2020-12-29: |
Op 29-12-2020 tijdens een reis van Londonderry naar Milford Haven, in ballast, om 09:10 uur aan de grond gelopen in de monding van Lough Foyle, Greencastle, Noord-Ierland in positie 55.12.00 NB. en 006.56.78 WL. Bij opkomend water en de sleepboten SHROVE (MMSI 235013522) en STRATHFOYLE (IMO 9777137) vlot gebracht en bij Moville ten anker gegegaan.
De Zaak THUN LIFFEY. De aanleiding Het verzoek tot tuchtrechtelijke behandeling is ingediend naar aanleiding van het volgende ongeval. Op 29 december 2020 is de Thun Liffey na vertrek uit Londonderry aan de grond gelopen. Dat gebeurde vlak nadat de loods met de loodsboot van boord was gehaald. Het schip heeft enige uren aan de grond gezeten voordat het met opkomend water en met de hulp van 2 sleepboten loskwam. De Thun Liffey is een Nederlandse olie- en chemicaliëntanker, toebehorend aan Thun Tankers B.V. te Delfzijl. Het schip is in 2020 gebouwd, is 141,57 meter lang, heeft een bruto-inhoud van 11.826 gt. en wordt voortbewogen door een motor met een vermogen van 4480 kW. Ten tijde van het ongeval bestond de bemanning in totaal uit zestien personen. De bezwaren van de Inspecteur. Volgens de Inspecteur heeft betrokkene als kapitein gehandeld of nagelaten in strijd met de zorg die hij als een goed zeeman in acht behoort te nemen ten opzichte van de opvarenden, het schip, de lading, het milieu of het scheepvaartverkeer (artikel 55a Wet Zeevarenden). In het bijzonder heeft betrokkene: 1. door naar de schipper van de loodsboot te luisteren om nog meer lij aan stuurboord te geven “als het ware” de veilige navigatie van zijn schip overgegeven aan de schipper van de loodsboot. Zeker gedurende de periode dat de betrokkene zijn eigen positie, koers en vaart over de grond niet kon monitoren, om de reden dat hij aan stuurboord naar buiten keek. Dat deed hij omdat het afgeven van de loods zo lang duurde. 2. het ECDIS scherm op stuurboord brugconsole niet aangezet of aan laten zetten. 3. de 1e stuurman niet opgedragen om de positie, koers en vaart van het schip vanaf stuurboord console in de gaten te houden, toen de betrokkene wegliep van de middenconsole om aan stuurboord naar buiten te kijken. 4. onvoldoende rekening gehouden met de invloed van de sterke ebstroom en de toenemende NNW wind op het schip tijdens het afgeven van de loods.
5. Het schip heeft een paar uur lang aan de grond gezeten. Aanbevelingen voor de praktijk. In het verlengde maar ook los van de beslissing in deze zaak ziet het Tuchtcollege aanleiding om de volgende aanbevelingen te doen:
1. Geruime tijd voordat de loods van boord gaat, dient de loodsladder te zijn klaargemaakt en gecontroleerd door een ter zake kundige officier. Deze voorbereiding is nóg belangrijker bij het gebruik van maneinden. 2. Een BRM-team heeft een controlerende taak en dient individuele fouten van teamleden te onderkennen en te corrigeren. Alle leden van het BRM-team moeten zich dan ook bewust zijn van hun verantwoordelijkheden en de taakomschrijvingen binnen het team. Dit brengt mee dat als één of meer leden van het BRM-team de brug voor korte of lange tijd verlaat, de kapitein (of een ander teamlid) ervoor zorg draagt dat zijn/hun taken worden waar- en/of overgenomen. Het Tuchtcollege legt aan betrokkene de maatregel van schorsing van de vaarbevoegdheid op voor een periode van twee weken. (Uitspraak Van Het Tuchtcollege Voor De Scheepvaart, 26 November 2021). |