1954-10-11: |
NvhN 11-10-1954: De „Doklaan" in moeilijkheden. Deklading ging schuiven met slagzij als gevolg. Het 500 ton metende Nederlandse ms „Doklaan" heeft in moeilijkheden verkeerd, doch deze zijn - thans zo goed als overwonnen. Het schip was Vrijdagavond jl. met een lading hout van Sikea in Zweden vertrokken, om die naar Amsterdam te vervoeren. Slechts enkele mijlen op zee begon de deklading te schuiven, waardoor er een slagzij ontstond van ongeveer 10 graden. De kapitein besloot toen terug te keren, doch het ongeluk wilde, dat de „Doklaan", wier slagzij inmiddels tot twintig graden was opgelopen, op een modderbank vastraakte.
Men is er toen toe overgegaan de deklading te lossen. Dit is Zaterdag en Zondag geschied. Door deze maatregel is de „Doklaan" weer normaal op het water komen te liggen; Voor nader onderzoek is het schip, dat toebehoort aan de N.V. s.s „Hannah", in de haven van Sikea teruggekeerd. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.
NvhN 13-10-1954: Geen ernstige schade aan de Doklaan. Naar Nederland voor reparatie.
Duikers hebben, gisteren het Nederlandse motorschip Doklaan (500 brt) onderzocht en bevonden dat de schade niet ernstig is. Enkele Nederlandse deskundigen worden spoedig in Umea (Noord. Zweden) verwacht en men denkt, dat het schip later op eigen kracht naar Nederland zal kunnen terugkeren voor reparatie. Zoals reeds is gemeld kwam de Doklaan enkele dagen geleden in moeilijkheden. De deklading begon te schuiven, waardoor het schip slagzij maakte. Het ongeluk wilde bovendien dat het schip nog vastraakte op een modderbank. De lading is inmiddels gelost, waardoor het schip weer normaal op het water is komen te liggen.
Algemeen Handelsblad 13-10-1954: Schade aan m.s. Doklaan blijkt mee te vallen.
Duikers hebben Dinsdag het Nederlandse motorschip Doklaan onderzocht en bevonden, dat de schade meevalt. Men verwacht, dat het schip op eigen kracht naar Nederland zal kunnen terugkeren voor reparatie. Zoals gemeld is de Doklaan voor de haven van Umea in N-Zweden gekapseisd, doordat de deklading (hout) begon te schuiven.
Het Vrije Volk 18-10-1954: „Doklaan" zet de reis voort. Het Nederlandse kustvaartuig “Doklaan", dat op 9 October te Sikea was gekapseisd, heeft Zaterdag zijn reis voortgezet. Een deel van de lading hout moest in de Noordzweedse haven Sikea worden achtergelaten.Maandag 11 October slaagde men erin het schip, dat met zijn stuurboord nog juist boven de waterspiegel, uitstak, te bergen. De schade bleek gering te zijn. Toen het schip omsloeg, konden alle dertien opvarenden-elf bemanningsleden en twee passagiers-zonder moeilijkheden worden gered.
De Tijd 26-11-1955: Schip te zwaar beladen. Kapitein gestraft. De Raad voor de Scheepvaart heeft de 54-jarige oud-gezagvoerder (M.F.H.Doggenaar) van het 500 brt. metende m.s. „Doklaan" uit Amsterdam, de bevoegdheid om als kapitein te varen ontnomen voor drie weken. De „Doklaan" was de avond van 8 oktober 1954 na onzeewaardige toestand in de haven van Sikea (Zweden) teruggekeerd te zijn, voor deze haven aan de grond gelopen. Hierbij ontstond wel materiële, doch geen persoonlijke schade. Ter zitting gaf de kapitein toe dat er een te zware deklast was geweest en ook dat de totale lading zwaarder was geweest dan dat men hem bij het stouwen had opgegeven. Volgens de kapitein had de loods te dicht langs de kant laten varen. De inspecteur-generaal constateerde, dat het schip 200 ton zwaarder geladen was dan de bijna 800 ton die het hebben kon. Er was veel te weinig controle geweest bij het begin en speciaal bij het einde der belading. Kritiek uitte hij op de in reders- en verscheperskringen heersende mentaliteit van „men kan het wel proberen; het zal wel loslopen". |