“Johan & Catharina”, dd 23 november 1821 en 06 november 1822.
Overige bijzonderheden
J.Scholteijs verzorgde per 02 januari 1818 vanuit Texel met de “Samarang” een troepentransport van 1 officier en 62 manschappen naar Nederlands Oost-Indië065.
Rotterdamsche Courant 17 maart 1818114
Amsterdam, 15 maart. Uitgezeild van Texel SAMARANG, J. Scholtijs, en WILHELMINA, L. Eelman, met troepen naar Batavia.
Rotterdamsche Courant 08 seeptember 1818114
Amsterdam, 6 september. Kaptein F. Baas, van Batavia in Texel binnengekomen, heeft, bij het inzeilen van Baai Fals, aan de Kaap de Goede Hoop, in goede staat gepraaid het schip SAMARANG, J. Scholtys, met Zijner Majesteits troepen, naar Batavia gedestineerd.
Rotterdamsche Courant 17 september 1818114
Amsterdam, 15 september. Volgens een brief van de Kaap de Goede Hoop, van den 5 juli, zou het schip SAMARANG, kaptein J. Scholtijs, binnen enige dagen uit de Baai Fals de reis naar Batavia vervolgen.
Rotterdamsche Courant 22 oktober 1818114
Londen, 16 oktober. Den 6 juli is aan de Kaap de Goede Hoop gearriveerd het schip MIDDELBURG, Van de Putten, van Middelburg naar Canton; den 19 dito is van daar vertrokken het schip SAMARANG, Scholtijs, van Amsterdam naar Batavia.
Courant 29 december 1818114
Amsterdam, 27 december. Kaptein F. Sipkes, CORNELIA, in 105 dagen van Batavia in Texel binnengekomen, is den 9 september van Batavia vertrokken en heeft die dag, tussen Qutang-Java en Middelburg, in goede staat gepraaid het Deense schip de INDISCHE PAKET, naar Batavia stevenende, en des avonds tussen de Kleine Combuis en Qutang-Java gezien een Nederlands schip, voerende een witte vlag, met een grote zwarte 4, zonder twijfel het schip SAMARANG, kapt. Jan Scholtijs, van Amsterdam naar Batavia.
Omtrent 6 mijlen boven St. Helens heeft hij een Engelse kruiser aan boord gehad, welke bevelhebber hem berigtte, dat daags tevoren op die rede was aangekomen het Nederlands schip WATERLOO, van Batavia naar Antwerpen gedestineerd; hetzelve had op het Kaapse Rif zware schade aan het tuig bekomen; hebbende de boegspriet, bezaanmast en stengen verloren; de kaptein zou op gemelde rede, zo goed mooglijk, zijn tuigagie herstellen, om de reis voorttezetten.
Den 19 november passeerde voor hem over, op de noorderbreedte van 17 gr. 55 min, lengte 33 gr. 5 min. west van Greenwich, een Nederlands driemast schip, denkelijk PARAMARIBO, kapt. J.J.G. Jullens, van Amsterdam naar Surinamen.
Rotterdamsche Courant 02 december 1819114
Amsterdam, 30 november. Te Batavia lag den 17 juli Zijner Majesteits oorlogsschip NASSAU, als mede de Nederlandsche schepen, SAMARANG, J. Scholtijs; RUIJMVELD, J.D. Schewé; CORNELIA, G. Havestein; CLARA, W. Stent; DE ONDERNEMING, M. Lels; FRANKLIN, C. Swaan; DE DRIE GEBROEDERS. P.J. Manzelman; benevens verscheiden brikken en inlandse vaartuigen.
Rotterdamsche Courant 04 december 1819114-
Amsterdam, 2 december. In het laatste helft van juli zouden van Batavia vertrekken de schepen SAMARANG, kapt J. Scholtijs, WATERLOO, kapt. D. Hensken, BRUTUS, kapt. Downing, en JONES, kapt. Gooddarij, naar Amsterdam, en LORD WELLINGTON, kapt. Harris, naar Rotterdam.
Rotterdamsche Courant 03 februari 1820114
Amsterdam, 1 februari. Volgens de laatste brieven van de Kaap de Goede Hoop was het schip WILLEM DE EERSTE (opm: brik WILLEM DEN EERSTEN), kapt. Jan Abes, van Batavia naar Amsterdam gedestineerd, met deszelfs lading, den 3 en 4 november 1819, in de Baai Fals (opm: False Bay) publiek verkocht.
Het schip SAMARANG, kapt Jan Scholtijs, mede van Batavia naar Amsterdam, was den 4 november uit de Baai Fals gezeild, doch dezelfde dag, uit hoofde van tegenwind, teruggekomen.
Rotterdamsche Courant 19 februari 1820114
Amsterdam, 17 februari. Kapitein Jan Scholtijs, voerende het schip SAMARANG, van Batavia den 10 februari in Texel binnen, rapporteert, dat hij van Kaap de Goede Hoop tot door de Linie (opm: evenaar) goed weer heeft gehad, doch van de Azorische Eilanden (opm: Azoren) tot in het Kanaal met aanhoudende stormen en orkaanbuijen heeft moeten worstelen, waardoor hij veel verlies van zeilen en schade aan het tuig geleden heeft; ook is het bovenschip door de werking vrij wat ontzet, waarom hij vreest, dat de tussendekslading beschadigd zal zijn.
Voorts heeft gemelde kapitein Scholtijs den 9 december 1819, op 5º10’ N.B. en 22º W.L. gepraaid het schip l’AUGUSTE, van Gent, kapt. Arij Bezemer, den 13 november 1819 met troepen uit Texel naar Batavia gezeild; alles was aan boord in de volmaaktste welstand.
Rotterdamsche Courant 21 februari 1822114
Amsterdam, 19 februari. Het schip JOHANNA EN CATHARINA, kapt. J. Scholtijs, van Amsterdam naar Surinamen, is den 9 januari, op 46º30’ N.B. 7º31’ W.L. in goede staat gepraaid door kapt. J.S. Rotgans, van Amsterdam te Genua gearriveerd
Rotterdamsche Courant 13 juli 1822114
Amsterdam, 11 juli. Het schip BRISEÏS (BRISEIS), kapt. P. Bakker, van Amsterdam naar Genua en Livorno, den 7 dezer uit Texel gezeild, is den 9 dito op de breedte van de Maas in goede staat gepraaid door kapt. J. Scholtijs (opm: SAMARANG, uit Surinamen).